boos paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 09:58

ook ik vind dat je het goed aangepakt hebt. Je hebt in ieder geval niets verkeerd gedaan omdat dit ook onder de kudde gebeurt.

Ik zou als je haar de volgende keer gaat halen en je staat op zo'n 5 meter afstand (en ze doet niet het zelfde als de vorige keer) wachten tot ze naar jou toe komt. Dreigt/slaat ze weer dan zou ik me zeker weer als leider op stellen. en dit herhalen tot dat ze vrijwillig naar je toe komt. Ik zou absoluut niks lekker mee nemen en haar hier mee lokken, maar hier zullen vele het niet met mij eens zijn denk ik maar goed. Ik vind dat je eten niet als lok middelen moet gebruiken. Ze moet op vrijwillige basis naar je toekomen als zij zich daar prettig bij voelt en niet omdat je toevallig wat lekker bij hebt. Dit kan later wel als je veel verder met haar bent, maar niet om iets te leren of het vertrouwen te winnen.

Ik zou voorlopig niet gaan rijden en eerst het grond werk goed onder controlen hebben, helemaal als het paard weinig vertrouwen heeft.

En daarnaast moet je zelf ook stevig in de schoenen staan om het paard te vertrouwen ( dus in principe de leider rol spelen) om het vertrouwen van je paard te winnen.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:29

Ik ben het niet echt met je eens loutjuh.

Niemand heeft het hier nog over voer gehad, was dus ook niet ter sprake.

Over het rijden hebben al veel mensen gezegd dat een paard onder het zadel totaal anders kan zijn dan je tijdens de eerste kennismaking zou denken. Ik zou juist lekker proberen te gaan rijden, als dat goed gaat kun je daarmee ook een betere band creeëren en het paard laten zien dat je wel te vertrouwen bent (als je tenminste fair tegen haar bent tijdens het rijden).

Omdat ik -nogmaals- denk dat dit paard eerder bang is dan dominant (bij een dominant paard had het je veel meer moeite gekost haar weg te jagen, geloof me!) zou ik me juist niet al te dominant opstellen, dat kan haar alleen maar angstiger maken.

met dat dominant doel ik op het stevig in je schoenen staan. Als jij op een angstig paard afloopt met een ego van hier tot tokyo en een 'hier ben ik' houding, zal een paard die jou al niet helemaal vertrouwd dus nooit op jou af komen..

Volgens mij raken we hier nooit over uitgepraat

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 10:49

ilsejee, volgens mij raken we hier inderdaad niet over uit gepraat. Maar als ik jou stukje zo lees is het nog niet eens zo heel anders.

Ik vind dat als een paard gericht naar je wil slaan, je absoluut zeker jouw plaats in de rang orde vast moet stellen. Daarom zeg ik ook als ze dit niet doet, is het ook niet nodig om "met een ego van hier tot tokyo en een hier ben ik houding" naar je paard toe te gaan, maar blijf 5 meter er vanaf en zorg dat je paard naar jou toe komt. en als ze dit doet is er toch al een hele boel vertrouwen gewonnen. Maar als een paard gericht gaat slaan/dreigen dan is het terecht dat je dat paard wel zijn plek wijst en die is niet boven jou.

als jij als een lief meisje maar blijft staan,en het paard slaat en je blijft nog steeds lief staan dan is het gauw duidelijk wie over wie heen loopt. En een band/vriendschap kun je opbouwen uit vertrouwen daar ben ik het absoluut met je over eens. maar deze band moet wel opgebouwd worden uit wederzijds respect. En die kans geef je het paard ook. Is het paard gericht gemeen dan maak jij je groot en stel jeje als leider op, is je paard dit niet ben jij dit ook niet. je moet allebij weten waar je staat en anders zul je altijd aan het touwtje moeten trekken wie deze keer de leider is. En dit heeft juist alles te maken met vetrouwen. Een paard moet op je kunnen rekenen als vriend en als leider en als je deze plaats niet bereikt wordt het anders om.

En wat rijden betreft, en dit is mijn mening, ik vind gewoon niet dat je van een paard wat al angstig is (of hoe je het noemen wilt) en jou niet goed accepteerd in de omgang op de grond (grondwerk), je niet van het paard kunt verlangen dat ze je ook op je rug accepteerd. Het vertrouwen begint bij de aanraking en de omgang en het grondwerk, en niet op de rug van een paard.

wreckh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:03

ilsejee schreef:
jacolien schreef:
Er moet toch iemand, inderdaad, de leiding nemen?

