oren uitknippen, een ramp

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 21:34

Ze moeten leren dat je er aan zit,dus idd iedere dag eraan zitten en steeds heel rustig een stapje verder gaan.

Pivanti

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:48

Sonja schreef:
Niet teveel in 1x willen. Elke dag bij het poetsen ook de oren uitgebreid aanraken, zodat dat gewoon wordt. Vooral ook even met je duim de binnenkant van de oorschelp aanraken, zodat hij overal aan went.
Niet denken dat je er met een paar dagen bent. Als dit echt gewoon is geworden, eens met een schaar knipgeluiden maken bij het oor maar nog niet knippen. Je raadt het al.... tot dat inderdaad ook weer helemaal gewoon is.
Heeeeeeeel veel geduld hebben dus, dan komt het best wel weer goed.
Veel succes!

Hier ben ik het mee eens. Bij mijn bijrijdpony kon ik eerst ook z'n hoofd niet poetsen en z'n oren aanraken al helemaal niet. Nu vind hij het juist lekker als z'n hoofie gepoetst wordt en de oren kan ik nu wel aanraken. Met oren uitknippen ben ik ook bezig, gewoon veeeeeeeellll geduld en gerust stellen!! en als je een paar haartje hebt kunnen knippen, goed belonen! en dat gewoon blijven herhalen.... het gaat bij hem nu ook een stuk beter, maar we zijn er nog lang niet helemaal! Maar er zijn al aardig wat haartjes weg... succes!

luf_horses

Re: oren uitknippen, een ramp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:56

ik vind dat je het gewoon met geduld moet doen. Je kan hem voor deze ene keer laten verdove ja maar hij moet het toch ooit leren. Voor de wedstrijd zou ik het gewoon zo laten zo erg zal het toch niet opvallen?

nou in ieder geval heel veel suc6 dermee

Kelly_Taco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 12:59

Probeer het anders eens uit te branden.
Bij mijn vorige pony kon ik ook niet knippen of scheren maar branden ging prima.
Ik doe het bij Taco nog steeds zo, het is snel en 10x mooier dan knippen.

Vala

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 13:02

Gewoon praam pakken. ik moet bij mijn paard ook bij manen trekken een praam opdoen. ik kan er zo gewoon aanzitten maar zodra hij denkt dat ik er een plukje uittrek word ie gewoon gek.
Ik heb geen zin in steeds die stress dus eens in de zoveel tijd helpt iemand even en dan doen we manen trekken en oortjes knippen.
Als het met de praam gaat waarom niet. Ik had er in het begin ook moeite mee dat het gewoon niet kon maar ja het is niet anders. Als de DA komt moet ie ook de praam op. Volgens mij is het beter dan ze helemaal over de zeik laten gaan omdat iemand het zo nodig anders wil. Ik heb me er maar bij neergelegd!

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:38

Ik weet ook niet wat je eraan kunt doen. Mijn paard heeft het ook heel erg!.mag absoluut niet aan zijn oren zitten,alleen even met het hoofdstel in doen..zij heeft nu ook van die plukken uit haar oren, haha..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:40

Waarom de oren uitknippen en de bescherming tegen wind en insecten weghalen? Dat is helemaal niet goed! Ik knip zelf alleen de oorranden. Ik vouw ze dubbel zodat de plukken die er van binnen uit groeien ook mee geknipt worden met de rand.

Een paard moet verzorgd zijn. Maar dingen die belangrijk voor hem zijn moeten niet weg worden gehaald.

kelly0188

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 14:49

Dat wilde ik ook doen..maar dat lukt echt niet..

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:08

Ik zou het haar toch maar lekker laten zitten.

Wel is het een goed idee om het aanraken van oren, neusvleugels e.d. wel te oefenen/op te bouwen. Stel je voor dat je DA er een keer bij moet. Langzaam opbouwen, alleen strelen/masseren.

Mijn paard mocht ik eerst nooit aan haar mond/neusvleugels komen, nu vind ze het heerlijk als ik het randje van haar neusvleugel zachtjes masseer met duim en wijsvinger.

