Help, ik wil een recreatiepaard kopen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ikke

Re: Help, ik wil een recreatiepaard kopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:16

Aniek85 schreef:
Wie kan mij helpen?

Ik rij nu een jaar op de manege en heb nu genoeg geld gespaard en een leuk bijbaantje om een paard te kopen en te onderhouden.
Ik heb al op internet gekeken, maar er zijn zo veel paarden te koop. Wie heeft er tips waarop ik moet letten? Ik wil gewoon veel buiten rijden en misschien af en toe eens een onderlinge wedstrijd als dat leuk gaat.

1 Jaar? En jij denkt dat je wat voorstelt in paardenland? Laat me niet lachen; je bent DE uitgelezen prooi voor elke handelaar/particulier die rommel kwijt moet!
Ga eerst eens een poos intensief manegepaarden rijden, ook de pittigere. Zoek vervolgens een bijrijdpaard en als je dan nog steeds een eigen paard wilt, ga dan eens kijken of de manege niet een goed paard heeft, wat je wel wil. Ga daar een poos mee rijden en kijk of het leuk blijft. Als dat zo is, kun je eens gaan nadenken of het iets voor jouw is.

Marchador

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 19:56

Ik ga met ikke mee.
Vanaf de pc is het niet te zien hoe je rijd, is dit goed? matig? of slecht?
Ik ken meerdere mensen die een pony/ paard kochten deze mensen reden 1 tot 2 jaar. Bij sommigen ging het goed af, bij anderen niet goed, de laatste groep miste de ervaring.

Als je een bijrijdpaard/ verzorgpaard hebt; kom je er achter of het wel iets voor jou is en je dit jaren nog wilt doen. en of je de tijd ervoor hebt.

Het is nu nieuw en leuk, maar zie je dat over een paar jaar nog zo? en vind je dit ook zo leuk als er dierenartsrekeningen bij je deur liggen?

Ik weet niet hoe oud jij bent.
ik ken een meisje dat iets van 3 jaar reed op een manege en ons paard verzorgde, ze vond het leuk; zei ze, maar ging steeds minder vaak mee, liet niets van zich horen was chagrijnig op stal tegen het paard, die er de dupe van werd en ineens stopte ze ermee... er waren plannen dat zij dit paard zou kopen, wij erg blij dat dit niet is doorgegaan!

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:10

nouja zeg, jullie praten het paard gewoon af.
Als ze inderdaad uit 85 komt kan ze onomgelijk 18 zijn hoor?!?!

Ik heb zelf ook zonder verzorg/lease/bijrijd ervaring een eigen paard gekocht, en als je daar goed over nagedacht hebt gaat dat prima!
Ze zegt dat ze al een tijdje gespaard heeft, dus ze heeft het niet van de ene op de andere dag besloten.

Toen ik een paardje ging uitzoeken dacht ik een brave te hebben gekocht, uiteindelijk bleek het een levensgevaarlijk klein kreng, maar zelfs ik (met m'n alleen manege-ervaring) heb het er levend vanaf gebracht.

Zoek een pony/paard uit waar het mee klikt, dat is heel belangrijk, dan komt de rest vanzelf

en zorg dat je zeker weet dat je het kan betalen..

nog één ding: je geeft aan recreatief te willen gaan rijden. lekker buitenritjes en af en toe les. Als je zorgt dat je een paard/pony koopt met goede voeten zal jouw paard geen ijzers nodig hebben, en dat scheelt je al gauw zo'n 50-60 euro per 2 maanden! Zo moet je je ook niet laten ompraten om je paard kilo's brok, muesli en whatever te gaan voeren als je alleen recreatief rijdt. Dat heeft ie dan helemaal niet nodig en brokken/muesli/whatever kosten je al snel tientallen euro's per maand.
Ik zeg niet dat je alles zo goedkoop mogelijk moet willen, maar door hierop te besparen (in mijn ogen overbodige dingen) kun je straks de rekening van de DA makkelijk betalen áls er een keer wat gebeurt.

succes ermee! en laat je droom je niet afpraten als jij zeker weet dat je verantwoordelijk genoeg bent om een eigen paard te hebben!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:32

Citaat:
nouja zeg, jullie praten het paard gewoon af.

