Paard dwingen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:13

Weet niet of ik dat hier al ergens gezet heb, maar bij dit topic bedoel ik niet van de basis, of zadelmak maken ofzo .. Als je paard daar een beetje tegenwringt, dat is iets waar je door moet (tenzij je jouw paard alleen maar in een weide wil hebben staan ) maar ik heb het puur erover als je de sport in gaat ... Dus dat je wedstrijden wil rijden met het doel heel hoog te geraken, maar je merkt na een tijdje proberen dat je paard niet graag meewerkt .. Dus niet eens 1 dag geen zin heeft of eens weigert, maar gewoon constant tegenwringt en je hebt al lessen gehad en weet ik veel, maar het gaat gewoon niet .. Blijf jij dan koppig doordoen omdat jouw paard maar naar jouw moet luisteren en doen wat jij leuk vind? Of beslis je uiteindelijk dat het beter is een paardje te zoeken waar het op dat gebied beter mee klikt?

Roxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:37

Tja, ik denk niet dat het werkt om een paard te dwingen in zo'n geval. Zo af en toe moet ik op m'n werk wel eens wat doen wat ik niet zo leuk vind. Dat hoort er bij en dat zal ik dus ook gewoon moeten doen. Hetzelfde geldt voor mijn paard: ook hij zal "tijdens zijn werk" wel eens iets moeten doen wat hij niet zo leuk vindt. Maar net zo min als ik carrière zal maken in mijn werk als ik er zelf geen aardigheid in heb, zal mijn paard niet hoog komen in zijn werk als hij zelf er geen aardigheid in heeft.

Zo af en toe even doorbijten en "dwingen" om je paard iets te laten doen waar hij geen zin in heeft is dus helemaal niet verkeerd. Een paard proberen op te leiden tot Grand Prix niveau terwijl hij zelf absoluut geen plezier heeft in dressuur lijkt mij echter een zinloze onderneming.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:49

[***] schreef:
Weet niet of ik dat hier al ergens gezet heb, maar bij dit topic bedoel ik niet van de basis, of zadelmak maken ofzo .. Als je paard daar een beetje tegenwringt, dat is iets waar je door moet (tenzij je jouw paard alleen maar in een weide wil hebben staan ) maar ik heb het puur erover als je de sport in gaat ... Dus dat je wedstrijden wil rijden met het doel heel hoog te geraken, maar je merkt na een tijdje proberen dat je paard niet graag meewerkt .. Dus niet eens 1 dag geen zin heeft of eens weigert, maar gewoon constant tegenwringt en je hebt al lessen gehad en weet ik veel, maar het gaat gewoon niet .. Blijf jij dan koppig doordoen omdat jouw paard maar naar jouw moet luisteren en doen wat jij leuk vind? Of beslis je uiteindelijk dat het beter is een paardje te zoeken waar het op dat gebied beter mee klikt?

Lijkt me dat, dat ook niet werkt.
Een paard wat een hekel heeft aan dressuur krijg je niet tot de Grand prix.
Een paard wat niet wil springen krijg je ook niet over een sprong van 1.40.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:52

Lieke schreef:
[***] schreef:

Lijkt me dat, dat ook niet werkt.
Een paard wat een hekel heeft aan dressuur krijg je niet tot de Grand prix.
Een paard wat niet wil springen krijg je ook niet over een sprong van 1.40.

Neen, idd .. volgens mij geraak je daar ook nooit. Maar het probleem is dan als je als ruiter niet wil inzien dat het paard het niet leuk vind (want je paard zal zich volgens mij wel verzetten) en koppig blijft doordoen, dat het verzet alleen maar erger wordt .. tot soms zelfs gevaarlijk .. En dan is het een onhandelbaar paard met een slecht karakter .. en waar eindigen die meestal

verwijderd09

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:03

[***] schreef:

Neen, idd .. volgens mij geraak je daar ook nooit. Maar het probleem is dan als je als ruiter niet wil inzien dat het paard het niet leuk vind (want je paard zal zich volgens mij wel verzetten) en koppig blijft doordoen, dat het verzet alleen maar erger wordt .. tot soms zelfs gevaarlijk .. En dan is het een onhandelbaar paard met een slecht karakter .. en waar eindigen die meestal

nu ga je ook wel van het ergste senario uit.
mijn vraag aan jouw is waar jij dan de grens trekt, tussen wat basiskennis is wat niet, wat je dus zal moeten dwingen.
ik denk dat je je paard wel mag dwingen als hij iets niet wil, ik vind het anders wannneer je je paard ergens tot dwingt, wat hij niet kan of wat hem pijn doet.

bij het trailerprobleem hierboven genoemd, vind ik bijv. wel dat je moet dwingen, hoe komt een paard erachter dat een trailer niet eng is, de ruiter het paard toegeeft dat het eng is, en voor de rustige aanpak kiest.
hierbij ga ik uit van het gemiddelde paard, ik weet dat er uitzonderingen zijn die weer heel anders reageren op dwang en problemen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:22

Tja, wat is basiskennis? Gewoon dat je wat recreatief kan rijden, dat je paard reageert op je hulpen en je de basisgangen kan rijden + sturen (altijd handig ). Gewoon dat het paard doet wat jij vraagt, maar als basis, dus stap, draf en galop en richtingen uit .. Meer heb je niet nodig als basis vind ik. Dat aan de teugel rijden en weet ik veel dat komt allemaal wel vanzelf als je paard onspannen is en de basis snapt ... Dus dat kan je ergens ook nog als basis beschouwen, omdat het een gevolg is van correct rijden ... Maar dingen als zijgangen, galopwissels (hierbij bedoel ik de changementen om de pas of 2 passen), springen, .. dat vind ik allemaal geen basis.

