Wat is de beste manier om je voeten warm te houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

MYA

Re: Wat is de beste manier om je voeten warm te houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:33

Ik rij en loop altijd op mn jophurs.
Heb altijd paar lagen sokken aan, gewoon dunne. Je kunt beter laagjes aandoen dan dikke kleren. Met rijden worden voeten altijd koud, kun je denk ik niet veel aan doen. In stap kun je proberen met je tenen te wiebelen, wil soms wel wat helpen.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:37

MYA schreef:
Ik rij en loop altijd op mn jophurs.
Heb altijd paar lagen sokken aan, gewoon dunne. Je kunt beter laagjes aandoen dan dikke kleren. Met rijden worden voeten altijd koud, kun je denk ik niet veel aan doen. In stap kun je proberen met je tenen te wiebelen, wil soms wel wat helpen.

met thermolaarzen heb ik echt geen koude voeten hoor!!

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:38

Ik heb thermosokken aan en daarover ski sokken. Daarover wandel/stalschoenen en dan blijf ik wel redelijk warme voeten houden. Let er wel op dat je de thermosokken aantrekt als je warme voeten hebt. Ook in beweging blijven helpt, dus wandelen en als je op je paard zit regelmatig met je tenen wiebelen. Ook kan je beugels krijgen met een dichte voorkant. Daar kan ook eventueel nog een stuk schapenvacht e.d. in. Dat voorkomt dat je voeten afkoelen door de wind en regen.
Een muts of cap op je hoofd helpt inderdaad ook.

Let op als je katoenen sokken aan hebt, als deze nat worden (zweet, etc.) worden ze giga koud en krijg je ze niet meer opgedroogd aan je voeten. Dan blijven ze je voeten afkoelen hoe goed je schoenen ook zijn. Dit is waarschijnlijk de reden waarom plastic afgeraden wordt. De lange afstand wintertrekkers zeggen ook niet voor niks : cotton kills, die gebruiken daarom allemaal sneldrogend kunststof of zijde (afhankelijk van de portomonee).
Laatst bijgewerkt door tamary op 19-11-05 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

topsylover

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:39

Suleika schreef:
Vorig jaar hadden ze bij 't kruidvat van die 'warmhoud-gel-dingen'.... misschien is dat wat, als ze dit jaar weer in de reclame komen? Ik weet nog wel dat het heel handig was, je moest ze vantevoren ff breken of iets ( ? ).

ja die hebben ze dit jaar ook weer bij de marskramer zag ik ze vandaag liggen. Iets met dat metalen plaatje en dan breken die kristallen ofzo?
lijkt me erg lekker! Ze zijn in rode hartjes te koop

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:41

Berdientje schreef:
In mijn onderschrift staat dit topic: viewtopic.php?f=13&t=478449&hilit=

Ik heb namelijk hetzelfde probleem, en daarbij nog eens wintertenen, en door dat ze zo koud worden worden ze gevoelloos, en als ze weer warm worden zwellen ze op, gaan jeuken en ontzettend zeer doen (kan soms niet eens lopen zonder te vergaan van de pijn!)
Dus het is erg belangrijk dat ik goede warme voeten hou, en droog, dus ze moeten goed ademen en moet er geen zweetvoeten in krijgen.

Ik volg dit topic dus ook even Misschien dat er in mijn topic een tip voor jou staat?

Voor wintertenen kan je beter naar de huisarts, er zijn nl medicijnen voor aangezien dit een probleem is met de bloedsomloop in je voeten.

N00tje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:44

Maar toch merk ik verschil tussen het goed warm en droog houden van mijn voeten of niet. Zolang ze netjes warm gebleven zijn heb ik nergens last van, totdat ze koud geweest zijn, dan begint de ellende, en als ik dan een tijdje warme voeten heb gehad trekt het meer weg, en zodra er dan weer een koude dag komt en mijn voeten weer ijskoud geweest zijn wordt het weer erger.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:49

Berdientje schreef:
Maar toch merk ik verschil tussen het goed warm en droog houden van mijn voeten of niet. Zolang ze netjes warm gebleven zijn heb ik nergens last van, totdat ze koud geweest zijn, dan begint de ellende, en als ik dan een tijdje warme voeten heb gehad trekt het meer weg, en zodra er dan weer een koude dag komt en mijn voeten weer ijskoud geweest zijn wordt het weer erger.

