waarvoor dient een sperriem??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:58

Dat heet langs elkaar heen praten. Sperriem komt in mijn verhaal niet voor in verband met military.
Van mij mag-ie verboden worden in de sport.

Allejandro

Re: waarvoor dient een sperriem??

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:01

Ik gebruik hem gewoon omdat ie erbij zit en het bit netjes op zn plaats houd. Niet om af te snoeren.

Meer ook voor de sier dus en doe em absoluut ook niet strak! Liever te los dan

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:04

Het houd het bit dus NIET op zijn plaats. Trek maar eens het bit opzij als je er voor staat en kijk naar het verschil zonder sperriem. Nul komma nul.

Spetterlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:15

Pony die ik gereden heb kreeg hem om omdat hij anders zijn mond open deed, bit pakte en er met mij vandoor ging.
Op wedstrijd als hij liep te klooien moest hij van de eigenaresse een gaatje strakker (en ja hij kon nog ademen) en het hielp toch wel.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 13:19

Dat heet slechte africhting en mishandeling. En geeft aan dat het een slechte ruiter is.
Een paard moet gehoorzamen omdat je hem geschoold hebt, niet omdat je hem dwingt met pijnigen.
Ipv de mond dicht te snoeren, moet je juist zo rijden dat een paard/pony de mond niet hoeft te openen.

Lacuna

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:42

spetterlover:
ooit eens over nagedacht dat de pony waarschijnlijk een ongeloofelijk goede reden had om zn mond open te doen, het bit te pakken en te gaan racen?
Dit is gewon symptomen bestrijden... Niet een probleem oplossen!
Vind dit soort methodes ook absoluut niet kunnen.

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:23

waarvoor dient zo'n sperriempje dan wel? volgens jullie?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:25

Idd, niet om de mond dicht trekken
zonder neusriem, dus ook zonder sperriem hoort je paard gewoon te lopen met een gesloten mond.

quote van mezelf uit een ander topic

aldus, deze rede heb ik ooit ergens gelezen en dat lijkt me de meest logische, alle andere redenen zijn namelijk nogal kul

Citaat:
Als ze raar gaan doen zonder sperriem zit je dressuur niet goed

idd, het stamt uit de tijd van oorlog voeren.
Als een paard dan valt, maar de ruiter door het vallen in de mond trok, ging uiteraard de mond van het paard open als normale reactie (dat is iets wat nu ook niet veranderd is als de hand te grof is )

Als hij dan viel met open mond, dan schepte hij als waren zand met de onderkaak en kreeg daarmee ook een grote klap op de onderkaak en daarmee grote kans dat hij brak.
Dit konden ze dus voorkomen als de mond dichtbleef, dan had hij misschien wel een zere neus, maar geen gebroken kaak.

Dus ja, dat ding hoort er voor de sier aan te zitten, anders is er echt iets mis met je rijden.
het enige nut van tegenwoordig heeft hij dat je bit wat stabieler ligt, omdat veel mensen hun bit net een gaatje te laag hebben hangen

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:35

Lusitana schreef:
Het houd het bit dus NIET op zijn plaats. Trek maar eens het bit opzij als je er voor staat en kijk naar het verschil zonder sperriem. Nul komma nul.

Het bit ligt wel stabieler
niet voor de zijwaartse druk, dat maakt idd niks uit
maar voor als een bit te laag hangt (wat regelmatig is)
dan houd de sperriem hem omhoog en ligt hij rustiger in de mond.
En dat is prettiger voor een paard.

Maar geen aangesnoerde dingen, brrrr

Hollybolly

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:17

goed, dan is er nu dus een antwoord op dit topic

bolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 19:24

Het is gewoon om de kaken op mekaar te houden valt het lekker niet op dat je in hun mond hangt met sperriem kan je helemaal lekker trekken , ziet niemand het, als je wilt weten of je hangt of niet test rij zonder neusriem gaat de mond open weet jet het snel genoeg. Rijd zelf met halster

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:53

runningkawa schreef:
Lusitana schreef:

Het bit ligt wel stabieler
niet voor de zijwaartse druk, dat maakt idd niks uit
maar voor als een bit te laag hangt (wat regelmatig is)
dan houd de sperriem hem omhoog en ligt hij rustiger in de mond.
En dat is prettiger voor een paard.

Ik zou zeggen, gesp de bakstukken dan een gaatje hoger...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:54

Dat zou ik ook zeggen
Maar ja

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:07

Volgens mij moet je met een jong paard dat zn mond open doet en de tong over het bit trekt enz. een lage neusriem gebruiken, op de standaardstand: 2 vingers ertussen. Deze heet niet voor niets een africhtingsneusriem.

