Paard in de winter in de bak i.p.v. wei?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Jol1

Re: Paard in de winter in de bak i.p.v. wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:31

Neonlight, ik weet dat het een beetje off-topic is, maar trekt het paard de sleep? Zo ja, is dat zwaar en moest het paard daar erg aan wennen?

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:34

Bij ons op stal gaat dat ook zo, in de zomer op de wei, de helft in de winter in de paddock, en de andere 2 paarden gaan in de bak

Aeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:38

Mijn merrie staat sinds een maand ook niet meer op de wei.
De wei is serieus kapotgelopen en ze krijgt teveel zand binnen (daar heeft ze ook al eens last van gehad). Momenteel staat ze dus op stal.
Ze wordt ongeveer een uurtje per dag in de buitenpiste gezet (als haar stal gedaan wordt), maar ze staat haar daar toch maar te vervelen (luie merrie ).
Als ik s'avonds toe kom, ga ik meestal aan de hand wandelen met haar of longeer ik haar even (ben ze nog aant opleren, dus rijden zit er nog niet in).
Ik weet dat ze te weinig buiten staat eigelijk, maar momenteel gaat het gewoon niet. Nogal een geluk dat ze graag in haar stal staat

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:09

Hier ligt het heel erg aan het weer.
Als het de grond droog is mogen ze op de wei, maar als het wat natter is mogen ze in de rijbak zodat de wei niet kapot gelopen worden.
De rijbak heeft op een aantal plaatsen planken die je eruit kunt schuiven, en meestal zijn die open zodat de paarden kunnen kiezen of ze op de wei willen of in de bak.
De een staat het liefst op de wei, terwijl de ander veel vaker in de rijbak te vinden is

In het voorjaar mogen ze een tijdje alleen in de rijbak omdat dan het gras bijgezaaid en bemest wordt en dan ook even tijd krijgt om te groeien

We hebben thuis 3 weides, waarvan er 1 de hele winter niet gebruikt wordt en daar kunnen ze dan in het voorjaar het eerst op.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:20

Wij zetten de paarden zomer en winter op de wei. Alleen als er plak sneeuw ligt niet omdat die onder de ijzers gaat plakken. Paarden zonder ijzers komen dan wel nog op de wei. Ze lopen wel wat wei kapot, maar dat valt wel mee. Liggen er het zomers weer goed bij. Als het heel erg hard bevroren is en de wei wat ongelijk of die plaksneeuw, dan komen ze allemaal onm de beurt een tijdje in de buitenbak.( we zorgen dat die tijdig mooi glad gesleept is)

schattebol

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 15:26

Emaartje schreef:
maar voer ze 1 xper dag bij met kuilvoer en brok is dat voldoende??

Ja, ik zou dit ook graag weten, is dit voldoende om een paard 1 maal per dag te voeren?

Ik ben vandaag gaan kijken voor een wei van +/- 5000 m² en die boer gaf me ook de raad om in de winter het paardje niet te veel op het gras te laten lopen omdat het daar al een iets drassigere wei is.

Dus nu was mijn vraag of 1 maal per dag voederen ( genoeg dan wel) genoeg is?

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 20:30

Onze paarden ( die gereden worden) krijgen 2x daags brok, 2 keer daags hooi en 2xdaags stro ( in de box) enkelen krijgen ook nog pulp (2xdgs) en 1 krijgt 2xdgs haver.
Hoeveel dat is afhankeleijk van het paard, de grote en wat ermee gedaan wordt. 2 paarden die alleen maar op de wei staan 24/7 en waar niet meer mee gewerkt worden krijgen 2 x daags 1 plak hooi per paard ( straks als er sneeuw ligt of helemaal niks meer aan het gras te knabbelen valt ) wat meer