Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:11

Cow_horse schreef:
http://www.toklat.com/myler/mbits_mouth.html

een site met myler bit soorten, misschien heb je er wat aan, er staat veel informatie bij

heb je de info wel eens gelezen in de Divoza gids bij bijvoorbeeld de slof:D

Dancer_joey

Re: Wat vinden jullie het vriendelijkste bit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:13

rubber bit
ik weet niet of het het vriendelijkste bit is
maar wel fijner niet zo hard en koud

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:18

Ik rij met een happy mouth bit, een dubbelgebroken watertrens en een kneveltrens. Ik vind het allemaal fijne, vriendelijke bitten

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:19

Kawa, wanneer wordt die beweging in dat bit zo gemaakt dan? (interesse he, als ik iets kan verbeteren dan weet ik het graag )

Rubber vind ik niet fijn in gebruik, ze kauwen het snel kapot waardoor je scherpe randen krijgt en het schijnt erg branderig te kunnen voelen, zegt men.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:25

Zover ik begrepen heb, al bij gewone aanname van de teugel, dus normaal contact en het paard dus zelf zijn hoofd zo brengt

Denk wel dat het plaatje overdreven getekend is hoor, maar geeft wel de werking aan.

En zover ik begrepen heb, heeft om die reden K&K dat dubbel gebroken bit uit gevonden. Omdat deze merkte dat er veel minder ruimte in de mond was, dan altijd werd aangenomen en het gehemelte ook veel eerder aangeraakt werd dan gedacht.
En het gehemelte gevoeliger is, dan de tong.

(als je de sprenger site dus moet geloven, maar ik geloof dat )

Myler heeft daar nog een schepje bovenop gedaan, door te zeggen dat veel bitten te dik zijn, door ruimte gebrek.

Over rubber
rubber is stroef en kan zelfs een branderig gevoel geven, dus niet zo zacht als gedacht

Kunstof is wel zacht, want dat schuift
Maar daar kunnen ze scherpe randen in bijten
dus echt elke keer controleren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 18:31

Deze komen van de sprenger site af

Afbeelding
Afbeelding

Vayo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:04

runningkawa schreef:
En zover ik begrepen heb, heeft om die reden K&K dat dubbel gebroken bit uit gevonden. Omdat deze merkte dat er veel minder ruimte in de mond was, dan altijd werd aangenomen en het gehemelte ook veel eerder aangeraakt werd dan gedacht.
En het gehemelte gevoeliger is, dan de tong.

(als je de sprenger site dus moet geloven, maar ik geloof dat )

Myler heeft daar nog een schepje bovenop gedaan, door te zeggen dat veel bitten te dik zijn, door ruimte gebrek.

Ik heb zo'n K&K bit en mijn paard loopt er heerlijk op. Die van mij is 18mm dik. Ik heb ook lange tijd gereden met een enkelgebroken RVS watertrends en ook daar liep mijn paard lekker op. Ik kan me best iets voorstellen van dat notenkraker effect, maar ik denk dat het wel erg overdreven wordt. Ik heb nooit gemerkt dat mijn paard in zijn gehemelte geprikt werd. Ik neem aan dat een paard dat in zijn gehemelte geprikt wordt niet lekker ontspannen met de oortjes naar voren loopt. Alleen loopt hij op mijn K&K bit wel een stuk fijner, maar dit kan ook te hebben met het materiaal. In aurigan zit veel koper, dit zorgt ervoor dat paarden meer neiging hebben tot kauwen.

