2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 15:25

klopt en dus laat je over je heen lopen door een 2 jarige snotneus Je hoeft hem niet te mishandelen, als je het goed doet dan merkt ie niet eens dat het van jou afkomt, maar denkt ie dat er een bakkabouter hem in zijn billen heeft gebeten

Marigold

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 16:20

precies ja wat KiWiKo zegt.
gewoon doen hoor, is niet zielig.
het is zielig als die pony straks zo lastig wordt dat jij hem niet meer aankan, hij jou het land uitjaagt, en weg moet..
gebeurt echt zo vaak..
(en dan komt het dus heel warscheinlijk niet goed met m..)
dus met andere woorden: doen!
of laten doen als je het niet kan/wil/durft

/edit: een zweep is in de hele africhting en straks voor de wagen of onder het zadel, een belangrijk hulpmiddel.
zal hij toch aan moeten wennen!

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:04

kimmy1985 schreef:
je moet zorgen daqt je met zijn tweeen bent.
dan pak je een touw weetje een dikke.
die doe je achter de bellen langs. het ene uiteinde pak jij samen met het halster touw en het andere uit einde iemand anders en als ze dan wilt gaat stil staan trek je samen even aan het touw.

Hmmmm.... zou k toch mee opletten hoor. Voor hetzelfde geld schrikt ie zich t laplazarus van dat touw achter zn kont wat ie niet kent en zet ie het echt loeihard op een lopen. Vrees dat je dan niets meer te zeggen hebt

Liins

Re: 2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-05 18:08

Neej idd als ze een zweep ziet voor de gek..

Woodstock

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 18:12

Huh? Snap t niet, mr kzou er wel echt voor zorgen dat je een zweep kunt gebruiken bij je paardje hoor! Ze moet t gewoon accepteren en weten dat ze er niet mee afgerost wordt en daar komt ook nog eens bij dat je hem op dit moment hard nodig hebt! K hoop echt dat je er wat mee doet

Bacchus

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-05 12:18

Sfiejj schreef:
ja maar .. wacht.. ze zegt toch dat de pony mishandeld is.. dan lijkt me dat niet echt een leuke manier..

ALs dat zo is, zal het wel zo zijn dat het veertrouwen bij het paard compleet weg is. probeer eerst haar vertrouwen weer op te wekken en wees niet ongeduldig. Je zei zelf al dat als je helemaal op je hurken ging zitten met een lang touw, dat ze al heeeel voorzichtig naar je toe komt. Dat is al een goed teken, maar het vertrouwen terug winnen van een mishandeld paard duurt langer dan een weekje. Geduld is een schone zaak

Er bestaat ook een gratis boek, wat ik als tip een keer hier op het forum doorkreeg. Daar staat een boel in, ook over het vertrouwen winnen: www.mensenpaard.nl

In het eerste gedeelte van het boek staat goed beschreven hoe je met hem kan gaan wandelen.

wat ook vaak helpt is als ze dus besloten heeft een stukje met je mee te lopen, super te belonen op stem en weer lekker terug zetten op stal of in de wei (iig iets waarvan je weet dat je pony dat het liefst doet) dan gaat ze meelopen associeren met iets fijns en iets anders dan een snoepje of een tik.

Ik ben het met de rest eens dat je niet over je heen moet laten lopen, maar als je pony mishandeld is, kan het ook wel eens angst zijn....

ik hoop dat je hier wat aan hebt!

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 09:58

ik denk dat je gewoon veeeel te lief bent voor je pony. Elke kleine pony is mee te krijgen als je het zat bent... Ik ben nog nooit op mijn hurken gaan zitten om een pony te lokken die het vertikte om mee te lopen, zelfs niet als je met snoep beloont. Als ze zo gewoon niet reageren, dan zet ik ook mijn kop er op, en dan gaan we dus lopen! Idd met een zweep erbij voor de ietwat grotere kleine pony's, en voor de allerkleinste doe ik de veulen methode. Maak een 8 van een touw, doe dit achter de kont langs, over de rug heen, en dan voor de borst langs. Dat touw houd je midden op de rug vast, in de andere hand het gewone halstertouw. Wedden dat ze netjes mee loopt!?
Niet over je heen laten lopen, ook niet als ze mishandeld is. Ik ben wat immuun geworden voor die term, want bij iedereen die je naar het verleden van de pony vraagt krijg je te horen dat ze mishandeld waren. Ook een mishandelde pony wil niet zo verwend worden. Elk paard/pony zoekt een leider waar ze zich veilig bij voelen. Tot nu toe ben jij nog niet de leider. En geloof me dat wil ze wel! Maar ze gaat natuurlijk niet zo maar als een hondje achter je aan lopen, daar moet je voor werken, consequent zijn, en niet over je heen laten lopen.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:05

