Castreren of is dat zonde...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:48

halloohoooo je hebt een mini die til je op aan zn oren en pakt hem in de houdgreep, schud hem even goed door elkaar als hij zo stout is Kom op zeg! Geef dat dier maar een weekie opvoeding bij Kim issie het zo kwijt dat gerdrag

En uiteraard als hij niet goedgekeurd wordt voor de dekdienst dan gelijk hakkie takkie

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:49

Niet castreren is lijden in veel gevallen

-Hormonen die de hele tijd in de weg zitten waarmee je niks mag
-Meestal alleen op de wei
-Regelmatig een knal voor je kanis krijgen omdat je alleen maar je natuurlijke drang wilt volgen

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:52

Kim, en na die week opvoeding van Kim gaat hij terug, over een tijdje wordt het ding misschien door een kindje gereden en *poef* hengstenmanieren weer terug. Ik zie bij dit beestje echt geen voordeel van hengst laten.

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:54

vind ik ook, hengsten houden voor eigen ego........ of omdat hij toch zooooo braaf is vind ik onzinnig.

Hengsten hebben weinig tot geen leven in Nederland, de uitzonderingen daargelaten....... geen sociaal contact, altijd op moeten letten....... nee hoor, mag het dier niet dekken voor het stamboek........ dan gewoon ballen eraf.

@ urielle, tis bedoeling dat baasje dan ook gewoon even een weekie meekomt, peerd hoeft niks te leren die maakt alleen gebruik van de mogelijkheden die baasje hem biedt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 18:55

okay, dan zijn we het met elkaar eens

Paintlinger

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:49

Ik denk dat ik dan een uitzondering ben wat het hengstenleven in Nederland betreft.
Ik wil (indien) mogelijk mijn paintveulen hengst laten.
Wanneer het echt een ***knol wordt dan gaan ze alsnog eraf.
Maar ik heb nu in totaal 3 hengsten (2 shetlanders en een paintje dus) en die kunnen prima samen dus mijn hengsten zijn bijna nooit alleen.
Ik heb veel ervaring met het opvoedenen van hengsten en ben erg consequent dus ik ga het proberen (hoe erg sommige mensen er ook op tegen zijn)
Angela en een hengst is tot op heden altijd nog een goeie combinatie geweest

MoniqueT

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 21:59

Afgelopen voorjaar was onze 2 jarige KWPN-tuigerhengst ook niet meer te genieten. Bij het minste of het geringste kwam hij omhoog en hij was ook erg happerig.

We hebben hem in juni laten castreren en het is volledig over met dat gedrag. Hij volgt braaf, is keigezellig op stal en zet zijn tandjes alleen nog in zijn eten.

Gewoon lekker castreren, wordt hij veel plezieriger van.

Fun_Fun

Re: Castreren of is dat zonde...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 08:30

By ons is laatst ook een super mooi ding gecastreerd, er was gewoon niks meer mee te doen.
Hij werd de baas over je.
Hij is nu een stuk veranderd.

Dus als je niet verwacht dat het een goedgekeurde dekhengst word, zou ik hem castreren

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-05 10:30

Bij ons op stal staat een Paint henst. Dat is ie al 4 jaar en hij is superbraaf. Er kunnen ook wel beginnende westernruiters op rijden...ik heb bij hem nog geen hengstgedrag gezien! Hij is superlief op stal en ook aan het halster...met rijden dus ook.

Maar met het gedrag wat jouw hengstje nu vertoont zou ik hem ook geen hengst laten...denk je niet niet hij zelf niet gek wordt van zijn hormonen omdat hij er niets mee kan en mag?

Ik zou hem castreren....

Succes met je beslissing!

griebels

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 17:49

CKdamour schreef:
Ik woon ook in brabant. Ik heb da spoorenberg gebeld in Leende aangezien ik daar de beste verhalen over hoorde

Wie had je op msn dan? Een man uit Liessel?

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 18:03

Waarom ben ik het zo verschrikkelijk eens met KiWiKo en runningkawa?

Ja, ik heb een hengst lopen. En ja, ik ben een van de weinige gelukkige die een hengst op een paard waardige manier hengst kan laten. Mijn hengst loopt lekker met de merries en wat veulens op het land en is mijn grootste vriend. Kon ik dit niet was mijn meervoudig kampioenshengst dus al lang een ruintje geweest.

Goedgekeur of niet, er lopen genoeg leuke dekhengsten rond en daarvoor ga ik niet de ellende van een hengst op m'n schouders halen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-05 23:31

@ Faniek

Wie heeft gezegd dat hij niet wil gaan wandelen? Hij is liever buiten die wei dan erin en al helemaal als die andere wel met me meegaat dus wat jij zegt klopt helemaal niet. In de wei en hij heeft gewonnen.

