Hoe lang doorrijden als je zwanger bent?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ratzel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:11

ik ben met 6 maanden gestopt. Was een 2ling zwangerschap. Je moet naar je lichaam luisteren, dan weet je wanneer je moet stoppen. Tis bij iedereen anders

toverpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 23:24

tot en met mijn 6e maand, toen merkte mijn paard dat ik voorzichtiger ging rijden en zette zij alle 4 haar benen op de grond en verzette geen stap meer.

sandr0

Re: Hoe lang doorrijden als je zwanger bent?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:01

je voelt zelf het beste hoe lang t voor jou prettig is om door te rijden. Ik ben gestopt zodra ik wist dat ik ( weer) zwanger was. Dit kwam wel omdat ik ervoor een miskraam had gehad en ik bang was dat t weer mis zou gaan. Maar ook mijn gynecoloog zie dat ik door mocht rijden want als t vruchtje goed is zit t daar binnen prima. Veel plezier en gezondheid tijdens je zwangerschap, geniet er maar van!!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:09

ten eerste van harte gefeliciteerd!

ik heb bij alle drie de kinderen doorgereden tot 3 weken voor de bevalling
ook gewoon gegalopeerd en zo
wel alleen op mijn eigen paardje van 1.55 en met westernzadel
zat aan het eind vast tussen voor en achterkant
het enige nadeel van zo'n zadel is dat het behoorlijk zwaar is en ik aan het eind moeite had het op het paard te krijgen

volgens de gynecoloog was het prima dat ik bleef rijden want hoe fitter ik de bevalling in ging des te beter

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:19

Tijden zijn blijkbaar veranderd. Toen ik zwanger was, werd paardrijden niet bepaald aangeraden door de huisarts, net zo min als schaatsen.
Het ging ook niet om het eventuele gehobbel op het paard, maar gewoon het risico dat je een flinke val kan maken met alle gevolgen vandien. En roep nu niet allemaal gelijk van: "Mijn paard is zo braaf en ik val er nooit van af." Het is gewoon een risico wat je wel of niet wil nemen. Een paard is en blijft een dier en het lijkt me niet zo goed als je 7 maanden zwanger van een paard afrolt.

Dressuurenzo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:27

mijn instruktrische reed door tot op de dag zelf. Wij waren op buitenrit toen ze concludeerde dat ze toch maar eens naar huis moest gaan. Ze heeft 6 kinderen allemaal kern gezond. Ze riep altijd dat het opstrijgen ietwat lastig werd maar voor de rest geen probleem. Nou zie je bij mijn instructrische nou niet echt dat ze zwaner is want ze krijgt maar een heel klein buikje. Maar zoals iedereen zegt gewoon naar je gevoel luisteren!

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:30

het blijft, hoe voorzichtig je ook bent, altijd een risico!
maar ben al die keren nooit van mijn paard gevallen maar wel minstens 3 keer van de trap gegleden Afbeelding

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 14:41

ik ben nu 14 week zwanger, maar i kkreeg gelijk te horen van de dokter dat ik met paardrijden moest stoppen. dus dat heb ik ook gedaan. mis het vreselijk..maar ik had juist zoiets als ik 3 tot 4 maand ben kan het vast wel weer..maar heb nog niet weer erop gezeten.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:43

Gefeliciteerd!!

Bij de eerste reed ik nog wedstrijden toen ik een maand of vier zwanger was. Mijn paard gedroeg zich vreselijk, bokken niet normaal. Toen kreeg ik het wel even benauwd hoor.
Ik heb nog wel even doorgereden tot een maand of zes.

Bij de tweede reed ik ook met zes maanden nog. Totdat er tijdens een buitenrit een meisje met paard en al was uitgegleden.
Ik bedacht bij mezelf, dat had ik ook kunnen zijn. En na die tijd ben ik gewoon even gestopt.

