Buitenrijden, honden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Quarterh0rse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:05

Is het geen optie om met iemand anders buiten te rijden die er niet bang van is. Inderdaad mocht er een hond op je paard aanvliegen omkeren en in de "aanval" gaan. paard wat ik doe is nog niet zolang geleden toen ze in het bos reden uit het niets aangevallen. Z'n buik hing aardig open en moest gehecht worden. Paard is gelukkig niet bang van honden geworden aangezien het beest niet geblaft had en eigenlijk uit het niets verscheen en niet eens kon zien dat het een hond was.

Lotje02

Re: Buitenrijden, honden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:09

Ik heb hetzelfde probleem. Lotte is niet bang voor honden maar ik vertrouw vreemde honden niet zo omdat die al een paar keer achter ons aan zijn gerent. Ik heb het probleem ook proberen op te lossen door een vriendin mee te nemen die 2 gigantische honden heeft. Niks aan de hand. Maar dat kwam doordat ik die honden ken en niet gespannen raak als ze rondom of achter Lotte rennen. Het probleem zit dus echt bij mijzelf. Nu probeer ik mezelf ook te dwingen om langs vreemde honden te rijden, inderdaad zachtjes zingen of met Lotte praten. Ik blijf je topic even volgen voor goede ideeen....

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:11

Nadat mijn paard vorige winter op hol geslagen was, doordat een hond achter haar aan rende en we op het nippertje niet in aanraking kwamen met een bestelbus, heb ik ook een hele tijd gehad, dat ik zelf bang was voor confrontatie met honden. Maar met de tijd heb ik ondervonden dat het een eenmalig incident was, want ze is normaal gesproken helemaal niet bang voor honden en gaat niet om het minste geringste er vandoor, en daardoor heb ik geen angst meer. Dit proces kan lang of kort duren, maar angst kun je overwinnen.

Aanvulling: Nu begint het geknal met vuurwerk weer en daar reageert ze wel op

luckyzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:18

oh (gelukkig) ben ik dus niet de enige.....ik heb het dus ook meegemaakt dat ik alleen was en ik lekker hard in galop zat op een overzichtelijk pad en er zomaar een hond kwam die achter ons aanging.paard bokken...ik viel met een smak op de grond.paard rende weg.en ik werd met de ambulance afgevoerd.
heb ondertussen een ander paard die niet bang voor honden is maar ik heb het wel nogsteeds in mijn hoofd.stel nou dat er weer zo'n...(..) uitlaat service in het bos is en er wel een gestoorde is die je paard bijt ...ik blijf dit topic ook nog ff volgen.

zandhapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:38

Hoi Anouar,

waarschijnlijk rij je in het Spanderswoud (daar ga ik nu even vanuit).

Ik vind dit een erg gevaarlijk bos om in te rijden omdat vaak naast het ruiterpad een fietspad loopt met om de paar meter een leuk paaltje }>
Bovendien zit je midden in het Gooi en ook al is het een bos, het heeft er wat mij betreft vaak meer weg van een park.

Over het algemeen volg ik de tip van veel mensen hier, zodra ik een hond zie ga ik stappen en vaak laat ik mijn paard naar de hond toelopen.
Daarnaast kun je jezelf trainen om, wanneer je bang bent of er iets gebeurt te bljven uitademen en jezelf zwaar te maken.
Wanneer je bang bent stop je vaak met ademen, je ademt heel diep in en bouwt veel spanning op....en dat voelt je paard. Je kunt ermee oefenen door met een los teugeltje te draven en heel lang uit te ademen, als je paard in tempo mindert zit je goed. Het vergt wel een hoop oefening maar controle hebben over je eigen reactie is erg handig.

Daarnaast probeer ik op drukke zondagen om vroeg of laat te rijden of ga ik gewoon lekker naar de dressuurbak, lekker rustig (meestal weet je wel wanneer het druk wordt).

