Eiwit loos brok.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jantina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:05

Maar had je paard dat bij zijn vorige eigenaresse ook? Of daar juist niet?
Dan zou ik eerst terug gaan naar het rantsoen wat ie daar kreeg. Eventueel zonder de haver ofzo.
Is het probleem dan over, dan weet je dat het door het voer komt.

MirandaMalik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 10:21

Nee, éérst beslissen wat je gaat doen, goed nadenken!
Want het is ook niet goed om telkens van voer te veranderen.
Zelf heb ik een Tinker en een Arab en ze krijgen van mij véél hooi én de Havens muesli met weinig eiwit en extra vitamines.
Ze doen het er erg goed op en ze hoeven maar heel weinig (3x per dag iets minder dan een halve biksschep)en ze zien er goed uit en glimmen lekker!

dorientjuh

Re: Eiwit loos brok.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:38

Of de bulten nou komen van teveel eiwit of niet, een laag eiwit gehalte in het voer is altijd goed. (in plaats van een hoog eiwit gehalte dan he)

regine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 13:51

Ik voer al jaren havens. Heb echt eerst alleen maar de musli zonder haver gevoerd, nu sinds een half jaar doe ik daar basis brok doorheen mengen. Allebij zeer eiwit arm. Na het rijden krijgt mijn paard een 3 handjes reform. Het is goed spul en zal niet anders voeren!

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 14:05

Ik voer Pavo Condition. Ook speciaal voor Pinky met zomerexceem (ook belangrijk dat ze zo min mogenlijk eiwit binnen krijgen) en hooi IPV kuil..

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:00

dorientjuh schreef:
Of de bulten nou komen van teveel eiwit of niet, een laag eiwit gehalte in het voer is altijd goed. (in plaats van een hoog eiwit gehalte dan he)

Waarom zitten er in zoveel verschillende merken brok dan toch zo veel eiwitten?

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:10

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 10:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:14

OP de site staat dat je van die bix-pegs maar 50 GRAM per dag mag voeren, en dat is niet meer dan een handje. Geen schep dus.

Kwa voer voor een paard dat snel last heeft van eiwit kan ik je een rantsoen bestaande uit Equiral Stud 1 a 2 kg daags en verder hooi van natuurweide van harte aanbevelen. Je probleem zal spoedig over zijn.

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 22:18

tinker brok?

XUlyssesX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-12-05 22:18

Dees schreef:
OP de site staat dat je van die bix-pegs maar 50 GRAM per dag mag voeren, en dat is niet meer dan een handje. Geen schep dus.

Kwa voer voor een paard dat snel last heeft van eiwit kan ik je een rantsoen bestaande uit Equiral Stud 1 a 2 kg daags en verder hooi van natuurweide van harte aanbevelen. Je probleem zal spoedig over zijn.

haha sorry dat benoemde ik verkeerd. de schep daar bedoel ik mee het kleine schepje wat er in zit.. en klein doserings schepje

8nnemiek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-05 23:18

Ik heb ook tinkerbrok, zit ook heel weinig eiwit in, en verder musli van de boerenbond, niet teveel jong gras en onbeperkt hooi.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 09:40

XlucienneX: Ik moet je zeggen: dat weet ik ook niet. Dit staat erover op www.paardnatuurlijk.nl : ''De fabrikant zal het ontkennen, maar krachtvoer wordt gemaakt van ''afval'' uit de voedingsindustrie. Vaak worden goedkope grondstoffen gebruikt, restproducten van andere industrieen. Uit sojabonen wordt bijvoorbeeld olie gewonnen, het ''afval'' dat overblijft wordt gebruikt voor de veevoederindustrie... Hetzelfde geldt voor lijnzaadschilfers. Op zich hoeft dit geen bezwaar te zijn maar deze restproducten zijn bijzonder eiwitrijk.''

En dit staat er ook nog:
''De grondstoffen voor krachtvoer bevatten veel eiwit. Voor de fabrikant is het erg omslachtig om het teveel aan eiwit eruit te halen dus ze laten het maar zo. Door op de zak niet de werkelijke inhoud maar de ''minimale gegarandeerde samenstelling'' te vermelden omzeilen ze lastige vragen.''

Dit lijkt me een duidelijk genoeg antwoord.

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 09:44

nou hier word ik dus misselijk van

dus eigelijk word vaak de boel helemaal bedondert.. jammer is dat zeg.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:49

janna schreef:
In Subli Ponybrok zit ook weinig eiwit, maar toch wel veel vitamines.
Kan het neit zijn dat je paard allergisch is voor bijv het wasmiddel waarmee je je dekje hebt gewassen? Ik zou eens bij de vorige eigenaar navragen hoe hij daar was.

die gaf ik ook altijd aan zowel de pony's als mijn paard en heeel veel hooi
op de weide haddeb ze er geen last van dus waarschinlijk is het de eiwit in combi met , gras schijnt ook ander eiwit te bevatten dan brok ..vertel mij het maar want ik snap der ook niks van maar van basis brok kregen ze bulten en je zag het ook aan de hoeven , hoeven werden ook week ..

aafje87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 10:51

ik voer ook Pavo liga, daarnaast krijgt hij de aura koeken.(de ijslander brokken)
Ik ben erg te vrede met de brokken.
Uiteraard kan het voer bij alle rassen gebruikt worden, ik voer het zelf aan mijn fjord omdat die ook best eiwit gevoelig zijn.