Heel veel plezier met je zwangerschap en doe vooral toch maar voorzichtig * spreekt een wijze moeder*

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:50

dankje
en ik doe ook voorzichtig. als ik weer ga rijden ga ik in stap op mijn shet haha

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 16:03

ik heb doorgereden op mijn oude kwpn merrie van 17jr tot 2 weken voor de bevalling
af en toe een stukje draven maar grotendeels stap ritjes.
de boer hielp me erop met balen hooi.
en hij kon mij zien vanaf z`n huis,het waren ritjes van ruim half uur.
lang zat,maar m`n paard niet meer rijden wilde ik niet.

en ik heb in het ziekenhuis gelopen om zwanger te worden en de arts vertelde mij dat vast is vast was.
door paardrijden komt je kind niet eerder.

had ik een druk paard gehad was ik vast eerder gestopt maar deze was een superbrave merrie.

ik heb toen wel een goedkoop groter zadel gekocht omdat ik niet meer in mijn zadel paste,m`n buik zat in de weg.

en ik was 13,5 kg aangekomen ,dus voor mijn paard viel dat ook wel mee.

mijn zoon is 4 dagen overtijd geboren,groot en zwaar en gezond!

noompje85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:05

ik ben doorgereden tot ik 5 maand zwanger was.
Ik werd op den duur zo bang dat ik eraf zou vallen ofzo en dat mijn kindje dan wat overkwam, op dat moment besloot ik te stoppen.

Maar wat was ik blij toen ik voor de eerste keer weer op mijn paardje stapte!

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 18:11

Is het trouwens bij jullie zo geweest, en zo ja vanaf wanneer, dat je balans slechter werd toen je zwanger was?

Rivjenn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 10:41

mijn balans bleef prima.
Het viel me op dat mijn paard die normaal nogal onrustig kan zijn heel braaf was!
Alleen toen ik 6 weken zwanger was ben ik met paard en al gevallen op van de stalen rijplaten.
Maar dat heeft gelukkig geen gevolgen gehad, het is dan ook nog heel klein dat het heel goed beschermd zit.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 11:47

Ja, ik heb dat gehoord, dat door de hormonen je balans verstoord kan raken en dat je dus met allerhande sporten eerder valt. Maar ik hoop dat de paarden ook braaf worden, ik weet nog steeds niet of ik het verantwoord vind voor mezelf om door te rijden omdat ik ook jonge paarden rij die net zadelmak zijn. Enerzijds moet ik er niet aan denken om te stoppen en vind ik doorbewegen gezond, het schijnt dat je bevalling ook makkelijker wordt, anderzijds zou ik het mezelf nooit vergeven als ik van een jong paard stuiter en een miskraam zou krijgen.

Gelukkig is het nu nog niet direct aan de orde maar ik ben er toch veel aan aan het denken, mede omdat mijn vriend graag zou willen dat ik stopte voor de veiligheid.

xXGRIETJEXx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:00

Allereerst van harte gefeliciteerd.

Ik ben nu 19 weken zwanger en hobbel nog steeds op het 5 jarige ruintje rond die net een jaartje goed onder het zadel is, af en toe is hij eens wat bolsturig en dan ga ik er absoluut niet op, omdat het risico gewoon te groot is om te vallen.
Ik hoop dat ik nog een aantal maandjes door kan rijden, maar zodra ik begion te twijfelen of het wil niet meer dan stop ik ermee, en pak ik hem na de tijd wel weer op.
Dus gewoon blijven doorgaan zolang jij je er goed bij voelt.

Edit: Hoelang hebben jullie na de bevalling gewacht met rijden (sorry ben ik een beetje nieuwsgierig naar)

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:02

Ik zou helemaal niet gaan rijden als je zwanger bent. Mijn tante was nog geen vier maanden. Ze zat op de braafste paard van stal reed altijd op het beeste kende hem dus door en door. Door een heels tom iets is ze er vanaf gevallen. Anders had ik nu nog een extra nichtje of neefje gehad.

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:03

met jonge paarden zou ik inderdaad voorzichtiger zijn,mijn paard was 17 of 18jr en echt een braaf paard.

je moet je eigen gevoel volgen ,als je er met de verkeerde gedachte op gaat zitten en bang wordt om eraf te vallen,voelen de paarden dat aan.

mijn evenwicht was in orde maar je gaat vanzelf anders zitten in je zadel omdat je zelf al anders gaat lopen vanwege het groeien van je buik.

maar dat de bevalling makkelijker zou zijn omdat je paardrijd klopt niet.

mijn verloskundige was juist bang dat het moeilijker zou gaan omdat je veel meer spieren hebt dan een niet ruiter.