Honden mogen in het Spanderswoud loslopen, mits onder appel. En dat zijn ze dus heel vaak niet en de eigenaar wil inderdaad nog weleens proberen om het op jouw als ruiter af te schuiven.

Verder probeer ik om met mensen in gesprek te blijven en iets uit te leggen over mijn paard (bij sommige gekken moet je trouwens doorrijden, niet in discussie gaan, dat heeft toch geen zin). Mensen hebben vaak helemaal niet in de gaten dat een paard een vluchtdier is en een hond een jager. Hoe meer goede ervaringen mensen met ons hebben en hoe meer ze over paarden weten, des te makkelijker zal de omgang met elkaar worden.

De uitlaatservice waar je het over hebt ben ik denk ik ook een paar keer tegengekomen, idd. geen pretje! Deze mensen hebben veel te veel honden bij zich en naar mijn mening zou dat niet moeten mogen omdat je dan een hele roedel achter je aan krijgt mocht je paard er toch vandoor gaan.

We leven met zijn allen op een klein stukje en zullen moeten leren geven en nemen. Wees alsjeblieft voorzichtig als je met je paard op de terugweg over een drukke weg moet!!!!!! (vorige week is langs de Franse Kampweg namelijk bijna een ongeluk gebeurt omdat en paard de benen nam toen ie achterna werd gezeten door een jack russel)

succes,
Nine

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:47

ikke schreef:
Nog een algemene tip: Honden zijn om achterna te zitten met je paard. Daar zijn ze speciaal voor op deze aardbol geplaatst

Helemaal mee eens!!! En een lange zweep mee nemen, niet voor je paard maar voor die honden.

Ik mag het zeggen want wij hebben zelf 4 grote honden. Ik neem ze ook mee als ik ga rijden, dan lopen ze mee, is erg leuk. Als er een vreemde hond aan komt dan keer ik mijn paard naar dei hond toe en rij erop af. dan verdwijnen ze snel met de staart tussen de benen.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:51

@zandhapper ik heb er weinig aan toe te voegen.

Ik denk dat het belangrijk is zelf je angst voor honden te overwinnen en om je paard toch enigzins hondproof te laten worden. Dit kan het beste door samen met een hondproof paard het bos in te gaan.

Ik zou ook rustig in stap passeren en een lange dressuurzweep meenemen. Er zijn soms opdringerige honden die de staart of de achterbenen van je paard erg interessant vinden. Zulke honden krijgen van mij gewoon een tik met de zweep.

Zelf men ik veel nou dan komt die menzweep geweldig goed uit.

PS ik vind honden overigens geweldig, ik heb zelf 3. maar ze moeten wel enigzins opgevoed zijn

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 21:58

zandhapper: Bedankt voor je reactie. Het spanderswoud is idd meer een park

Ik kom over de franse kampweg naar het bos. Dus als ik eraf zou vallen en mijn paard gaat richting huis (wat hij 9 van de 10 ker zou doen) gaat hij over de franse kampweg. En daar heb ik hem liever niet zonder ruiter.

Als ik een hond een tik zou geven met de zweep, kan ik daar dan geen gedonder mee krijgen? Want dat heb ik liever niet natuurlijk.

Misschien is het een idee om eens met iemand samen te gaan die niet bang is voor honden en die een paard heeft dat er ook niet bang voor is en dat we dan ruilen. Dus zij op mijn paard en ik op haar paard.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:08

Een tik geven met een zweep kan natuurlijk gelazer opleveren met de eigenaar. Aan de andere kant vind ik dat hij of zij de hond wel dus danig onder appél moet hebben zodat het dier veilig (dus zonder schade toe te brengen aan andere mensen of dieren/paarden) los kan lopen. Als een hond jou paard in z'n staart of hak bijt dan mag je hem best afstraffen, blijkbaar doet z'n eigenaar dat niet!!

Als jij van je paard valt en je paard veroorzaakt vervolgens een ongeluk, dan ben jij wel aansprakelijk voor dat ongeluk en waarschijnlijk de eigenaar van de hond niet

edit het woordje appél

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 22:11

Daar heb je gelijk in.