De bloedsomloop in je voeten is niet goed, kennelijk reageerd je lichaam wel goed op de kou, maar kan vervolgens niet goed schakelen als je omgeving weer warmer is. Ga dus bij je huisarts langs!

Pasterza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:55

.
Laatst bijgewerkt door Pasterza op 09-01-26 12:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:48

Panty kousjes aan .

_Dunja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:57

Die plastic zakken werken wel maar er zit alleen wel een maar aan....
Ik doe het ook in de winter alleen mocht het zijn dat je hard aan het werk bent en je voeten gaan zweten dan worden ze heeeel erg koud..
Ik houd dit topic ook in de gaten...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:15

ik doe gewoon lekker mijn winterlaarzen aan, en zodra ik ga rijden doe ik mijn petries aan.

behalve als ik buiten ga rijden, dan houdt ik mijn winterrijlaarzen aan. lekker warm!!!!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:08

ik rij al jaren met Mountain Peak bergschoenen en heb nooit meer koude voeten.
ik doe wel steeds mijn tenen bewegen als het erg koud is.

en met ernaast lopen ,dat heb ik ook gedaan met mijn zieke draver, had ik al helemaal geen koude voeten.
dan beweeg je ze en worden ze vanzelf warm.

vroeger toen ik rubbere laarzen moest rijden ging ik er vaak een stuk naast lopen om weer warm te worden.

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:29

Mij gaat het echt niet lukken om 2 paar sokken en plastic zakjes aan te doen hoor pas ik niet meer in mijn westernlaarzen. kom er misschien wel in maar eruit en lopen wordt een probleem.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:36

Ik heb dunne sokken, daarover skisokken, bergschoenen en thermo-inlegzooltjes. Daarmee kom ik ongeveer een uur door (voorzichtig afspringen!). Ik denk dat het enige alternatief voor mij de verwarmde sokken zijn, ik kan niet echt veel meer verzinnen. En inderdaad, de rest van je lichaam warmhouden helpt wel, maar niet genoeg. Wel helpt het zodat ik mijn handschoenen uit kan laten. Ik hou niet van rijden met handschoenen, dus dat is wel fijn.

onley

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:42

zo min mogelijk sokken aan doen
hoe meer je gaat zweten hoe natter de sok hoe kouder je tenen worden in mijn sportschoenen als ik zo over straat ga heb ik nooit sokken aan
en in mijn thermoboots 1 paar dunne
en dat was het doe ik meer aan krijg ik koude voeten

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:43

klopt hoor!

als je natte sokken hebt zijn je voeten zo ijsblokjes.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:50

topsylover schreef:
Suleika schreef:
Vorig jaar hadden ze bij 't kruidvat van die 'warmhoud-gel-dingen'.... misschien is dat wat, als ze dit jaar weer in de reclame komen? Ik weet nog wel dat het heel handig was, je moest ze vantevoren ff breken of iets ( ? ).

ja die hebben ze dit jaar ook weer bij de marskramer zag ik ze vandaag liggen. Iets met dat metalen plaatje en dan breken die kristallen ofzo?
lijkt me erg lekker! Ze zijn in rode hartjes te koop

wij hebben die dingen thuis maar t is niet echt een optie om die in je schoen te stoppen ofzo, ik krijg ze ook niet in mn handschoenen als ik naar school fiets ofzo en ze werken ook niet zo heel lang, kortom lekker voor thuis bij de tv maar niet echt functioneel (vind ik dan)

vandaag waren mn voeten ook ijskoud ( na 2 uur rijden) maar na 2 stallen uitgemest te hebben waren ze weer heerlijk warm.

als ik echt heel koude voeten heb (als het bijv sneeuwt) laat ik me altijd heel langzaam achter van wanda z'n kont afschuiven dan land je dus minder hard op de grond zegmaar maar ik weet niet of dat dat bij ieder paard kan (en wanda is ook niet zo groot )

Madelief28

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:08

Naast tenen, heb ik ook vaak last va ontzettend koude bovenbenen, terwijl ik toch echt een kwalitatief gezien een goede dikke rijbroke aan heb..Heeft iemand daar nog tips voor ?

mirgino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:15

een lange chaps aandoen

zit lekker en is heerlijk warm.