Helaas heb ik al meerdere keren moeten toekijken hoe het iemand verging die vanaf de manege-lessen gelijk een paard had gekocht.
Het was geen pretje om naar te kijken - laat staan hoe het paardje en de ruiter erover dachten....
ook werden de paarden weer verkocht en gekocht etc
dat gun je niemand

Ik heb 4 verzorgsters, waarvan 3 van de manege kwamen (volwassenen) Zij dachten ook wel te kunnen rijden, maar het viel nogal tegen - met een super braaf paard en wat begeleiding gaat het nu goed

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:36

ingvdh schreef:
Ik zag ergens staan dat iemand aanraadde pas boven de €2000,00 te laten keuren. '
Als was het paard 500 euro zou ik het nog laten keuren. DA kosten kunnen snel oplopen en de kosten van de keuring heb je er dan zo uit. Vergeet niet dat recreatie paarden net zo gezond dienen te zijn als sportpaarden.

Verder zou ik ook willen aanraden om eerst een lease of een verzorgpaard te nemen en daar ervaren hoe het is een "eigen" paard te hebben.

Als je zelf wil kopen, neem dan altijd iemand mee (onafhankelijk) die verstand van paarden heeft.

Inderdaad, in ieder geval klinisch laten keuren.

wat betreft iemand meenemen, dan is het handig als degene die je meeneemt ook weet hoe jij rijdt en wat voor soort paard jij aankunt ( qua rijden/niveau en karakter)
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 24-11-05 20:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:37

ingvdh schreef:
Ik zag ergens staan dat iemand aanraadde pas boven de €2000,00 te laten keuren. '
Als was het paard 500 euro zou ik het nog laten keuren. DA kosten kunnen snel oplopen en de kosten van de keuring heb je er dan zo uit. Vergeet niet dat recreatie paarden net zo gezond dienen te zijn als sportpaarden.

Er is natuurlijk een verschil tussen klinisch en rontgenlogisch laten keuren. Maar ik zou elk paard, welke prijsklasse dan ook, zeker klinisch laten keuren.

ikke schreef:
1 Jaar? En jij denkt dat je wat voorstelt in paardenland?.

Nou nou iets minder mag ook wel!!! Om nou gelijk te zeggen dat ze nix voorsteld in paardenland.... wat stel jij wel voor dan? Als ze gewoon netjes kan rijden, een leuk en al wat ervaren recreatiepaardje koopt en er les mee neemt dan zie ik geen probleem hoor. Dan kan ze er zelfs wat van leren. Toen ik vroeger op de manege reed vond ik dat je na een jaar lessen toch wat op hetzelfde niveau bleef hangen. En ik heb best wat mensen gezien die een jaar reden en fairder reden dan 'ervaren' ruiters.

ikke schreef:
Laat me niet lachen; je bent DE uitgelezen prooi voor elke handelaar/particulier die rommel kwijt moet!

Als zij iemand meeneemt die er veel verstand van heeft is er toch geen probleem??? En er zijn genoeg mensen die er veel verstand van hebben en toch ook besodemieterd worden.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:46

Ik ben het met Delphi eens dat je haar niet al te hard aan moet pakken. Je kent haar niet en weet dus niet in hoeverre ze er al over nagedacht heeft. En als ze wat dingen over het hoofd gezien heeft dan denk ik dat de diverse posts in dit topic alles ondertussen wel aangekaart hebben en ze nu echt precies weet hoe ze het aan moet pakken.

