Wat doen jullie aan bonken ijs/sneeuw onder de hoeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:36

mmm vaseline helpt ook niet echt(heel even maar en dan beginnen die klompen ijs weer onder de hoeven te komen). volgensmij is de enige oplossing zonder ijzers of van die speciale zooltjes onder de ijzers.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:39

Idd vaseline of een dikke klodder uiervet ( net de uierzalf die mensen gebruiken maar uiervet voor koetjeboe's )
Werkt niet de hele dag, dus dat wordt een paar keer per dag met de kwast de wei in lopen Maar goed dan kan je knol wel normaal naar buiten

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:43

Zoveel sneeuw ligt er toch niet dat je paard er klompen van krijgt?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:45

onder welke rots heb jij de afgelopen 24 gezeten?

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:46

hier ligt toch echt wel een aantal cm

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:48

hier ligt ook niks

Afbeelding

marquez

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:49

Hahaha ok.. naja gister lag er bij mij op de weilanden wel een laagje sneeuw, maar het is hier allemaal weer weg igg hmm zit ik toch op de verkeerde plaats denk ik, laagje sneeuw had me best leuk geleken...

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 12:51

Is echt wel een pak hier hoor maar het trekt langzamerhand weg!

Anoniem

Re: Wat doen jullie aan bonken ijs/sneeuw onder de hoeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:57

Ik zat eraan te denken om gewoon een jutezak in stukken te knippen en die stukken dan onder de voeten te binden (net als bijvoorbeeld met een hoefschoen, maar dan mooier aansluitend gemaakt).

Ik heb dat weleens eerder gedaan voor een Fjord die rondom op ijzers stond en het werkte perfect. Deze had echter wel heel veel 'behang' en ik vermoed dat het bij paarden met opgeschoren kootholtes geen overbodige luxe is om er een laag watten onder te doen (of onderleglappen), tegen het schuren. *Bedoel niet tussen de hoef en het jute, maar tussen de huid en het jute*

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:03

Als er sneeuw ligt rij ik gewoon nooit
Ik vind het maar gevaarlijk. Aangezien je Lies niet op stal kan zetten, omdat ze die dan uit elkaar trapt ( ) staat ze dus altijd buiten. Ze heeft wel rondom ijzers, aangezien het hier niet sneeuwt maar de zon schijnt is er nu niks nodig.

Maar in maart toen het zo sneeuwde, deed ik al haar voetjes in een emmer met warm water en het smolt zo weer weg. Daarna heb ik haar hoeven met 'koetjeboe' uierzalf ingesmeerd
Ze liep wel lekker moeilijk als ik terugkwam voor de volgende smeerbeurt Ach arme pony

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:10

paard van de ijzers ontdoen is de beste oplossing voor dit probleem, maar als er redenen zijn waarom dit niet zou kunnen, kunnen sneeuwringen de oplossing zijn:

Afbeelding

Mijn paard had deze dingen toen hij uit Oostenrijk kwam en de smid kan ze hier in Nederland zo bij de groothandel kopen en tussen het ijzer zetten, de sneeuw valt er dan zo weer uit

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 13:13

dat is handig!

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:15

Zeker

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:19

zooltjes uit dik plastic knippen (deksel van verfpot of voedingsupplement!) die tussen hoef en hoefijzer klemmen: mijn paard heeft vanmorgen gewoon door de sneeuw kunnen galoperen !

ok, dit is een drafje: was te langzaam met de camera dat gele wat je ziet is dat zelfgemaakte zooltje bij de bruine met de groene deken
Afbeelding

en nog even veulie

Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 13:21

Hoe klem je dat er tussen?
Want het is wel een goed idee

leuke foto's ook

Y_DG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:47

wat doe je dan aan van die kleine sneeuwklompjes aan veulens hun hoeven? iets in de hoefijzers kan dan al niet omdat ze geen ijzers hebben weet iemand ddaar iets op?

Aramat

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 16:51

Klodders uierzalf helpt echt totaal niet en dikke sokken waren ook na 10 meter kapot. Ga zodra er dit jaar sneeuw komt maar eens dat van Mist proberen.

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:52

smurf schreef:
paard van de ijzers ontdoen is de beste oplossing voor dit probleem, maar als er redenen zijn waarom dit niet zou kunnen, kunnen sneeuwringen de oplossing zijn:

Afbeelding

Mijn paard had deze dingen toen hij uit Oostenrijk kwam en de smid kan ze hier in Nederland zo bij de groothandel kopen en tussen het ijzer zetten, de sneeuw valt er dan zo weer uit

Hoeveel kost het jou om die sneeuwringen er tussen te laten zetten?

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 17:55

niets, ik betaalde alleen de sneeuwringen en de smid zette ze er met beslaan tussen....

ben overigens wel blij dat ik van al die problemen af ben: ik bekap nu natuurlijk en mijn paard kan altijd naar buiten

lumikki

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:01

smurf schreef:

Afbeelding

Dit is de beste oplossing ze werken echt.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:04

't Zal een beetje laat zijn voor vandaag, maar je kunt stevige plastic dekseltjes verknippen, zodat ze net iets groter zijn dan de binnenkant van het hoefijzer. Dan kun je het geknipte dekseltje in het hoefijzer klemmen.

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 18:38

ze staat inmiddels al weer een paar uur binnen heb wel ijsklonten moeten verwijderen!

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:05

runningkawa schreef:
Hoe klem je dat er tussen?
Want het is wel een goed idee

leuke foto's ook

Dat klemmen gaat vanzelf, je knipt ze net iets groter dan het hoefijzer (ik gebruik dan een oud hoefijzer voor de "maat")

het is een gepiel om ze op maat te maken....maar vorig jaar had ik er een paar die ik dagen kon laten zitten. Er kan gewoon lucht tussen de hoef en het zooltje dus je sluit niets af. Oefening baart kunst

Ik heb het vorig jaar ook zo gedaan (tip van een bokker !) mijn paard staat op speciaal beslag dus zo'n winterbeslag weet ik niet of dat kan....bovendien weet je nooit wanneer de winter begint of ophoudt hier in maart hadden we dit jaar ook nog sneeuw ! Dit paard heeft ernstige arthrose dus ik vind het belangrijk dat ze echt elke dag buiten kan.

*edit: @ Quinirake: die andere twee van mij zijn niet beslagen en hebben nergens last van !
Laatst bijgewerkt door Mist op 26-11-05 19:07, in het totaal 1 keer bewerkt

sidneey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:05

Hier ligt nog geen sneeuw (zuid-holland zuid). Maar die sneeuwringen lijken me wel wat, is dit dan niet erg als het niet sneeuwt (die van mij hoeft in december pas weer naar de smid).
En hoeveel kostten die?

Van die dekseltjes is misschien ook wel idee, iemand een foto hoe je dat dan precies tussen je ijzer doet? Blijft dit ook met rijden zitten? Glijdt het dan niet juist meer omdat dan de gehele onderkant glad is (ijzer+plastic dekseltje)?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 19:08

echt super idee

En idd, ik wil nu ook dat Kawa dagelijks buiten komt met zijn artrose
"Gelukkig" heeft hij sinds een poosje sowieso al zooltjes
Anders had ik, of beter gezegd hij, pech gehad, want dinsdag komt de smid en ik verwacht niet dat ik een vorige beslag beurt ze er anders al onder had laten zetten