boomloos dilemma

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

mini_bienie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:51

Toydoll schreef:
Ik heb ze een stuk afgeknipt, dus heb niet zoveel over
In het begin deed ik het met tie wraps en nu gewoon met zo'n beugelriemhoesje

Hmm...toch maar eens kijken, omdat het niet mijn paard is, en dus ook niet mijn spullen kan ik er niet in gaan zitten knippen oid... ga even kijken hoe ik dat ga doen! Bedankt in elk geval!

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 22:18

dat is wel een goede tip van de norrmale beugels er aan te doen.
ik ben niet zo lang helaas, dus mijn beugels zijn altijd te lang. en vooral die fenders die bij het zadel zitten...
er moeten altijd wel gaatjes bij gemaakt worden.

maar rijd dat ook lekker met gewone beugels?
en scheurt dat niet aan je benen en beschadigt het zadel niet sneller?

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 07:29

Je zadel beschadigt neem ik aan niet sneller, de fenders (die ik trouwens ook heb, voor endurance) hebben aan de achterkant ook 1 smalle riem, dus die schuurt net zoveel.

Nou is mijn bijrijdster een stukkie kleiner dan ik, en die heeft dus een gaatje extra in de beugelriemen moeten prikken en heeft wel een stuk uitsteeksel, anders moet je haar is vragen... Zij is ingrid_ op bokt

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 12:53

dus ritten van 5 uur zijn niet schadelijk...

ik siteer even een mailtje wat ik heb gekregen van haar:

als je veel gaat lichtrijden zal er een puntbelasting ontstaan. Dat is een bekend probleem van boomloze zadels. De Torsion (Duo ofzo? iig het endurancemodel) heeft daarom de mogelijkheid de beugels onderaan het zweetblad te hangen, waardoor de druk op de ruggegraat minder erg wordt. Zelf zou ik het niet doen.met endurance en lange ritten rij je soms bijna 5 uur op een dag, en veel licht rijden. dus ik moet echt geen zadel hebben dat de druk niet goed verdeelt!

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:18

Ik kan die vraag alleen maar beantwoorden uit ervaring, alhoewel ik dus wel veel doorzit ik heb mn balans dan beter en ben 'lichter' voor t paard omdat ik jarenlang op 50 verschillende dieren 3x op een dag zonder zadel reed, ook ritten van 4 uur.
Ik kan mij niet voorstellen dat die dieren 4 uur liepen met mij op hun rug (met flinke stukken rengalop ertussen, dus niet alleen stappen ofzo) Druk plekken zouden als ik er zegmaar een dik bontje tussen doe.... En deze dieren waren allemaal gezond, gemiddelde leeftijd 30 en geen van alle had ooit een drukplek gehad of gezien.

Ik heb hier alleen nog maar ritten van 3 uur gehad, wel intensief, en ik heb ook nog nooit haren gezien die anders zitten ofzo, dus nergens druk of schuurt het...
Maar nou heb ik een paard die dus wel heel geschikt zou zijn voor de Barefoot, vrij rond, diepe ruggengraat, weinig schoft, vrij korte rug, en de bare foot sluit ook mooi over aan, en ligt overprecies op de goede plek... Dan zal ook wel meetellen..

Quinzy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:32

Tja tot nu toe heb ik bij mijn merrie nog niks gemerkt en ik heb er al tochten van 7 uur opzitten met dit zadel. Na het rijden duw ik geregeld op de rug en lang de ruggengraat. Je weet maar nooit. Maar tot nu toe dus niks. Ik ben nog steeds erg happy met mijn zadel.

_MijnTrots

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-05 10:15

dank jullie! ga vanmiddag heen om hem op te halen