Eilandje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:06

runningkawa schreef:

Ik heb dus een Nathe bit, vorige week zelf één gekocht, daarvoor had ik er één van mijn instructrice in bruikleen dat al sinds 1992 regelmatig gebruikt wordt en dat zag er nog prima uit. Zo’n Nathe bit kunnen ze volgens mij echt niet gemakkelijk stukbijten. Van Happy Mouth bitten daarentegen hoor ik regelmatig dat ze die kunnen stukbijten, en het idee dat dat naar appel smaakt vind ik ook maar niks, zo’n chemisch smaakje kan toch niet gezond zijn? Maar zo’n Nathe-bitje is dus wel eens het proberen waard

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:13

Delphi
probeer voor de fun eens, als dat mogelijk is natuurlijk, een rvs dubbelgebroken bit, kijken of je veel verschil merkt ,met de aurigan versie.
(gewoon omdat ik nieuwsgierig ben)

Ik ben ondertussen overgestapt van de dure K&K versie, maar gebruik nu gewone dubbel gebroken bitten van bijv harry's horse.
En het materiaal verschil merk ik persoonlijk niet bij verschillende paarden.

maar wel wat jij omschrijft, dat net wat fijner lopen.

En dit zei ik ook niet voor niets

Citaat:
Denk wel dat het plaatje overdreven getekend is hoor, maar geeft wel de werking aan

Citaat:
en niet liet rijden, nee dat ben ik ook nooit tegen gekomen, maar dat heb ik op geen 1 bit ooit gehad.
Maar fijner liet rijden op een dubbel gebroken heel vaak

Dus geen wereld van verschil, maar net wat jij zegt, net dat beetje fijner.

Als hij op een enkel gebroken niet te rijden is, is hij dat veel kans op een dubbel ook niet
Misschien zelfs al omdat je dan je bit te belangrijk hebt gemaakt, en je zit en gewichts hulpen te weinig rol laat spelen?

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:14

Eilandje schreef:
runningkawa schreef:

Ik heb dus een Nathe bit, vorige week zelf één gekocht, daarvoor had ik er één van mijn instructrice in bruikleen dat al sinds 1992 regelmatig gebruikt wordt en dat zag er nog prima uit. Zo’n Nathe bit kunnen ze volgens mij echt niet gemakkelijk stukbijten. Van Happy Mouth bitten daarentegen hoor ik regelmatig dat ze die kunnen stukbijten, en het idee dat dat naar appel smaakt vind ik ook maar niks, zo’n chemisch smaakje kan toch niet gezond zijn? Maar zo’n Nathe-bitje is dus wel eens het proberen waard

Dat wist ik niet dat er zoveel verschil zat qua hardheid, duurzaamheid
Weer wat geleerd

Ken dus idd alleen de happymouth uit de praktijk en die zijn echt snel stuk

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:00

Tjah geen
Ik rij meestal met halster
Volgens mij lijkt een water trens wel vriendelijk !
Het hangt ook van je paardje of hoe die in de mond is .. sterk of licht .. Anders een pessoa bid ! ..

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:01

Antheman schreef:
Waarom een bit Anouar? Je reed je paard toch op touwhalster en dat ging toch prima?

Als je toch voor een vriendelijk bit gaat, neem dan een Myler.

Ik heb ook Myler, maar als ik het uitleg aan mensen die al jaren in de paardensport rijden en dit bit niet kennen, krijg ik steeds te horen dat het gruwelijk scherp is omdat het zo dun is. Is dat nou zo??

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:26

een pessoa is niet zo vriendelijk hoor Noeki
De bedoeling is juist dat je een extra teugeltje aan de onderste ring zet om hem met hefboomwerking een keer terug te kunnen trekken. Bij Anouars paard lijkt dat niet nodig te zijn zo te horen

Miss_Maya

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:45

Kan je ook op het 1ste ringetje doen he , is ongeveer het zelfde dan lijk een enkel gebroken bitje .. Mij lijkt zo een bit toch praktisch ?

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 20:49

Hij kan gewoon op het eerste ringetje en dan is de werking als een gewoon enkelgebroken trensje ja, maar dan heeft het verder geen toegevoegde waarde meer natuurlijk.
Als specifiek zacht bit zou ik hem niet noemen omdat je hem natuurlijk gebruikt voor de extra functie van dubbele teugel met hefboomwerking.
Het is idd een praktisch bitje voor de ruiters met voldoende gevoel

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 21:14

Voor mijn paarden vind ik de bitten die ik nu heb het vriendelijkste. Mijn ruin heeft een dubbelgebroken K&K Conradr Ultra 18mm dik, en mijn merrie heeft een K&K WH trens, dubbelgebroken met in het bolletje een draaiend stukje, deze is 16mm dik.. Zij heeft een klein mondje, en niet veel ruimte voor een dik bit. Beide lopen ze perfect op deze bitten!