En ja, het is misschien het ergste senario, maar denk je nu echt dat dit nooit gebeurd? Volgens mij gebeuren zo'n dingen vaker dan je denkt .. ik heb het zelf meegemaakt met zo'n onhandelbaar paard .. (en daar werd alleen maar de basis mee gedaan, en zelfs dat ging niet zonder verzet). Ik denk als dit paard bij iemand anders had gestaan dat het beestje nu niet meer rustig op een weide stond en niks meer moet doen ...

Van die trailer weet ik het zo niet .. denk je echt dat je wanneer je jouw paard er met geweld in dwingt, dat die het dan niet meer eng gaat vinden eens die daar in staat? Volgens mij gaat die de volgende keer als die nog maar een trailer ziet waar die naartoe moet al paniekeren ... Je zal inderdaad sommige paarden moeten overtuigen dat het niet eng is, en op die manier dwingen.. maar je hebt dwingen door overtuigen en dwingen met geweld .. en dat laatste vind ik het slechtste wat je kan doen.. dat heeft misschien even het gewenste effect, maar ik betwijfel het op langere termijn...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:47

Trailers vind ik typisch iets wat een paard gewoon moet kunnen. Of 'ie het nou leuk vindt of niet, hij heeft het maar te doen. (En nee, daar hoeft beslist geen grof geweld voor gebruikt te worden)
Ook al ga je nooit weg met de trailer, als hij een keer iets mankeert en je moet toch op pad kun je dat gezeik er niet bij hebben dus kun je maar beter voorbereid zijn.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:50

Als mijn pony niet wil rijden, dan zadel ik hem af. Ook als ik er net op zit.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:52

Margreet schreef:
Trailers vind ik typisch iets wat een paard gewoon moet kunnen. Of 'ie het nou leuk vindt of niet, hij heeft het maar te doen. (En nee, daar hoeft beslist geen grof geweld voor gebruikt te worden)
Ook al ga je nooit weg met de trailer, als hij een keer iets mankeert en je moet toch op pad kun je dat gezeik er niet bij hebben dus kun je maar beter voorbereid zijn.

Ja, ik zeg ook niet dat het niet nodig is dat ze op de trailer moeten. Ik heb het gewoon puur over het rijden van wedstrijden in een bepaalde discipline ...Ja, ik zeg ook niet dat het niet nodig is dat ze op de trailer moeten. Ik heb het gewoon puur over het rijden van wedstrijden in een bepaalde discipline ...

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:54

Dat gaat me dan toch weer te ver

gewoon aan het werk zetten, vind ik dus heel wat anders als dwingen.

Bij dwingen zie ik korte sloffen, veel maaiende zwepen en te veel prikkende sporen.
Om er toch maar een travertje uit te krijgen
Of toch die 1 meter
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 23-11-05 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:54

[***] schreef:

Een paard wat echt niet wil kun je niet erg hoog mee raken denk ik.
Maar als een paard niet wil kan het ook aan de kwaliteit van de lessen of de 'klik' met de ruiter liggen. Een paard kan met de ene ruiter ongelofelijk stieren als hij moet werken en bij de andere ruiter de sterren van de hemel lopen, en dat hoeft niet eens met ervaring te maken te hebben. Sommige paarden zijn gecompliceerd en daarbij meot je echt even 'de knopjes' zoeken en de goede manier om hem te motiveren en die tijd mag je jezelf ook gunnen vind ik.

Afzadelen zoals Quellian zegt, doe ik niet. Ik ken een fiks aantal paarden dat niks meer zou doen dan op de wei staan op die manier
Voor een slechte dag kun je natuurlijk wel eens iets anders doen of alleen wat op ontspanning rijden maar helemaal stoppen doe ik niet snel.

050206051012

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:56

Maar ik zit vooral mezelf in de weg als ie niet luistert

En daarbij stel ik geen eisen aan mijn pony, niet meer.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 16:57

Dat ben ik helemaal met je eens Urielle

Zoveel redenen waarom eeen paard iets niet doet.
Daarom vind ik dwingen ook oneerlijk

Verder op je onderste stukje, dat is wat ik dan ook doe.
Als ik merk dat het echt niet gaat, ga ik wat anders verzinnen, eist wat ik zeker weet dat gaat slagen.
dan komt hij toch ontspannen en met een fijn gevoel op stal.