paard masseren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:39

Ik heb dat boek ook uitgepluisd en geprobeerd op mijn merrie die stijfjes was. Werkt echt super! Ik ben ook van plan een cursus TTouch te volgen volgend jaar. Weet iemand het verschil met bodywork of is dat hetzelfde?

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:47

wat ik me afvraag bij zo'n boek is of je ook de juiste spiergroepen kunt vinden enzo. de ligging en functie. Vaak zie je in boeken afbeeldingen, maar op een 'echt' paard is dat meestal veel moeilijker. Als je er eenmaal naast staat.

CarinaR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 17:46

ja indd Kyra! Ik ben van mening dat je ook niet zomaar in het wilde weg kan gaan masseren maar dat je zeer goed op je paard moet letten wat hij/zij aangeeft!
Mijn paard vind t heerlijk als ik met mn handen van zn schoft naar de staart toe werk en dan rondjes draaien, met de klok mee!

Renske_W

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:40

Marshaha schreef:
is het dit boek?
Afbeelding

Dat boek krijg ik zaterdag
Heb het al even door gebladerd en het ziet er heel goed uit

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:49

Je moet idd enige kennis hebben van de anatomie en niet int wilde weg beginnen draaien en trekken. Maar dat staat ook in dat boek.

Alytuiere

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 21:59

KindnessM schreef:
ja indd Kyra! Ik ben van mening dat je ook niet zomaar in het wilde weg kan gaan masseren maar dat je zeer goed op je paard moet letten wat hij/zij aangeeft!
Mijn paard vind t heerlijk als ik met mn handen van zn schoft naar de staart toe werk en dan rondjes draaien, met de klok mee!

helemaal mee eens! Heb op mijn cursus ook geleerd dat wanneer je tegen de klok in draait je de darmflora e.d. kunt verstoren en dat is niet de bedoeling natuurlijk

Jasmijn

Re: paard masseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 06:51

Ik ben dus degene die het paard van Nienke07 zo nu en dan goed onder handen neemt, en andere paarden natuurlijk ook.
(Sport)massage is vreselijk leuk om te doen, maar om het goed en functioneel te doen, moet je er echt wel iets vanaf weten. 'Zomaar' iets doen is leuk en goed voor de band met je paard, maar problemen los je er niet mee op en ook preventief heeft het eigenlijk niet zoveel zin. Maar voor de ontspanning is het heerlijk, voor zowel jou als je paard. Vind je het leuk, ga je er dan verder in verdiepen!
Ik heb de hele cursus gedaan, waarvan Kyra de dagopleiding (basisopleiding) heeft gedaan en dat is zeker een aanrader.
Leuk ook de reacties van het paard van Kyra, zo herkenbaar!

Er zijn 2 dingen iets minder onschuldig aan massage. Allereerst het opdrukken van de buik, zodat het paard de rugspieren aanspant. Doe dat nooit op een ´koud´ paard. Alleen tijdens een uitgebreide massagesessie (zodat de spieren al warm en goed doorbloed zijn) of na het werk. Deze oefening op een onvoorbereid paard kan echt tot spierschade leiden!!
Verder het boek wat hier uitgebreid genoemd en getoond wordt. Er staan hele goede dingen in, maar als het kan, neem het boek eens door samen met iemand die verstand heeft van masseren. Er staan dingen in die twijfelachtig zijn of die nu wel zo goed zijn, en er staan foto's in, waarbij je recht achter het paard staat bij sommige massagegrepen . Ook dit is niet echt een aanrader je werkt tenslotte met spieren en met spierreflexen, dus zelfs het braafste paard haalt nog wel eens uit, al is het uit reflex. Béétje jammer als je daar net staat.
Er staan dus echt goede dingen in het boek, maar praat erover met anderen met dezelfde interesse of met een sportmasseur of fysiotherapeut, en bespreek wat je beter kunt laten.

