fjord heeft het koud. deken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

posbank

Re: fjord heeft het koud. deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:45

marjette schreef:
als je merkt dat ie t koud heeft,zou k em idd een deken opdoen. desnoods alleen een dunne zomerdeken! op t moment dat je een rillend paard zo laat staan heb je kans op spierbevangenheid...! en dat lijkt menou niet de bedoeling!

Een rillend paard word nooit spierbevangen. Dat is echt grote onzin. Een paard rilt als hij het koud heeft dat doen wij namelijk ook. Spierbevangen wordt veroorzaakt door andere oorzaken teveel krachtvoer e.d.
Ik zou een dunne regendeken op doen en heel veel ruwvoer geven. Van kauwen word een paard weer warm.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 11:59

Geen dunne regendeken daardoor druk je dus de haren plaat en krijg die juist nog minder warmte. Als je er een deken opgooit minimaal 150 grams. Persoonlijk zou ik het helemaal niet doen.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 12:13

Als je en deken erop gooit - moet dat wel een dikkere deken zijn en natuurlijk een "outdoor" zodat er geen regen en wind door kan....
Dan zit je daar wel wat langer aan vast - pas als het warmer wordt kan ie weer af. z(hij wordt niet slechter van een deken,dus zie ik het probleem niet)
Ik denk dat je paardje daar wel van opknapt...

Als mijn paarden het koud hebben en ik doe er een deken op, dan zie ik dat ze het fijn vinden, dus je paardje goed in de gaten houden...
Dat er bij hen geen sneeuw op z'n rug ligt en bij de andere wel is natuurlijk een teken en als hij staat te rillen is dat een 2e teken.....

jij kent je paardje het beste, dus

succes met je beslissing

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 12:55

het paardje had (vandaag gelukkig ook weer niet) het koud, ik denk omdat ze al een paar jaar in de winter een deken op heeft gehad.
ik heb haar pas dit jaar gekocht.
ik dacht gewoon eerder aan dat ze nog niet genoeg winterhaar heeft omdat ze dus altijd een deken op heeft gehadn en ook nog eens binnen heeft gestaan.
ze is het dus gewoon niet gewend.
maar, ik heb de deken achterin mijn zuto liggen en als ze het dus koud heeft weer, dan gooi ik die erop.
ik weet dat het een waterdichte meer dan 150 grams deken moet zijn die de hele winter op moet blijven liggen.
vandaar dat ik er dus liever geen deken op wil hebben.
ook loopt er een veulen bij die natuurlijk die deken kapot gaat maken

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:57

zoals ik het nu lees is dat gewoon tijdelijk geweest! en heeft ie gewoon staan rillen om het warm te krijgen dekens zijn heel handig maar als je er eenmaal 1 hebt opgegooit in de winter/najaar kan die der pas in het voorjaar weer vanaf...

lonnie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 13:57

nou mijn tinker die normaal echt wel wat kan hebben en bovendien een flinke vacht heeft stond ook te rillen 2 dagen terug. Van iemand een dek geleend en het was over en hij was weer happy. omdat ik zelf al mijn dekens juist verkocht had om m een winter zonder te laten staan ben ik toch aan het twjifelen om weer een deken aan te schaffen. dan weet ik in ieder geval zeker dat hij het niet koud krijgt. Maar heb eigenlijk t zelfde probleem als jij, zonder deken laten staan of toch eentje opleggen. Mijne staat bij uitzondering van langdurig nat of extreem koud weer dag en nacht op de we met schuilstal. Als het straks kouder wordt ben ik dus wel bang dat hij t koud gaat krijgen als ie nu al staat te rillen

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 14:27

Paarden rillen om warm te worden. Als je twijfelt of je paard het koud heeft moet je aan de onderkant van zijn oren voelen (waar ze aan het hoofd vastzitten) Als dat koud is beginnen ze het koud te krijgen, heb ik eens gehoord. Je moet er dan natuurlijk wel aan voelen als ze droog zijn he?

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 15:30

Als hij het echt koud heeft moet je er gewoon een winterdeken opleggen. Lijkt me nogal logisch.

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 22:11

@lonnie, de mijne heeft ook een schuilstal, maargaat daar alleen maar in staan als erhooi ligt, anders niet.
nu is het gelukkig niet echt koud meer (hier vriest het niet eens vanavond) maar als ik het nog een keer zie, moet ik er toch ook hard over nadenken of ik er dan toch een deketje op ga leggen.

