Paard meenemen naar Engeland

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:07

Ik ben jaren geleden mee geweest met een renpaarden transport naar Engeland vanuit Belgie, we zijn toen via Oostende gereist. Paarden worden midden op de boot gezet en reizen op het water heel rustig. Let wel op, vanag bepaalde windkracht mogen paarden niet meer mee op de boot. Verder is het veterinaire gedoe niet zo lastig. Via AID kun je export info krijgen en verder zullen uiteraard de entingen en zo op orde moeten zijn. Op het platteland zijn de stallen wat aantrekkelijker en kun je ook bijvoorbeeld bij een renstal of renstalopfok wel een box huren. Maar dit is dus afhankelijk van je locatie. Een co schap zal sneller in een stedelijke omgeving zijn, waar een paard houden weer duur is. Verder moet je rekening houden met links rijden met vrachtwagen of trailer en dat is wel wennen. Succes

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:28

Ik denk dat alles best meevalt !! Er gaan dagelijks duizenden paarden op transport door europa en de rest van de werled. Zo lastig zal dat niet zijn uit te vinden. En je bent er ruim op tijd bij.

Ik ga niet eens een week weg zonder mijn paard, laat staan twee maanden of zo... ik zou hem gewoon meenemen elekker gaan rijden daar.

We hebben een paard naar Frankrijk gebracht met de trailer, erop laten staan, af en toe stoppen om te drinken en te voeren. Verder reist mijn vriendin naar Duitsland en dat is enorm heuvel op en af, duurt ruim 5 uur met 2 paarden. Gaat prima !!

Verder wat je zegt, een andere stal hier in Nederland geeft net zulke "problemen" als een stal in het buitenland. Volgens mij GEEN!! Mijn paard maakt het niet uit waar hij staat.

Ik wens je veel succes ermee !!

Branca

Re: Paard meenemen naar Engeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:17

[quote'"ikke"]Westelijk van Southampton gaat bovenlangs London echt vlotter en comfortabeler hoor, zeker als Cornwall je einddoel is[/quote]

Deze snap ik nog steeds niet. Southampton ligt richting westen van Engeland

Elcamino, tuurlijk reizen er heel wat paarden en rest van dieren over de wereld.
Maar als JOUW paard vervoert moet worden, is dat weer heel anders. Je bent voorzichtig en wil alles zoveel mogelijk uitsluiten en gladjes laten verlopen.
Maar een paard vervoeren over de weg naar Frankrijk of Duitsland is heel wat anders.

En tijdelijk verhuizen voor een paard is nogal een omschakeling. Het ene paard is daar makkelijker in dan het andere, maar onderschat dit niet!

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 10:43

Branca schreef:
[quote='"ikke"]
Westelijk van Southampton gaat bovenlangs London echt vlotter en comfortabeler hoor, zeker als Cornwall je einddoel is

Deze snap ik nog steeds niet. Southampton ligt richting westen van Engeland

[/quote]
Southampton ligt in het zuiden, ongeveer halverwege (als je Cornwall even buiten beschouwing laat). De snelwegen lopen allemaal noordelijker, dus is voor het westen logischer een noordelijker verbinding te pakken. Goed op de kaart kijken waar je heen wil en hoe de snelwegen lopen, want die rijden het comfortabelst.

Misschien wel even in de gaten houden dat je met je Nederlandse paard een iets groter risico hebt bij infectieziekten. Andere landen hebben vaak andere virusjes en bacterien waardoor een simpel virusje iets harder kan binnenkomen omdat er nog geen weerstand tegen is opgebouwd. Zal in het weideseizoen (optimale weerstand) wel meevallen, maar ga je in een ander seizoen is het een puntje.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 11:38

Wat ik zo grappig vind is dat iedereen zich zo druk maakt over de wisseling van stal. Zijn jullie dan nooit met je paard op kamp geweest of bij iemand wezen logeren? Vinden jullie dat ook o zo zwaar en belastend voor het paard? Er wordt geloof ik weer eens met 2 maten gemeten.

