Hoe denken jullie over puur natuur??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:22

onze paarden krijgen 3 plakken hoor per dag . 2 savonds en 1 sochtends . Ook ga ik dit jaar of volgend jaar weer bieten bij voeren . En we willen graag wilgentakken bijvoeren ... Maar dat kan waarschijnlijk ook pas volgend jaar door omstandigheden . Verder staan onze paarden zo vaak mogelijk buiten in de bak.Op die manier doen ze het prima ... Mijn paard van 1.55 krijgt 1 kilo brok en een halve kilo bietenpulp . Daar doet hij het prima op .

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:31

Ik doe ook niet aan bix. In alle bix zit suiker en/of melasse om het 'lekkerder' te maken. Alleen is suiker voor een paard toxine..
De meesten zullen er geen last van hebben, het is maar weinig, maar als je een gevoelig paard hebt (zoals ik) dan geef je het dus nooit meer.

Anoniem

Re: Hoe denken jullie over puur natuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:31

Misschien interessant om te lezen. Er zijn 2 topics hierover geweest waarin alles is uitgezocht.

Hier de link en verderop in de 1e pagina wordt de link gegeven van het 1e topic.

Staat alles in over brok en natuurlijk voeren.

viewtopic.php?t=290257

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:35

Wat fijn dat je paard zo rustig was bij deze man!
Dat gaf je zeker een goed gevoel??

Over het voer: ja ik geloof er wel in.
Lijkt me trouwens wel vrij prijzig!

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:41

Als je bedenkt dat de gekke koeienziekte en de menselijke variant daarop zijn ontstaan doordat er schapenmeel in de koeienbrok is verwerkt. Dan kan ik mij wel voorstellen dat er door biks ook heel wat wordt gemengd wat er niet in thuis hoort. So wie so is een paard een planteneter en hoort hij geen dierlijke dingen binnen te krijgen. Dus denk ik wel dat natuurlijke voeren beter is. Moet je natuurlijk wel goed natuurlijk voer uitzoeken.

dorientjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:51

Nou die pagina lijkt mij duidelijk genoeg russel! Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:04

Absoluut, dat topic is voor mij de reden geweest dat ik geen brok meer voer. Voer nu myten en dat vind ik goed spul.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:09

in brok zit ruw as .. dat zijn verkoolde dieren om het zo maar te noemen .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:12

Nee volgens mij niet hoor. Dat zijn restmiddelen na verwerking van bepaalde voedingsstoffen die in de brok gaan. Maar zeker gaan verbrandigsprodukten van het mortuarium

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:18

Effe voor je opgezocht, beiden hadden het fout.

Ruwe as
Ruw as bestaat uit mineralen en sporenelementen. Met betrekking tot het asgehalte is de Ca:P verhouding (Calcium:Fosfor) erg belangrijk. Een goede verhouding van 1,5-2:1 is nodig in het rantsoen, aangezien botstofwisseling een continu proces is. Daarnaast is Calcium nodig voor de werking van enzymsystemen en de prikkeloverdracht van zenuwen in de spieren. Natrium (zout) speelt een belangrijke rol in de vocht huishouding.
Van de sporenelementen zijn met name selenium, koper en zink belangrijk. Voldoende selenium is nodig voor de spieren, koper voor de botontwikkeling en zink voor de kwaliteit van huis, haar en hoeven.

Miran

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:07

lindsey schreef:
Als je bedenkt dat de gekke koeienziekte en de menselijke variant daarop zijn ontstaan doordat er schapenmeel in de koeienbrok is verwerkt. Dan kan ik mij wel voorstellen dat er door biks ook heel wat wordt gemengd wat er niet in thuis hoort. So wie so is een paard een planteneter en hoort hij geen dierlijke dingen binnen te krijgen. Dus denk ik wel dat natuurlijke voeren beter is. Moet je natuurlijk wel goed natuurlijk voer uitzoeken.

Misschien moet je eens bij de Voedsel en Waren Autoriteit vragen of je een dagje mee mag lopen, eens kijken hoe streng hun controleren op de wetgeving die al jaren bestaat: er mag geen dierlijk vet in paardenbrok zitten. Reken maar dat die streng zijn, reken maar dat de boetes hoog zijn en reken maar dat er dus geen dierlijk vet in zit. Dat is heel makkelijk terug te traceren namelijk. Er zijn zelfs producenten met HACCP-keurmerk, en dat is opgezet voor de levensmiddelenindustrie!
Het grote voordeel van muesli vind ik dat ze er langer op moeten kauwen, dus langer bezig zijn met dezelfde hoeveelheid. Maar brok van een goede leverancier is echt niet slechter dan muesli. Ruwvoer blijft zowiezo het belangrijkste van alles. Als je paard tandproblemen heeft die door brok veroorzaakt zouden worden, zou je beter eens naar je hoeveelheid ruwvoer kunnen kijken.

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:34

Bella schreef:
Ted v Houten????

