wie weet hoe je steigeren af kunt leren ???????

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:58

wij33 schreef:
_Cubby_ schreef:
als je geen advies wil horen van anderen dan zet je hier toch geen topic neer!! ik blijf het nog even volgen omdat mijn verzorgpony het ook doet en ik hem de eerste keer niet goed heb aangepakt, want bij anderen doet hij het niet.

Cubby wij willen wel advies.. Waar bemoeii jij je meej???
Je mag gerust meejj praten hoOwr.. Maar doe het dan nOrmaal..

zo zeg jij bent lekker brutaal!

_CS_

Re: wie weet hoe je steigeren af kunt leren ???????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:58

hallo,

Even rustig, jullie zitten met een probleem en willen hiervan af, dat kan ik goed begrijpen, maar als jullie zo reageren als in dit topic schiet het niet erg op, nou ja hier mijn ideeén.
Ik heb het zelf ook eens meegemaakt dat het een pony was aangeleerd om te steigeren en het daarna altijd deed, om de stomste redenen. Echt veilig niet is weleens achterover geklapt. Ik begrijp van jullie dat ie best hoog steigerd en bijna naar achter klapt. Om een pony steigeren aan te leren belonen ze hem wanneer die de lucht ingaat, hij compenseerd dit gedrag nu dus met naar zijn mening dat ie het goed doet. Hem dan gaan straffen is zinloos en het maakt hem verward omdat hij denkt dat het goe dis wta ie doet terwijl dat eigenlijk niet is. Voor jullie is dit niet fijn voor hem ook niet, omdat ie op z'n donder krijgt voor iets wat hij eigenlijk niet als iets fouts ziet. PB me even voor meer uitleg en tips.

Groetjes susanne

Tinne

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:22

Ik heb zelf een hengstveulen die het steigeren ook heeft uitgevonden aan de hand. Vanaf het begin ben ik daar streng in geweest, hij krijgt van mij een tik waar ik hem kan raken. Het liefste onder zijn buik.
Hij doet het nu al veel minder, bijna niet meer zelfs. Je moet gewoon consequent blijven en het nooit tolereren.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:15

Wij33: graag normaal reageren ook al staan de adviezen je niet aan.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:19

Sorry, maar bij mij is de enige optie ook gewoon hem een mep geven dat ie de volgende keer wel even nadenkt voordat ie zn "stoere" hengstengedrag vertoont
Vandaag reed ik met een vriendinnetje buiten, haar pony (klein welshje) steigerde ook steeds. Dan ging ie mijn pony pletten en dan steigeren en half omdraaien.. echt levensgevaarlijk.. het scheelde weinig of ik had nog maar een half been
Dat meisje durft hem nooit zo aan te pakken, dus ging ik er even op voor der en zijn op mijn paardje. (ik ken dat paardje wel hoor en heb er vaak op gereden) toen hij mijn paardje ging pletten, moest dat meisje mijn paard zo snel mogenlijk wegdraaien (dat hij iig niks zou hebben). Toen hij ging steigeren heb ik hem met mn hand eerst een enorme klap op zn kop gegeven en toen nog een paar schoppen in zn buik haha.. arm paardje schrok zich rot.. maar.. hij heeft de hele weg niet meer gesteigerd..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:23

OemmiejO : dat is geen aangeleerd gdrag dus dat kun je wel straffen. Voor de topicstarter staat mijn inbox nog steeds open

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:23

houd er alleen wel rekening mee dat als je je paardje éch straft, hij het vast wel op een lopen o.i.d. gaat zetten, dus dat je hem wel goed beet hebt..

succes

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:24

CarolShadow schreef:
OemmiejO : dat is geen aangeleerd gdrag dus dat kun je wel straffen. Voor de topicstarter staat mijn inbox nog steeds open

Sorry, fout gelezen
en wat bedoel je met je inbox?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:33

Maakt niet uit nou voor de topicstarter: PB me even voor meer uitleg en tips.

dat bedoel ik.

wij33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:34

we hebben een paard verloren die daar stond omdat hij achter over is geklapt met het steigeren!!!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:37

wij33: Ik zou er niet teveel meer op ingaan in dit topic. Ik snap best dat je boos word en de emoties oplopen.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:40

ik heb *ooit* weleens gehoord, dat het werkt als je een ei kapot slaat op het hoofd....

vraag me niet waarom... maar het is altijd te proberen...