PocoMisss

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:49

Gewoon hartstikke leuk en lekker doen.. Maak alleen niet dezelfde fout als ik, ik kocht op mijn 18e een afgekeurde twee jarige hengst.. (goedkoop) ik had wel meer jaren paardenervaring dan jij (8 jaar lessen en veel verzorgpaarden gehad ) maar dit was toch echt te hoog gegrepen.. Als ik het over mocht doen.. Koop een goed doorgereden paard of pony met een lief karakter enne.. Lekker van genieten!

joozz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:51

ikke schreef:

1 Jaar? En jij denkt dat je wat voorstelt in paardenland? Laat me niet lachen; je bent DE uitgelezen prooi voor elke handelaar/particulier die rommel kwijt moet!
Ga eerst eens een poos intensief manegepaarden rijden, ook de pittigere. Zoek vervolgens een bijrijdpaard en als je dan nog steeds een eigen paard wilt, ga dan eens kijken of de manege niet een goed paard heeft, wat je wel wil. Ga daar een poos mee rijden en kijk of het leuk blijft. Als dat zo is, kun je eens gaan nadenken of het iets voor jouw is.

Iedereen is anders hoor, en als je de juiste begeleiding zoekt hoeft dat helemaal geen verschil te maken hoor. Ik ken nml ook heel veel mensen die zogenoemd veel voorstellen in paardenland, met hun mond over het algemeen. Als je ze dan met hun dieren om ziet gaan vraag ik me dan vaak af waar die jarenlange ervaring is gebleven.
Daarnaast iedereen moet ergens beginnen, en het is nu eenmaal zo dat manegepaarden anders zijn dan een eigen paard.
Ik denk dat het per persoon verschillend is of diegene geschikt is, maar jarenlange 'ervaring' wil nog niet zeggen dat iemand echt geschikt is.
Ik vind dan ook niet dat je zonder haar te kennen kunt oordelen of ze geschikt is of niet.

Ze geeft zelf al aan dat ze een recreatiepaard zoekt, geen jonge dressuurcrack om in te rijden of iets dergelijks dus. Op een leuk recreatiepaard kun je, zoals al eerder gezegd, met de juiste begeleiding heel veel leren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:55

joozz schreef:
Ik ken nml ook heel veel mensen die zogenoemd veel voorstellen in paardenland, met hun mond over het algemeen. Als je ze dan met hun dieren om ziet gaan vraag ik me dan vaak af waar die jarenlange ervaring is gebleven.

Goh ik kan het niet beter verwoorden!!!

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:34

ikke schreef:
1 Jaar? En jij denkt dat je wat voorstelt in paardenland? Laat me niet lachen.

Wat een super arrogante opmerking. Je kent haar waarschijnlijk niet eens, je weet niet wat ze kan etc. En al weet je dat wel, wie ben jij om dit soort dingen te zeggen. Ze vraagt gewoon om advies. Probeer gewoon op een positieve manier feedback te geven, dat houdt het voor ons allemaal leuk.

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:47

Beetje jammer dat de ts helemaal niet reageerd
en hoe ze er nu over denkt etc
Ben wel benieuwd

germie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 09:52

Neem een ervaren wat ouder paard. 12-16 jaar of misschien nog ouder is denk ik een mooie leeftijd om in te gaan zoeken. Zoek dan een paard dat correct gereden is (dubbel L in de sport is denk ik ver genoeg, maar wel een goede basis) en dat aan verkeer en dergelijke gewend is.
Ik heb een tijdje terug een paard gereden dat 1.80 hoog was, niet de potentie had om hoger te komen dan dubbel L, maar dat een ideaal leerpaard is. Nu rijdt er een meisje van 13 op (paard is 14). En dat gaat heel erg goed. Paard kan kijkerig zijn (niet gemeen), maar is verder heel braaf, verkeersmak, ideaal op buitenrit, makkelijk in de trailer (alleen te laden), makkelijk op wedstrijden, straft je fouten af, en wil graag werken.
Het meisje dat er nu op rijdt komt ook van een manege af. Had weinig ervaring. Maar nu heeft ze laatst toch voor het eerst gesprongen met het paard. Het is gewoon een ideaal leerpaard voor iemand met minder ervaring.
Als ik jou was zou ik naar zo'n paard op zoek gaan. En of het dier nu 1.50 is of 1.80, dat maakt voor een recreatiepaard niet echt uit. Probeer het paard wel overal uit, in het bos, langs de weg en in de bak. Maak er ook een sprongetje mee.

ilsejee

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:04

superwoman schreef:
Beetje jammer dat de ts helemaal niet reageerd
en hoe ze er nu over denkt etc
Ben wel benieuwd

Groot gelijk dat ze niet meer reageert, zou ik ook niet doen.