Shadow0

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:16

Ik heb vorig jaar met een joggingbroek over mijn rijbroek heen gereden. Dat was op zich lekker warm, maar soms wat lastig met plooien en het aanprutsen van chaps. Dit jaar ga ik het proberen met een thermobroek onder mijn rijbroek.
Lange chaps zijn ook een idee. http://www.bluebalance.nl/chaps.htm bijvoorbeeld, zelf geen ervaring mee maar positieve verhalen over gehoord.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 09:26

ik doe ook plastic zakjes om m'n voeten, maar ze vriezen er nog steeds af! ik hou dit topic in de gaten.

Flip

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:30

tamary schreef:
Berdientje schreef:
In mijn onderschrift staat dit topic: viewtopic.php?f=13&t=478449&hilit=

Ik heb namelijk hetzelfde probleem, en daarbij nog eens wintertenen, en door dat ze zo koud worden worden ze gevoelloos, en als ze weer warm worden zwellen ze op, gaan jeuken en ontzettend zeer doen (kan soms niet eens lopen zonder te vergaan van de pijn!)
Dus het is erg belangrijk dat ik goede warme voeten hou, en droog, dus ze moeten goed ademen en moet er geen zweetvoeten in krijgen.

Ik volg dit topic dus ook even Misschien dat er in mijn topic een tip voor jou staat?

Voor wintertenen kan je beter naar de huisarts, er zijn nl medicijnen voor aangezien dit een probleem is met de bloedsomloop in je voeten.

ik heb ook last van wintertenen en ben ermee naar de huisarts geweest maar die zei dat er geen medicijnen tegen waren alleen als het heel extreem was en bijv. je voeten ook gingen opzwellen en jeuken.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:34

Fleury schreef:
Ik loop nu ook standaard met mn cap op mn hoofd. En nog een paar uur nadat ik gereden heb Heeeeerlijk warm is dat!

En Blue_star, ikdenk dat dat wandelen naast je pony ook een oplossing is!

Ik ben echt een koukleum Nu zit ik ook met de verwarming volop en heel wat kleding aan voor de pc
Is dat waar dat als je iets op je hoofd doet dat je het dan warmer hebt?
Wat ik wel doe is:Mijn niet al te dikke jas aan en daarover een jekker+een sjaal en skihandschoenen,dat helpt wel voor een tijdje Maar ik heb dan echt zo'n koude benen!Weet iemand daar een oplossing voor?Ik doe gewoon mijn jeans aan(ik rij niet meer,ik ga later weer beginnen)

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:45

ik rijd zowiezo met plastic zakjes om mijn voeten, anders gaat de heel voering van mijn laarzen mee nar beneden (nog 5 maadn en ik krijg leren laarzen, aangezien mijn rubbers bijna dood zijn). Maar die zakjes gaan heel er broeien, en dan dus ook zweetvorming en koude voetjes.

en ik heb net thermo's gekregen, en bij mij zijn ze wel lkkr warm de hele tijd door.

Rivendell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 12:20

FF over wintertenen. Ik heb dat ook. Als je je tenen insmeerd met kamferspiritus gaat het heel snel over.
En koude voeten, erg vevelend. Ik heb van de mega dikke rubberen boerenlaarzen. Met zo'n hele dikke zool. Werkt perfect, alleen niet geschikt om mee te rijden.
Doe een schoen aan met een maat meer, zo hou je ruimte over en dat is belangrijk. Verder kranten of hooi erin, dat isoleert en houd warmte vast.
Thermo laarzen werken ook bij mij.