Is stro eten erg

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Keukenkast

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:37

Farouche schreef:
bij sommige krijgen koliek...
Tip, leg een laag van dat zaagsel neer met af en toe een halve plak stro

Juist dat vergroot de kans op het krijgen van koliek. Omdat ze dan denken 'o lekker schoon stro, eten maar!' En dan schrokken ze het weg, met als gevolg dat het verteringsstelsel het niet goed kan verwerken en dus koliek als gevolg. Volgens mij is het gewoon beter om óf óf te doen en niet én én.. Als het 'vies' stro is, eten ze het toch niet op. Nogmaals vind ik oppotten dé uitvinding van de eeuw, plus dat ze lekker bezig zijn met juist dat éne schone strootje te vinden!

StalGriendt

Re: Is stro eten erg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:46

Wij doen het op de volgende manier:
Ik heb 1 paard en twee kleine a pony's.
Ik heb twee balen stro in de stal gegooid (in de ponystallen 1) en ik haal iedere dag de mestballen eruit. Op woensdag en zaterdag halen we ook het natte eruit en dan gooien we in de paardenstal een heel nieuw pak erin en in de ponystallen een half pak. Ze eten er wel wat van maar niet echt veel. Als je wilt dat ze het niet eten neem dan een gieter water en gooi daar een halve fles azijn bij en dan leeggieten over het stro, dan eten ze het niet. Je kunt dan bijvoorbeeld een stukje niet doen dat ze daar wat van kunnen opeten.

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:51

StalGriendt schreef:
Ik heb twee balen stro in de stal gegooid (in de ponystallen 1) en ik haal iedere dag de mestballen eruit. Op woensdag en zaterdag halen we ook het natte eruit en dan gooien we in de paardenstal een heel nieuw pak erin en in de ponystallen een half pak. Ze eten er wel wat van maar niet echt veel. Als je wilt dat ze het niet eten neem dan een gieter water en gooi daar een halve fles azijn bij en dan leeggieten over het stro, dan eten ze het niet. Je kunt dan bijvoorbeeld een stukje niet doen dat ze daar wat van kunnen opeten.

Maar dan is het stro al nat dan hebben ze er toch niet veel aan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:28

Goed stro kopen, mogen ze eten zoveel ze willen en heb je geen kans op koliek. Ook koliekgevoelige paarden niet! Probleem is dat de meeste mensen dus geen goed stro kopen voor bodembedekking, en dan heb je kans op koliek.
Wij halen ons stro bij een geitenboer, en geiten kunnen dus echt niks hebben. Dit is zeer goed stro, en wij voeren het dus ook gewoon. Iedere avond krijgen ze een berg hooi en een berg stro voor te eten 's nachts, als bodembedekking hebben wij zaagsel.

Hippotha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 20:57

Ivanhoe krijgt nu ook enkel stro als ruwvoer.
Dit gezien het Jacobskruiskruid risico in gedroogd hooi.
En hij eet best veel en nooit geen problemen gehad.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 08:20

rozahorse schreef:
StalGriendt schreef:

Maar dan is het stro al nat dan hebben ze er toch niet veel aan

Van 1 gieter water wordt het niet zeiknat hoor. Na 2 uurtjes of zo is het weer helemaal droog, je moet dat dus doen als ze een paar uur niet in de stal komen.

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 15:26

oke ik ga er over nadenken en vergelijken

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:29

wij hebben de paarden op vlas staan het klinkt heel duur maar is het niet . of je nou 4 balen stro per week gebruikt .
of 2 balen vlas in de box doet en dan telksens de vieze plekken eruithaalt en dan een baal bij gooien wij dan met 3 pakken per paard 2 weken mee dus ongveer 15 euro en met stro ben je dus al snel 25 euro per 2 weken kwijt scheelt tog heel wat

rozahorse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 19:12

StalGriendt schreef:

Van mij mogen ze het wel eten maar ik denk dat ze er ziek van worden en wat voor stro kunnen ze wel eten

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:51

Ik heb ook wel eens gehoord dat paarden die stro eten teveel lucht in de maag kunnen krijgen en hier ziek van kunnen worden..

Sammie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 21:22

Hoe kan dat nou!? Is het stro bestraalt met lucht? Zijn de stroplukken speciaal bewerkt met co2?

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 22:23

Ik weet niet of dat waar is ik weet wel dat ze er verstopt van kunnen raken.

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:12

gwen1222 schreef:
wij hebben de paarden op vlas staan het klinkt heel duur maar is het niet . of je nou 4 balen stro per week gebruikt .
of 2 balen vlas in de box doet en dan telksens de vieze plekken eruithaalt en dan een baal bij gooien wij dan met 3 pakken per paard 2 weken mee dus ongveer 15 euro en met stro ben je dus al snel 25 euro per 2 weken kwijt scheelt tog heel wat

Vlas is toch wel duurder als stro hoor. Tenminste bij ons wel want stro kost bij ons maar 1 euro per pak en vlas 6,95 per pak dus dat scheelt nogal wat. Wij hebben maar 4 pakken sro per week nodig.
Dus dat is 8 euro per twee weken en 2 pakken vlas per week zou dan 27,80 per twee weken zijn. Scheelt bijna 20 euro!

