de zin en onzin van bandages - waarom gebruik je ze?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xx_Irisje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:18

Als bescherming,
deels omdat ik op school meot badageren in mn dressuurlessen maar ook voor die tijd gebruikte ik ze al : vervanger van de peesbeschermers..
zit ook wel een stukje ijdelheid in hoor

Scum

Re: de zin en onzin van bandages - waarom gebruik je ze?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:31

Ik gebruik ze als mijn paard bijv. een dik been heeft, om de strijklappen mee vast te binden voor tegendruk. Of ik gebruik ze na de cross. Dan zet ik de benen in de klei, natte krant erom en dat vastzetten met bandages.

Voor het rijden zou ik ze nooit gebruiken.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:37

Ik gebruik ze alleen als ik m'n paard netjes voor wil stellen.

karlijn_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:50

ik lees hier alle reacties van mensen dat bandages slecht zijn en ook weer niet. ik gebruik de bandages ongeveer 1 keer per maand met de vaardigheid op een wedstrijd dat is ong. 5 tot 10 min., kan het dan kwaad?????

groetjes karlijn

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:02

Ik heb laatst op de welshveiling in Ermelo weer eens goed gezien hoe je niet moet bandageren.

Een A welshje met van die dikke dingen om zijn dunne beentjes die ging bijna onderuit omdat BEIDE bandages losgingen tijdens het draven.

Denk eens na wat er kan gebeuren (met name bij buitenrit!).

Ik denk ook dat het steeds meer onnodig gebruikt wordt omdat het zo stoer staat .

Volgens mij worden veel paarden tegenwoordig teveel onnodig "aangekleed" (vliegendekens van top tot teen, vliegenmaskers, halzen voor aan de deken) met alle narigheid en ongemak voor het dier.

Begrijp goed: in sommige gevallen kan het wel goed zijn om t te gebruiken.

Nerwen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:04

barlover: dat kan geen kwaad. Op zich kan een goed aangelegde (noem je dat zo? ) bandage ook geen kwaad, als je je paard daar maar niet 24 uur per dag mee ''pest''.

Ikzelf gebruik(te) nooit bandages. Heb het wel eens gedaan, in mijn setjes-periode , maar ben daar toen vanaf gestapt omdat ik het totaal onnodig vond. Mijn paard was geen bescherming nodig, dus waarom zou je het dan nog om doen? Oke, voor het mooie misschien

karlijn_s

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:17

Amethyst schreef:
barlover: dat kan geen kwaad. Op zich kan een goed aangelegde (noem je dat zo? ) bandage ook geen kwaad, als je je paard daar maar niet 24 uur per dag mee ''pest''.

Ikzelf gebruik(te) nooit bandages. Heb het wel eens gedaan, in mijn setjes-periode , maar ben daar toen vanaf gestapt omdat ik het totaal onnodig vond. Mijn paard was geen bescherming nodig, dus waarom zou je het dan nog om doen? Oke, voor het mooie misschien

een vriendin van mij die er meer ervaring mee heeft heeft het mij uitgelegd, dus ik dnek dat het wel goed zit. ik ben zeker niet van plan om ze vaak te gebruiken.

ik las alle reacties hier en er werden zoveel verschillende dingen gezegd dat ik toch wel even benieuwd was. maar ik denk dat er altijd verschillende meningen blijven over het gebruik van bandages.

Elisa2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:17

Bandages geven zowiezo alleen steun als je er een kruis omslaat aan de achterkant van de kogel.Bovendoen moeten ze precies goed zitten {niet te strak,niet te los} willen ze ondersteuning bieden.Omdat dat nogal lastig is,biedt de bandage bij de meeste mensen alleen als bescherming.Ja en dan zijn peesbeschermers makkelijker ,en ik denk zelf nog dat ze ook meer beschermen.

Piaffe

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:31

Waarom worden er dan door topruiters (zowel in de dressuur als springsport) bandages gebruikt als ze slecht zijn voor de benen?
Om losgaan tegen te gaan is het zaak om goed te kunnen bandageren en er zijn speciale riempjes om ze vast te zetten.

Skitter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:48

Bandages zijn niet slecht voor de benen.
En ze bieden ook 100% GEEN steun.

Een bandage is gewoon voor een minimale bescherming, en omdat het geen steun biedt, is het juist fijn voor dressuurruiters/amazones. De paarden moeten toch in de ring verschijnen zonder enige bescherming?
Een bandage is dus net zo goed als niks, maar dan met een minimale bescherming. Logisch toch?

Ik gebruik zelf wel altijd bandages, en heb nog nooit een paard gezien wat slechte benen kreeg door bandages, daarmee bedoel ik jullie met 'is zoo slecht, want warmte, want dit, wat dat'.

Ken wel meer paarden die al vanaf hun 3e jaar dagelijks met rijden vierkant in de bandages kwamen, die lopen nu (7 jaar later ) ZZ-Licht en ZZ-Zwaar/PSG.

You do the math.

xxappiexx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:50

Ik bandageer mijn paard omdat ze van peesbeschermers wondjes krijgt. Ik gebruik ze ter bescherming voor zover bandages beschermen. Het liefst wil ik 3 in 1 beschermers gaan kopen want dat bandageren duurt mee veel te lang.

_Marleen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:52

Omdat ik het mooi vind

xxx

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:56

Ik doe het omdat mn paard dan veel beter loop, maar ik weet niet waarom...
en doe het ook wel een beetje om zn bene schoon te houden en om de sier

nienertjeske

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:27

ik lees dat sommige mensen 3in1 beschermes willen kopen, maar wat zijn dat eigenlijk? (of ben ik nou heel blond? )

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:36

Waarom ik bandages gebruikt? Omdat mijn paard niet tegen peesbeschermers kan, dan zitten er korsten op haar benen, dus dan maar met bandages

_Yvonne_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:51

Ik gebruik ook bandages omdat mijn paard niet tegen peesbeschermers kan, de haren schuren dan volledig weg terwijl de peesbeschermer wel goed past.... nu voortaan maar bandages, af en toe doe ik met springen nog wel peesbeschermers om, heb een lange tijd niet gesprongen en alleen bandages gebruikt zodat de 'wondjes' konden herstellen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:20

idd Skitter, bandages bieden geen steun aan de pezen, bandages verhitten het been ook niet dermate dat de pezen kapot gaan/slijten. Bandages doen dus niks, behalve bescherming bieden tegen licht aantikken en leuk staan voor de show. Wanneer je goed bandageert kan je paard ze niet lostikken, zeker niet wanneer je nog extra vastzet met riempjes of tape dus wanneer je netjes bandageert ook geen gevaar voor loskomen.

Fitzroy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:32

Ik gebruik geen bandages behalve wanneer het verplicht is (ORUN en nu met een blessure)
Ik heb echt een hekel aan bandageren, doe mij maar peesbeschermers (die heb je voor het losrijden ook in het wit )

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:38

nienertjeske schreef:
ik zit te twijfelen of ik bandages zal gaan gebruiken, niet voor bescherming, maar om de witte voetjes van mijn pony wit te houden in een modderige losrijbak op wedstrijd. het probleem is wel, ik heb geen ervaring met bandages en als je ze verkeerd omdoet dan zijn ze slecht voor de benen. ik ben dus in dubio.

Ik gebruik ze om dezelfde reden, verder nooit.
Maar ik zou ze niet gebruiken als je niet weet hoe je om moet doen.
Vraag gewoon of iemand het 1 of 2 keer voor wilt doen of wil kijken of jij het goed doet.
Het is niet zo moeilijk, maar je moet gewoon weten hoe ze moeten zitten.