Soms hoop ik echt dat mijn paard ze een keer een rotschop verkoopt Niet raak, maar zo dat de baasjes zich rotschrikken.

manie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 22:14

Ja dat hoop ik soms ook. Mijn pony heeft een keer uitgehaald naar een keffertje, maar toen raakte hij de wagen (met een wondje tot gevolg) vanaf die tijd krijgt elke niet gehoorzame hond die te dicht bij mijn paardjes komt gewoon een tik met de zweep. Het hoeft echt niet hard de meesten schrikken zich een otje

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:12

manie schreef:
Een tik geven met een zweep kan natuurlijk gelazer opleveren met de eigenaar.
<knip>

Hoezo? Heb jij wel eens een eigenaar zien rennen voor z'n leven?? Ik zal je vertellen dat als je op zo'n eigenaar af galopeert, dat ze dan heel erg vlug heel erg koest worden. Ja, mijn paard zaliger liep over mensen heen! Zelfs dat kun je ze leren.
Hoe fel ze op honden was: De stalhond lag te slapen in het hooi wat klaarlag voor mijn paard, in de stal. Toen mijn paard in de stal kwam en wilde eten, gromde de hond en trok haar bovenlip op. Paard legt oren plat en zet met een haal een voet pal naast de hond. Hond was binnen een seconde de stal uit!!

Aline4: Mag ik je honden komend voorjaar eens lenen voor Morris' honden opleiding?? Als je dan ook paard(en) meebrengt, kunnen we nog over de Veluwe rijden (aanspanning mag ook, maar meer werk )

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 00:47

Een keer op zondag afspreken in het bos anouar?

Mijn paard is 100% hond proef. Mijn eigen hondje word niet oud roep ik maar steeds, want hij speelt met zijn leven door hem steeds voor zijn voeten te lopen.

Komen er geen honden bij jullie op stal?? Misschien als je die er vaak bij in de buurt laat dat ie er aan went??

zandhapper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 08:51

Hoi,

ik heb zelf nog wel iets aan mijn eigen berichtje toe te voegen. De oefening die ik beschrijf met uitademen mag je niet te lang achter elkaar blijven doen (ong. 3 a 4 keer) zo voorkom je dat je gaat hyperventileren(en dat wil je helemaal niet).

Een lange zweep meenemen is idd. een goed idee. Verder moeten de honden in dit bos onder appel zijn om los te mogen. Altijd handig om te weten, maar als je dat tegen de eigenaar zegt worden ze vaak kwaad. Mijn taktiek is om gewoon te roepen dat mijn paard slaat en dat ik ze daarom liever zelf een klap geef dan dat ze er een van mijn paard moeten krijgen en daaraan blijvend invalide worden. (Vaak helpt het om op het sentiment van de baas vor zijn hond te spelen). Verder sluit ik me aan bij wat manie vertelt.

Iemand vertelde dat hij hard op de eigenaren afrijdt, naar mijn idee is dat gevaarlijk, wat als je per ongeluk net iets te laat op de rem trapt? Of er komt op dat moment net een hond achter je aan? (natuurlijk die van degene waar je achterna rijdt gna gna)
Ook zorgt dit ervoor dat mensen vervelende ervaringen met ons krijgen en dat willen we toch juist niet? Veel mensen weten weinig van paarden en dat moeten we goed beseffen en we moeten proberen onszelf te promoten en met anderen in gesprek te blijven.

Ps er is een paardenorganisatie die zich bezig houdt met onze belangen en overleg pleegt met GNR, jammergenoeg weet ik ff de naam niet meer. Als ik er op kom zal ik het zeggen zodat je bij hen je klachten/problemen neer kan leggen. Je kan ook de boswachters van GNR aanspreken maar ik heb de ervaring dat die gewoon zeggen dat je dan maar niet in het bos moet rijden (beetje stom aangezien wij de enige (!) groep zijn die betalen voor gebruik van het bos. Maar goed..

