Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sily

Re: Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 12:52

Het was toch achteraf door de telefoon gezegd toen ze hem al had of ben ik nou gek?

Zoals jij het zelf al zegt over de huisvesting zou ik toch als eigenaar eerder daar even naar kijken....misschien een combi van zenuwewn van de verhuizing, samen met een huisvsting die niet helemaal voldoet.
Maar als de eigenaar niet meer wil tsja dan kan jij daar ook weinig aan veranderen he.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 16:14

Je bent niet gek...
Mensen hebben verkeerd gelezen.
Is niets van gezegd voor de verkoop. Is achteraf verhaal gehaald en toen werd dit pas gezegd. Mja.. dat heeft ze express niet gezegd, maar deed wel een duit van de verkoopprijs. Ja, weten nu waarom!
Kijk, stal vind ik niet opperbest...maar als ze het al deed... en daar gaat het nu om.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 17:28

Branca schreef:
Is niets van gezegd voor de verkoop. Is achteraf verhaal gehaald en toen werd dit pas gezegd. Mja.. dat heeft ze express niet gezegd, maar deed wel een duit van de verkoopprijs. Ja, weten nu waarom!

Al met al is het natuurlijk niet leuk. De koper heeft niet vertelt dat het paard wel eens tegen de boxwanden sloeg, maar heeft de koper hier zelf wel naar gevraagd? Volgens mij valt zoiets namelijk niet onder stalgebreken, dan moet je denken aan luchtzuigen/weven.

Ik snap ook niet wat er zo gevaarlijk is? Of slaat ie gericht naar mensen? Dan snap ik het natuurlijk wel.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 17:33

Ze zal er niet naar gevraagd hebben. Dat is ook niet slim.. ik denk dat ze in 'vertrouwen' gehandeld heeft.
Ik vroeg goed uit bij mijn paarden, had al wat nare dingen gezien.. maarja, niet iedereen is daar ervaren in of denkt daaraan.

Het is wel een stalgebrek, maar de meeste die men kent zijn inderdaad het luchtzuigen/kribbebijten en weven.

Gevaarlijk kan het altijd zijn. Ze zal het misschien ook doen als je zelf in de stal staat. En..omdat het paard al slaat..is er weinig of geen drempel en zal ze sneller slaan..als je bijv met haar bezig bent? Bovendien heeft ze kinderen...

Anoniem

Re: Paard slaat, kan ie terug? Spoed

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:01

Ik heb een beetje het idee dat je familielid een soort van in paniek is geraakt, terwijl het misschien een beetje 'overdreven' is.

Ik geloof niet dat een paard dat tegen boxwanden slaat, makkelijker uithaalt naar mensen omdat ie weet hoe hij moet slaan. Elk paard weet wel hoe dat moet namelijk. En bij ieder paard moet je altijd op blijven letten. Met poetsen zou je hem uit de stal kunnen halen en anders gewoon kort vastzetten voor alle zekerheid. Want ja, als hij naar een opdringerig buurpaard slaat, dan zou hij dat inderdaad ook kunnen doen als je er net tussen staat. Maar in dat geval zou ik gewoon de zijwand dichtmaken.

Je weet niet waarom hij slaat. Het zou heel goed kunnen dat hij dit bij de vorige eigenaar inderdaad nauwelijks deed. Er kunnen veranderingen zijn in de situatie waarom hij het nu wel doet.

Splash_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 18:05

Haalt ze echt daadwerkelijk uit? Of is het tot nu toe alleen maar dreigen geweest? Doet ze dit voortdurend of alleen als ze eten heeft?

Misschien is een andere stal toch een optie

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 18:59

Paard slaat tegen de muur. Dat blijft ie doen... Wanneer er een paard naar buiten gaat, als ie als laatste de wei opgaat, als ie iets hoort, als je voor de stal staat...
Beide zijwanden (enkelsteens muurtje aiai..zo kapot) zijn dicht. Andere kant gang staat paard.

Gaat erom hoe je in je recht staat..
Ik weet niet hoe eea er nu voor staat, nog geen laatste nieuws..

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:15

Ik denk niet dat dit aanleiding is om te denken dat dit paard echt ooit naar mensen zal uithalen.

Het enige vervelende aan dit gedrag is gewoon dat het schade brengt aan de benen van het paard. Daarom heb ik er zo'n pesthekel aan als Iones het doet.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:37

Q doet dit ook, timmert heel zn stal in elkaar en helpt ze zn spronggewrichten om zeep
maar naar mensen of honden of andere paarden heeft hij nog nooit geslagen en heb hem al 6,5 jaar

op de manege beet hij op stal extreem, ook door het voerluikje heen en stond de hele tijd de trappen tegen de wand als er iemand in de buurt van zn stal kwam
thuis staat hij in de middelste box van 3 buitenvboxen, tussenwanden zijn half hout half tralies en heeft een dubbele staldeur waarvan de bovenste altijd open is
maar heeft Q eten dan gaat zn bovendeur dicht zodat hij niet gestresst raakt omdat er mensen in de buurt van zn voerbak komen als ze voorbij de stal lopen en de paarden naast hem voer ik hun hooi en brok aan de kant zo ver mogenlijk bij Q vandaan en dan gaat het prima

wil je voor zn stal langslopen of hem aaien en zn staldeur is dicht, loop je het risico gebeten te worden, iif fokt Q zich dan flink op
doe je de staldeur open en ga je erbij de sta in is er niets aan de hand
maar doe je de andere paarden de wei op en hou je Q in zn eentje op stal(bv om te kunnen poetsen&opzadelen) dat komt hij omhoog en gata als ene gek rondjes draaien+stampen

tsja, hij was bij de vorige eigenaar ook geen schatje op stal, maar de man heeft wel laten zien dat je er veilig bij in de stal kon, en bij ons staan ze van 8-18 buiten

maar hem wegdoen omdat het slaan gevaarlijk is ivm eerder meppen naar mensen etc dat is onzin
het paard weg willen doen omdat hij een verhoogde risico heeft zichzelf te verwonden dat snap ik wel,Q heeft 2x 6 weken rust gehad ivm 3x zo dik springgewircht na een kennismaking met de achetrwand, gelukkig geen piephak ana over gehouden maar die kans was er wel...en tijdens de boxrust die hij toen moest hebben, beschadigde hij zn andere achterbeen ook

maar ik kan onder zn buik zitten en zn voetjes scheren terwijl hij op stal staat te eten en gewoon los staat, uithalen naar mensen komt nie tin zn hoofd op gelukkig!

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-12-05 23:43

Ik zal eea aan haar doorgeven.. kan alleen maar advies inwinnen. Rest moet ze zelf doen en beslissen.

renske20 schreef:
thuis staat hij in de middelste box van 3 buitenvboxen, tussenwanden zijn half hout half tralies

Dat is nu precies waarom ik deze wanden expliciet niet kies. Dat kan voernijd stimuleren.. maar dat terzijde

Desiree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 17:07

Zorg wel dat de paarden met hun hoofd naar buiten kunnen om oogcontact met elkaar te hebben. En je kunt wel traliewerk gebruiken maar dan moet je de voerbakken in de uiterste hoeken doen zodat ze van elkaar af staan.

Branca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-05 17:42

Offtopic: mijne hebben straks opening in schuifdeur EN opening in wand EN straks luik naar buiten.