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 12:41

Vaak krijgen paarden niet zozeer gezondheidsproblemen van al het eiwit, maar meer van alle suikers die ze tot zich krijgen.
Eiwit heeft een slechte bijnaam, maar je paard is van nature wel gemaakt om eiwit te eten. Als je hem op eiwit-loos zet, zal je paard doodziek worden. Als je hem daarentegen van alle rotzooi en suikers afzet, heeft je paard geen probleem.

Probeer eens een tijdje 100% ruwvoer van grassen. Geen brok, geen gedoe. Alleen maar gras, hooi of kuil. Liefst zo stengelig mogelijk.

Het antwoord zit niet in de brok. En trouwens ook niet in "de natuurlijke weg", die mensen zijn ook behoorlijk in opspraak kwa theorieen.

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 13:21

Dees schreef:
En trouwens ook niet in "de natuurlijke weg", die mensen zijn ook behoorlijk in opspraak kwa theorieen.

Bedoel je het merk en dus de biologische/ekologische brokken?
Of de site en de mensen erachter van paardnatuurlijk ed?

Caira

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:20

Mijn merrie is ook extreem eiwit gevoelig! Ze krijgt grote bloedende plekken op haar benen. Haar heb ik over gezet op Pavo-Liga en dat gaat super!

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:31

Olie breekt geen eiwitten af, appelazijn wel....
Er staat op de site dat het eiwitgehalte van de bix-peg 12% is. Maar dat is ruw eiwit, kan maar zo zijn dat het vRep (verteerbaar ruw eiwit) onder de 10% zit. Dat zou ik even navragen dus.

In voeders moet je daarom altijd kijken naar het vRe-gehalte, dat is nl het percentage dat je paard kan opnemen.
Voorbeeld:
Op een voer staat:
12% eiwit (Re)
9,5% vRe
Dat betekent dat 2,5% van de aanwezige eiwitten door het paard niet opgenomen kan worden.
Alle voeders met een vRe onder de 9,5 a 10% kun je indelen onder de eiwitarme voeders.

Paarden die in de sport lopen of jonge paarden die net aan het werk gezet worden hebben wel zeker eiwitten nodig. De spieren worden nl voornamelijk uit eiwitten opgebouwd. Eiwitoverschotten komen bij paarden zelden voor omdat ze het teveel uitplassen. Een goede indicatie of je paard teveel eiwitten binnenkrijgt is als de stal erg stinkt naar ammoniak. Hoe erger het stinkt, hoe meer je overvoert.

Djilna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:34

Over dat 'afval' in voer, zemelen zijn ook afval van granen. Maar dat voeren we onze paarden toch ook?
Bietenpulp is ook een restproduct, maar we voeren het onze paarden wel. Dat iets een restproduct is wil niet zeggen dat het slecht of ongezond is...

Ipsilonka

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:34

Mijn Fjord krijgt 2 x 1/4 Pavo Liga per dag. Hij staat van 8.00 tot 15.00 op de wei en ziet er al 3 jaar prima uit (zelfs nog ff te dik....)

XUlyssesX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-05 16:35

hm..

dat met die gehaltes snap ik niet helemaal goed.

maar zijn stal ruikt eigelijk nooit naar amoniak. het paard is 4 en nu een 3 kwart jaar onder het zadel. dus ik hoop wel dat hij nu genoeg eiwit heeft binnengekregen voor zijn spiertjes

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:37

Ik voer zelf aura- koeken van Pavo. Weinig eiwit, de nodige vitamines en mineralen en tevreden pony's met een gevuld buikje

manonutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 16:51

equi sanum de equi multi mix, zit weinig eiwit in
www.equisanum.nl
heb zelf primeur, zit ook niet teveel eiwit in ivm koliekgevoelighied van mijn paardje

Dees

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-05 18:27

Chrystal-gek schreef:
[naam verwijderd] schreef:
En trouwens ook niet in "de natuurlijke weg", die mensen zijn ook behoorlijk in opspraak kwa theorieen.

Bedoel je het merk en dus de biologische/ekologische brokken?
Of de site en de mensen erachter van paardnatuurlijk ed?

De mensen maken het merk en de biologisch/ekologische brokken. HEt verhaal rammelt, ik geloof niet dat die brokken hun geld waard zijn, daarmee een dure variant van een heel normale brok is. Alle paardenvoer is namelijk als biologisch/ekologisch aan te merken, puur de verpakking wellicht niet. NIets bijzonders, het wordt alleen wel heel bijzonder gebracht.