hihi juist een mishandelde pony zoekt zekerheid

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:16

Dit beestje is slecht behandeld geweest.
Het heeft helemaal geen zin om voor mensen wat te doen, in haar ogen ben je gewoon zo'n vervelend mens die helemaal niet lief is.
Dit kost tijd.
Absoluut niet beginnen met zweep, je kan later wel een zweep gaan wennen omdat je er aanwijzigingen mee kan geven maar nu nog niet.
Het makkelijkste is toch een longeerlijn of lang zacht touw.
Dit moet je ook eerst wennen dat ze er niet van schrikt.
Dat kun je dan achter haar billen langsdoen. Het makkelijkst is om dit in het begin met z'n tweeén te doen maar daarna kun je het ook alleen.
Bind dan (als je alleen bent) het touw eerst om de hals, dan achter de billen, dan kun je er aan trekken als ze stopt en duw je haar als het ware naar voren.
Héél veel belonen, je kan ook een zak wortels kopen of biks daar doe je wat langer mee en geef je telkens wat lekkers als het goed gaat!
En als het éénmaal gaat steeds proberen om het zo gewoon mogelijk te doen, in het begin héél veel belonen en als het wat 'gewoner wordt en goed gaat kun je wat minder belonen met snoep maar gewoon met een aai!
Jullie moeten gewoon nog een goede band opbouwen met veel geduld, je zal zien dat je geduld beloont wordt, dat het een echte vriendin wordt!
Oja, niet te lang oefenen, gaat het goed, dan stoppen en volgende x weer verder!

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 10:19

Miranda@ Ja idd heir heb ik wat aan !! Ze is nu zover dat als ik haar roep dat ze naar me toe komt en met poetsen gaat het goed en met lopen en stukje beter ze blijft nu heel af en toe stil staan en dan loop ik door en dan meestal loopt ze wel gewoon mee maar soms ook neit dan sta ik 10min te wachten dat moet stoppen ze mag best een keer stil staan maar ik moet niet 10 min wachten ik denk dat ik het met een longeer lijn ga probberen eerst om de hals vastmaken en dan achter de kont..
Bedankt iederee

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:21

een paard gaat je niet respecteren, bewonderen OF lievvvv vinden door eten

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 10:23

Waar slaat die reactie nou op

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 10:28

Op de beloning met snoep deze pony heeft gewoon duidelijkheid nodig, dit wel en dat niet......... daar knapt het dier meer van op dan van beloning met snoepjes

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:08

als je geen normale reacties achter kunt alten laa het dan

Apple

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:11

Ik vind persoonlijk de reactie van Kiwiko erg normaal .

Ik verplaats het trouwens ook even naar VMR aangezien een 2-jarige nog niet echt een rijtechnisch probleem heeft .

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:16

whahaha Wis niet precies waar ik het topic neer moet zetten en ik vind de reactie niet normaal.. want ze laat deheletijd van die reacties achter.. margoed..

Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:26

Jij vindt ze niet normaal, maar ze heeft wel gelijk...

Een band op bouwen, haar vetrouwen winnen allemaal oké, maar dat doe je niet door (veel) snoepjes te geven.
En als je wilt dat je paard je vertrouwt, moet je inderdaad duidelijk zijn. De ene keer mag dit wel, de andere keer niet. Zo werkt het niet. Als jij wilt dat ze mee gaat, dan moet ze mee gaan. Jij bent de leider, niet de pony.

En als ze bang is van de zweep, kan je haar daar ook vertrouwd mee maken. Een zweep is geen dwangmiddel, of iets om je paard mee te mishandelen, het is een hulpmiddel, dus moet ze ook leren dat het niet eng is. Maar dat vraagt natuurlijk ook tijd.

(Maar ik geloof dat ik in herhaling val. )

Edit: Paar typo's.
Laatst bijgewerkt door Vie op 08-12-05 11:27, in het totaal 1 keer bewerkt

lovemika

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:26

Ik heb hetzelfde ook gehad, alleen dan met een shetlander van 3 jaar oud. Ik heb een tijdje geleden een boek gekregen, de man die naar paarden luistert (je kunt hem bij de boekhandel kopen of bij de bieb lenen) van Monty Roberts, ik weet dat daar de meningen over verdeeld zijn, maar ik raad het je toch aan te lezen. Het gaat hierbij dat je een l;evenslange band met je paard/pony krijgt, door middel van de controle over te nemen, allemaal gebaseerd op grondwerk, ik kan je het nu niet zo prcies uitleggen wegens tijdgebrek, maar als je meer wilt weten, stuur me maar een mailtje.
Ik denk dat het inderdaad belangrijk is om nu met hem bezig te gaan, als je over een jaar wilt gaan rijden. Met de zweep lijkt me niets, omdat je de angst alleen maar weer naar boven haalt, succes ermee

Liins

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-05 11:44

idd met een zweep haal ik haar angst weer naboven en gata ze daar weer aan denken

Ik ga je zeker mailen..

