Wat voeren aan uitgemergelde pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

muck

Re: Wat voeren aan uitgemergelde pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 20:31

Djilan schreef:
In Snijmais zitten amper eiwitten, alleen erg veel suikers (door de stengels). Je kunt dan beter maismeel of maisvlokken geven. Daar zit voornamelijk zetmeel in. Ook een koolhydraatvorm, maar minder kans op hoefbevangenheid en spierbevangenheid dan bij suikers zoals in de maisstengel die wel in snijmais verwerkt wordt.

En inderdaad zoveel mogelijk ruwvoer. Voordroog is dan prima. Ik neem aan dat het van niet al te rijk bemest land komt in ieder geval?

Met maismeel hebben we goede ervaringen gehad in het verleden, ik zal het aan de DA voorstellen als hij langs komt.

De voordroog die wij hebben maaien we zelf, en komt van een natuurgebied af dat particulier beheerd wordt. Op dit stuk land mag absoluut niet bemest worden. Omdat we het zelf maaien weten we ook precies wat er voor grassoorten en kruiden in zitten, en dat er ook geen giftige planten in voor komen. We laten het ook goed drogen, net niet zo droog als hooi, voordat we het in plastic doen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 21:53

Bij de maismeel zou je ook eventueel wat plantaardige olie kunnen voeren. Voor zo'n kleine pony ongeveer 100 ml. Als je meer gaat geven kom je in de knoei met vitamines, maar dit kun je er zo bij geven, wel even opbouwen.
Mijn (oudere) merrie krijgt als ze terugvalt in conditie s'ochtends een emmer luzerne en als ze op stal komt en s'middags geweekte bietenpulp met zemelen en olie. Naast haar brok en kuil. Haar tanden zijn niet meer zo best en hiervan blijft ze goed op gewicht.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 22:01

Slobber en onbeperkt ruwvoer. De meeste grote voermerken hebben geloof ik wel een slobber en/of dikmaker voor bv oudere paarden in het assortiment.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 12:06

Ik zelf heb erg goede ervaringen met zemelen (gemengd met pulp), juist ook omdat er weinig energie in zit (met de voedingswaarde valt het mee). Zo kan een paard toch lekker eten zonder meteen teveel eiwitten en koolhydraten binnen te krijgen, waardoor je weer kans zou kunnen krijgen op bevangenheid of een paard met teveel energie.
Ik heb ook nog nooit meegemaakt dat een paard diarree kreeg ofzo van zemelen, integendeel; bij een pony die snel last had van diarree werd het juist minder met zemelen/pulp. Het is juist heel goed voor de spijsvertering. En buikvulling is juist goed voor een paard.
Mijn paarden doen het altijd uitstekend op zemelen/pulp. Zeker ook bij paarden die neigen naar mager zijn en wel veel energie hebben of die niet veel energie nodig hebben. Verder veel ruwvoer geven, maar dat had ik al aangegeven. Met brok krijg ik een paard niet dikker.
Hanneke

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 13:05

Met zijn ontlasting is gelukkig niks mis mee, gaat nog steeds heel erg goed wat dat betreft. De omschakeling naar ander voer heeft hem nog niks slechts gedaan. Op dit moment krijgt hij veel ruwvoer, maar je kunt duidelijk merken dat hij niet veel kan eten. Hij krijgt wat hij krijgt niet op, en dat is nog minder als dat hij een half jaar geleden kreeg, toen hij nog in blakende conditie was en zelfs naar te dik worden neigde, en daardoor wat minder ruwvoer kreeg. DA is gebeld en er is overlegd, we moeten voorlopig even dit aanhouden (ruwvoer en meerdere malen per dag kleine beetjes krachtvoer). Maandag komt hij kijken, als er een negatieve omslag is komt hij wel eerder.

Tjitx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:23

ik heb ooit als tip van een veearts gekregen om te proberen of het paard gekookte aardappelen wilde eten.

Dat paard at dat toen gelukkig en langzaam hebben we de hoeveelheid verhoogt.
Binnen drie maanden was hij weer op gezond gewicht.
Hij bleef daarnaast ruim ruwvoer en een beetje krachtvoer krijgen en een vitaminepreparaat.

Ik dacht toen ook wat een raar verhaal, maar het paardje werd met de week gevulder en gezonder!