@Valiant

Ik maak een verschil tussen consequent en een beest een dreun of trap verkopen. Dat gebeurd bij mij gewoon niet... zo simpel is het.

@ kiwiko

Het is een mini ja die wel ff veel sterker is dan ik (al helemaal ik met mijn reuma) en die als hij op zijn achterbenen gaat staan ook net zo groot is en geloof me... ik ben niet de kleinste. Vind niet dat jij op grond van mijn verhaal kunt oordelen of dit aan mij ligt of aan dat mannetje van me.

@ Griebels
Nee uit Amsterdam.

Verder... ik heb het hier over een mini hengst die er niet van terug deinst een tinker merrie te bespringen.

Ik heb ook een jonge hengst gereden... niks aan het handje... dus ik vind het krom om te zeggen dat het dan aan de opvoeder ligt. Niet alle hengsten zijn hetzelfde... de een een graadje erger dan de ander.

Vind dat bepaalde mensen hier een beetje stoere praat aan het verkopen zijn, maar als puntje bij paaltje komt...

En wat betreft mijn paardje schoppen of slaan... hij krijgt hooguit een tikje en als hij bepaalde dingen doet die ik niet wil terwijl hij aan het halster zit zwaai ik met het touw.
Ik vind het nog beter zijn ballen eraf te laten halen dan 'm elke keer een klap of een trap te verkopen... en als jij dat wel zo doet zegt dat denk ik meer over jou dan over mij.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 06:53

Wat ik zeg klopt zeker wel. Je houd met de training op dus gewonnen. Of hij nou in de wei of uit de wei wil hij wil van jou winnen en jij zet hem terug in de wei dan heeft hij van jou gewonnen.

Zolang jij niet consequent (trap verkopen) genoeg bent zal hij het nooit leren.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:07

Ook ik (met alleen hengsten op stal) zeg hier castreren.
Ik ben erg tegen castreren, maar als je er niet mee om kan gaan moet je hem geen hengst houden. Naar mijn mening dan helemaal geen paard houden en zeker niet proberen zo'n jonkie op te voeden, want als hij zijn ballen niet meer heeft zal je nog steeds consequent moeten zijn en hem een klap durven te verkopen. Castreren is geen wondermiddel, met zijn balen zijn niet meteen zijn streken weg ook dan zal hij nog opgevoed moeten worden.

Wil je een fijn paard krijgen zal je hem toch af en toe een trap moeten verkopen als hij iets doet wat echt niet de bedoeling is. Als je dat goed doet is het maar een paar keer nodig en is waarschuwen daarna vaak genoeg. Als je zo soft blijft neem hij de leiding over, neem een loopje met je en zal je problemen houden.

Je schreef ook dit:
Citaat:
Vind niet dat jij op grond van mijn verhaal kunt oordelen of dit aan mij ligt of aan dat mannetje van me.

Ik vind wel dat dat kan want het ligt eigenlijk altijd aan de trainer/eigenaar. Paard volgt puur zijn natuurlijke gedrag, het is aan jou om daar mee om te gaan.
Zoals kiwiko zei, breng hem een tijdje naar een goede trainer en hij is vast wel in goed banen te leiden (wil ik ook wel voor je doen), maar jij moet leren ermee om te gaan. Maar blijkbaar kan/wil je dat niet dus dan is het zeker verstandig te castreren.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:15

Nogmaals... een trap verkopen vind ik niet consequent zijn. Dat valt voor mij onder geweld en zegt voor mij dat je de situatie niet aan kan.

Waarom ik hem terug in de wei heb gezet... ik liep met 2 pony's over straat. Ik wilde ze allebei meenemen... die andere is niet van mij, maar die ziet nooit iets buiten de wei als ik hem niet meeneem. Had een vergadering gehad en was laat terug en het werd al flink donker dus geen tijd om ze een voor een mee te nemen.

Voorheen ging het goed met die twee tegelijk, alleen sinds kort moet ik hem dus meer in de gaten gaan houden en als hij gaat draaien en springen gaat het niet met twee dus heb ik de keuze gemaakt om hem terug te zetten en die ander weer mee te nemen.

Ik heb al aangegeven dat ik hem eerst het steigeren en bijten ook af heb geleerd en dat er toen maanden niks aan de hand was. Als ik dan zo'n slechte opvoeder was, was me dat toen ook niet gelukt.