Vie

Re: 2 Jarig paard neit doorlopen ? wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:50

Maar je kan dat probleem ook oplossen, door haar eraan te laten wennen, dat ze begrijpt dat het geen straf is. 't Is nog een jong paardje, dus ze zal in haar leven vast toch ooit wel eens een zweep tegen komen.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 11:57

Een paard denkt niet op die manier.

Jouw paard associeert de zweep waarschijnlijk met angst, pijn en onzekerheid.
Jouw taak om te zorgen dat ze de zweep daar niet meer mee associeert, maar met aanwijzingen en duidelijkheid.

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:12

Ik vind de reacties van Kiwiko ook niet apart hoor. Iedereen heeft nou eenmaal zijn eigen voorkeur voor het benaderen van paarden en je kunt hier nou eenmaal niet voorkomen dat je reacties krijgt die je niet passen. Iedereen haalt er maar uit wat ie wil toch?

Ik zou zelf ook meer voor haar benadering gaan. Consequent, eerlijk en duidelijk zijn, dan snapt de pony vanzelf dat er niks engs gebeurt als ie iets normaals als "meelopen" doet. Dat is net zoiets als meteen weer op je paard gaan zitten als je er ongeloofelijk afgeflikkerd bent. Dan heb ik liever iemand erbij die roept, "huppekee, niet aanstellen en weer rijden, er gebeurt toch niks" dan iemand die zegt "hier kom maar, ik hou je wel vast voor als er nog een keer wat gebeurt!".

Paarden moeten vertrouwen hebben in hun leider, daar kan best NH aan te pas komen, maar snoepjes enzo volgens mij niet.

Hoe zou je de pony benaderen als je niet wist dat ie mishandeld was geweest?

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:28

pff mishandeld of niet, lopen is lopen, stata ze stil, dan tikje tegen de achterhand en ze loopt weer,
misschien schrikt ze wat meer san een gemiddeld paard en schiet ze naar voren, juist dan moet jij haar belonen en blijven lopen! dus niet lopen-stilstaan-tik-schrik en sprong naar voren en dan haar zelf stilzetten
nee lopen-zij stata stil jij(of iemand die eracter loopt) geeft metene een tikje, jij beloond haar en blijft doorlopen

mijn 2 jarige vertikte het ook, aar die is 1,65 en nogal fel als t om eten gaat, zweep gaf ze niets om

nou dan maar wat harder tikken hoor, en nu snapt ze het, loopt goed door en als ze heelmala klaar is krijgt ze wat lekkers en gata terug de wei in
die van mij wordt erg drammierg als ze eten ziet of gewend is lekkers te krijgen, dus ben sowieso geen voorstander van lokken met eten of belonen met eten

verder heb ik een pony die toen ik ze kocht kopschuw was, altijd vrij nerveus en zelfs nix lekkers uit je hand durfde te pakken, alles moest via dr voerbak
maar als die vervelend was of hapte kreeg ze gewoon een tk tegen dr hoofd aan hoor! kopschuw of niet, er wordt niet gebeten bij mij
deze pony is bij lange na niet meer kopschuw, die had dus maar al te goed door dat ze bij mij alleen een knal tegen dr kop kreeg als het echt verdiend was!

dus of jouw pony bang is van de zweep of mishandeld is of wat dan ok hoeft niets uit te maken als jij duidelijk en consequent bent, zowel in de omgang als met de zweep snapt ze het zo!

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:39

Hoe komt het toch dat als je een reactie geeft die TS niet aanstaat dan je dan niet normaal reageert........... snap er geen drol van

klomp

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-05 12:47

KiWiKo schreef:
Hoe komt het toch dat als je een reactie geeft die TS niet aanstaat dan je dan niet normaal reageert........... snap er geen drol van

ikke wel juist op de punten die gevoelig zijn en waar dus aan gewerkt moet worden krijg je de wind van voren, mensen willen hun fout niet zomaar toegeven...stel je voor dat je nog iets kunt leren van een ander... das moeilijk hoor..fouten toegeven en open staan voor andere ideeen..