Achterom

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:26

Mijn paard at toen ik hem kreeg de hele stal leeg, en heeft daarom een tijd op houtvezel gestaan. Nu staat hij weer op stro en hij eet er weinig meer van.
Wel voer ik veel hooi bij, maar als hij er dan aan wil knabbelen dan kan dat ook gewoon omdat het goed stro is.
Het is voor mij ook nog eens goedkoper dan houtvezel, das ook meegenomen natuurlijk

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 11:38

wat voor stro kopen jullie dan en hoe weet je of het goed stro is om te eten

Baconlover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:39

Te veel stro eten ( zoals de hele stal leeg eten) kan tot koliek lijden
Groetjes

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:37

Wij kopen het stro altijd direkt van het land, het is dan net geperst. Je moet goed kijken dat de pakken niet te donker zijn want dan zit er vaak veel zand tussen. En je moet er eigenlijk eentje uitschudden om te testen of het niet te stoffig is. Wij kopen al jarenlang bij onze kenissen stro dus we weten dat het goed spul is.

Consort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 12:58

Mijn paard eet ook veel stro. Ik heb mijn dierenarts gevraagd of dat problemen zou kunnen geven en hij raadde mij ook aan op te potten. Verder vertelde hij nog dat stro eten in principe geen kwaad kan. Houd in elk geval de mest goed in de gaten. Als je paard te veel stro eet wordt zijn mest geel en droog. In dat geval is er ook meer kans op koliek. Dus zolang de mest er goed uitziet zou er geen probleem moeten zijn.

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:00

oke bedankt he
dus jij gooit er ieder dag nieuw bij en mest het 1 keer in de week uit of niet.

Consort

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:03

Ja, ik haal elke dag de drollen uit de stal en gooi er dan nieuw stro overheen. Eens in de week gaat de hele stal leeg.

rozahorse

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 13:12

oke en hoeveel gooi je erin als je hem helemaal hebt leggehaald

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:24

rozahorse schreef:
wat voor stro kopen jullie dan en hoe weet je of het goed stro is om te eten

Gewoon bekijken, tarwestro moet bij voorkeur lichtgoud zijn, met lange stangels, hoe minder fijngehakseld, hoe beter. Zowel voor vochtopname, als droogte van het stro en smaak zeg maar.

Ik strooi flink op, ongeveer 2 plakken in de 2e stal, en 1/2 tot 3/4 plak in de eerste stal (heb open stallen, en balen van 300 kg, 1,5 plak komt overeen met 1 klein baaltje van 25 kg). Ik scheid met uitmesten ook het beetje vieze stro van het vieze, en gebruik dat als onderlaag. Toen ik een tijd problemen had met het hooi, en niet aan nieuw kon komen hebben ze een maand op stro gestaan voor ipv hooi dus. Geen problemen gehad.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:27

StalGriendt schreef:
Wij kopen het stro altijd direkt van het land, het is dan net geperst. Je moet goed kijken dat de pakken niet te donker zijn want dan zit er vaak veel zand tussen. En je moet er eigenlijk eentje uitschudden om te testen of het niet te stoffig is. Wij kopen al jarenlang bij onze kenissen stro dus we weten dat het goed spul is.

Het gaat niet alleen hierom, maar ook of het tarwestro of gerstestro of zo moet zijn. Helaas weet ik niet welk stro het goede is, ik koop het niet in en ik verdiep me er om eerlijk te zeggen ook niet in. Het enige wat ik weet is dat wij het bij een geitenboer halen, en die beesten gaan gewoon heel snel dood als ze het verkeerde stro eten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 13:52

Tarwestro is goedkoper en smakelijker. Gerstestro neemt meer vocht op, maar is duurder, en schijnt minder smakelijk te zijn. Tel daarbij op dat je heel makkelijk aan tarwestro kan komen, en minder makkelijk aan gerstestro, en je weet waarom tarwestro meer gebruikt is. Koolzaadstro ofzo, schijnt ook heel goed te zijn voor koliekgevoelige paarden door stro, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

2Morrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 16:55

StalGriendt schreef:
gwen1222 schreef:

Vlas is toch wel duurder als stro hoor. Tenminste bij ons wel want stro kost bij ons maar 1 euro per pak en vlas 6,95 per pak dus dat scheelt nogal wat. Wij hebben maar 4 pakken sro per week nodig.
Dus dat is 8 euro per twee weken en 2 pakken vlas per week zou dan 27,80 per twee weken zijn. Scheelt bijna 20 euro!

bij ons is vlas 4,50 en stro 2,50