Wij voeren hier ook de koudbloeden vooral Puur natuur bij. Doet ze goed, heb ik het idee, maar de warmbloeden etc krijgen gewoon biks van subli (geloof ik). Die puur natuur geven we alleen voor de koudbloed buitenpaarden en/of na het werken. Geeft toch net iets meer ondersteuning dan niks.

Gelijk ook mijn reactie Overigens was mijn toenmalige 2 jarige volbloed niet natuurlijk rustig in zijn handen.
Het voer van Ted at ze niet, vond ze vreselijk, leek ook erg op kippenvoer. Het paard wat ik nu bezit krijgt gewoon Equiral Stud, lijkt mij prima.

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:05

dorientjuh schreef:
Geloven of niet geloven, dat heeft er niets mee te maken, het is geen religie oid! Zelf kun je er achter komen of bix slecht is of niet door goed te lezen. Op www.paardnatuurlijk.nl staat er ook al een heel verhaal over. Kijk gewoon naar de ingredienten en de hoeveelheden.
Ik ''geloof'' dus wel in natuurlijk voer, gewoon proberen hoor!

Leuke en interresante site!
Ga morgen ff verder lezen.

En ik geloof zeker dat ruwvoer beter is dan brok e.d.

Isabel19

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 23:09

Mijn moeder heeft een tijdje allerlei puur natuur dingen voor paarden verkocht... homeopatische medicijen, voedingssupplementen etc.. En ik geloof daar wel in ja

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 08:37

Ik heb het inderdaad van T. van Houten

Een fijne rustige man. En dat was erg fijn bij mijn paardje. Geloof het of niet ze wás rustig en deed haar hoofd naar voren!
En dat was voor mij een heel wat prettiger gezicht dan een verdoving en een praam op de neus

Het voer kost 12,95 per zak. En er zijn verschillende leveranciers in Nederland die het voer verkopen.

Ik ben persoonlijk absoluut níet tegen het voeren van bix. Mijn andere vijf paarden en pony's krijgen gewoon bix!

Ik probeer het uit met Kainda en zie over een aantal weken of het werkt of niet.
Het feit dat ze beter in haar vel zit kan komen omdat ze geen pijn meer heeft aan haar tanden of omdat toch het voer zijn werk doet.

En Kainda is nou eenmaal een paardje met bijwerkingen
Zo heeft ze bijv. nogal wat zand gegeten/ geslikt en een periode heeft ze mest gegeten. Dan weer eet ze veel stro. Hoest door bepaalde pollen die in het voorjaar bloeien. Is ze extreem hengstig enz.

Stel dat ze door dit voer nu juist wel de vitaminen en mineralen binnenkrijgt waardoor ze al die behoefte aan rare dingen kwijtraakt.
Dat zou toch fantastisch zijn??

reeskees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 08:52

Persoonlijk vind ik "natuurlijk" voeren, paardrijden etc gewoon een hype.
Ik merk aan mn paarden wel verschil in verschillende voeders en ben uiteindlijk toch weer beland bij Equiral (niet die met aarde, water enzo) maar de gewone Equiral sport of Stud. Mijn ervaring met dit voer is dat de paarden erg goed droog opde benen blijven. De sportpaarden krijgen hievan hooguit 1 - 1,5 kg per dag.
Daarnaast voeren we gewoon goed weide hooi en mogen ze ook lekker stro eten (= btw ook goed voor het gebit)

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:07

ook wij voeren muesli op natuurlijke basis, na jaren lang brok te hebben gevoerd waar de paarden er eigenlijk steeds slechter op gingen doen en wij steeds meer moesten voeren zijn wij over gestapt op muesli, de paarden staan te glanzen hebben energie en we hoeven minder kilo's te voeren. brok zit volgens mij ook vol met allerlei vulmiddelen die niet voor ieder paard geschikt zijn .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:37

wirona schreef:
...

Stel dat ze door dit voer nu juist wel de vitaminen en mineralen binnenkrijgt waardoor ze al die behoefte aan rare dingen kwijtraakt.

Wirona, kijk even goed naar de samenstelling van de Puur Natuur. Mijn vriendin voerde het en zij moest een extra supplement bijvoeren omdat er in Puur Natuur niet genoeg mineralen en vitaminen zitten.

Mocht je wel Equisanum willen proberen, kijk dan ook even verder naar de andere muesli's. Daarin zitten nl. wel mineralen en vitaminen en hoef je die niet apart bij te voeren. www.vancooten.nl

@ Ikke - dat ben ik helemaal met je eens, de muesli's van Equisanum zijn heel smakelijk. Alleen de Puur Natuur heeft een andere samenstelling. Dat zijn hele granen, terwijl de andere muesli's allemaal geplet zijn. Ook ik ben in hoeveelheid teruggegaan qua voeren en dat was juist wat ik wilde.

missnynke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:30

haha ted van houten zeker:p
Ik heb het een tijd gebruikt, maar mijn paard werd er erg mager van en aan de mest kon je zien dat hij niet alles verteerde....
Ik geef nu muesli van havens....

