De veiligheidsknoop

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:10

Ik doe niet anders, de veiligheidsknoop is het eerste wat ik geleerd heb als 9 jarig meisje bij mn verzorgpony's, als ik die niet maakte, mocht ik ook niks met de pony's doen.
Ik weet niet anders, het is een automatisme geworden en als ik 'm aan anderen leer moet ik zelfs even nadenken hoe ik het eigenlijk doe

_Michelle_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:12

Ik gebruik wel een veiligheidsknoop maar ik geloof niet die van hierboven. Ik weet niet beter of ik zet een paard gewoon vast met zo'n knoop.

SANEX

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:21

Cassidy schreef:
Je hoort het uiteinde door de lus te halen...tenminste volgense deze pagina:

http://users.pandora.be/Gerbert/paarden ... knoop.html

Voordeel van de veiligheidsknoop is dat hij zichzelf niet zo vast kan trekken dat je het uiteinde niet meer uit de lus krijgt.

Uiteinde door de lus doe ik niet, mocht er wel paniek zijn ben ik niet zo slim dat ik eerst het uiteinde uit de lus ga priegelen. Ik ben altijd bang dat ik meteen aan het uiteinde trek en dus de knoop vast trek. Of dat peerdlief het touw door de lus strak strekt, dan is de knoop niet meer zo veilig.
Dus op goed geluk dat desbetreffende knol het uiteinde met rust laat, laat ik het uiteinde altijd gewoon hangen.

Anjatjeuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:44

Ik gebruik hem ook echt ALTIJD, is een van de eerste dingen die ik ooit geleerd heb en is gewoon een automatisme geworden, zou niet weten hoe ik mn paard anders zou vastmaken. Uiteinde door lus doe ik ook niet, in geval van nood kan je hem dan dus niet meer zo snel loskrijgen en dat is net het hele nut van de veiligheidsknoop...

haf_jessie

Re: De veiligheidsknoop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:47

Ik gebruikte hem ook altijd,mijn vorige merrie ging 2 keer hangen,en die knoop schoot mooi vast. Gelukkig brak mijn halster

Met mijn nieuwe paard doe ik het niet ,die staat los,vind doodeng altijd als ze gaan hangen

Mocca

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 14:31

Ik gebruik echt altijd een veiligheidsknoop...
Zit er zelfs zo ingebrand, dat toen ik het mijn moeder laatst moest leren en het dus langzaam moest, helemaal fout ging. Ik moet er niet over nadenken, gewoon doen

Chrystal-gek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 16:13

Ook hier wordt de veiligheidsknoop gebruikt (tweemaal een lus, niet altijd het einde weer door de laatste lus), tenminste als ik mijn paard vast zet.
Mijn paard wil nog wel eens gaan hangen in bepaalde situaties, dan sla ik het touw een keer of 2 om het hek (of balk of wat dan ook) zonder het daadwerkelijk vast te maken (zodat je het uiteinde zelf weer vast kan houden) of ik houd het touw vast of gooi het touw over de nek als ze wel stil blijft staan.
Maar een veiligheidsknoop is niet zaligmakend.
Na een keer een hek uit zijn voegen getrokken te hebben waarbij het touw nog wel aan het hek zat en bij iedere pas achteruit ook het hek meekwam waardoor zij juist weer achteruit wou en de veiligheidsknoop zo strak getrokken was dat je het dus niet meer los kon krijgen, heb ik mijn lesje wel geleerd.
Gelukkig was er iemand in de buurt die het hek kon tegenhouden, zodat ik mijn paard een pasje naar voren kon krijgen en het touw bij het halster los kon maken.

Het ligt er ook aan wat voor touw je gebruikt, die gedraaide willen nogal snel goed vast gaan zitten, net als dunne touwen.
Een gladde dikke ronde heeft dan ook mijn voorkeur.
Alhoewel, als je paard goed trekt, kunnen die soms ook goed lastig zijn om weer los te krijgen.
Veiligheidsklippen aan een touw heb ik gehad, maar na een paar keer losschieten/kapot springen zijn dat niet meer mijn favorieten.
Die met de 'gewone' sluitingen kunnen ook kapot springen, maar dat geeft vaak wel een ander effect dan veiligheidssluitingen.

Biepje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:00

ik gebruik hem altijd, maar dan ook echt altijd! waarom zou je het niet doen? je kent hem, je kan hem snel maken en hij is zo weer los als er een probleem is.

Eva_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:17

Altijd. Ik kan hem beter dan een of andere 'gewone' knoop.
Maar soms sta ik ook op de poetsplaats.

viola

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:17

Ik heb hem wel ooit geleerd maar gebruik hem nooit meer. Als een paard eenmaal door heeft dat die die knoop los kan krijgen ben je de l*l. Mijn paarden zijn prima opgevoed en hangen niet en mochten ze toch eens gaan trekken wil ik helemaal niet dat ze los kunnen. Als er echt paniek is zal de sluiting van het touw wel breken, heb ik ook al vaak genoeg meegemaakt.
Als je paard nog niet weet dat hij niet moet gaan hangen moet je hem helemaal niet vast maken maar zoals iemand al zei om de paal/ring doen en het einde zelf weer vasthouden en hem zo leren dat hij gewoon stil moet blijven staan.