Neem lekker de goede adviezen ter hand (en ook bij de negatieve reacties kunnen best goede adviezen liggen), neem een ervaren persoon mee en zoek een leuk doorgereden paardje waar het goed mee klikt zou ik zeggen!

Wees wijs!

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:17

Ik zelf ben nu ook opzoek naar een leuk recreatie paardje samen met me tante.
Ik rij zelf nu ook bijna een jaar op een manege maar ik rij in een les waar ze allemaal meer dan 2 jaar rijden en ze kunnen net zo veel als mij
je blijft echt hangen.
En net zoals andere zeggen neem iemand mee die er verstand van heeft en met goed les komt alles vanzelf nog veel suc6 en laat het horen als je iets hebt gevonden

groetjes xx

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:16

X_ViSwIjF_X schreef:
Ik rij zelf nu ook bijna een jaar op een manege maar ik rij in een les waar ze allemaal meer dan 2 jaar rijden en ze kunnen net zo veel als mij je blijft echt hangen.

Ja dit vond ik ook En na een jaartje op de manege heb je best een redelijke basis, maar blijf je vaak op hetzelfde niveau steken. Beter rijden leer je toch op een eigen paard hoor. Tenminste dat vind ik zelf dan.

X_ViSwIjF_X

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:27

Delphi schreef:
X_ViSwIjF_X schreef:
Ik rij zelf nu ook bijna een jaar op een manege maar ik rij in een les waar ze allemaal meer dan 2 jaar rijden en ze kunnen net zo veel als mij je blijft echt hangen.

Ja dit vond ik ook En na een jaartje op de manege heb je best een redelijke basis, maar blijf je vaak op hetzelfde niveau steken. Beter rijden leer je toch op een eigen paard hoor. Tenminste dat vind ik zelf dan.

Daarom ben ik nu ook aan het kijken naar een eigen paard ik wil toch een nivootje hoger.

miekuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:31

mijn advies is goe om je heen kijken
en niet al te snel toehappen op een paard
ik heb zelf ook een recreatiepaard gekocht
en ik heb me laten adviseren door verschillende mensen die erg veel verstand van paarden hebben
toen ik een leuk paardje op het oog had
ben ik naar die mensen toegeweest en erop gereden en ook een buitenrit gemaakt
het klikte direct
dit is maar gewoon een advies je moet maar zien of je er iets aan hebt
succes met het vinden van jouwdroompaardje

LPtjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 18:44

leuk !
super
nouja bovengenoemde tips zijn zeker bruikbaar
en inderdaad hap niet te gauw toe en staar je niet blind een paard .
ga kijken bij verschillende soorten paarden , maak hier en daar een ritje.
als je op een dag na een paardje kijken thuis komt en je kan het paardje niet uit je bol krijgen en verder is hij gezond en voldoet aan je eisen gaan ervoor!

Aniek85

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-11-05 11:06

Bedankt allemaal!

Ik heb op de manege met veel mensen erover gepraat en een van de meiden daar met een eigen paard heeft me aangeboden om haar paard bij te rijden. Ik betaal dan een deel van de kosten en kan dan drie dagen rijden. Zo krijg ik wat meer ervaring en kan ik meteen zien hoe het gaat! Maar mijn droom blijft toch een eigen paard!

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 11:12

Aniek85 schreef:
Bedankt allemaal!

Ik heb op de manege met veel mensen erover gepraat en een van de meiden daar met een eigen paard heeft me aangeboden om haar paard bij te rijden. Ik betaal dan een deel van de kosten en kan dan drie dagen rijden. Zo krijg ik wat meer ervaring en kan ik meteen zien hoe het gaat! Maar mijn droom blijft toch een eigen paard!