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 08:57

santos schreef:
Een keer op zondag afspreken in het bos anouar?

Mijn paard is 100% hond proef. Mijn eigen hondje word niet oud roep ik maar steeds, want hij speelt met zijn leven door hem steeds voor zijn voeten te lopen.

Komen er geen honden bij jullie op stal?? Misschien als je die er vaak bij in de buurt laat dat ie er aan went??

Dat lijkt me zowiso wel gezelleig om eens te doen Volgens mij kwam ik jullie zondag ook tegen. Kan dat?

Er komen genoeg honden bij ons op stal. Maar dan weet ik wat ze doen en waar ze zijn. Die komen niet zomaar uit de bosjes gesprongen. Ze lopen wel in de bak (soms ook een kudde schapen) maar daar hebbben we geen last van.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-05 09:00

zandhapper schreef:
Ps er is een paardenorganisatie die zich bezig houdt met onze belangen en overleg pleegt met GNR, jammergenoeg weet ik ff de naam niet meer. Als ik er op kom zal ik het zeggen zodat je bij hen je klachten/problemen neer kan leggen. Je kan ook de boswachters van GNR aanspreken maar ik heb de ervaring dat die gewoon zeggen dat je dan maar niet in het bos moet rijden (beetje stom aangezien wij de enige (!) groep zijn die betalen voor gebruik van het bos. Maar goed..

Nara mijn idee zijn die boswachters maar een stel sufferts die alleen geld aftroggelen bij ruiters. Als je iets aan ze vraagt krijg je een half antwoord en daarna een uitgebreide uitleg dat als je van de paden gaat je een bekeuring krijgt. Terwijl ik me altijd netjes aan de paden houdt

Aline4

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 21:50

ikke schreef:
manie schreef:
Een tik geven met een zweep kan natuurlijk gelazer opleveren met de eigenaar.
<knip>

Hoezo? Heb jij wel eens een eigenaar zien rennen voor z'n leven?? Ik zal je vertellen dat als je op zo'n eigenaar af galopeert, dat ze dan heel erg vlug heel erg koest worden. Ja, mijn paard zaliger liep over mensen heen! Zelfs dat kun je ze leren.
Hoe fel ze op honden was: De stalhond lag te slapen in het hooi wat klaarlag voor mijn paard, in de stal. Toen mijn paard in de stal kwam en wilde eten, gromde de hond en trok haar bovenlip op. Paard legt oren plat en zet met een haal een voet pal naast de hond. Hond was binnen een seconde de stal uit!!

Aline4: Mag ik je honden komend voorjaar eens lenen voor Morris' honden opleiding?? Als je dan ook paard(en) meebrengt, kunnen we nog over de Veluwe rijden (aanspanning mag ook, maar meer werk )

Lijkt me erg gezellig. Daar valt vast wel iets voor te regelen. Die van mij weten wel wat appèl is

flicka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:21

Mijn paard is echt gewend aan honden. Al vanuit Ierland. Ook een van mijn honden gaat vaak mee op rit. Maar andere honden kunnen echt een probleem vormen. Veel honden staan niet onder appèl en komen als een dwaze achter je aan terwijl hun baasje maar roept en roept.... Ik heb altijd een lange dressuurzweep bij me en mep ze als het nodig is enorm op hun kop. Is het gauw afgelopen. Ook ga ik niet in draf of galop langs ze heen maar geef de baas de kans ze aan te lijnen wat over het algemeen gebeurt. Dus hulde aan de baasjes! Maar ik heb ook wel eens meegemaakt dat de baas zich snel in de bosjes verbergde omdat de hond achter mijn paard aanging.
Mijn advies is: ga in stap over als je een hond ziet en wacht totdat hij aangelijnd is. Als je dan 50 m verder bent ga dan weer rustig in draf aan. En bedank de eigenaar, want je moet toch samen het bos of polder delen.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 22:50

Ik maak nooit zo'n probleem van honden, geloof ik. Mijn paard reageerd er gelukkig niet op, maar soms komt er een langszij en blaft en doet gek, maar ik rij gewoon door. Een enkele keer is er een happerd bij en dan roep ik naar de baas(als die in het zicht is); hij slaat hoor!! Dan roepen ze hem wel terug. En als er een is die niet naar de baas luistert, dan ga ik stappen(als ik dat al deed , even stuilstaan) en meestal keert het beest wel naar de eigenaar terug en ik vervolg mijn weg.