Hij is toen een keer uit de wei ontsnapt en bij merries in het land gaan staan en sindsdien is het weer helemaal fout.
Ook heeft iemand (eigenaresse van het andere paardje) toen ik er niet was een merrie meegenomen en die in zijn wei en stal gezet waar hij ook behoorlijk heftig op reageerde.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 09:21

Als een paard mij trapt, trap ik terug.. dat is gewoon rangorde verdeling!

verder is castreren een optie want er lopen al zat shetten rond en als ie goedgekeurd wordt later, dan kan je hem hengst houden maar zal je zeer consequent moeten worden..

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:26

De vorige eigenaresse heeft een vd cursus gedaan en ook aangezien het verleden van dit paardje heeft ze mij ook vriendelijk verzocht als hij streken heeft aan het halster wild met het halstertouw te gaan slaan, maar hem nooit slaan of schoppen.
Ze zei ook als hij steigert dat ik juist tegen hem in moet lopen in plaats van achteruit gaan en hem dus zo moet dwingen op zijn achterbenen te lopen... dat vind hij niet fijn en houd hij ermee op... maar het gaat zo snel en in een automatisme ga je toch achteruit

En hij trapt me niet. Ik kan er alles mee doen verder... achter hem gaan staan... tegen z'n kont aanhangen.. hij trapt me niet.

het bewegen met het touw werkt wel zodat hij tot stilstand komt of niet springt ... alleen dan gaat hij bevriezen en wil niet meer lopen.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 09:32

Ik wilde de methode zonder geweld toepassen... lees toch steeds... je slaat / trapt je paard niet, want dan gaat hij dingen voor je doen omdat hij bang is die trap te krijgen en niet omdat hij het graag voor je doet. En dat hou ik tot nu toe aan.
Ik maak ook onderscheid tussen een paard wat echt gemeen tegen me doet of gewoon wil spelen en ik denk dat het laatste bij hem meer het geval is. Niet dat het dan goed is...

Niet goed willen opvoeden is onzin. Ik heb voor de aanschaf verschillende boeken aangeschaft en gelezen. Veel advies van mensen gehad en ik kan altijd met vragen terecht bij de vorige eigenares.
Maar als ik merk dat wat in de boeken staat allemaal niet werkt op hem... dan houd het ergens op.
Ik wilde wel met hem op cursus, maar als ik kijk wat die cursussen kosten zit dat er voorlopig zowiezo niet in.
Naar een cursus en met een ander paard werken wil ik ook absoluut niet, want ben bang dat het paard van daar weer wel alles braaf doet en dat het bij die van mij ook weer niet werkt.

Ik wil zeggen... ga niet handen vol geld uitgeven als ik nog niet een beetje garantie heb dat het goed komt. Met castreren moet je er uiteraard nog aan werken maar algemeen bekend is toch dat ze handelbaarder worden dus daar is de garantie wel.

Wat ik bedoel met oordelen vanaf mijn verhaal is dat ik van mening ben dat hengsten er in allerlei vormen zijn. Geen hengst is hetzelfde. Ook over castreren heb ik veel gelezen en daar lees ik ook steeds dat sommige hengsten gewoon echt onhandelbaar zijn en blijven van nature. En daarom zeg ik dus dat je niet vanuit mijn post kan bepalen of het aan de opvoeding ligt.

In zijn eerste levensjaar is er in ieder geval niks mee gedaan. Hij stond op een stal met merries en werd opgesloten in een donkere stal. Deur ging een kwartier per dag open zodat hij mocht rennen. Hij is toen amper tot niet in handen van mensen geweest.

796285

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 10:08

CKdamour schreef:
En wat betreft mijn paardje schoppen of slaan... hij krijgt hooguit een tikje en als hij bepaalde dingen doet die ik niet wil terwijl hij aan het halster zit zwaai ik met het touw.
Ik vind het nog beter zijn ballen eraf te laten halen dan 'm elke keer een klap of een trap te verkopen... en als jij dat wel zo doet zegt dat denk ik meer over jou dan over mij.

Het punt is dat als je hem 1x goed hard en duidelijk afstraft, hij het voorlopig niet meer in z'n hoofd haalt. Een 'tikje' of met het touw zwaaien - ik ken geen paard dat dan denkt "Oh jee, zal ik maar niet meer doen dan, ze zwaait met het touw naar me!"

Jij moet de hoogst-in-rang zijn in deze situatie, de kuddeleider. Als een paard naar een hogere in rangorde steigert, bijt of trapt, zal dat paard hem ongenadig hard op z'n lazerij geven. Wel eens gezien? Dat gaat echt niet zachtzinnig. Dat is paardengedrag. Als een leider dat NIET doet, nou dan kan het volgens paardenlogica geen leider zijn, want een hogere in rang zou zoiets nooit gewoon laten gebeuren. De pony heeft dus al lang vastgesteld dat jij niet boven hem staat in de rangorde, anders zou hij nooit met dit gedrag wegkomen.