@rianneke, ja, ik denk dat ze het dus even koud heeft gehad en heeft staan te rillen om zichzelf weer warmer te krijgen.
het was ook wel erg guur ineens he.
harde wind en ook nog sneeuw

beantsje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:14

@carola
je schreef dat ze al heel lang geregend had.
Een paardenvacht is in principe waterdicht maar als ze echt lang (en dan bedoel ik niet een paar uurtjes) in de regen staan, kunnen ze toch een keer tot op de huid nat worden. Dat hangt ervan af wat voor vacht ze hebben, hoe lang en hoe vet.
Als je een paard, dat buiten staat, poetst, is hij kwetsbaarder voor regen.

zijn ze eenmaal echt totop de huid nat, dan krijgen ze het koud. volgens mij moet je gewoon zorgen dat hij weer droog wordt (paar uurtjes binnen) en dan gewoon weer naar buiten.

En inderdaad wel zorgen voor voldoende voer; warm houden kost energie!

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 23:17

zoals ik al eerder in dit optic zei, ik poest haar 1 keerper week en dan veeg ik alleen het zand eraf.
ik heb haar gisterenmiddag een uurtje of 2 een zweetdeken opgelegd waardoor ze weer droog werdt.
toen ze drog was hebn ik de deken erafgehaald en vanaf dat moment heeft ze het gelukkig niet meer koud gehad.

misschien was ze idd wel helemaal doorgeregend.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:21

Citaat:
misschien was ze idd wel helemaal doorgeregend.

Dat denk ik ook , omdat je eerder al schreef - dat er bij de andere paardjes er nog sneeuw op lag en bij haar niet.....

sterkte verder!!

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:58

Rianneke schreef:
Flurk schreef:
wat nou niet weten hoe je moet temperaturen?

heb jij dat wel eens gedaan dan? een kennis van mij heeft ook wel eens de da opgebelt omdat die ondertemperatuur had had ze dat ding gewoon verkeerd gebruikt! zit echt wel een verschil in hoor in dat gebruik!!!
[quote="Ibbel"]

Nou misschien moet je dat dan maar eens gaan oefenen.
Weet je gelijk wat de waarden van je paard zijn.
Tenminste als je er wat regelmaat in brengt en ongeveer dezelfde tijden oefent
succes ermee

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:48

Jeetje wat een verschillende meningen haha

Ik zou zelf wel een dekentje erop doen of in iedergeval een dekentje erop totdat hij weer lekker opgewarmd is en dan weer lekker zonder zetten en kijken wat hij dan doet..

Amber_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:59

Ik heb echt precies het zelfde probleem met mijn Fjord !

Die stond laatst vrijdag, met dat slechte pokke weer, ook te trillen. Zij staat ook 24 / 7 dag buiten in de wei, zonder stal. Ik schrok er ook van, aangezien ze natuurlijk ook een berevacht heeft en een Fjord is die het wel gewent is.

Maar nu had het wel van 0.00 tot echt 18.00 aan een stuk geregent en gesneeuwt. Ik wilde een deken gaan kopen.... Omdat ik toch bang was om haar met der pootjes gestrekt in de wei zou vinden Maar in de ruiterzaken raden ze het me sterk af !!

Sowieso omdat dit weer natuurlijk wel extreem was, en doordat ze het toen zo koud heeft gehad zou ze nu nog meer vacht aan gaan maken. En met een deken zit je dat hij nooit meer af kan, en vaak met t rijden en opdrogen zit je met een probleem. Wordt je deken van binnen nat, door bijv. zweet of regen dat inregent, heb je kans op longonsteking.

Ook zij daar zo seiden dat het trillen idd geen teken hoeft te zijn van de kou, maar idd gewoon van warm houden. Ik was wel heel erg geschrokken. Maar zoals ze daar zeiden zijn dekens vaak een gevoel ipv van verstand van mensen, overbezorgt. Elk paard heeft namelijk vroeger een eigen deken aangemaakt.

Al bij al heb ik besloten om het niet te doen... en het nog even aan te kijken.

Als tip kreeg ik daar mee, om te kijken tussen de haren of de onderste haren nog droog zijn als het heeft geregent. Want daar zit namelijk een vetlaag over de onderste kant van de haartjes.

Succes ! (*voor ons allebei )

carola1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:48

ja, inderdaad, veel verschillende mningen, maar allemaal welkom.
kunnen we alleen maar van leren.

@amber, ja, dat is schriken he.
ik heb haar toen even een deken opgelegt todat ze weer droog was en daarna die deken er weer afgehaald.
toen ze eenmal droog was, trilde ze ook niet meer.
en nu nog steeds niet.
de juiste beslissing geweest dus.

zou ze nu nog meer (dikker) haar krijgen. ojeem het is al zo'n bolletje

Carolinef

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:10

en zo blijven we allemaal tobben met onze fjordenkinders, haha maar probleem is al verholpen door een beetje hulp van moeder natuur en een beetje van jezelf