Huertecilla

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:04

Anouar15 schreef:
Ik ben er een paar keer flink afgevallen.
...
Hierdoor ben ik echt bang geworden.

Hmmm. Je bent niet bang voor honden en jouw paard niet, mara jij bent bang voor vállen geworden dus?!
Dát is makkelijk op te lossen: leer vallen en leer dat vallen niet erg is. De eerste de beste judo-instucteur kan je verder helpen met basisvaltechniek.
Een lesgeefmens voor voltigeren kan je verder helpen mbt van een páárd valen of er altijd en over snel gecontroleerd af komen.

Als jij niet bang hoeft te zijn omdat je toch in elke situatie de benodigde vaardigheid hebt kun je gerust zijn.

luckyzeven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 09:48

Huertecilla schreef:
Anouar15 schreef:
Ik ben er een paar keer flink afgevallen.
...
Hierdoor ben ik echt bang geworden.

Hmmm. Je bent niet bang voor honden en jouw paard niet, mara jij bent bang voor vállen geworden dus?!
Dát is makkelijk op te lossen: leer vallen en leer dat vallen niet erg is. De eerste de beste judo-instucteur kan je verder helpen met basisvaltechniek.
Een lesgeefmens voor voltigeren kan je verder helpen mbt van een páárd valen of er altijd en over snel gecontroleerd af komen.

Als jij niet bang hoeft te zijn omdat je toch in elke situatie de benodigde vaardigheid hebt kun je gerust zijn.

dat vind ik een erg goede tip!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 10:07

Op zich is het geen slecht idee van dat leren vallen. Maar ook al kan ik nog zo goed eraf vallen, dan nog rent mijn paard over een hele drukke weg naar stal als ik hem niet vast blijf houden.
En daar ben ik bang voor.

En ook als ik niet met mijn paard ben ben ik bang voor loslopende honden (tenzij ik ze ken)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 10:47

'ja, maar'......... = Nee, want.

Wil je nu wel of niet buitenrijden
Als je de redenen om níet buiten te rijden op blijft stapelen is dat erg jammer voor jouw paard. Die komt nu niet meer in het bos omdat jíj ergens mee zit: los het op.
Ligt helemaal bij jezelf, dus heb je helemaal in eigen hand; makkelijker kan niet toch?!

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 14:58

Nou sorry hoor. Wie zegt hier dat ik het mijn paard niet gun om naar het bos te gaan? En wie zegt dat ik niet meer ga?

Ik ga nog steeds elke week naar het bos (helaas maar 1 keer in de week omdat vroeg donker is en ik dus alleen op zondag kan)

sherif

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 15:05

afgelopen zaterdag reed ik een heerlijk ontspannen ritje op onze hengst lekker buiten op de hei, totdat er 2 honden aan kwamen lopen en gelijk richting zijn achterbenen liepen ..hierdoor raakte hij echter behoorlijk van slag, gelijk heb ik mijn zweep in de andere hand gepakt en stond klaar om die honden een goede mep te verkopen als ze nog dichterbij kwamen....eigenlijk hoopte ik dat onze ballemans de honden zelf ff een tik met zijn benen wilde geven,maar dat deed hij niet... gelukkig kon ik mijn rit zonder kleerscheuren voortzetten...
nou mogen honden los lopen op de hei of in de bossen zolang geen overlast veroorzaken,maar honden die niet luisteren naar hun baas moeten in mijn ogen aangelijnt blijven!!