in de modder rijden: met of zonder peesjes?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:45

ik rijd als het nat is nooit met peesjes. Als het gaat schuren en irriteren. Ik houd er niet van.

Ik bandageer dan liever. Minder snel kans dat er zand tussenkomt. Ik gooi ze daarna wel meteen de was in. Ze zijn dan zo smerig. Gelukkig heb ik genoeg setjes!

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:49

wij zijn naar het strand geweest vandaag en de mijne had peesbeschermers en springschoenen aan.
en het is allemaal goedgekomen,geen schaafwonden van het zand!

en als dat wel zo was!? beter dan een kapot gelopen hoefbal,dat heeft ze 1x gehad en daar ben je weken zoet mee!

en lomper worden omdat ze niets voelen? waar heb je deze wijsheid vandaan???

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:51

uit eigen ervaring... een paard wat altijd bescherming om zijn benen heeft merkt het niet meer als hij zichzelf tikt oid. vinden ze vaak mooi makkelijk en ze letten dus minder goed op hoe en waar ze lopen.
ik merk dat paarden die altijd zonder bescherming zijn gereden veel "alerter" lopen, minder misstappen maken e.d.

Climax

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:53

LiSSy schreef:
uit eigen ervaring... een paard wat altijd bescherming om zijn benen heeft merkt het niet meer als hij zichzelf tikt oid. vinden ze vaak mooi makkelijk en ze letten dus minder goed op hoe en waar ze lopen.
ik merk dat paarden die altijd zonder bescherming zijn gereden veel "alerter" lopen, minder misstappen maken e.d.

Ben ik het niet mee eens, dat ligt gewoon aan het paard zelf.
Een voorzichtig paard trapt zichzelf maar 1 keer goed op de poten, altijd met beschermers gereden of niet.
Als ie dat wel doet is het gewoon een laks beest, ongeacht of hij wel of niet met beschermers werd gereden.

Liselot

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:55

mag je het best niet mee eens zijn, mijn ervaring is alleen anders

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 19:58

Barco schreef:
ik rijd als het nat is nooit met peesjes. Als het gaat schuren en irriteren. Ik houd er niet van.

Ik bandageer dan liever. Minder snel kans dat er zand tussenkomt. Ik gooi ze daarna wel meteen de was in. Ze zijn dan zo smerig. Gelukkig heb ik genoeg setjes!

Bandages worden toch nat en zwaar dan? Dat begrijp ik niet zo goed eigenlijk .

Peesjes zijn toch nergens voor nodig, tenzij een paard zich echt raakt.
Met buitenlopen kunnen ze zichzelf toch ook wel eens raken ( of zijn jullie ook van de 'mijn paard moet buiten en 4 peesjes en 4 springschoenen aan' club )

ikkiN

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:01

In de modder doe ik ze af, net als wat LiSSy zegt.. Lijkt me niet lekker als het zo gaat schuren. Ik rij verder eigenlijk altijd met bescherming om. Vooral om de voorbenen, bandages of peesbeschermers..

Ik zou ze in de modder gewoon aflaten, ga je springen of zware dressuuroefeningen doen, zou ik ze weer omdoen.

ruitje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:05

bandages om de voorbenen is heel erg slecht, het zorgt ervoor dat de pees de klappen niet meer opvangt en daardoor slapper wordt. Daardoor kan de pees een klap minder goed opvangen en heb je dus meer kans op blessures ( heb ik mij laten vertellen )

Barco

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:16

ruitje schreef:
bandages om de voorbenen is heel erg slecht, het zorgt ervoor dat de pees de klappen niet meer opvangt en daardoor slapper wordt. Daardoor kan de pees een klap minder goed opvangen en heb je dus meer kans op blessures ( heb ik mij laten vertellen )

Dan krijg je weer de discussie of met bandages rijden slecht is of niet. Is een ander onderwerp. (mist goed aangelegd.........)

