Lusitano / Andalusier aanschaffen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 20:14

eerlijk gezegd is het imo zo dat alles wat hier in Nederland rondloopt sjit....... alles wat niet goed genoeg is wordt geexporteerd.

Ga er dus niet van uit dat je een superpeerd koopt. maar koop iets wat goed bij je past

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:07

KiWiKo schreef:
eerlijk gezegd is het imo zo dat alles wat hier in Nederland rondloopt sjit....... alles wat niet goed genoeg is wordt geexporteerd.

Ga er dus niet van uit dat je een superpeerd koopt. maar koop iets wat goed bij je past

Hooooo, je heb stallen en stallen en je heb fokkerijen en fokkerijen. Je heb zowel in Nederland als in Belgie goede fokkerij en met zeer goede nafok. Daar staan zeer goede paarden, ook paarden die door hun zelf uit Spanje worden gehaald en aan alle kanten gekeurt worden. Als je bij die stallen een paard koopt, dan weet je eigenljk wel zeker dat je een gezonde Andalusier koop zonder Spaans trauma.

Kijk een bij deze fokkerij in Belgie, net over de grens bij Roermond.
http://www.yeguada-residelca.com/frame.htm

Deze stoeterij staat heel hoog aangeschreven. Daar kan je echt leuke, gezonde paarden kopen. De meeste paarden zijn door hun zelf gefokt en opgefokt en komen uit goede bloedlijnen
Er zijn zat adressen in Nederland en in Belgie die troep verkopen. Je moet de adressen weten.

Hier op bokt zijn er als 3 die een anda hebben gekocht bij die stal waar wij ook onze andalusier hebben gekocht.

Wat wil je met een Andalusier doen? Wil je fokken, wil je recreatie hobbelen of wil je pieken in de dressuursport of wil je er mee mennen of endurance rijden of vrijheidsdressuur mee doen of springen of alles wat hier staat .

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 23:24

Ontario schreef:
Zal me dus toch heel erg moeten gaan verdiepen in Alle info die ik maar vinden kan over de verschillende lijnen.... Heb ik wat te doen op de lange winteravonden Tips?

Ga vooral NIET studeren op lijnen!!!! Kies een paard wat je aanstaat en laat vooroordelen links liggen. Als je er vanuit gaat dat een paard zo-en-zo is zal hij zeker voldoen aan dat beeld omdat je het oproept met je eigen verwachtingen.

Ontario

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-05 14:22

Bloedlijnen interesseren me verder niks, maar per bloedlijn verschilt karakter toch ook een beetje? Vandaar mijn uitspraak...

Enne, wil hoofdzakelijk dressuren, en af en toe een buitenritje (moet dus idd wel een beetje koel int hoofd zijn)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 17:11

NEEEEEEEE, dat probeer ik juist te zeggen. Een paards karakter wordt vooral gevormd door omstandigheden en niet door erfelijk materiaal.

Verder weet ik niet hoe het in Spanje is, maar de Portugezen sturen niet alleen de slechte producten het land uit.
Elke fokker wil door fokken met bepaald materiaal en de rest komt in de verkoop, maar dat wil niet zegegn dat ze slecht zijn, ze passen alleen niet in het fokplan van DIE fokker.
Verder zijn er nog wel een paar duizend particulieren die paarden verkopen en gewoon niks met de fokkerij te maken hebben. Die hebben goede paarden die door omstandigheden weg moeten, of gewoon omdat men wat geld wil verdienen.
Niet alle Lusitanos komen van stoeterijen, niet alle Lusitanos zijn bestemd voor de fokkerij, dat is een krom beeld.
En wat is slecht? Een schoonheidsfoutje?

En dat ze zogenaamd allemaal zo bruut ingereden worden.
Het zal heus wel hier en daar gebeuren, en misschien geld het voor Spanje, maar ik ben in mijn omgeving alleen nog maar professionals tegen gekomen die het precies zo doen als dat het in Nederland gebeurd...of beter.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 22:17

Lusitana schreef:
NEEEEEEEE, dat probeer ik juist te zeggen. Een paards karakter wordt vooral gevormd door omstandigheden en niet door erfelijk materiaal.

Verder weet ik niet hoe het in Spanje is, maar de Portugezen sturen niet alleen de slechte producten het land uit.
Elke fokker wil door fokken met bepaald materiaal en de rest komt in de verkoop, maar dat wil niet zegegn dat ze slecht zijn, ze passen alleen niet in het fokplan van DIE fokker.
Verder zijn er nog wel een paar duizend particulieren die paarden verkopen en gewoon niks met de fokkerij te maken hebben. Die hebben goede paarden die door omstandigheden weg moeten, of gewoon omdat men wat geld wil verdienen.
Niet alle Lusitanos komen van stoeterijen, niet alle Lusitanos zijn bestemd voor de fokkerij, dat is een krom beeld.
En wat is slecht? Een schoonheidsfoutje?

