Welk paard geschikt als familie(gezins)paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tatyana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 11:53

Ik denk dat je ook wel eens naar een Merens kan gaan kijken...
Dat zijn redelijke allrounders en ik kan je uit ercaring zeggen dat het overgrote deel redelijk koel in de kop is, maar niet doods...

Effy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 13:33

Gewoon een KWPN-er... 8 jaar geleden hadden mijn ouders, mijn zusje en ik precies dezelfde situatie. Ik 12 en de meeste rijervaring, mijn zusje 9 en twee ouders die een jaar rondhobbelden. En toen was daar een superlieve 5-jarige KWPN-merrie. Geen sportpaard, gewoon recreatie en zij was ideaal als familiepaard.

vironika

Re: Welk paard geschikt als familie(gezins)paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:00

ik denk dat een new forest het best is voor jullie lekker rustig karakter (niet allemaal maar de meesten)
ik heb zelf ook een tuiger kwpn maar die is aardig heet en temprament vol ik denk niet dat dat de juiste keuze is voor jullie ik maak het zelf nu ook mee het zijn moeilijke paarden.

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 14:26

klinkt als mijn paard Je kunt volgens mij uitstekend op zoek gaan naar een brave KWPNner. Ik ken er genoeg om me heen waar van alles mee uitgehaald kan worden door de hele familie.

Tender

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:06

ik heb zelf arabieren, waarbij een enkele arabier hiervoor ook geschikt zou zijn, maar lang niet allemaal, maar het eerste paard waar ik aan denk (uit ervaring), is een berber. Kijk maar eens op www.berberpaarden.nl

Echt hele mooie paarden, waar veel historie achter zit, lieve karakters, sober te houden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:22

Ik zou op zoek gaan naar een ervaren warmbloed als je een wat groter paard wil, maar een merens lijkt mij ook een echt familiepaard. Wat er ook al gezegd is: het ras zegt niet hoe braaf een paard is. Ik heb een jonge gelderse merrie en mss dat ze over 10 jaar een familiepaard is, maar daar is ze nu toch echt te pittig voor!

Jiviejik

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:36

Welsh cob

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 16:52

Welsh cob is alleen voor mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn. Niet verstandig als familiepony van mensen die weinig ervaring hebben.
Zou gewoon rondkijken voor een niet te jong paard van rond de 1,55 à 1,60 hoog. Ras zegt inderdaad niet alles, opvoeding doet heel veel. Leuke kruising moet je zeker niet links laten liggen.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:04

ik vind een welsje niet.. Ik zou ook wat Waratje zegt gewoon is rond gaan kijken naar een paard van 1.60 hoog ongeveer. Er zijn ook wel gezinspaarden die niet persé een tinker of haflinger moeten zijn hoor. Je hebt bijvoorbeeld ook super lieve kwpn-ers..

xLaus_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:31

Tinker, Haflinger zulk soort beestjes zijn vaak heel rustig ( haha kijk dan niet naar mijn haf;))fjord al dat soort paardjes zijn vaak ook buiten heel fijn om te rijden

little_angel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:35

connemara's staan erom bekend dat het goede brave gezinspony's zijn en zowel kinderen als volwassenen kunnen dragen ...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 19:39

Bedankt voor de vele reacties!
Even voor de duidelijkheid het is niet voor mezelf maar voor kennissen. Ik heb zelf een draver en die zal ik hun zeker niet aan raden.
Ik denk dat het voor de kinderen leuker is om een E-pony te hebben dan een klein paard (1.60 m). Met een E-pony kunnen ze, als ze dat willen, lekker starten bij de ponyclub enzo.
Voor een haflinger en een fjord zou ik persoonlijk niet gaan. Ik heb er al teveel gezien die een loopje met hun onervaren berijder namen. Soms levert dat levensgevaarlijke situaties op.
Mijn stelling is een beetje: hoe minder pony-achtig, hoe beter

Liess__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:57

Misschien een grote NRPS? Je hebt in de NRPS pony en paarden, dus een E-pony zou Hardstikke goed passen en natuurlijk heeft ieder paard een ander karakter, die van mij is niet geschikt voor een beginner, aar een ander NRPS die ik ken juist heel erg!

Succes met zoeken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:03

Waratje schreef:
Welsh cob is alleen voor mensen die goed weten waar ze mee bezig zijn. Niet verstandig als familiepony van mensen die weinig ervaring hebben.
Zou gewoon rondkijken voor een niet te jong paard van rond de 1,55 à 1,60 hoog. Ras zegt inderdaad niet alles, opvoeding doet heel veel. Leuke kruising moet je zeker niet links laten liggen.

Waarom niet? Over het algemeen zijn goed opgevoede welsh cob's fijne brave en betrouwbare dieren en ook nog veelzijdig. Zonder verstand van paarden een paard nemen is bij geen enkel ras verstandig, maar welsh cobs zijn toch best familiepaarden.

char05_igor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:25

Nannes schreef:
nielsd schreef:
geen tinker, heb er zelf 1 dus ik kan het weten, ze kunnen erg koppig zijn en dat is voor de gehele famillie niet zo leuk,tenzij jullie allemaal goed kunnen rijden want dan zijn het de liefste paarden. :D

Je hebt het over 1 tinker, er zijn er meerdere ;)

alle (5) tinkers die ik ken zijn ook heel koppig en niet zo vriendelijk naar andere paarden maar voor de gevorderde ruiter wel fijn.
ik zal gaan voor de fjord of haflinger.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 15:31

Applaus, je reageert op een 12 jaar oud topic, denk je niet dat ts reeds een dier gevonden heeft?

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 17:29

Aangezien het inderdaad niet de bedoeling is dat oude topics omhoog worden geschopt plaats ik hier een slotje.