( ik bedoel dan wel, als jij erop zit, en hij steigert ... dan kapot slaan... )

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:40

mensen, meppen heeft hier geen zin. het is de pony aangeleerd, dus hij doet het omdat hij een beloning verwacht als hij steigert. als je hem straft, zal hij steigeren zodat je niet meer boos bent omdat hij heeft geleerd dat de baas blij als hij steigert. hij doet het omdat hij er in zijn ogen een beloning mee zal verdienen. straffen is dan dus niet eerlijk.

het beste is om het gedrag te negeren. kijk niet naar hem als hij steigert, en geef hem vooral geen aandacht. als het hem duidelijk wordt dat het geen zin heeft, zal hij ermee ophouden. als hij het doet, ga je gewoon door met datgene waar je mee bezig bent. géén aandacht geven aan het steigeren. als je hem hiervoor afstraft, zal hij niet gauw meer iets nieuws willen leren, omdat hij simpelweg niet snapt waarom hij ineens wordt gestraft voor iets waar hij eerder voor werd beloond.
probeer het maar eens een paar weekjes uit, ik hoop dat het lukt! succes!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:42

Joh dat zeg ik ook al de hele tijd

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:46

van straffen raakt het dier alleen in paniek denk ik.... hij zal dat steigeren toch doen omdat ie iets niet begrijpt....

wij33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:48

merrieveulen schreef:
mensen, meppen heeft hier geen zin. het is de pony aangeleerd, dus hij doet het omdat hij een beloning verwacht als hij steigert. als je hem straft, zal hij steigeren zodat je niet meer boos bent omdat hij heeft geleerd dat de baas blij als hij steigert. hij doet het omdat hij er in zijn ogen een beloning mee zal verdienen. straffen is dan dus niet eerlijk.

het beste is om het gedrag te negeren. kijk niet naar hem als hij steigert, en geef hem vooral geen aandacht. als het hem duidelijk wordt dat het geen zin heeft, zal hij ermee ophouden. als hij het doet, ga je gewoon door met datgene waar je mee bezig bent. géén aandacht geven aan het steigeren. als je hem hiervoor afstraft, zal hij niet gauw meer iets nieuws willen leren, omdat hij simpelweg niet snapt waarom hij ineens wordt gestraft voor iets waar hij eerder voor werd beloond.
probeer het maar eens een paar weekjes uit, ik hoop dat het lukt! succes!

Maar negeren helpt denk ik niet.. Want tegenwoordig doet hij het af en toe zelfs als je ook maar alleen zijn halstertje aan doet !!
En als je hem dan negeerd doet hij het nogmaals en nog een keer en blijft tie maar door gaan... en dan lukt het tOg nooit ?? of wel ??
Ook heeft hij al eens een vriendin van ons een blauw oog getrapt toen hij steigerde,, Dat was met hoefjes krabben.. We hebben hem al wel zo ver gekregen dattie niet meer steigerd met hoefjes krabben..

wij33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 20:48

heeft iemand nog meer goede tips ??

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:03

ik blijf bij het negeren. je moet het wel consequent doen natuurlijk. als het je teveel wordt en je geeft hem toch een klap dat ben je weer terug bij af. als hij het doet bij het aandoen van het halster, dan wacht je gewoon tot hij ophoudt, je blijft staan waar je staat, laat je niet wegjagen tenzij het echt nodig is, kijk niet naar hem. als hij weer op de grond is doe je gewoon het halster om. probeer hem dus niet tegen te houden oid. lekker laten doen, geen aandacht aan schenken.

wij33

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:06

merrieveulen..
ik ga het niet negeren... dat geef je hem de kans om het te doen en hem naar niet voor te straffen... heeft hij alleen maar z'n zin en mensen lopen gevaar met dat steigeren en hij zelf ook... We doen het meest voor dat beestjee!!

merrieveulen

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:11

niet eigenwijs worden nou... je vraagt om tips, dus probeer het nou eerst maar even, wij hebben ook zo'n pony op stal gehad, en daarmee is het helemaal goedgekomen. je kan hem niet straffen voor iets wat hem is aangeleerd en waar hij altijd voor beloond is. dan ben je niet eerlijk tegen de pony. je zal zien dat het goed werkt, dus probeer het eerst maar eens een paar weken...

wij33

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-05 21:28

merrieveulen schreef:
niet eigenwijs worden nou... je vraagt om tips, dus probeer het nou eerst maar even, wij hebben ook zo'n pony op stal gehad, en daarmee is het helemaal goedgekomen. je kan hem niet straffen voor iets wat hem is aangeleerd en waar hij altijd voor beloond is. dan ben je niet eerlijk tegen de pony. je zal zien dat het goed werkt, dus probeer het eerst maar eens een paar weken...

en dan een blauw oog hebben... ik ga wel op deze topics naar andere mensen luisteren maar om het te negeren is gwoon absurt... hij krijgt gwoon z'n zin bij alles hoe kan k het negeren als ik z'n halster aan doe... hij steigert voor je gezicht... kijk of tie nou 20 cm van de grond van kwam maar hij staat gotver helemaal recht... hij valt bijna naar achteren!

_Anouck

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:56

Lekkere grote mond heb jij zeg..maarja ik bemoei mij er verder niet mee...het is jou probleem als er straks niemand meer reageerd!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 22:17

Omdat ts nog altijd niet normaal kan reageren een slotje.