ElCamino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:43

TamTam, je hebt gelijk.
Mijn paard deed vroeger ook wel eens druk als we weer eens op wedstrijd waren 4 dagen ergens... nu gaat het veel beter, hij maakt zich niet meer druk en is overal thuis.
Iedereen verhuist wel eens met paarden en ze wennen vanzelf.
Als je hier naar de boer verderop verhuist en het bevalt niet ga je toch ook weer weg na een paar weken ??? Dan verhuis je ook weer een keer.
Iedereen maakt zich er veel te druk over.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 11:50

Hangt van het paard af of het wisselen van stal belastend is of niet. Als het ervaring heeft met uit logeren gaan valt dat wel mee, ja, maar TS heeft niet aangegeven hoeveel ervaring het paard daarmee heeft, dus is een waarschuwing ervoor op zijn plaats.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:01

Tamtam schreef:
Er wordt geloof ik weer eens met 2 maten gemeten

Hoe bedoel je dit? Ik tik eea in belang voor jou en Velvet.

[quote= "Waratje"]
Hangt van het paard af of het wisselen van stal belastend is of niet. Als het ervaring heeft met uit logeren gaan valt dat wel mee, ja, maar TS heeft niet aangegeven hoeveel ervaring het paard daarmee heeft, dus is een waarschuwing ervoor op zijn plaats.
[/quote]

Dat bedoel ik helemaal.. maak me niet druk, zijn tips

Honeymoon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 12:08

Ik ben van de zomer 2,5 maand in Zuid Frankrijk geweest.
Mijn pony heeft in een natuurreservaat gestaan waar allemaal jonge hengsten liepen. Dat weiland was tevens in beheer van mijn staleigenaar, die er elke dag even ging kijken of alles goed was.
Toen ik terugkwam was hij natuurlijk wel wat dik en had ie aardig wat haar, maar hij was zo vrolijk en blij!
Qua rijden kan ik er zo weer opstappen. Conditieverlies was er nauwelijks alleen heb ik zn spieren er wel weer aan moeten rijden, maar na 2/3 maanden was er nauwelijks verschil meer te zien!
Ik vond het echt ideaal.
Natuurlijk heb ik m wel gemist en me zorgen gemaakt Mijn vader ging af en toe ook kijken en dan maakte ie fotos voor me die hij heeft doorgemaild

Deze optie scheelt je wel een hoop gedoe (en geld ) en dan kan je ook co schappen lopen waar ook ter wereld. Niet dat Engeland niet leuk is, heb er zelf ook een keer stage gelopen bij een ponyfokker
Ik ben van plan het weer zo te doen als ik weer eens naar het buitenland ga.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:32

Ik zou nooit voor zo'n korte tijd mijn paard meenemen. Zo'n reis is erg stressvol voor een paard en een hele nieuwe omgeving enzo. Als hij dan na een aantal weken gewend is moet hij weer mee terug. Volgens mij moeten paarden in Engeland ook in quarantaine.
Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken die hem wat beweging geeft die 8 weken of zet hem gewoon lekker op de wei en begin daarna weer te trainen, je paard zal je dankbaar zijn.

ps: ik weet hoe moeilijk het is, ik ga in januari ook 5 maande naar Wales en ga mijn paard ontzettend missen maar ik ga haar echt niet meenemen, dat wil ik haar niet aandoen.

tamtam

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 18:37

StalGriendt schreef:
Ik zou nooit voor zo'n korte tijd mijn paard meenemen. Zo'n reis is erg stressvol voor een paard en een hele nieuwe omgeving enzo. Als hij dan na een aantal weken gewend is moet hij weer mee terug. Volgens mij moeten paarden in Engeland ook in quarantaine.
Als ik jou was zou ik gewoon iemand zoeken die hem wat beweging geeft die 8 weken of zet hem gewoon lekker op de wei en begin daarna weer te trainen, je paard zal je dankbaar zijn.

ps: ik weet hoe moeilijk het is, ik ga in januari ook 5 maande naar Wales en ga mijn paard ontzettend missen maar ik ga haar echt niet meenemen, dat wil ik haar niet aandoen.