Als het goed is, heb ik in het wedstrijdreglement gelezen dat je het sperriempje er niet zomaar af mag halen. Offwel moet je een 'echte' Engelse neusriem gebruiken, ofwel een complete gecombineerde neusriem. (of de andere toegestane modellen). Klopt dit?

ik zoek overigens al een poosje een leuk hoofdstel met echte Engelse neusriem. Niet elk paard heeft een mondspleet die lang genoeg is om comfortabel een lage neusriem om te hebben. Maar heb hem nog niet kunnen vinden. Iemand tips?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:10

Citaat:
Als het goed is, heb ik in het wedstrijdreglement gelezen dat je het sperriempje er niet zomaar af mag halen. Offwel moet je een 'echte' Engelse neusriem gebruiken, ofwel een complete gecombineerde neusriem. (of de andere toegestane modellen). Klopt dit?

klopt
er mag geen lusje aan zitten.

Heb je nu een leuke gecombineerde gezien, kun je wel ff in de ruitersportzaak het lusje er netjes af laten snijden, niemand die het dan ziet en je keuze word ineens een stuk groter.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:22

Of een beetje om je heen blijven kijken op Bokt, Marktplaats e.d. Ik heb vorige week een leuk hoofdstel met een echte engelse neusriem van een Bokker overgenomen. Heeft nooit een lusje aan gezeten.

elibeest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:39

Mijn paardje loopt al zijn hele leven met een lage neusriem, gewoon 2 vingers ertussen. En krijg zo vaak commentaar.. mensen die t lelijk vinden. Zelfs op een protocol dat ie te los zat...
Hij loopt er goed op.

En wat al eerder gezegd is.. mensen vinden het raar dat het paard niet ontspant, dat ie de kaak niet ontspant.. raar he.. neem lekker een aansnoerneusriem, trek m lekker strak aan en zie daar... het paard wil niet ontspannen.

Wat je ook nogal eens ziet is dat bij een gecombineerde neusriem de bovenste te los/te laag zit en dat de onderste dan lekker strak gedaan wordt waardoor de bovenste geheel naar beneden getrokken wordt...

Mijn kleine hengstje heeft wel een gecombineerde, maar meestal loopt ie of zonder neusriem, of zonder sperriem, hij heeft 1 een korte mondspleet waardoor de sperriem niet lekker ligt en 2 daardoor een bloedhekel aan de sperriem.. hij probeert m ook altijd af te wrijven.. dan maar zonder toch... doet ie t net zo braaf op.

Mexx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 11:48

hey,

Wij reden onze shetlander eerst altijd zonder neusriem, maar omdat shetlander nou eenmaal ondeugend zijn, en dus als je een volte maakte, ging ze in eens naar links, en trok mijn zusje zowat het bit eruit, terwijl ze maar een klein beetje eraan trok..

dus nu hebben we een hoge neusriem, en we hebben er met wedstrijden een sperriempje bij omdat we dat toch wel erg leuk vinden staan. We hebben de sperriem altijd heel erg los. Veel mensen geven dan het commetaar, doe je sperriempje wat strakker! hij zit veels te los! maar waarom zou hij strakker moeten? de pony loopt er mooi ontspannen bij, dus waarom??

Mijn pony heb ik vroeger met lage neusriem gereden, maar omdat ik dat toch niet zo mooi vond staan, en het hoofdstel al best wel oud was, heb ik een nieuw hoofdstel gekocht, een hogere neusriem met sperriem. deze sperriem zit ook erg los. en weer krijg ik vaak commetaar met dat hij strakker moet. maar nee, ik doe het sperriempje alleen om omdat ik het mooi vind staan, ik zou hem dus dan ook nooit strakker doen.

klikt misschien wel stom dit allemaal, maar dit is wat ik ervan denk

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:36

Als wij bij ons paardje de sperriem wegdoen loopt ze met haar mond open. Ook als je met losse teugel rijdt of longeert. Als ik het goed begrijp zijn we fout bezig. Hoe lossen we dat dan op?
Ze loopt weg, bokt en doet alles wat niet mag.
Lichamelijk is er niks mis! DA, Fysio, tandarts, zadelmaker,.... heel de rij is er al bij geweest.
Ik rij met een dubbel gebroken bit met plat tussenstukje. Iemand raad?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-05 20:39

past het bit wel goed in haar mond?

andere manier van les gaan helen kan ook vaak veel verheldering geven.

miekedar

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:47

Denk ik wel.

Vlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 14:57

Ik heb de sperriem er meteen afgehaald en aan iemand gegeven die er één kwijt was.
Ik vind de kans dat het de ademhaling belemmert te groot en ik heb geen zin om de mond van m'n paardje dicht te sperren...

Vroeger(naja, zo'n 1,5 jaar geleden) reed ik altijd zonder neusriem, maar nu heb ik een nieuw hoofdstel met hoge neusriem.
Mag dat trouwens, dressuur rijden zonder neusriem(wedstrijden)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:01

nee, zonder neusriem mag niet.
wel met een hoge (dus geen gecombineerde waar de sperriem weggelaten is)
en hoe los jij het hangt, mag je ook zelf weten

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-06 15:10

ikm weet eigelijk ok niet waarvoor het hoort, maar het staat wel luxe... aleen onse is kwijt....