Afstraffen doe je niet om dingen gedaan te krijgen, maar om dingen NIET te laten gebeuren. En als je het goed doet hoef je het zelden meer als 1 of 2x te doen (of bij een jonge hengst, af en toe als 'ie weer eens een poging tot staatsgreep doet - uitproberen zit ze in de natuur). Als je op een goede, duidelijke manier afstraft - dwz niet kwaad worden en zodra hij zich gewonnen geeft is het onmiddelijk weer goed - dan worden ze daar in mijn ervaring ook absoluut niet angstig van. Eerder zelfverzekerder, want ze weten precies wat ze aan je hebben en dat vinden ze een veilig gevoel.

In jou situatie - en eigenlijk in alle situaties met shetten - zou ik zeker castreren. Simpelweg omdat hengst houden geen enkel voordeel heeft.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 11:08

De laatste verhalen over hoe je een hengst op moet voeden heb ik even overgeslagen met lezen.

Ik zou hem gewoon castreren, wat heb je eraan om hem als hengst te laten? Het is zonde zeggen ze, met wat voor argument vinden ze het zonde? Het is een mini, geloof niet dat ie als hengst nu zoveel meerwaarde zal hebben. Ikzelf zou hem direct castreren, en ook ik heb een hoop hengsten op stal staan. Bij ons blijft in principe alles hengst (voor de sport, niet voor de fokkerij, maar hengsten in de aangespannen sport hebben net wat meer uitstraling) maar een niet hanteerbare wordt toch ook gecastreerd. Met al onze ervaringen met hengsten hebben we er toch ook eentje nu op de nominatie staan.

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 18:37

Wat doen paarden onderling onder elkaar in rangorde verdeling? Juist trappen en flink hard. Dat is de natuur en datzelfde moet jij ook toepassen.

CKdamour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:03

Faniek schreef:
Wat doen paarden onderling onder elkaar in rangorde verdeling? Juist trappen en flink hard. Dat is de natuur en datzelfde moet jij ook toepassen.

Ik krijg steeds te horen dat paarden geen mensen zijn (kinderen trappen doe je niet... paard trappen blijkbaar wel)...
Ik moet hem als paard behandelen. Ooit zei iemand tegen me dat hij me teveel als soortgenoot zag omdat hij constant steigerspelletjes wilde doen e.d. Dat was fout.

En nu moet ik me ineens gaan gedragen zoals dat in de kudde gebeurd dus WEL paardengedrag laten zien. Beetje dubbel niet?

Faniek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 19:18

Ik heb nooit gezeg dat je, je geen paardengedrag moet uiten. Jij bent de baas en de baas moet laten merken dat die de baas is, maar ik zou zoiezo hem laten castereren, want dit gaat fout.

CKdamour

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-05 19:51

nee jij hebt dat niet gezegd. menig andere mensen wel.

Ik laat hem ook castreren. Daar was ik al over uit halverwege het topic. Zowiezo lijkt me dat beter als hij zo gefocused is op merries... aangezien ik 'm een keer voor de kar wil.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 20:38

CKdamour schreef:
Ik moet hem als paard behandelen. Ooit zei iemand tegen me dat hij me teveel als soortgenoot zag omdat hij constant steigerspelletjes wilde doen e.d. Dat was fout.

En nu moet ik me ineens gaan gedragen zoals dat in de kudde gebeurd dus WEL paardengedrag laten zien. Beetje dubbel niet?

Nee, helemaal niet dubbel. Je moet een paard benaderen op een manier waarop hij je begrijpt. Op de paardenmanier dus. Het probleem is, hij ziet jou inderdaad als kuddegenootje - hij behandelt je als een paard dat lager in rangorde is als hij. Heel begrijpelijk, want je doet niet of nauwelijks iets om aan te geven dat je het daar niet mee eens bent. Jij hebt hem als het ware geleerd dat je lager bent als hij, want hij mag al die dingen gewoon doen. (ik weet dat je geprobeerd hebt het af te leren, maar de pony ziet dat duidelijk niet zo!)

Je moet je gaan gedragen als LEIDER. Als een hogere in rang. En kuddeleiders laten zich niet bijten, duwen of tegen zich aan steigeren. Zoals ik eerder zei zou hij ongenadig op z'n lazer krijgen als hij dit soort grapjes uithaalde bij een dominant paard, en het vervolgens voorlopig niet meer in z'n hoofd halen, want een leider behandel je met respect. En als die boodschap er eenmaal in zit, worden jullie heus wel weer maatjes, want paarden willen graag dat hun leider hun aardig vind. Maar die positie moet je wel eerst verwerven door je als leider te gedragen.