Vooral doen, die droom waarmaken!!! (- nadat je dus wat meer ervaring hebt)

Ben blij dat je naar het advies geluisterd heb

Succes!!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:21

bijrijdpaard is idd hetbeste.

ik heb ook altijd een eigen paard gewild, maarmijn moeder kon amper de lessen betalen.
nu heb ik 3 jaar mijn eigen paard, die ik eerst geleased heb om te zien of ik de kosten wel kondragen en of ik het na een half jaar nog leuk zou vinden.

ik heb wel ruim 12 jaar rijervaring. ik moet zeggen dat het me zwaar valt een eigen paard hebben. ik ben wat dat betreft blij dat ik een oudje heb gekocht. ik zou als willem niet meer kon rijden graag een bijrijdpaard willen en geen nieuw eigenpaard meer.

Imala204

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:26

Aniek85 schreef:
Bedankt allemaal!

Dat is een heel goede optie. Een eigen paard komt ook nog wel, maar zo kun je tenminste een hoop ervaring opdoen, kijken hoe het bevalt en je loopt ook minder risico's op financieel gebied.
Heb ook een tijd paarden gedeeld met vriendinnen voordat ik en eigen paard begon. We hadden wel een goed contract opgesteld zodat geen van ons voor onverwachte verrassingen kwam te staan. Zou dus zeker de eerste tijd kiezen voor deze optie als ik jou was.
Succes ermee!!

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:36

Hey,

Alvast veel succes toegewenst als je binnenkort een paardje koopt.
Waar je op moet letten als je er een koopt?
Wel in het algemeen:
- eens vrij laten lopen en zien of het paard niet mankt ofzo (da's al het eerste)
- draf op de kleine volte op een harde bodem (laat ook veel zien)
- neem iemand mee die veel ervaring heeft met paarden
- zoek een paard waar ge uwe plan mee kunt trekken, dwz eentje waarvoor je helemaal alleen zou kunnen zorgen, zowel rijden als verzorging. Als je moeilijkere paarden aankan, geen probleem, maar als je nog niet al te veel ervaring hebt, dan zou ik gaan voor een rustig paard, dat alles al kent, zowel op gebied van verzorging (hoeven geven bvb), als op gebied van het rijden.
Medisch laten keuren of niet, dat is jouw keuze. Ik heb het persoonlijk niet laten doen, maar mijn merrie heeft maar 750€ gekost bij een handelaar (achteraf bekeken de beste koop van mn leven, maar dit kon anders uitgedraaid hebben ook).

Alvast veel succes toegewenst!

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 12:39

Aniek85 schreef:
Bedankt allemaal!

Kijk, dat zijn nu de verstandige beslissingen
Droom rustig je droom, als je het ECHT wilt, dan lukt het ook. Als je wat langer rijdt en ook weet wat de verzorging inhoudt, dan kun je ook voor jezelf bepalen of je het op kunt brengen; niet alleen financieel maar ook in de tijd.

Ir111 schreef:
Wat een super arrogante opmerking. Je kent haar waarschijnlijk niet eens, je weet niet wat ze kan etc. En al weet je dat wel, wie ben jij om dit soort dingen te zeggen. Ze vraagt gewoon om advies. Probeer gewoon op een positieve manier feedback te geven, dat houdt het voor ons allemaal leuk.

Ik ben niet alleen super-arrogant, ik weet het nog beter ook.
Met de botte bijl binnenkomen schud mensen wakker, zachte heelmeesters maken stinkende wonden.
Ik heb zelf met 4 jaar ervaring dezelfde stommiteit uitgehaald, dat gun ik een ander niet. Het is bij mij uiteindelijk wel goedgekomen, maar de bloed, zweet en tranen die dat gekost heeft, bespaar ik een ander graag. Zo super-arrogant ben ik dan ook wel.........