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 14:44

Aardappelen is puur zetmeel, dikmaker in principe. Ik neem het mee voor als de DA komt! Nu moet ik op zich wel zeggen dat al onze pony's zo zijn van: "wat een boer nie kent da vreet ie nie", wat dat betreft moeilijke eters. (Kom niet aan met een lekker hapje muesli, hoeven ze niet, liksteen, kennen we niet en moeten we niet, lick-it moeten we al helemaal niet en ga zo maar door .)

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 14:56

Je maakt me toch wel nieuwsgierig naar hoe mager deze pony er bij heeft gelopen. Zou graag een foto zien, als dat kan.

Er even van uitgaand dat hij ribbenziend dun is, zou ik persoonlijk toch willen uitvissen hoe het voerschema in elkaar stak en wat hij dan per portie heeft gekregen.
Daarnaast als hij onder het zadel liep, hoeveel, hoezwaar, hoelang enz.
Toch een beetje een idee krijgen van waar het fout heeft gezeten om zodoende daar op voort te kunnen borduren.

Een goed voer in huis hebben doet al wat aan de kleine beetjes.
Idd zou ook ik kiezen voor meerdere kleine porties verdelen over de dag en zo de hoeveelheid opbouwen tot wat normaal is voor een pony van dat formaat.

Een dier wat enorm dun is moet vet aanmaken om het eigen lichaam te kunnen helpen. Een voer waar veel energie uit gehaald kan worden, zou ik toch proberen wat te vermijden.

Maismeel is een optie om een paard dikker mee te krijgen, zo ook pulp, maar dat is geen voeding, slechts vulling. Dan vraag ik mezelf af, heeft deze pony vulling of voeding nodig?

Ikzelf voer bv slobber bij en dan is pavo een goed merk. Het doet wat en tevens blijven ze mooi in de vacht.
Ook heb ik zeewier staan, wat zoiezo altijd wel goed is.

Een opkikkertje/vitaminepasta zou ook niet zo verkeerd zijn om eens te geven. Niet geschoten is altijd mis.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:16

Aardappelen zijn net als zemelen zetmeel.
Ik voer trouwens ook bijna al mijn paarden, dus niet perse magere paarden, zeewier en dat bevalt met prima.

Amy77

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 15:21

Nou wat voeding betreft heb ik niets op toe te voegen wat hier al gezegd is allemaal.
Heb je hem ook een deken om gedaan? Klinkt mss wta maf, maar als een paard het erg koud heeft, kost het enorm veel energie om wamr te blijven, dat komt ook niet ten goede van het aankomen en fitter worden.

Ik wens je heel veel succes.

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:39

Aan een deken had ik nog niet gedacht, maar ik denk dat hij het daar veels te warm onder zal krijgen, gezien zijn enorme wintervacht. Hij heeft meer vacht dan dat hij ooit heeft gehad, en het ziet er niet naar uit dat hij het echt koud heeft nu. Maar wel iets om in de gaten te houden, voor als het straks echt koud gaat worden.

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 19:57

Ik heb 3 maanden geleden ook een uitgemergeld paard gekocht, nu 3 maanden later ziet hij er perfect uit. Ik heb hem gewoon 2 kilo basis brok en verder onbeperkt hooi/kuil en in het begin gras gegeven tis dat ik niet weet hoe ik een foto moet plaatsen anders had ik het kunnen laten zien.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 10:26

Krult zijn vacht ook en komt hij moeilijk door zijn haren heen? Hoe was de vacht deze zomer? En heb je zijn tanden na laten kijken?

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 11:29

Of hij moeilijk door zijn haren heen komt is geen relevante vraag, het zou niet goed zijn als ze nu verharen. Hij heeft altijd een mooie vacht gehad, voordat hij eind mei wegging had hij ook een mooie vacht. Tot aan zaterdag heb ik hem niet meer gezien dus ik weet niet hoe de staat van zijn vacht afgelopen zomer was. Wel valt me op dat de haren ontzettend lang zijn, maar ook ontzettend zacht. Ze voelen heel fijn aan, het lijkt erop dat dat helemaal in orde is.

Tanden zijn door ons zelf nagekeken, geen haken erop (vijlen doen we altijd zelf maar was niet nodig bij hem) en verder is er zo niks vreemds aan het gebit te zien. Eten doet hij ook goed, wel op zijn gemakje (gelukkig) maar hij eet wel heel goed. Ook zien we geen problemen met kauwen. Het ziet er naar uit dat er met het gebit geen probleem is. Het is gewoon een geval van pure ondervoeding door te weinig eten te hebben gekregen.