Misschien even de hele topic lezen....
Quarantaine is NIET nodig. De rest van mijn mening over stress en dergelijke met betrekking tot verandering van stal is al behandeld.
Zucht....

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:42

Nou sorry hoor als ik iedere keer het hele topic moest lezen dan zou ik niks anders doen dan op bokt zitten. Start dan geen topic als je het allemaal zo perfect weet. Sommige mensen ............... maar laat maar...................

Ben blij dat ik jouw paard niet ben en voor 8 weken mee moet naar Engeland...............Ik heb nou al medelijden met hem.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 18:59

Nou Nou StalGriendt wat denk je van al die internationale spring en dressuurpaarden. Die dieren zijn zo ongeveer het hele jaar aan de reis en verblijven in andere stallen, en dat voor een wedstrijd van max. 3 dagen. Dat zou in jou ogen betekenen dat Ludger, Jos, Anky etc. allemaal vreselijk slecht met hun paarden omgaan.

Ik denk dat het per paard verschilt, maar de meeste dieren hebben er vast weinig problemen mee. Als ze nou voor 3 dagen naar Engeland zou gaan dan denk ik dat het misschien beter is je paard thuis te laten .

Maar het zou mij ook erg leuk lijken 3 maanden met eigen paardje in Engeland te studeren, dan bekijk je zo'n land ook eens van een heel andere kant.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:13

Huur daar dan een keer een paard. Ik ben ook een aantal keer met een internationale ruiter meegeweest en sommige paarden reizen heel goed maar de meeste staan de eerste dag of nacht toch flink te stressen in hun nieuwe stal. Maar goed ze moet het zelf weten, ik zal er niet wakker van liggen. Ik geef alleen mijn mening.

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:21

tamtam schreef:
Wat ik zo grappig vind is dat iedereen zich zo druk maakt over de wisseling van stal. Zijn jullie dan nooit met je paard op kamp geweest of bij iemand wezen logeren? Vinden jullie dat ook o zo zwaar en belastend voor het paard? Er wordt geloof ik weer eens met 2 maten gemeten.

Mijn paard is alleen maar samen met minimaal 1 stalgenoot weggeweest.
Gelukkig maar, als we alleen met haar weggaan, bijv. naar de veearts, gilt ze de hele buurt bij elkaar...

Vonnie84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 19:26

Ik heb trouwens gehoord dat hooi en stro ontzettend duur moet zijn in Engeland. Weten meer mensen daar iets van? Want dan zal het stallingsgeld ook wel behoorlijk duur zijn.

Birta

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 20:17

Ik ben in mei van dit jaar naar Engeland verhuisd, met paard.
Zij is met de boot Calais-Dover gegaan.
Ik wou eerst ook via Hoek van Holland, maar ik geloof (correct me if I'm wrong) dat die bootreis wel een hele nacht duurt en alleen vrachtvervoer is.

Wat betreft het uitvoeren: Dat is heel simpel! Je kunt hierover contact opnemen met het RVV.
In het kort: paard moet gechipt zijn, en in bezit van INGETEKEND paspoort. Recente vaccinatie tegen Influenza (rabies niet vereist).
Binnen 48 uur voor vertrek moet je je paard laten keuren (door RVV-dierenarts). Dat houdt niet zoveel in: even naar het paard kijken en formulieren invullen. Kost ongeveer 100 euro. Ook moet je de geplande reisroute kunnen overleggen.

Quarantaine is inderdaad absoluut niet vereist.

Ik moest in het begin even aan wat dingen wennen, maar Engeland is echt een paardenland. Heel veel mogelijkheden.
Het zal echt niet moeilijk zijn om een goed plekje te vinden. Stallen zijn over het algemeen mooi en ruim. Ook mooie weilanden, met meest houten omheining. Ook het voordeel dat het land hier 's winters (natuurlijk afhankelijk van waar je bent) niet zo nat wordt als in Nederland. Weidegang is dus meestal gewoon het hele jaar door mogelijk.