Quarterh0rse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:59

Tien schreef:

Leuke en interresante site!
Ga morgen ff verder lezen.

En ik geloof zeker dat ruwvoer beter is dan brok e.d.

Ruwvoer (dus hooi & kuil etc) is zoiezo beter voor een paard aangezien een het een grazer is en hun gebit en inwendig gestel ervoor gemaakt is om heel de dag eten te verteren. Met brok krijgen ze zeg maar een hoop in één keer wat binnen 5 minuten op is. Vaak zijn dat ook redenen waardoor een paard zich gaat vervelen en stalondeugden krijg.
In het wild (oke daar leven ze nu niet meer in) staan ze ook 9 van de 10x te grazen.
Inprecipe zou hooi, kuil en een liksteen (voor mineralen etc) genoeg zijn. Voor het extra zou je wat musli, haver etc kunnen voeren maar dat is inprecipe niet noodzakelijk.

kainda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 11:14

missnynke schreef:
haha ted van houten zeker:p
Ik heb het een tijd gebruikt, maar mijn paard werd er erg mager van en aan de mest kon je zien dat hij niet alles verteerde....
Ik geef nu muesli van havens....

is er iets mis met Ted van Houten??

Ik heb deze man één keer ontmoet....
Dat je paard mager werd is wel vreemd dan. Hij moet natuurlijk wel voldoende ruwvoer krijgen. Wanneer ik het idee krijg dat ze er niet genoeg aan zou hebben, wacht ik niet totdat ze er mager van wordt

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:43

Quarterh0rse schreef:
Ruwvoer (dus hooi & kuil etc) is zoiezo beter voor een paard aangezien een het een grazer is en hun gebit en inwendig gestel ervoor gemaakt is om heel de dag eten te verteren. Met brok krijgen ze zeg maar een hoop in één keer wat binnen 5 minuten op is. Vaak zijn dat ook redenen waardoor een paard zich gaat vervelen en stalondeugden krijg.
In het wild (oke daar leven ze nu niet meer in) staan ze ook 9 van de 10x te grazen.
Inprecipe zou hooi, kuil en een liksteen (voor mineralen etc) genoeg zijn. Voor het extra zou je wat musli, haver etc kunnen voeren maar dat is inprecipe niet noodzakelijk.

Sportpaarden trekken het niet op alleen hooi en kuil hoor! Ze moeten ook wel iets harder werken dan wilde paarden

Horse_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:42

renes schreef:
Hoe heet dat voer ja? Ik ken ook biks dat uit Ierland wordt geimporteerd, dat schijnt dan ook natuurlijker of i.i.g. gezonder en beter te zijn. Dat al die afvalstoffen (of beter opvulstoffen) daar nit in zitten. Kom even niet op de naam.

Dodson & Horell of zoiets? Weet ook niet meer precies hoe het heet maar dat merk heeft wel goed voer vind ik alleen slecht verkrijgbaar.

Bij mij op stal voeren ze Subli ben ik wel tevreden over omdat daar geen slechte e-nummers inzitten. Zou wel graag nog natuurlijker willen voeren maar mijn paard doet het niet goed op weinig krachtvoer.

bruine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:44

porscherider schreef:
wirona schreef:
...

Wirona, kijk even goed naar de samenstelling van de Puur Natuur. Mijn vriendin voerde het en zij moest een extra supplement bijvoeren omdat er in Puur Natuur niet genoeg mineralen en vitaminen zitten.

Mocht je wel Equisanum willen proberen, kijk dan ook even verder naar de andere muesli's. Daarin zitten nl. wel mineralen en vitaminen en hoef je die niet apart bij te voeren. www.vancooten.nl

@ Ikke - dat ben ik helemaal met je eens, de muesli's van Equisanum zijn heel smakelijk. Alleen de Puur Natuur heeft een andere samenstelling. Dat zijn hele granen, terwijl de andere muesli's allemaal geplet zijn. Ook ik ben in hoeveelheid teruggegaan qua voeren en dat was juist wat ik wilde.

wij voeren dus ook equisanum en het bevalt ons erg goed.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:55

je kunt het allicht proberen
en of je het gelooft of niet.........
als het werkt is het toch goed
zelf heb ik 10 jaar lang de kruiden (Ursonne) en zemelen van Willy Sidorak gevoerd
dat werkte ook fantastisch
paarden waren snel drachtig en ik had weinig gezondheidsproblemen (meer)
ik voer geen zemelen meer maar (weinig) equiral brok (daar zitten ook geen afvalstoffen in)
de Ursonne voer ik in de winter nog steeds
verder geef ik ruime portie's (buitenlands) weidehooi
dit bevalt me al jaren prima
paarden glanzen mooi en mankeren nooit wat