Mijn bak is nooit echt zeiknat als het geregend heeft. Dus van echt zwaar worden heb ik geen last. Er komt alleen vochtig zand om die bandage. Daarom was ik ze meteen.
Het gaat mij erom dat wat vochtig zand sneller tussen de peesjes komt en gaat irriteren en dat wordt een stuk minder met bandages is mijn ervaring.

_Nann_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 20:44

zonder, zeker weten...

alles gaat ertussen zitten, en dat gaat vrijven en schuuren, is allemaal niet echt prettig voor je paard...

bij bandages is het idd minder .. maar zelfs als je goed bandageerd, en je rijd in een echt modderige bak, en je gaat echt aan t werk, dan komt zelfs tussen je bandages wel zand terecht... teminste dat heb ik wel vaak gezien...

maar in de modder vind ik bandages wel beter dan peesjes.. maar bandages vind ik persoonlijk onzin.. dus doe dan maar niets

Coberlina

Re: in de modder rijden: met of zonder peesjes?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-05 23:19

eigenlijk is het dus zo'n beetje afwegen wat je zelf het belangrijkste vindt..
de ene rijdt altijd met, de andere altijd zonder.
Ik doe dan maar verder zoals ik nu doe: met beenbeschermers, en ze na het rijden laten drogen en afborstelen, na een paar dagen in de wasmachine gooien.
Bandages (zoals hierboven werd voorgesteld) gebruik ik echt niet als het zo nat ligt. De bandages worden nat, vies en zwaar, en het zand kruipt er evengoed nog tussen...

Lissy wat jij beweert van het onvoorzichtig worden door peesjes, daar geloof ik zelf niet zo in. Maar iedereen is vrij om te geloven wat hij of zij wil
xxx

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:28

Mariek87 schreef:
LiSSy schreef:
als dat je instelling is kan je je paard beter verkopen en een hobbelpaard kopen...

Dat slaat natuurlijk helemaal nergens op, waarom zou je op zoiets kleins zo'n groot risico nemen, je kan dit zo makkelijk voorkomen.

Bedankt Mariek, ik lees het nu pas.
Sorry maar die opmerking slaat echt kant nog wal.
Ja, ik ben zuinig op de paarden (die overigens niet eens van mij zijn, dus reden temeer), is dat zo'n misdaad? Dit is echt de eerste keer dat mij een slechte instelling wordt verweten omdat ik voorzichtig ben met de paarden

Alane

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 23:54

en wat met super mul/stuiverig zand???

Als er wat tussen kan kruipen dan zou het theoretisch zo zijn dat de beschermers niet goed passen/aansluiten.
En zou dus, theoretisch, stuifzand/mulzand meer schadelijk zijn dan blubber omdat compacter is.

Ik ben tegen het rijden met natte/vochtige bandages/beensbescherms, er voelt niets zo smerig als dat. En kan me niet indenken dat dat voor een paard anders is en vooral als het dier droog is.

Nainkey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 00:28

Ik rij altijd met bescherming voor eigenlijk. Ook in de modder dus.
Na het rijden leg ik ze te drogen en de volgende dag borstel ik ze goed schoon. Als ze te vies of te nat zijn pak ik peesbeschermers van daar.

LBLGypsyCobs

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:34

Ik heb gister nog even in m'n peesbeschermers staan staren die ik had laten drogen na een buitenrit zaterdag, maar ik vind alleen maar wat haartjes van Thomas.

Ik denk dat ik echt een zware zandbak moet gaan rijden voor ie zo ver wegzakt dat het zand tussen de bescherming kan komen.

Ik bedenk me nu ineens dat ik met diezelfde peesbeschermers door het duin en over het strand heb gereden en toen haalde ik er ook geen zand van tussen.
En ik bind z'n beentjes echt niet af.

Moirsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 07:39

ik heb ooit naar heel veel zoeken peesjes gevonden maat shet.
toen liet sam ze met rijden niet om hij vond het maar niets.
dus ik rij zonder