Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Marshaha schreef:is het dit boek?
Dat boek krijg ik zaterdag 
KindnessM schreef:ja indd Kyra! Ik ben van mening dat je ook niet zomaar in het wilde weg kan gaan masseren maar dat je zeer goed op je paard moet letten wat hij/zij aangeeft!
Mijn paard vind t heerlijk als ik met mn handen van zn schoft naar de staart toe werk en dan rondjes draaien, met de klok mee!
. Ook dit is niet echt een aanrader je werkt tenslotte met spieren en met spierreflexen, dus zelfs het braafste paard haalt nog wel eens uit, al is het uit reflex. Béétje jammer als je daar net staat.
SylviaG schreef:Ben erg benieuwd hoe je dat precies doet. Klinkt namelijk goed! Lijkt me erg handig als je de rug van je paard zo voor het rijden alvast wat losser kan maken. Zeker als je paard het ook ontspannend vindt.
Wil je iets uitgebreider omschrijven hoe je die oefening doet zodat ik ze ook eens kan proberen, als ik er tenminste geen kwaad mee kan doen. Kan evt. ook via een PM. Thanx!
Citaat:Ik doe eerst de voorkant opbollen, door met mijn vingers onder zijn buik te 'prikken'. Onder de buik, waar de singel zit voel je n 'geultje' zitten, daar passen je vingers mooi in zeg maar, met mijn vinger toppen duw ik dan omhoog tot mijn paard bij de schoft omhoog komt, dan bolt hij het voorste deel vd rug dus op.
Jasmijn schreef:Er zijn 2 dingen iets minder onschuldig aan massage. Allereerst het opdrukken van de buik, zodat het paard de rugspieren aanspant. Doe dat nooit op een ´koud´ paard. Alleen tijdens een uitgebreide massagesessie (zodat de spieren al warm en goed doorbloed zijn) of na het werk. Deze oefening op een onvoorbereid paard kan echt tot spierschade leiden!!
Ludora schreef:Kijk en om dat soort 'risico' uit te sluiten zal ik dat soort dingen die ik niet zeker weet niet toepassen.
Een beetje Cool's Lindement en wat op en neer wrijven loskloppen kan nooit kwaad, maar als je geen verstand hebt van spiergroepen moet je er niet mee gaan rommelen. In mijn ogen.
Daarom wil ik op korte termijn een cursus gaan doen, ik vindt het leuk, doe als ik het goed doe mijn paard veel plezier, en de annatomie vindt ik echt intressant.
Ludora schreef:Kijk en om dat soort 'risico' uit te sluiten zal ik dat soort dingen die ik niet zeker weet niet toepassen.
Ludora schreef:Een beetje Cool's Lindement en wat op en neer wrijven
loskloppen
kan nooit kwaad, maar als je geen verstand hebt van spiergroepen moet je er niet mee gaan rommelen.
Zo lang je maar niet gaat loskloppen op het stukje boven de nieren!!!
Astragirl schreef:Mag je dan met die curus ook andere paarden dan van jezelf masseren? Ik zou namelijk later graag in die richting gaan. bv die curus in Barneveld, mag je dan dat doen?
Jammer trouwens dat in belgie geen deftige cursus paardenmassage te vinden is...
Er staat ook in uitgelegd waarvoor elke massage goed is, en hoe je het precies doet met plaatjes.Astragirl schreef:Is er soms een site van? Ik heb gekeken op routenet en het is zo'n 2.30 rijden van bij mij...

) Astragirl schreef:Bedank! Zijn die dagen aangesloten of niet? anders blijf ik daar dan bv logeren ergens...
) was hengstig en moest dat even laten merken. Geeft niet, hoort erbij, stom van mij dat ik haar die gelegenheid heb gegeven.)
)heel erg bedankt voor de info!