Wil je meer lezen over masseren (er staan geen zelfdoe-tips op) blader dan eens door mijn website. Adres staat in mijn onderschrift.
Ook met vragen mogen jullie me benaderen hoor. Masseren is echt een passie geworden, dus je mag me er altijd over 'lastig vallen!'

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:33

@ jasmijn: Jij hebt dus de weekopleiding gedaan! Wat leuk zeg.
De reacties van Kyra, had ik eerlijk gezegd niet verwacht. ze was best fris toen ik begon en ik had eigenlijk het gevoel dat ik het niet duidelijk genoeg deed. Het gaf wel een kick dus. Vond het erg leuk en mijn paard ook.

Ik vond de basisopleiding echt een aanrader. Het gaf mij ook het gevoel dat je beter weet waar je mee bezig bent. En ik vind het zelf ook gewoon leuk om er veel over te weten. Zoals waar zitten de spieren en wat doen ze, hoe zit het met die anatomie van het paard?

Robyn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 08:53

Ik ga volgend weekend een cursus paardenmassage volgen. Ben heel benieuwd. Ik wil het zeker regelmatig gaan doen..

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:44

SylviaG schreef:
Ben erg benieuwd hoe je dat precies doet. Klinkt namelijk goed! Lijkt me erg handig als je de rug van je paard zo voor het rijden alvast wat losser kan maken. Zeker als je paard het ook ontspannend vindt.

Wil je iets uitgebreider omschrijven hoe je die oefening doet zodat ik ze ook eens kan proberen, als ik er tenminste geen kwaad mee kan doen. Kan evt. ook via een PM. Thanx!

Kan denk ik geen kwaad hoor, je weet of je t goed doet als de rug v je paard reageert.
Ik doe eerst de voorkant opbollen, door met mijn vingers onder zijn buik te 'prikken'. Onder de buik, waar de singel zit voel je n 'geultje' zitten, daar passen je vingers mooi in zeg maar, met mijn vinger toppen duw ik dan omhoog tot mijn paard bij de schoft omhoog komt, dan bolt hij het voorste deel vd rug dus op.
Voor de achterkant vd rug kan je 2 plekken nemen om de rug te bollen, de eerste vind ik zelf fijner.
Ongeveer n hand breedte onder de ruggengraat 'trek' je met de duim naar achter toe. Tot ongeveer een hand lengte voor de staart, daar 'prik' je je duim in en komt de kont v je paard omhoog.
Als je de goede plek hebt gevonden (is even zoeken maar je weet duidelijk of je t goed hebt, want de kont komt heel duidelijk bol te staan) dan kan je met je gezicht naar achter, je ene arm over de rug heen dat plekje aan de ander kant v t paard doen terwijl je je buitenste arm de bil die t dichtsbij is doet. Dan pak je beide kanten in 1 x en dan bolt je paard echt heel goed.
De 2e manier is dat je je nagels in de achterkant v t bovenbeen 'prikt', ook ongeveer n handlengte onder de staart, op t buitenste deel v t been, dus niet te ver naar binnen toe want dan kan t pijn doen. Dit is iets minder veilig ivm trappen en je kan maar 1 kant tegelijk doen, daarom doe ik de vorige manier liever.
Als t nog niet duidelijk is hoor ik t wel, is ook beetje lastig om zo te omschrijven, maar je weet t onmiddelijk als je de goede punten hebt.
Succes.

Kyra

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:49

Citaat:
Ik doe eerst de voorkant opbollen, door met mijn vingers onder zijn buik te 'prikken'. Onder de buik, waar de singel zit voel je n 'geultje' zitten, daar passen je vingers mooi in zeg maar, met mijn vinger toppen duw ik dan omhoog tot mijn paard bij de schoft omhoog komt, dan bolt hij het voorste deel vd rug dus op.

Volgens mij wordt dit juist afgeraden te doen. Buik is zeer gevoelige plek. En zoals Jasmijn ook al zei, hier kun je schade mee aanrichten.

