houtsnippervraagje

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sarahlou

Re: houtsnippervraagje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:33

Gerrie schreef:
Snippers van levend hout zijn niet geschikt.

Waarom zijn die niet gechikt? Dan kan ik dat ook eens goed uitleggen aan de stalhouder....
Zijn er toevallig sites die hier info over geven?

Gisteren heeft onze stalhouder houtsnippers in de binnebak gestort. Iedereen is er blij mee maar ik baal als een stekker Om die houtsnippers ben ik bij mijn vorige stal weggegaan.... Maar daar lagen ook hele takken in de bak. Nu zijn de snippers wel wat kleiner maar ik heb er wel een stuk heipaal uitgehaald en er liggen stukken schors tussen... Hij was te beroerd om de ondergrond om te trekken omdat de snippers er toch bovenop gingen dus de bak is nu hard en ongelijk en is is al een diepe geul op de hoefslag ontstaan. Ik was aan het rijden en toen viel er een paard om dat gelongeerd werd. De bak was zo glad dat mijn paard niet goed durfde te lopen......

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 11:37

Snippers van levend hout gaan (zeker buiten ) vercomposteren.

Het geeft ook geen stabiliteit,chips(voorgedroogd hout) daarentegen wel.

Karin: bedoel je een weidesleep?

Svdh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 15:14

Ik heb houtsnippers in de bak en ik vind het ideaal. Zou niet anders willen. Na het weer van vorige week was geen plasje te bekennen en ook helemaal niet glad of baggerig. Verder ligt het er al een aantal jaren in en ik heb het nog niet hoeven bijvullen. Weet niet precies welk soort hout ik heb. Volgens mij zijn het snippers van pallets maar weet het niet zeker.

vannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 16:11

wij hebben ook altijd naald houtchips in de bak gehad
maar na een aantal jaren is onze bak nu toch echt naar de kl..e we kunnen er niet meer in rijden .
op den duur gaat toch echt je drainage verstopt zitten en de onderlaag van je bodem word te hard en laat dan ook bijna geen water meer door

(over uitglijden enzo daar hebben wij nog nooit last van gehad)

als je iets door je bodewem wil hebben neem dan van die polyvloks die rotten nooit weg en is echt supper

MAAR NEEM ECHT VOORAL GEEN HOUT

maakt niet uit wat voor hout alles gaat een keer verrotten en dan slipt je onderbodem bodem dicht
(je moet niet voor niets je poep uit de bak halen overal)
het is de eerste jaren heerlijk maar na een aantal jaren is het niets meer
groetjes

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 17:36

Na 8 jaar lopen de drains bij ons in de bak nog als een trein. We testen af en toe na een hoosbuis wat er uit de drains komen. Er komt alleen maar water uit en verder niks.
Een goede drainage en goed zand is de basis voor een goede stabiele bodem.

Nooit geen chemische afval produkten nemen. Je heb zeer hoge kosten om het af te voeren. 5000 euro is niks. Polyvlokken is chemisch. De fabrikant beweert dat het niet zo is, maar als je het moet af laten voeren dan zijn ze niet thuis, tenzij je bij hun een nieuwe toplaag bestelt. Wil je van de chemische troep af, dan heb je meer kosten dan dat je een naaldhoutchips bak moet aanvullen.

Het eerste paard moet hier nog gaan glijden.

Kom maar eens hier kijken hoe een goede bak er uit hoort te zien. Ga er maar eens in rijden op 1 van mijn paarden. Je merkt het verschil direct.

Gerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 22:54

Joehoe Karin!

van je bak ...

svp

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:06

Moment aub. Morgen gaan de snippers er in!

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:42

Wij hebben gemeente houtsnippers in de paddock liggen en dat gaat super goed. Het verteerd wel snel maar er worden gerelmatig nieuwe gebracht. Maar om te rijden NEE op mijn vorige stal waren ze ook in de bak gegooit maar omdat ze toch verotten slipt de bak helemaal dicht en krijg je een zwembad. Wij hebben nu kunststof snippers in de bak (een soort filt maar dan anders )

Succes met je bak groetjes nancy

PhiaBink

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-05 23:59

nancyimka schreef:
Wij hebben gemeente houtsnippers in de paddock liggen en dat gaat super goed. Het verteerd wel snel maar er worden gerelmatig nieuwe gebracht. Maar om te rijden NEE op mijn vorige stal waren ze ook in de bak gegooit maar omdat ze toch verotten slipt de bak helemaal dicht en krijg je een zwembad. Wij hebben nu kunststof snippers in de bak (een soort filt maar dan anders )

Je heb dus troep van de gemeente in je paddock gegooit. Weet je wat er in kan zitten? Taxus en andere giftige planten en bomen. Alles doen ze in de versnipperaar!!!!. Zij gaan echt niet sorteren op giftigheid voor paarden.
Dat de bodem dicht slaat is logisch. Het is niet geschikt voor een paddock of een rijbak. Het hout is nat en gaat snel rotten en wordt snot op laatst. Dan krijg je glijpartijen. Het hout gaat samen perzen en het water gaat er niet meer doorheen. Het wordt een harde koek.
Vilt is weer chemisch en een heel duur kosten plaatje om het af te voeren als dat moet gebeuren.

ArabStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:33

Gooi die snippers van de gemeente AUB níet in je rijbak! Wat een zooi is dat zeg, ieder jaar aanvullen, in het begin leuk maar al snel compost; het wordt zo zwart als bagger (letterlijk in combi met zand en regen!) en mijn paarden konden na 5 jaar houtsnippers aanvullen bijna over de omheining stappen Wat een troep is dat zeg, ben blij dat ze nu weer op gewoon zand staan..

Gerrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 00:48

KarinvdM schreef:
Moment aub. Morgen gaan de snippers er in!

ow is het werk uitgesteld?

iig ik wacht braaf af

nancyimka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 18:39

PhiaBink schreef:
nancyimka schreef:

Je heb dus troep van de gemeente in je paddock gegooit. Weet je wat er in kan zitten? Taxus en andere giftige planten en bomen. Alles doen ze in de versnipperaar!!!!. Zij gaan echt niet sorteren op giftigheid voor paarden.
Dat de bodem dicht slaat is logisch. Het is niet geschikt voor een paddock of een rijbak. Het hout is nat en gaat snel rotten en wordt snot op laatst. Dan krijg je glijpartijen. Het hout gaat samen perzen en het water gaat er niet meer doorheen. Het wordt een harde koek.
Vilt is weer chemisch en een heel duur kosten plaatje om het af te voeren als dat moet gebeuren.

Ja en het komt uit parken van bomen die ze aan het snoeien zijn. Het is namelijk niet van de gemeente zelf maar een bedrijf. En de bodem word eens in de tijd leeggehaald en over het land uit gestrooid als "mest" en dan worden er weer nieuwe snippers neer gegooit. Onder de paddock is het helemaal uitgegraven en met zand en worteldoek opgevuld. Daarnaast is de paddock ook erg goed gedraineerd dus altijd droog . En om het eten van houtsnippers tegen te gaan krijgen ze bij ons onbeperkt hooi/kuil in de paddock dus eten is ook minimaal.

En dan over de bak... Het lijkt op filt maar het is het niet. Dit is niet dat chemische spul dat wilde hij juist niet ivm het afvoeren ooit .

KarinvdM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 19:58

S_a_f_a_r_i

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-05 20:10

wij hebben vlas in de bak rijkt heel lekker en is ook nog goed voor de paarden hun longen(alleen in de winter hebben wij vlas)