vraag het aan je eigen verloskundige,dan hoor je vanzelf was wijsheid is,de mijne vondt het prima.
ze zei dat als het niet meer gaat dan stop je vanzelf wel!
Laatst bijgewerkt door mirgino op 25-11-05 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:05

ik zat er na 3 weken weer op, maar dat viel even zwaar tegen!

ik had een zware bevalling en heb 5 dagen plat moeten liggen.

maar het meisje wat op haar aan het rijden was ,was zo aan tobben dat ik er zelf opwilde.

ik ben toen met 5 weken weer rustig aan gaan opbouwen,steeds iets langer en een stukje draf.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:07

karoliena schreef:
Ik zou helemaal niet gaan rijden als je zwanger bent. Mijn tante was nog geen vier maanden. Ze zat op de braafste paard van stal reed altijd op het beeste kende hem dus door en door. Door een heels tom iets is ze er vanaf gevallen. Anders had ik nu nog een extra nichtje of neefje gehad.

dat is heel erg zeg!

maar ja, het leven zit vol risico`s,ik zag bij mijn merrie geen gevaar en het is gelukkig ook goed gegaan.

en een ongeluk zit in een klein hoekje....

LADPR

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 12:09

Ja inderdaad. Voor die tijd had ik ook altijd zoiets van nou ja als ik ooit zanger ben rij ik gewoon doro op een paard dat ik doro en door ken. Maar als ik nu zwanger zou worden zet ik geen stap meer op een paard, dan maar een paar maanden zonder maar dat is eht wel waard.

Jol1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:49

Ik begrijp toch niet dat de meesten van jullie het risico nemen. Zo'n opoffering moet het toch ook weer niet zijn om een paar maanden niet paard te rijden. Je zult voor een kind later vast wel grotere opofferingen moeten doen. Dat bewegen tijdens een zwangerschap goed is, is waar. Maar er zijn genoegen manieren om beweging te krijgen, zonder die extra risico's van een val. Ook als een paard erg mak is, kan er wat gebeuren. Paardrijden blijft een sport waar toch in verhouding vrij veel (ernstige) ongelukken mee gebeuren. Ook heel ervaren ruiters op hele makke paarden kunnen een val maken. Ik zou het mezelf in ieder geval nooit vergeven, als er in zo'n geval iets met de baby zou gebeuren. Er zijn wel meer dingen die je bij een zwangerschap beter kunt laten, zoals roken, alcohol, rauw vlees, kattenbak verschonen enz. En daar horen risicosporten volgens mij ook bij.

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 13:50

ik heb tot 6 weken voordat mijn uk kwam doorgereden al was het eigenlijk meer hobbelen want pfff want een buik. met mijn tweede zwangerschap heb ik niet meer gereden omdat ik toen geen paard meer had en het eigenlijk ook niet meer aandurfde om op een vreemd paard te zitten terwijl ik zwanger ben.

fijne zwangerschap!

WowAmigo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 13:59

Erg leuk dat er zoveel "ervaringsdeskundigen" aanwezig zijn!
Ik heb nu nog geen dikke buik, dus nu speelt het ook nog niet zo, maar ik weet niet hoe ik er straks tegenaan kijk.

Uiteraard hoef je het risico niet op te zoeken, maar je kan ook van de trap/fiets vallen of een auto-ongeluk krijgen. Dan moet je op de bank gaan zitten! Maar het is wel een extra risico, dat geef ik wel toe. Ik wacht gewoon af hoe ik me erbij voel (ik hoop wat minder misselijk dan nu, pfff...)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-05 14:46

Hoi,

allereerst iedereen die zwanger is gefeliciteerd en geniet lekker van je zwangerschap *o/* Ik denk dat het een heel persoonlijk iets is. Je moet gewoon goed naar je lijf en je gevoel kijken. Als één van de twee zegt dat je moet stoppen, zou ik stoppen. Ook ligt het aan je paard vind ik. Bij een groen, schrikachtig en druk paard zou ik eerder twijfelen dan bij een trouwe goedzak. Maar zolang jij je fijn voelt terwijl je aan het rijden bent, waarom niet? En natuurlijk een ongeluk zit in een klein hoekje, maar dat is met alles. Je kunt van je fiets vallen, van de trap vallen een auto-ongeluk krijgen. Hmmmm en dit laatste wens ik niemand van jullie natuurlijk toe