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 10:57

Jasmijn schreef:
Er zijn 2 dingen iets minder onschuldig aan massage. Allereerst het opdrukken van de buik, zodat het paard de rugspieren aanspant. Doe dat nooit op een ´koud´ paard. Alleen tijdens een uitgebreide massagesessie (zodat de spieren al warm en goed doorbloed zijn) of na het werk. Deze oefening op een onvoorbereid paard kan echt tot spierschade leiden!!

Volgens de fysio die mijn paard doet kan dit wel (alles met mate natuurlijk) Ik mag van haar wel bollen maar niet holmaken om dat te heftig is qua beweging.
De beweging die de achtekant op laat bollen heeft volgens mij ook de zelfde bolling als wanneer t paard gaat mesten.
Waarschijnlijk kan deze opdruk-oefeningen geen kwaat als je de bewegingen rustig doet, want het moet volgens de fysio (zij is verbonden aan de kliniek in Emmeloort) met beleid en niet te heftig, zodra ik n rectie heb van mijn paard is t al goed. Ik doe dit al 2 jaar elke dag voor t rijden.
En nogmaal ik mag m niet hol maken.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:11

Kijk en om dat soort 'risico' uit te sluiten zal ik dat soort dingen die ik niet zeker weet niet toepassen.

Een beetje Cool's Lindement en wat op en neer wrijven loskloppen kan nooit kwaad, maar als je geen verstand hebt van spiergroepen moet je er niet mee gaan rommelen. In mijn ogen.

Daarom wil ik op korte termijn een cursus gaan doen, ik vindt het leuk, doe als ik het goed doe mijn paard veel plezier, en de annatomie vindt ik echt intressant.

ShirleyA

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:19

Ludora schreef:
Kijk en om dat soort 'risico' uit te sluiten zal ik dat soort dingen die ik niet zeker weet niet toepassen.

Een beetje Cool's Lindement en wat op en neer wrijven loskloppen kan nooit kwaad, maar als je geen verstand hebt van spiergroepen moet je er niet mee gaan rommelen. In mijn ogen.

Daarom wil ik op korte termijn een cursus gaan doen, ik vindt het leuk, doe als ik het goed doe mijn paard veel plezier, en de annatomie vindt ik echt intressant.

Risico's moet je idd nooit nemen, maar deze oefeninigen heeft de fysio me voorgedaan en ze zijn duidelijk te herkennen. Ik merk ook dat ik hierdoor de rug v mijn paard losser hou. Zelf doe ik ook nog wat meer dingen maar die moet je idd wel heel goed weten.
Een cursus lijkt me ook heel leuk en intressant, vooral omdat ik echt merk dat Ilion t lekker vindt.

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:14

Ludora schreef:

Ludora schreef:
Een beetje Cool's Lindement en wat op en neer wrijven
loskloppen

kan nooit kwaad, maar als je geen verstand hebt van spiergroepen moet je er niet mee gaan rommelen.

Zo lang je maar niet gaat loskloppen op het stukje boven de nieren!!!
Verder kan het inderdaad geen kwaad.

Veel plezier met de cursus.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:34

Mag je dan met die curus ook andere paarden dan van jezelf masseren? Ik zou namelijk later graag in die richting gaan. bv die curus in Barneveld, mag je dan dat doen?
Jammer trouwens dat in belgie geen deftige cursus paardenmassage te vinden is...

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 18:49

Astragirl schreef:
Mag je dan met die curus ook andere paarden dan van jezelf masseren? Ik zou namelijk later graag in die richting gaan. bv die curus in Barneveld, mag je dan dat doen?
Jammer trouwens dat in belgie geen deftige cursus paardenmassage te vinden is...

Ja, dan mag je ook paarden van anderen behandelen. Hetr is echter nog steeds een vrij beroep, dus jij kunt jezelf nu ook al paardenmasseur noemen en aan het 'werk' gaan.
Nederweert is bijna Belgie, dus wat wil je nu nog meer?