Ik ben van mening dat je dus ook met een paard kan samenwerken in een situatie waar je elkaar respecteerd en vertrouwd. Zij aan zij, zonder een duidelijke leider.

hier ben ik het voor een deel mee eens, maar ik vind wel dat er een duidelijke leider moet zijn. Zou wat zijn als je met een paard bezig bent en hij lekker kan doen wat hij wil zonder dat hij duidelijk te horen krijgt wat hij wel en niet mag. Als een paard die duidelijkheid heeft en weet wat er van hem verwacht wordt kan je in harmonie met hem omgaan, maar anders niet.

Ik vind dat er in deze situatie erg goed gehandelt is. Iemand anders had waarschijnlijk een halster naar het paard gegooit oid. Op deze manier heb je duidelijk aangegeven dat wat het paard deed niet mag, maar daarbij heb je ook aangegeven dat je het paard geen pijn zal doen.

roxiie

Re: boos paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 11:06

Misschien is ze wel heel erg eenkennig of angstig. Is ze misschien vroeger mishandelt waardoor ze mensen niet gelijk vertrouwd en ze ze zo van zich afprobeert te houden. Ik denk dat je gewoon rustig die vertrouwens band moet opbouwen, en dan gaat het vanzelf beter

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 12:53

Ik ben het opzich wel met jullie eens vanaf het punt dat het paard wegliep en -al dan niet gericht- in haar richting sloeg. Maar ik ben nog steeds van mening dat het daarvóór al mis is gegaan.
Wat loutjuh beschrijft over afwachten tot ze naar je toekomt had de eerste keer al gemoeten.
Door haar bij het halster te proberen te pakken terwijl je misschien al had kunnen zien dat het paard terughoudend was heb je haar vertrouwen direct geschaadt.

Mijn paard en ik werken in harmonie met elkaar. en juist door ook op de signalen van het paard zelf te letten kun je het wederzijds vertrouwen en respect behouden.
Mijn paard doet wat hij wilt en ik doe wat ik wil, want wij werken samen en doen samen wat wij willen en wat wij leuk vinden.

Het heeft wel wat tijd en veel grondwerk gekost tot het zo was hoor, maar nu kan ik wel echt over WIJ spreken..

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 13:23

ja dat is waar ilsejee vanaf het begin stukje heb je gelijk. Helemaal als je een paard niet kent

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 14:01

Ilseje wat jij hebt met je paard heb ik ook met de mijne, we hoeven niets vast te stelen, doen beide wat we leuk vonden.

Maar toen ik haar kreeg is er wel een periode aan grenzen vastleggen aan vooraf gegaan.
Je kent het wel, door me heen lopen mag niet, meesleuren mag niet, tegen me op steigeren mag niet en slaan al helemaal niet maar dit heeft ze dan ook nooit gedaan.
De eerste drie dingen wel en er is wel even duidelijk gemaakt door mij dat dat niet de bedoeling is, dit is duidelijk doorgekomen en daardoor kunnen wij nu met elkaar omgaan zoals wij doen.

Heb jij geen peridoe gehad waarin je even de Do's en Dont's uit moest maken voordat je verder kon op de manier waarop jullie nu met elkaar omgaan?

Dit is idd een gesprek zonder eind, maar we houden het hier nog gezellig dus wat maakt het uit toch?

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 16:07

hmm.. daar moet ik eigenlijk heel hard over nadenken. Het is een erg meewerkend en meedenkend paard en hij is heel netjes opgevoed. Eigenlijk denk ik dat hij mijn manier van met hem omgaan zo prettig en ongedwongen vind dat hij altijd voorzichtig met me zal zijn.

Ik heb hem een aantal hele belangrijke stemcommando's geleerd zodat ik bepaalde dingen op kan lossen met een commando ipv boos te hoeven doen. Zo kent hij het commando 'back-up', wat ik heel vaak gebruik als hij even niet oplet en bijvoorbeeld dreigt op m'n tenen te gaan staan. Ik hoef dan niet te gaan schreeuwen en duwen. Ik zeg simpel 'back-up!' en hij doet een pas terug. Verder kent hij ook 'Nee' en 'ho'. Hij staat namelijk altijd los op de poetsplaats, en als hij van plan is achter me aan te lopen de stal in oid zeg ik 'ho' en blijft hij staan tot ik terugkom. Als hij met z'n snuit probeert iets om te gooien hoef ik hem ook niet fisiek te straffen, maar zeg ik gewoon 'nee'.
Zulke dingen zijn ook heel makkelijk zonder dwang aan te leren en nemen ze zonder dwang ook makkelijker aan. En in gebruik is het super fijn..