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:33

oud brood is ook goed, toen mijn shet erg ziek was, en erg mager, zijn we dat ook gaan geven. ze was al aan het opknappen, maar ze kwam wel lekker aan. en inderdaad onbeperkt hooi of kuil. en wat het werk betreft, niet te zwaar, en vooral nog niet berijden. grondwerk (lange leidsels, longeren) om de spieren om te bouwen. bevordert ook de eetlust.

MeiaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 11:34

Bietenpulp is ook een goede dikmaker (voor de mijne toch ) en ze lusten het meestal ook graag.
zoals eerder gezegd is mais en kuilgras ook een goede dikmaker,maar bevat veel eiwitten dus even aan de DA vragen of je pony daar niet gevoelig aan is.

hann

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 12:13

muck schreef:
Of hij moeilijk door zijn haren heen komt is geen relevante vraag, het zou niet goed zijn als ze nu verharen. Hij heeft altijd een mooie vacht gehad, voordat hij eind mei wegging had hij ook een mooie vacht. Tot aan zaterdag heb ik hem niet meer gezien dus ik weet niet hoe de staat van zijn vacht afgelopen zomer was. Wel valt me op dat de haren ontzettend lang zijn, maar ook ontzettend zacht. Ze voelen heel fijn aan, het lijkt erop dat dat helemaal in orde is.

Het ging mij eigenlijk om het verharen in het najaar van zomer naar wintervacht, maar ik begrijp dat je dat niet gemaakt hebt.
Bij paarden die de ziekte van Cushing hebben komt het slecht verharen en een krullende vacht voor (deze paarden hebben vaak nog wintervacht in de zomer) en bij deze ziekte komt ook vermagering voor. De ziekte van Cushing komt meestal voor bij oudere paarden, maar hoeft nier perse.
Uit jouw verhaal maak ik op dat de vacht verder niet afwijkt, dus zal hij gewoon een lekker dikke wintervacht hebben.
Hanneke

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 19:19

Nee, de vacht is in orde, eigenlijk opvallend goed in orde. Ikzelf sta er van te kijken dat hij nog zo'n mooie vacht heeft en zelfs niet dof of zo.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 21:28

muck schreef:
Nee, de vacht is in orde, eigenlijk opvallend goed in orde. Ikzelf sta er van te kijken dat hij nog zo'n mooie vacht heeft en zelfs niet dof of zo.

Is die wintervacht wel langer dan vorig jaar?
Juist als hij het koud heeft door te weinig voer zal hij gaan compenseren door een dikkere vacht

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 22:27

eerts goed onwormen met eqvalan
3 weken later nog een keer met equest

verder veel hooi voeren van een (zeer) goede kwaliteit
als aanvulling 1 schep luzerne en een goede brok (zelf ben ik erg tevreden over Equiral stud)
geef niet te veel brok max 1½ kilo per dag
ga vooral niet overvoeren met maismeel slobber e.d. dat kan koliek veroorzaken
het belangrijkste is : geef gewoon heel veel goed hooi
ik doe het al jaren zo en bij bij is alles te dik

muck

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-05 09:07

Oud brood gaat niet lukken, brood lust hij niet.
Verder is zijn wintervacht langer dan vorig jaar, maar vorig jaar liep hij ook onder een deken, kan dus niet vergeleken worden.
Equiral Stud is me al meer aanbevolen, ik ga kijken of onze voerleverancier dat heeft, en anders uitzoeken waar ik het kan halen.

En verder is bij ons ook alles te dik op het moment, zou wel willen dat wat de rest teveel had direct geschonken kon worden aan hem.

hann

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-05 12:42

het heeft ook zijn tijd nodig. Je kunt een paard niet snel vet krijgen. Goed voer geven, veel ruwvoer en geduld.
Succes ermee
Hanneke

vallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 21:04

Hoi allemaal hier nog even een foto van mijn paard die ik sinds 30 augustus heb: voorAfbeelding
en nu een foto van hoe hij er nu 10 weken later uitzag
Afbeelding
En dit gewoon met 2 kilo onderhoudsbrok en kuil,hooi,gras naar behoefte. Kan iemand trouwens zien wie zijn papa is??

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:05

vallie schreef:
Kan iemand trouwens zien wie zijn papa is??

Gribaldi

vallie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-05 22:13

Jep, goed gezien!!!