Stallingskosten: (afhankelijk van waar je bent natuurlijk)
- DIY livery = meestal stal + weidegang + voeren , de rest (uitmesten, rijden, etc. doe je zelf) = 20 tot 40 pond per week
- Part livery = bovenstaande plus uitmesten = 30 tot 70 pond per week
- Full livery = alles wat je je maar voor kunt stellen = 60 tot 100 pond per week

De kosten van stro en hooi vallen heel erg mee, ongeveer hetzelfde als in Nederland. Bij part en full livery is dit bijna altijd inbegrepen, soms ook bij DIY (Do It Yourself)

Pas wel op: kruiskruid komt hier veel meer voor (heet hier ragwort). Dus zorg dat je een goede pensionstalling vind waar ze daar goed op letten (zowel in de wei als het hooi).

Over de reis/verhuizen: ik denk dat dit meer een gevoelsmatige kwestie is. Ooh, wat zielig, paard helemaal naar Engeland. Tja, voor ons mensen is dat toch een 'ander land'.
Voor een paard maakt het denk ik niets uit of die binnen Nederland verhuisd, of naar het buitenland. En die reis: dat zijn uiteindelijk toch maar een paar uurtjes. En een paard beleeft dat ook anders: zolang je rustig rijdt, pauzes inlast, en je paard wat lekkers te knabbelen geeft, zijn ze dik tevreden.

Nog een tip: tijdens zo'n lange reis is er wel het risico van uitdroging (zorg dat je paard veel drinkt, geef extra appels en/of maak het hooi nat) en luchtweginfecties (zorg dat je paard zijn hoofd laag kan houden!).

Als je besluit naar Engeland te gaan, mag je me altijd PM'en tegen die tijd. Ik woon nu in Oxfordshire/Berkshire, maar ga binnenkort waarschijnlijk verhuizen naar Essex.

tamtam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 20:22

Bedankt allemaal voor alle positieve en minder positieve reacties; ik neem ze zeker mee in mijn beslissing.

@stalgriendt: je reactie is zo kinderachtig dat ik er verder niet eens op in ga.

Ik heb morgen een gesprek met mijn opleiding of ik misschien 2 co-schappen aan elkaar kan plakken. Verder zullen we wel zien. Ben er nog steeds niet helemaal uit wat ik wil gaan doen, maar ben wel positief gestemd.

Birta, bedankt voor je duidelijke verhaal. Vooral over de stallingskosten was mij nog eigenlijk niets bekend, dus het is wel fijn dat ik daar nu in elk geval een indicatie over heb.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:37

@Birta duidelijke informatie daar hebben we wat aan op bokt.

Branca

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:41

Citaat:
@Birta duidelijke informatie daar hebben we wat aan op bokt.

Hmmm..rest niet dan?

Moet er vanuit gaan dat een ieder die in zo'n topic reageert het beste bedoelt.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:09

@Branca

De rest ook wel maar Birta heeft toch wel heel gedetailleerde info vind ik persoonlijk. Leuk om te lezen!

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 23:19

Over paard houden ed in Engeland wel ja.. Ik wist oa dat de prijzen daar per week gaan en dat het erg duur is. Men adverteert daar ook veel in plaatselijke advertentiekrantjes. Komt me allemaal bekend voor..da's voor mij ook het leuke.
Birta, blijf je daar wonen? (in GB)
Al met al kan de TS veel met al de reakties.

Anoukie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 14:25

Velvet heeft bij mij ook diverse stallen gehad en na een dag of wat onrust, voelt ze zich dan prima thuis . Ik denk dat het voor jullie beiden een hele leuke tijd kan worden, ik zou het dan ook zeker doen!

Veel plezier en succes met het zoeken van ene fijn plekje voor jullie beiden!