hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:07

Hahaha dan ben je best dom ja! Ik heb 1x op mijn 2,5 jarige gezeten... Ik zat erop, beloonde, en stapte eraf. En verder heeft hij denk 5/6 keer een singeltje omgehad.. meer niet.. Longeren, nee doe ik pas volgend jaar vlak voor ik ga beginnen met rijden. Net wat Faniek zegt, als je begint met longeren kun je er beter op gaan zitten dat is nog minder belastend!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 12:11

pfieuw ik was al bijna gedesilusioneerd

Gewoon een keer opzitten (ben er absoluut geen voorstander van, dat buiten kijf) kan niet echt veel kwaad, zeker niet als het even zo voor de leuk is.

Longeren is zoooo belastend, wordt zoooo onderschat. Je kan er inderdaad beter op gaan zitten en lange lijnen rechtuit rijden......

Allejandro

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:06

Ik doe niets
Ga elk weekend naar hem toe en leer hem "enge" dingen
Plastic zakken, balonnen af en toe wat rennen in de bak (en niet op de volte, gewoon lekker ruim )
Zadel heeft ie al opgehad & longeersingel ook. (hijs nu 2 jaar en 3 maand)
En ach voor mei/ juni ga ik niets meer doen.
Denk pas als we vakantie hebben, dus juli.

zammarano

Re: hoe gaan jullie met je enter bijna twenter om

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:20

ohwwww nou mijn jaarling is alleen nog maar zadelmak!!

Haha nee hoor grapje!
Het enige wat hij kan met zn 17mnd is;
- meelopen aan halster (wat toch nog regelmatig fout gaat )
- Poetsen
- hoeven krabben (wat bij mij dus nog niet lukt maar bij de fokster wel)
- ennn het allerbelangrijkste; Kusjes geven
Maar alleen als hij wat lekkers krijgt natuurlijk!
- Vaststaan (hij vind het alleen niet zo leuk)

Voor de rest loopt hij lekker op het land samen met een andere jaarlinghengst .....
In de winter staat hij in een eigen stal van 3bij4m en een schuur met allemaal jonge paarden en loopt hij lekker in de buitenbak!

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:28

Ga maar eens naar een p[rofessionele stal waar ze paarden inrijden. Bijv. de ijzerenman, we waren laatst daar en ja doen ze ook rijden stap, draf, galop. En longeren die was nog wel wat jonger dan wisper. En ik heb nog nooit een paard meegemaakt die daar op is. JOEHOE hengsten worden zo vaak op 2,5 jarige leeftijd beleerd!!! Daarbij Wisper staat bij iemand die altijd paarden inrijdt die dit ook doet en geen enkel paard van hem is ooit op geweest bij 10 jaar!! En ik neem aan dat die weet wat hij doet!!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:31

euh, ligt eraan hoe proffessioneel de stal is..............

zammarano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:37

de enige die echt weten wat ze doen zijn de DA's!!
Bel 100 verschillende DA's op, en ze zullen je allemaal haarfijn uit leggen waarom je pas met 3 moet gaan inrijden!!

Geloof mij nou maar......
In de paardenwereld draait het bijna alleen maar om geld!
Daarom worden er op veel stallen (lang niet allemaal) te vroeg zadelmak gemaakt!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:54

gelukkig doen de echte profs er niet zo makkelijk over en laten hun jonkies lekker jong zijn

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 13:58

Rare stal ga jij dan heen Whisperke... Alle stallen waarmee ik contact mee heb gehad om Nikita later te beleren worden ze niet voor 3 beleerd sommige zelfs niet voor 4 jaar.
Denk dus dat niet die niet professioneel is, maar ach iedereen moet zelf weten wat die met zijn paard doet. Ik wil zowel dat ik plezier heb en mijn paard niet alleen ik.

Natrick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:10

Whisperke schreef:
Ga maar eens naar een p[rofessionele stal waar ze paarden inrijden. Bijv. de ijzerenman, we waren laatst daar en ja doen ze ook rijden stap, draf, galop. En longeren die was nog wel wat jonger dan wisper. En ik heb nog nooit een paard meegemaakt die daar op is.
JOEHOE hengsten worden zo vaak op 2,5 jarige leeftijd beleerd!!!
Daarbij Wisper staat bij iemand die altijd paarden inrijdt die dit ook doet en geen enkel paard van hem is ooit op geweest bij 10 jaar!! En ik neem aan dat die weet wat hij doet!!

Dus dan is het meteen goed?Ach iedereen doet het he. Dus dan zal het wel goed zijn. Vind ik altijd zo dom, eerst even nadenken wat je roept en voordat je wat doet. Als je dat achteraf gaat doen ben je al te laat!

