Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sterre

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-05 23:29

Sinds 1 okt. heb ik mijn paarden ook thuis staan en ik vind het echt ideaal .
Ik heb in de afgelopen 7 jaar op 2 zelfverzorger stallen gestaan, dus ik wist wel wat er op me af kwam.
Op m´n eerste zelfverzorgerstal, kwam ik samen met nog iemand altijd ´s ochtends en zetten wij alle paarden (14 st.) buiten. De andere bezitters kwamen altijd ´s avonds en zij zetten dan die van ons ´s avonds weer op stal. Was dus goed geregeld.

Op de tweede stal (waar we door plaatsgebrek op de eerste naar toe zijn gegaan), wilden de andere mensen persé zelf hun paarden ´s ochtends buiten en ´s avonds weer naar binnen doen . Gelukkig deelde ik de stal met mijn vriendin en deed ik ´s ochtends die van ons naar buiten en zij ze ´s avonds weer naar binnen.

In feb. hebben wij dit huis hier gekocht en mijn vriendin heeft in maart een grote manege gekocht.
Tot aan de verhuizing van mijn paarden, hebben ze bij mijn vriendin op de manege gestaan. Dat was natuurlijk erg handig, want ik moest ons vorige huis uitruimen en in het nieuwe huis moest nog wel het eea gedaan worden, vooral wat het paarden gedeelte betrof.

Ons huis hier heeft 9 stallen, maar omdat er al lang geen paarden meer stonden, waren er geen paddocks en omheiningen voor de weiden meer. Er zit ook een binnenbak (20 x 40) bij, die in een hoek helemaal nat was en er moest een nieuwe bodem in .
We hebben nu 2 mooie grote paddocks, die we met drainage en matten droog hebben laten leggen en verwarmde drinkbakken. Ook de binnenbak heeft matten gekregen met een nieuwe bodem erover.
Het is allemaal erg luxe geworden , maar na jaren in stallen te hebben gestaan, waar de paddocks in de winter onbegaanbaar waren en iedere keer het water werd afgesloten (gevaar van bevroren waterleidingen), zodat ik per dag vaak met 250 liter water liep te zeulen, was ik het echt spuurgzat.

Nu heb ik het hele grote geluk, dat een echtpaar van de stal van mijn vriendin, een stal dichterbij huis zocht (naar mijn vriendin was het 35 km rijden, naar mij toe 12) en hun paarden nu bij mij hebben staan.
Ze doen in principe alles zelf, maar omdat ze allebei werken (zij werkt halve dagen) voer ik de paarden ´s ochtends en zet ze ook buiten.
Meestal zetten zij de paarden ´s avonds binnen, maar als ze een keer andere plannen hebben, doe ik dat natuurlijk, zoals zij ook voor mij inspringen als ik niet kan.
Wij willen bijv. met de kerst skien en dan verzorgen ze mijn paarden volledig mee, net zoals ik dat ook voor hun doe, als zij op vakantie willen.
Zo heb ik alle voordelen van mijn paarden aan huis, maar ook de vrijheid van weg kunnen gaan als ik eens plannen heb.
Misschien is er bij jullie ook wel iemand te vinden die z´n paard bij jou wil stallen ! Dan hoef je zelf geen tweede paard (shet) te kopen en heb je toch veel meer vrijheden.

Juist wbt het voeren vind ik het fijn dat ik de paarden thuis heb staan; vroegâh kregen ze 3 x per dag te eten, nu krijgen ze ´s ochtends om 7.15 uur een plak hooi. Nadat ik mijn dochter naar school heb gebracht, krijgen ze om 8 uur hun krachtvoer. Als ze buiten staan (kort voor 9 uur) krijgen ze de rest van hun hooi.
Tussen 13-14 uur krijgen ze weer een plak hooi en als ze rond 18 uur naar binnen gaan, ligt er weer hooi op ze te wachten.
Om ca. 20 uur krijgen ze hun krachtvoer en rond 23 uur krijgen ze de laatste ronde hooi + nog een plak stro.
Ze krijgen bij mij dus kleine porties hooi, maar daarvoor wel veel vaker!

Wat een aantal mensen hier overgens ook wel doen: in de lente/zomer/herfst hebben ze de paarden aan huis staan en in de wintermaanden zetten ze hun paard op een manege /pensionsstal! Is misschien ook een idee, dan kan je in de zomer lekker genieten van je paard aan huis en heb je in de winter het voordeel van (binnen)bak en volledige verzorging.

passepartout

Re: Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 14:57

Iemand vroeg waarom ik de paarden nu thuis heb staan:Ik ben inmiddels met een boer (landbouwer moet ik van hem zeggen) getrouwd en ja dan woon je op een boerderij, met alle voor en nadelen.

Mosea

Re: Wie heeft thuis plaats voor paard maar toch in pension?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:02

ik heb altijd mijn paarden thuis gehad.
ze staat wel alleen in het land.. maar op het platteland zijn veel paarden en zow hebben mijn buren ook paarden dus ze staat niet afgezonderd. ik zie eigenlijk geen nadelen om je paard thuis te hebben staan.

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-05 15:07

toen ik thuis woonde stonden de paarden ook aan huis, als me wekker ging dan gingen ze hineken als ik neit opschoot haha
we hadden alleen een flinke stal met een een soort van paddock denk zo 5 bij 5. Ik had een fjord en een shet, de shet ging overdag aan een lijn in het gras en de fjord stond dan alleen. Maar daar werd dan weer mee gereden ect. Ze kon wel in het gras, maar dan bleven we erbij. En als ik een uurtje over had, dan kon ik er zo naar toe, niet eerst op de fiets of in de auto, nee zo hopla de deur uit de stal in. De mest werd in een grote container gedaan bij het andere vuil. (me ouders hadden een tuincentrum vandaar de plek voor een stal en paddock)

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-05 16:59

Maar als ik alles goed gelezen heb zijn er dus geen mensen die thuis plaats voor een paard hebben maar toch voor pensionstalling hebben gekozen?

Misschien dan toch maar even de zoekopdracht aanpassen?