En dat ze zogenaamd allemaal zo bruut ingereden worden.
Het zal heus wel hier en daar gebeuren, en misschien geld het voor Spanje, maar ik ben in mijn omgeving alleen nog maar professionals tegen gekomen die het precies zo doen als dat het in Nederland gebeurd...of beter.

Dit gaat ook zo bij de Andalusiers. Er komen heel veel goede en ook heel veel slechte naar Nederland/Belgie. Je moet de adressen weten waar je een leuk en vooral een gezond paard kan kopen. Je heb een aantal adressen in NL waar je absoluut geen Anda moet gaan kopen. De meeste Anda liefhebbers en eigenaren weten dat er bij die stallen troep uit Spanje wordt verkocht.
De goede stallen willen hun naam hoog houden en kijken wel uit om troep te verkopen.

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:37

QuijoSavan schreef:
Ikzelf zou ook graag een lusitano willen, maar mijn ding licht in springen en daarvoor is de bouw niet super en het karakter te angstig.

Imo erg kort door de bocht... Het merendeel van de barokke paarden die ik ken, kunnen prima springen, maar krijgen de kans niet zich goed te ontwikkelen door de kortzichtigheid van de eigenaren. Komt bij dat de meeste mensen met een barok paard niet de behoefte voelt te gaan springen. Mensen, geloof me: het ligt niet aan het paard. Elk (gezond) paard kan springen! (en zou dat ook een prettige afwisseling vinden op de dagelijkse dressuur-training)

Verder ga ik mee met de tips van Lusitana en Phia!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 23:47

ik ben ook nog steeds verliefd op dit ras...
heb alleen de pech gehad dat ik er een heb getroffen met een enorm trauma(Devoto van Bit) en daardoor heb ik een wat krom beeld gekregen van de Andalusier denk ik...

WestBest

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 00:21

Anoniem schreef:
ik ben ook nog steeds verliefd op dit ras...
heb alleen de pech gehad dat ik er een heb getroffen met een enorm trauma(Devoto van Bit) en daardoor heb ik een wat krom beeld gekregen van de Andalusier denk ik...

In de mensen-wereld heet dit discriminatie

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:42

Ik moet KiWiKo nageven dat er idd wel wat rommel in Nederland rondloopt. De Lusitano die ik rij is echt een heel leuk ding en gaat steeds beter lopen, maar hij is imo niet voor niets naar Nederland gekomen, ze vonden hem waarschijnlijk niet goed genoeg in Portugal.
Ik vind Lusitano's heel erg gevoelig, ze spiegelen zich vaak aan je eigen stemming. Dit kan heel confronterend zijn. Je kunt het beste een vrij evenwichtig karakter hebben om dit soort paarden te rijden imo.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:47

Dat vind ik altijd zo'n raar vooroodeel dat er geen goeie paarden zouden worden geëxporteerd.. Er worden ook prima rijpaarden uit nederland verkocht. Voor het geld dat ze er vaak voor krijgen willen zij best wel eens leuke jonge paarden verkopen. Oke, met de dekhengsten e.d ligt eht anders maar de uitspraak in het algemeen vind ik niet loppen.

Lusitano

Re: Lusitano / Andalusier aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:51

Er loopt inderdaad een hoop 'rommel' in Nederland. Er worden paarden als andalusier verkocht (vooral anda's volgens mij) die niets rastypisch meer hebben! (goed verdienen voor de handelaren!)

Als je echt een leuke anda of lusi wilt aanschaffen kan je beter naar het land van herkomst afreizen en er wat energie insteken om een paard te halen dat helemaal aansluit bij jouw wensen en karakter!
Daar is de keuze ook veel groter!!
Of naar een stal gaan waarvan de kwaliteit van paarden bewezen, geldt voor Lusi en anda, is en dan moet je iets dieper in de buidel tasten!
Een paar die ik zo kan opnoemen zijn:

www.staldebunders.nl (lusi)
www.deroovere.nl (lusi)
yeguada residelca (anda)
woeste hoeve (anda)

(ik kan je evt. ook nog een heel aantal spaanse site geven per pb)

zo ben ik naar Spanje gegaan van de zomer om naar 2 palomino merries te kijken. Inmiddels is mijn spaanse (bruine!) hengst een week in Nederland en ben ik helemaal verliefd! (al ziet hij mij nog niet zo staan... )

je kan je ook informeren via liefhebbers van het ras via verschillende fora:
www.lusitano-nederland.nl/Forum
http://yankee.messageboard.nl/12335/index.php (anda forum)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:17