N_fotografie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 16:46

Jah nee ik wil ze ook niet helemaal leeg hebben hoor, alleen wat "eruit" groeit, jah ik weet 't niet, 't staat wat netter, maar goed hij moet er gewoon aan wennen, maar als 't niet lukt voor die wedstrijd, maakt 't niet uit, 't maakt mijn dag niet erger ofzo Dank juilie wel (een praam helpt ook niet al geprobeert Wat een gedoe )

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 19:59

Het lijkt wel of jullie het over mijn monster hebben. De mijne wordt ook panisch bij de gedachte alleen al. Ik heb er gewoon een sessie van gemaakt. Elke dag zit ik even aan zijn oren de ene keer meer en vaker dan de andere keer. Ook ik ga met mijn vinge/duim in het oor. Dit vind hij dus echt erg. Van de week heb ik schaar erbij gepakt en kon na een beetje te hebben gefrunnikt met de schaar bij zijn oren wat plukken weg knippen. Let wel ik knip de oren niet uit, alleen de haren die uitsteken. Niet te lang twijfelen gewoon knippen en kletsen. Ik heb mijn paard trouwens wel los staan.

Wat ik in het begin veel gedaan heb is nar het rijden er naast gaan staan en dan een hand op zijn nek (net achter zijn oren leggen) Door de lichte druk zakte hij met zijn hoofd. OP het moment van zakken haalde ik de druk weg. Hij snapt nu redelijk dat hij nu naar beneden moet komen. Ook pak ik dan zijn oor wel eens vast en begon deze te aaien. Ik volg hem dan gewoon. In het begin ging hij er bijna bij zitten of kwam omhoog. Uiteindelijk gaf hij zich. Het gaat nu steeds makkelijker. Het zal nooit twee vingers in de neus worden, maar kan me nu alleen redden. O ja is doe dit alleen als ik alleen met hem ben. Hoe drukker het op stal is hoe vervelender hij wordt. Vaak krijg dan ook goed bedoelde hulp, waar je niks mee kunt.

DUs heel veel geduld en dan zal zeker gaan. Zeker niet boos op hem worden, maar gewoon vanuit de rust en belonen op de juiste momenten...

kapje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 20:06

Taaclover schreef:
Probeer het anders eens uit te branden.
Bij mijn vorige pony kon ik ook niet knippen of scheren maar branden ging prima.
Ik doe het bij Taco nog steeds zo, het is snel en 10x mooier dan knippen.

Hoe doe je dat? Ik heb er nog nooit van gehoord.

Valena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:32

Ik denk dat de belangrijkste tip al wel gegeven is; geduld, geduld en nog eens geduld.... De eerste stap is inderdaad het aanraken van de oren, zorg dat je dit gewoon op elk moment en op elke manier kunt doen, daarna komt het geluid van de schaar pas aan de orde.
En het is inderdaad wel handig om je paard aan te wennen dat hij op verschillende plaatsen aangeraakt wordt. Als de dierenarts dan een keer langskomt en iets moet onderzoeken, gaat dat ook veel makkelijker!

Je hebt aangegeven dat knijpen in de bovenlip niet werkt, misschien een praam toch wel, want die is iets sterker dan knijpende vingers. Het ziet er wel een beetje zielig uit, maar het schijnt paarden geen kwaad te doen. Er is ooit eens onderzoek naar gedaan en door de sterke pijn in de bovenlip maken ze rustgevende stoffen aan.

En ten slotte zou ik inderdaad NOOIT de oren helemaal uitscheren of uitknippen. Je haalt dan de bescherming van de oren weg tegen o.a. vuil en vliegen, met alle mogelijke gevolgen van dien (bijv. oorontsteking). Daarnaast vind ik het persoonlijk nog lelijk ook...
Als je de uitstekende haren af wilt knippen, knijp dan wel even de oorschelp dicht (dus de randen naar elkaar toe), zodat er geen haartjes in het oor terechtkomen.

Met het wegknippen van de uitstekende haren heb ik nog nooir problemen gehad, dat doe ik ook bij m`n Shetlanders die zomer en winter buiten lopen!

Succes!

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 21:35

Mischien is je paard bang voor het geluid, was bij mijn pony ook zo. als je in zijn zicht knipt (gewoon het geluid maakt dus met je schaar), kan je daarna een paar strotjes doorknippen etc. En daarna steeds verder uit zn zicht gaan. T kost heel wat tijd, maar als je perce die oren kort wilt hebben, is dit een goede oplossing. Succes!