Ik gebruik wel een knoop die het paard niet helemaal aan kan trekken. Het einde waar je de knoop kan los maken blijft altijd losjes ook al trekt het paard, toch wel een soort veiligheidsknoop dus.

kwadraatje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:30

Ik gebruik hem ook.
Ik heb hem geleerd vanuit de penny
En ben toen gaan oefenen met een touwtje om een stoelpoot.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:49

Ik heb een andere knoop geleerd:
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het eindresultaat zijn allemaal ringetjes,je moet enkel aan het uiteinde trekken en hij is los.

Gebruikt/kent iemand deze knoop?

X_ViSwIjF_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:51

ik gebruik hem altijd wel bij me verzorgpaardje op de manege alleen is ze slim en trekt ze hem gewoon los laat ik er maar gewoon los staan

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:52

Ik gebruik hem ook altijd, met poetsen, als ik haar vastzet in de trailer enz. Gewoon uiteinde nog een keer door het lusje en voila! En dan maak ik hem nog het liefst in een touw waar ook nog eens een paniekhaak aanzit

x_shirley_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 17:53

Ik gebruik hem ook altijd, ook omdat ik het gewoon fijn vind..dan kunnen ze zichzelf niet zomaar lostrekken, dat willen die van ons nog wel eens doen..

Ik gebruik ook die knoop van de site die Cassidy gaf, alleen dan zonder het uiteinde door de lus heen..Als ze dan gaan hangen krijg ik hem echt niet los .

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:06

Blue_Star schreef:
Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen maar het eindresultaat zijn allemaal ringetjes,je moet enkel aan het uiteinde trekken en hij is los.

Is dat niet gewoon de veiligheidsknoop maar dan herhaald tot het touw op is?

Ik gebruik m ook

patos

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:14

Ik gebruik hem ook altijd, alleen niet in de trailer. Tenminste, daar haal ik het uiteinde niet nog een keer door de lus, in een noodgeval wil ik het touw echt in één keer los hebben, en in de trailer kan ie toch geen kant op mocht de knoop toch los gaan.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 18:14

Ik ken hem en gebruik hem.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:22

Marja1988 schreef:
Blue_Star schreef:

Is dat niet gewoon de veiligheidsknoop maar dan herhaald tot het touw op is?

Ik gebruik m ook

Ja dat kan wel Heb je daar toevallig een plaatje van?

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:41

Ik gebruik 'm wel, gewoon omdat ik het een makkelijke knoop vindt die niet snel zichzelf loswerkt. Niet om de veiligheid, want vergeet het maar dat je dat ding in paniek makkelijk los trekt
Een hangend paard trekt de boel zo klemvast op elkaar dat je dat echt niet meer los krijgt. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik na een incidentje met een hoevenkrabber sta te kl0ten om m'n touw weer los te krijgen.

Een scherp mes op een vaste plaats voor het grijpen, dáár heb je wat aan als het vlug los moet. (En dus ook weer terug leggen als je een baal open gemaakt hebt!)

In de trailer gebruik ik nylon (dus door te snijden) trailerlijnen met een paniekhaak. Dat is ook de enige plaats waar ik paniekhaken gebruik, verder vind ik dat ook ondingen namelijk, gaan altijd los als het juist niet moet.

Vlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:44

Ik gebruik hem altijd

La_Vie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:46

Ik gebruik hem ook dagelijks.
Ik vind het gewoon erg veilig, heb vaak genoeg paarden zien hangen en dat mensen de knoop niet los kregen.
Ook op m'n werk (educatieve boerderij) zie ik allerlei knopen voorbij komen die moeilijk los te krijgen zijn, maar als ik met een dier bezig ben die vast moet staan gaat er een veiligheidsknoop in, het is gewoon automatisme zo'n knoop

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:20

Blue_star ik maar morgen wel een foto voor je

Pannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 21:44

Ik wil hem ook altijd gebruiken, maar mijn pony is al zo slim dat ze precies weet hoe ze die knoop los moet maken en binnen een halve minuut is ze dus ook al los...mja thuis staat ze toch altijd gewoon los en op wedstrijd in de trailer

vivanes

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:44

Ik gebruik hem ook altijd. Maar als het paard in paniek is heb je er toch geen bal aan, dus ik zet mijn paarden altijd vast aan een paniekhaak. En ik heb al meerdere keren gehad dat ik blij was dat ik mn paard vastgemaakt had met een paniekhaak.