Dan heb ik nog een ondeugende kleine pony, zij is ontzettend ondeugend en druk. Met haar heb ik wel wat meer moeite gehad met opvoeden, maar zij is dermate onderdanig dat je haar écht niet mag 'over-rulen'. Dan rent ze van schrik dwars door alle draden en hekken heen
Ook met haar dus veel geduld en samenwerken, en veel grondwerk. Het is een ontzettend gevoelig paardje waar maar weinig mensen goed mee om kunnen gaan. haar moet je ontzettend goed aan kunnen voelen om er mee te kunnen werken en vooral om erop te kunnen rijden..

Vandaar dus mijn ervaring dat je echt niet hoeft te leiden over je paard om met je paard te kunnen werken.

jacomijn1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 17:03

Wat een interessante discussie.
Wat jullie beschrijven met je paard heb ik ook met de mijne. ik kan met haar lezen en schrijven.
Ik gan eerst beginnen met veel grondwerk en het net zo aanpakken als mijn eigen paard. Maar ik wil ook niet over me heen laten lopen.
En om die balans te vinden ben je alweer een eind verder.

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:32

Ilseje maar zoals jij het omschrijft leidt jij je paard(en) dus ook in goede banen, jij zegt ook wat wel en niet mag.

Ben het ook wel op wat vlakken met je eens hoor, ben ook blij met de nee en ho knop op mijn paard, veel fijner dan dat je mensen soms geheel uit hun dak ziet gaan en paard staat er bij en snapt er geen apekool van

Vraag me wel af (beetje off topic en buiten de discussie om) hoe de gevoeligere paarden het dan in een kudde zouden doen, daar worden ze toch ook door middel van lichaamstaal op hun plaats gezet.

misschien verstandiger een apart topic te openen voordat we TS haar topic verpesten

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:35

inderdaad jacolien, en als je eenmaal die balans hebt gevonden en elkaar zo aanvoelt dat je bewijze van haar gedachte al kan lezen, dan zit de rest wel goed.

ik ben benieuwd hoe ze de volgende keer op je reageerd als je komt.

toen ik mijn paard kocht had ik er ook vreselijke moeite mee om consequent te zijn zonder meteen te wild doen, en duidelijke grenzen stellen dat deed sam overigens ook die liet ook duidelijk merken wat ze wel en niet wil. Nu zijn we zo ver dat we dit wel van elkaar weten op de grond (dus wat grond werk betreft), en daarom vind ik dat je van daaruit verder moet werken, dus het rijden etc. En niet anders om. Want wat je op de grond bereikt hebt haal je er immers onder het zadel uit.

silly, mijn paard is altijd een alleen ganger geweest, ze sloot zich altijd af van de buiten wereld. door veel grond werk etc. leert je paard zijn eigen lichaam goed kennen maar ook "de regels van het (paarden) leven" om het zo maar te zeggen. ze is nu wat mondiger in de groep na ruim 2 jaar en vecht ook voor haar plukken gras, maar weet ook voorduvels goed over wie ze wel en niet de baas is.

ik denk trouwens dat dit heel erg verschilt bij paarden die op stal staan (sam komt van stal af naar bijna 24 uur per dag in de wei).

paarden die altijd 24 uur per dag op stal staan kunnen dus eigenlijk geen rang orde stellen en worden maar naast elkaar gezet hoe het op stal uitkomt, of ze het nou met elkaar kunnen vinden of niet

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 01:47

Loutje mijn paard heeft tot haar 2.5 tussen de paarden in de wei gestaan, ook daar was zij, net als jouw paard, een alleenganger, maar wel 1 die haar plekje had in de groep.

Als ze nu de wei in gaat staat ze met een mini groepje waar zij dan ook de baas in is, nou ja....baas...zij loopt voorop, zij bepaald waar wie staat en zij wordt met rust gelaten tenzij zij anders wenst

Vind het wel byzonder dat ze bij mij accepteert dat zij niet beslist waar ik sta en wat ik moet doen, alhoewel ze nog wel duidelijk aangeeft wanneer ze wel en wanneer niet behoefte aan gezelschap heeft, als ze niet aangehaald wil worden kan ze behoorlijk arrogant haar hoofd wegdraaien en als je het dan nog niet snapt gewoon haar hele lichaam.

Eigenlijk best wel een leuk iets die allemaal.

Chrissetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 08:41

de veulens bij ons op stal doen zowat precies hetzelfde,kont naar je toe draaien,bijten etc etc...maar als je een paar minuten in de stal hebt gestaan komen ze bij wijze van al helemaal zelf naar je toe! ook dan moet je nog wel tegen ze praten enz. anders lukt het nog niet...

ik zou echt niet gelijk gaan schreeuwen tegen een paard als hij zoiets doet,je weet niet of het paard angstig is of echt boos ja behalve als je paard normaal gezien altijd vrolijk is en dan ineens bijt etc dan lijkt het me ook wel dat hij boos is