@ShirleyA: misschien kan het dan bij jouw paard minder kwaad, al zou ik niet weten waarom. Maar goed, als een fysio het aangeraden heeft zou ik er lekker mee doorgaan.
Ik spreek alleen aan de masseurs in spe, die iets willen doen wat geen kwaad kan en dan raad ik die oefening héél sterk af. Het is een voor het paard zware oefening, vergelijk het maar met een fikse sit-up voor ons, en wij zouden er ook n iet blij mee zijn om vanuit ons bed meteen een paar stevige sit-ups te doen. Onze spieren zijn daar nog niet los genoeg voor en vandaar het risico op kleine spierscheurtjes.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 19:25

Is er soms een site van? Ik heb gekeken op routenet en het is zo'n 2.30 rijden van bij mij...

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:02

Ik smeer mijne altijd na het rijden in met cools linement maar echt masseren doe ik alleen op de plekken die de fysio me uitgelegd heeft om zo te doen en hoe maar verder kom ik er niet aan.

Saskia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:08

Ik weet niet of het er al bij staat, maar ik heb even geen zin om alles te lezen

Ik heb een boek van Linda Tellington-Jones (Paardrijden met Linda Tellington-jones) Dat gaat over t-touch, dat is inderdaad rondjes draaien met de klok mee maar er staan nog veel meer massages in Er staat ook in uitgelegd waarvoor elke massage goed is, en hoe je het precies doet met plaatjes.

Liefs Saskia

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:46

Astragirl schreef:
Is er soms een site van? Ik heb gekeken op routenet en het is zo'n 2.30 rijden van bij mij...

www.massagehippique.nl

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 20:58

Bedank! Zijn die dagen aangesloten of niet? anders blijf ik daar dan bv logeren ergens...

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 22:11

ik maseer mijn paard ook vaak, en doe ook oefeningen die de fysio mij heeft geleerd, en zie dit zelf ook altijd als sam behandelt.
ShirleyA-->zo doe ik het ook altijd alleen wel als ik de spieren wat opgewarmd heb, daarna doe ik ook veel rek en sterk oefeningen met voor en achter benen en met de nek. Ook het T-Touch is erg ontspannend ook voor jezelf.

Ik vind ook dat je het wel goed geleerd moet krijgen zonder met de echte oefeningen aan de slag te gaan. (niet dat ik er zo'n held in ben )

Jasmijn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 23:09

Astragirl schreef:
Bedank! Zijn die dagen aangesloten of niet? anders blijf ik daar dan bv logeren ergens...

Je moet eerst een dagcursus volgen. Dit is om kennis te maken met het fenomeen sportmassage en er wordt gekeken of je geschikt bent voor de hele cursus.
Soms melden mensen zich aan, die eigenlijk een beetje bang zijn voor paarden, en ja, als je op een reflexpunt zit, zal het paard niet alleen reageren met 'dank je wel' zeggen. (Ik weet nog van een leuk paard van een bokker, waar ik een flinke blauwe plek van heb over gehouden. Madam (paard dus ) was hengstig en moest dat even laten merken. Geeft niet, hoort erbij, stom van mij dat ik haar die gelegenheid heb gegeven.)
Enige handigheid met paarden en de goede instelling is wel een vereiste, en dat wordt op een dagcursus bekeken.

Als blijkt dat zowel jij als de docente het zien zitten dat je naar de cursus gaat, zijn er 2 opties. 1- de weekendcursus (absolute aanrader volgens mij) Dan heb je 3 weekenden na elkaar les en kan je tussendoor nog eens oefenen en niet te vergeten alle theorie leren.
2- de weekcursus. Die is dus van maandag t/m vrijdag, veel mensen nemen hun paard mee, maar is en drukke periode, maar erg gezellig naar ik heb vernomen.
Slaapplaatsen zijn aanwezig.

Astragirl

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-05 19:46

Ik denk de weekcursus te volgen dan, anders wordt het een heen en weer gedoe om daar te geraken. (als ik geschikt ben )heel erg bedankt voor de info!