Sorry voor de offtopic.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:24

Wat ik met mijn enter bijna twenter doe? Helemaal niets.
Hij staat gewoon in de groep buiten en mag lekker doen waar hij zin in heeft.
Meelopen, voetjes geven, vaststaan enz. heeft hij al geleerd toen hij nog bij mama was, daarna is hij gewoon de groep in gegaan om er voorlopig niet meer uit te komen.
Af en toe haal ik hem eruit om de voetjes te controlleren en te kijken of hij nergens wonden heeft want zijn vader staat ook in die groep en verder blijft hij daar tot hij een jaar of 4 is, óf hij moet voortijdig verkocht worden maar zo niet blijft hij lekker in de groep tot minimaal zijn 4e jaar.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 14:31

Mijn bijna twenter staat sinds een paar maanden in de opfok waar ze 24 uur p/d buiten staan. Hiervoor kwam ze alleen overdags buiten en 's nachts op stal. In de zomer ook nog wel 's nachts buiten, maar niet iedere nacht.
Ik poetste haar 1x in de 2 maanden en krabte (als ik er was) haar hoefjes uit. Ze kon meelopen en sinds kort kan ze ook met de trailer.

Nu ga ik er iedere zondag heen en krijgt ze een aai over haar bol en kom ik effe checken of alles nog wel goed gaat. Poetsen doe ik nu ook niet meer. Over 1,5 jaar ga ik rustig aan met haar aan de slag. Dan is ze dik 3.

Edit: Kom anders eens kijken in het jaarlingentopic viewtopic.php?f=34&t=397653&st=0&sk=t&sd=a&start=3850 Hier worden ook zulk soort dingen besproken.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:29

hengsten beleren is een geld kwestie, niet meer niet minder.
Niet omdat ze een paard willen sparen.

En van veel hengsten hoor je na een tijd niks meer, dus of die met de 10 versleten zijn, dat weten wij niet.

Verder heb ik op verschillende stallen gereden en en werd er geen 1 voor de 3 gelongeerd of zadelmak gemaakt.
Vaak werd het zelfs pas met de 3,5 gedaan en een echte late met de 4.
Of bij een latere, ff met de 3, longeren kennen ze in een week
zadel erop, mens erop, ben je een paar weken verder en dan nog weer een vol seizoen het land op.

Zelf baal ik enorm, dat Zanda niet in de opfok staat, maar thuis bij Kawa.
Het was mooi afgesproken dat er van de zomer 2 leeftijd genootjes bijkwamen, dus ik blij, had zanda ook extra te spelen.
Alleen heeft die man zijn hele paarden bestand opgeruimd, ook de 2 jaarlingen, wat ik pas te horen kreeg toen ik geen ander jaarlingen meer aan huis kon plaatsen, omdat die van andere kennissen allang elders op de opfok stonden.

Gelukkig is Kawa een enormo klojo in de wei, dus heeft Zanda ook flink te spelen met hem.

Maar longeren, vrij springen enz enz, dat duur nog ruim een jaar.

meelopen (ook met mate, dus gewoon meelopen met binnen zetten bedoel ik dan) , halster aan, af en voetjes geven (vind de smid ook fijn) dat vind ik genoeg.
En een keer op de trailer, altijd handig als er eens iets gebeurt en er moet met speod naar de kliniek.

de rest is geen werk voor peutertjes, dat komt wel
ze moeten nog genoeg gaan doen in de rest van hun leven.

En ik zal het plaatje eens op gaan zoeken met hoelang het duurt voordat alles uitgegroeid is, dan zie je wel waarom je niet moet gaan trutten met longeren ed.

Arzil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:31

runningkawa schreef:
En ik zal het plaatje eens op gaan zoeken met hoelang het duurt voordat alles uitgegroeid is, dan zie je wel waarom je niet moet gaan trutten met longeren ed.

Ja, dat is zeker een interessant plaatje! Ik had het op mijn computer staan, maar toen die crashte was ik hem kwijt. Dus zou het wel graag weer eens zien!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:31

Afbeelding

Kitty

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:40

Met mijn veulen/jaarling doe ik niks anders dan bijvoeren en af en toe verweiden.

De 3,5 jarige hengst hebben we twee maanden geleden uit de wei gehaald. Er was nog nooit wat met hem gedaan en hij kon zelfs niet eens meelopen aan het halster.
Nu twee maanden rijd ik hem onder het zadel, hebben we zelfs al een buitenrit gemaakt en luistert hij aan de hand zelfs beter dan mijn 11 jarige merrie.
Het is helemaal niet nodig om al met die kleuters aan het werk te gaan. Geef ze toch gewoon de tijd om even door te groeien en begin er eens rustig mee als ze drie zijn.

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 15:41

mijn 7 maanden oude veulen kan:
vast staan
meelopen
hoefjes geven
in de trailer
commando stap en draf en halt
en is van alles gewend zoals dekens, knallen etc.
maar die staat nu sinds een maand in de opfok,en behalve 1X per maand even 10 minuutjes poetsen en kijken of ze nog op 4 benen staat doe ik nog niet.

mijn nu 2.5 jarige kan eigenlijk alles al.
daar ben ik met longeren op dokters advies 6 maanden geleden op 2 jarige leeftijd mee begonnen, zo'n 1X per week 10 minuutjes
verder kent ze nu al het zadel en hoofdstel, alle stem commando's en wordt ze binnenkort voorzichtig ingereden.

