meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow06

Re: meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:50

boemel schreef:
Normaal gesproken zorgt een te mulle bodem sneller voor peesproblemen en een te harde bodem voor gewrichtsproblemen.

Een slechte smid kan heel veel schade aanrichten. Ik zou het probleem in 1e instantie daar zoeken.

Hier ben ik het helemaal mee eens. De pony die ik gereden heb heeft 9 maanden (!!!) stil moeten staan doordat hij stokkreupel was door het verkeerde (scheef) bekappen van de smid... Dus zou daar idd als eerste naar kijken, maar ook zeker kijken of de bodem niet wat vaker gesleept oid kan worden.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 14:53

Een harde bodem op zich is niet zo schadelijk als men denkt, maar keihard draven op een harde bodem (als op een drafbaan) wel.
Op stal staan werkt ook zeer negatief op het gestel van een paard, veel meer dan men vermoed. Een paard is immers een dier dat "ontworpen" is om te lopen.
Verder vraag ik me persoonlijk af in hoeverre eiwitrijk voer in verband staat met peesblessures.

HippoLogic

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:22

vonneke schreef:
staan allemaal z'n 21 uur per dag op stal.

Maar ook dat kan niet de reden zijn in mijn ogen. Het lijkt me eerder schadelijk ze nu op de zeiknatte gladde grond te zetten en waar ze dan goed gek doen.

Mijn ervaring is dat paarden die dagelijks maar een paar uurtjes uit hun box komen (2 a 3 uur, waarvan ze dan misschien meer dan een halfuur op de poetsplaats staan aangebonden) veel meer gaan rennen en gekke sprongen maken als ze dan eindelijk los mogen dan paarden die dagelijks urenlang in een wei/paddock mogen (bewegen).

Ongetwijfelt zal het een combiantie van factoren zijn dat er relatief veel peesblessures bij jou op stal voorkomen. Hopelijk blijft jouw paard dit lot bespaard en worden de andere paarden snel beter.

Ranja

Re: meerdere paarden peesblessure op 1 stal???

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:31

boemel schreef:
Normaal gesproken zorgt een te mulle bodem sneller voor peesproblemen en een te harde bodem voor gewrichtsproblemen.

Idd Boemel!
Tenzij die bak lijkt op de utrechtse heuvelrug....maar als de bak gewoon redelijk vlak is, zou ik zelf niet denken dat het aan de bak ligt.

Onze bak kan in de zomer nog wel eens zwaar worden. Is natuurlijk wel goed voor de spieren, maar slecht voor de pezen. Daarom ga ik dan ook regelmatig uitstappen op straat, om dit weer te compenseren.

Ik zou het probleem dus eerder bij de smid gaan zoeken.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:51

op mijn vorige stal hadden we ook een heleboel paarden in de lappenmand. hierbij ging het om vooral jonge paarden(4 tot 7 jaar). de bakken zijn super, daar ligt het niet aan en de smid is ook super.
die paarden werden met fluwelen handjes aangepakt. 1 keerrennen op het harde, of een bok dan zat hethart al ind ekeel.. enjuist diepaarden mankeerden altijd wat.

dus waar zou het aan liggen?? ik vraag het me ook af.. of ze zijnnix gewend... of er is teveel meegedaan in korte tijd.. alles maar snel snel..