Ja, er wordt een hoop als Andalusier verkocht dat geen PRE is, dat is waar.
Mensen denken bij brandmerk dat het om en ras gaat en dat is in Spanje en Portugal dus niet zo, het brandmerk is een eigendoms/fokkers merk.
"niet goed genoeg voor de Portugezen" slaat nergens op.
Het kan zijn dat ze niet goed genoeg zijn voor de fok, maar dat geldt dan voor in alle andere landen ook, want dan zijn ze dus niet rastypisch genoeg of er mankeert wat aan, dat heeft niets met het land van oorsprong te maken, waar ook genoeg paarden rondlopen die niet goed genoeg zijn voor de fok, net als bij alle andere rassen. Het is niet zo dat hier alleen goede paarden lopen en alle slechte paarden worden geëxporteerd. Hier rijdt bijna IEDEREEN op een Lusitano, denk je echt dat het allemaal crème de la crème is?
Hier is de Lusitano niet voorbestemd voor de rijke man. Het is een gewoon gebruikspaard. Het boerenpaard, het karrepaard, het stierenvechterspaard, het recreatiepaard.
En het spring en dressuurpaard.
De Lusitano is door hun krachtige achterhand die ook voor de natuurlijke verzameling zorgt, een geweldige springer en een mooi voorbeeld daarvan is Novilheiro.

Ik voel me persoonlijk aangesproken als men over export van slechte paarden spreekt, want wij verkopen paarden naar het buitenland en ik kan je garanderen dat die 100% in orde zijn, visitekaartjes voor het ras, want we willen graag een goede naam en reclame maken voor het ras!!!!

Ik wil ook tegenspreken dat kwaliteitspaarden per definitie duurder zijn, soms moet een goed paard gewoon door omstandigheden weg.
Het is een probleem dat buitenlanders op de bekende stoeterijen aangewezen zijn om te kopen. Daarom zijn wij begonnen met onze bemiddeling, want wij weten ook paarden die niet van de bekende stoeterijen komen

bewerkt om typefoput te verwijderen
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 28-11-05 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Lisette

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:24

Er staan echt wel goede PRE's in Nederland en Belgie bij Yeguada Residelca en de Woeste Hoeve in Bergeijk zie www.woeste-hoeve.com. Ik denk dat je gewoon niet kunt verwachten dat je voor een lage prijs een superpaard krijgt maar soms....

Tessebes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:26

Sorry hoor Lusitana, maar het slaat nergens op dat je het allemaal zo op jezelf zit te betrekken. Er wordt gewoon ook rommel geimporteerd en daar moet je als koper voor waken.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:27

Ik bedoel alleen dat het niet zo is dat Portugal het beste houdt en het slechte het land uitgaat!

Lusitano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:35

Dat geloof ik ook echt niet. De echte fokkers zijn ook liefhebbers en zitten niet te wachten op slechte reclame voor het ras!
Waar het mis gaat is bij de Nederlandse handelaren die vrachtwagens vol goedkope (halve?) andalusiers en lusitano's naar ons land halen. Dat zijn vaak paarden met problemen die eigenlijk niet meer verkoopbaar zijn (ik zou willen dat ik namen mocht noemen...MdK...). En dat gebeurt een hoop!
Om nog maar niet te spreken over de paarden die als anda of lusi verkocht worden en dat niet eens een beetje zijn.... (zie mijn halve fries in profiel)

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:43

Je zult een halve Fries niet in Portugal vinden
En een cruzado, waar je warschijnlijk op doelt, hoeft op zich geen slecht paard te zijn en sterker nog ook niet eens geen echte kruising.
Een paard krijgt "cruzado" in zijn blauwe boekje als een van de ouders of beide, niet ingeschreven staan bij het APSL (of in spanje PRE) stamboek. Dat kan zijn omdat ze niet ter keuring zijn aangeboden, het hoeft niet te betekenen dat die afgekeurd zijn of geen Lusitano (of Andalusiër) zijn!
Een cruzado is ook niet per definitie een slecht paard.
Een slecht paard is een paard dat door afwijkingen in bouw of karakter, niet geschikt is voor werk.
Een slecht paard is een ongeneeslijk kreupel of ziek paard.

Een slecht paard is niet elk paard wat geen stamboekpapier heeft!

Een halfbloed Lusitano hoeft ook niet persee een slecht paard te zijn. Een halfbloed is niet als volbloed te verkopen, omdat in het blauwe boekje dat echt bij elk paard dat het land uit gaat wordt gemaakt, de afstamming staat en als die niet bekend is, komen daar sterretjes. Ik neem aan dat je dan als koper wel weet dat je dan niet met en stamboekdier te maken hebt!

Er zijn een groot aantal liefhebbers die gewoon een goedkope Lustano wil,"zonder papieren". Nou die zijn er ook. Dan heb je een Lusitano die "cruzado" in zijn boekje heeft.

Elskevree

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:57

Wij hebben ook nog enkele PRE's (andalusische paarden met papieren) te koop www.stal-baroque.nl . Het is aan jezelf wat voor kwaliteit je wilt kopen (en wat je kunt besteden natuurlijk). De kwaliteit is net zo divers als binnen het KWPN. Een leuke kwpn-er heb je voor 4500 euro en een wat meer getalenteerde KWPN-er begint dat vanaf 10.000 euro. Natuurlijk zijn er uitzonderingen. Zo is het ook met PRE's. Je moet eerst eens goed rondkijken om te zien wat voor type je wilt en dan kun je meteen de prijs/kwaliteit verhoudingen bekijken van de verschillende stallen.