Winkie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:23

Mijn veulen van 9 maanden kan:
vast staan,
meelopen,
hoefjes geven
commando halt, stap en draf
en verder nog niks

Ik ging eerst een paar keer per week langs en nu 1 keer per week. Ik wil em binnenkort ook gaan wennen aan knallen etc.
Jammer genoeg heb ik geen trailer tot m'n beschikking.
Het is leuk om te zien dat hij zo snel leert.

Bojangles

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:32

Er moet niet zoveel aangekloot worden met die jonge dieren, dat is nergens voor nodig. Dat eeuwige gelongeer met die 2 jarige dieren, en met 3.5 jaar maar afvragen waarom het allemaal niet meer wil. Laat ze lekker hun eigen gang gaan, zet ze in een groep(je) haal ze er af en toe uit of doe af en toe wat, keer borsteltje erover en hoefjes krabben. Maar meer niet. Ik snap dat het leuk is, maar je kan ook tever gaan. Dan kun je beter eentje van 3 jaar en ouder nemen.

Winkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:45

Hey Summertje!

Ik keek net even op die friezensite. Dit kan je ook doen met een jong paard. haha

Afbeelding

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 16:47

Die van mij liep op tweejarige leeftijd aan delonge om medische redenen. Dat heb ik volgehouden is nu 2,5 jaar. En loopt twee maal per week aan de longe. Veder gaat ze één keer per week naar het vrijsprngen. Waar ze samen met andere 2 en half jarigen wordt klaar gemaakt voor enkele vrijspringwedstrijden en hengst en merrie keuringen.
In Duitsland worden de meetse paarden klar gemaakt met 2,5 jaar. En die lopen op hoge leeftijd nog volop in de sport zonder problemen. De hengsten gaan met 2,5 jaar naar de keuring en dan zullen ze toch een bepaalde conditie en spieropbouw moeten hebben om verder te komen. Is er nog geen één slecht van geworden. Mits je dit op correcte en/of professionele wijze doet.
Ik ben er ook voorstander van er pas met 3 op te gaan zitten. Maar a;ls je paard vandaag 3 wordt waarom kun je er dan een maand geleden niet op gaan zitten. En morgen wel? Het verschilt per paard. Een 2,5 jarige kan er misschien licgaamelijk en fysiek wel klaar voor zijn en een 3,5 jarige niet. Iemand die hier veel ervaring in heeft ziet dit en kan dit individueel beoordelen en niet aan de hand van de leeftijd. Zo van vandaag is ie 3 en hup erop.
Die van mij kent al een singel en een zadel op de rug.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:21

Xox dat bedoel ik nu ook. Kijk ik reageer op dit topic en ben gewoon eerlijk. Terwijl ik weet niet hoeveel bokkers er al een topic hebben gehad van mijn 2,5 jarge aan de longe of de eerste keer het zadel op!! Daarbij de ijzerenman is een profesionelische stal!!

Xox

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 17:59

Ja. Zo ken ik ook veel vergelijkbare stallen en daar werden afhankelijk van het paard maar vooral hengsten voor de keuring met 2,5 jaar begonnen en soms al ervoor. En wat denk j van de 3 jarige merries op de merriekeuring. Die worden ook al langer getraind. Om een beetje bespiering te krijgen en model. Dat ontstaat ook niet in een paar weken voor aanvang. Zowel dan denk ik dat dat juist teveel is voor een jong paard. Beter eerder beginnen en voorzichtig in alle rust toewerken op het daadwerkelijke zadelmak maken en niet met 3 jaar beginen en binnen 2 maanden helemaal klaar maken dat het al een B proef kan lopen. want die paarden worden geestelijk niet oud in de sport

Lowara

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:05

Xox schreef:
Ja. Zo ken ik ook veel vergelijkbare stallen en daar werden afhankelijk van het paard maar vooral hengsten voor de keuring met 2,5 jaar begonnen en soms al ervoor. En wat denk j van de 3 jarige merries op de merriekeuring. Die worden ook al langer getraind. Om een beetje bespiering te krijgen en model. Dat ontstaat ook niet in een paar weken voor aanvang. Zowel dan denk ik dat dat juist teveel is voor een jong paard. Beter eerder beginnen en voorzichtig in alle rust toewerken op het daadwerkelijke zadelmak maken en niet met 3 jaar beginen en binnen 2 maanden helemaal klaar maken dat het al een B proef kan lopen. want die paarden worden geestelijk niet oud in de sport

amen

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:55

met de 2,5 jarigen ga ik om zoals met elk volwassen paard.
ze staan beide dag en nacht op de wei
worden aangebonden in de koeistal om gevoerd te worden
(krijgen daar een voederbiet,brood, een handje krachtvoer, en hooi,dus staan maximum een halfuurtje per dag gebonden.

ze kunnen beide aan het halster meelopen in de wei en op het erf.
de fries maakt zowel aan de hand en soms als handpaard korte ritjes mee, het trekpaard kan niet aan de hand mee langs de straat, want ze loopt je gewoon omver.
voor de koets gaat het trouwens wel goed.ze staan beide voor de koets (eens per maand 20 minuutje ofzo) en zijn dus gewend aan bit en tuig.
ook dekjes, longeersingels en het zadel zijn vertrouwd.