Antheman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:48

russel schreef:
Antheman schreef:
Waarom een bit Anouar? Je reed je paard toch op touwhalster en dat ging toch prima?

Ik heb ook Myler, maar als ik het uitleg aan mensen die al jaren in de paardensport rijden en dit bit niet kennen, krijg ik steeds te horen dat het gruwelijk scherp is omdat het zo dun is. Is dat nou zo??

Nee ,want het ligt juist heel goed in de mond. Het is anatomisch gevormd. Hiervoor reed ik ook met dubbelgebroken argentan bit. Met het Myler bit gaat het veel beter.

Enne, onbekend maakt onbemind.
Zo wordt er ook erg raar naar mijn touwhalsters, boomloos zadel en onbelagen hoeven gekeken.

suziehj

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:54

volgens mij is de bustrens het vriendelijkste bit

Lenneke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-05 23:41

Pessoa bit vind ik niks. Dat is niet het meest vriendelijke bit. Oke, als je hem aan de gewone ring doet werkt hij net als een trens, maar waarom heb je dan een pessoa bit (omdat al die ringen wel leuk staan ofzo)

Anouar is makkelijk te rijden. Buiten is hij wel eens wat sterk, maar dat wil ik net oplossen door een scherper bit.

Hij heeft een klein mondje en een fijn hoofd.
Een dik bit lijkt me niks, dat is gewoon te grof voor hem.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:51

ik rij gewoon met een dik enkelgebroken watertrensje! volgens mij is dit best wel paardvriendelijk voor mijn paardje! zou nog liever een rubberen hebben maar omdat mijn paardje zoveel kauwd en die dus kapot kauwd heb ik er nu van die speciale rubber achtige bandage er om heen gedraait. die kauwd ze ook wel eens helemaal kapot maar die draai je er dan zo weer omheen!

Surion

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:07

O jeetje , ik word gek van die ene foto van kawa met die trens!
Als ik bedenk dat elke keer ik de teugels aanneem dat gebeurt bij [***]... Ik denk niet dat ik de teugels nog durf aannemen

Dus een dubbelgebroken is zachter eigenlijk?
Ik heb altijd gehoord dat enkel gebroken het zachtste was...

Maar ik ga nu toch een dubbel gebroken kopen!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:26

Antheman schreef:

[/quote]
Nee ,want het ligt juist heel goed in de mond. Het is anatomisch gevormd. Hiervoor reed ik ook met dubbelgebroken argentan bit. Met het Myler bit gaat het veel beter.

Enne, onbekend maakt onbemind.
Zo wordt er ook erg raar naar mijn touwhalsters, boomloos zadel en onbelagen hoeven gekeken.
[/quote]

Hier ben ik het ook mee eens. En zoals RK aangeeft het verhemelte is veel gevoeliger dan de tong. De Myler kan maar een klein stukje buigen waardoor een minder grote hoek ontstaat, is dunner dus minder ruimte in de mond nodig. Als ik soms zie hoe de mondhoeken uit elkaar getrokken worden door die dikke enkegebroken bitten, die dan zogenaamd zo zacht zijn vanwege de dikte, vind ik alleen maar veel ongemak zoveel ijzer in de mond en mondhoek.

Met mijn Myler heb ik nu tenmiinste een stille aanleuning, gooit hij niet steeds zijn hoofd omhoog en houd hij zijn mond dicht.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-11-05 13:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Tien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:30

Delphi schreef:
Hoi,

dit is natuurlijk heel persoonlijk en varieert per paard. Zelf rijd ik ook met een niet zo heel scherp bit. Ik heb een dubbelgebroken watertrends van aurigan. Mijn paard loopt er heerlijk op, maar hij is wel wat prijzig (75 euro). Hieronder meer over 'mijn' bit:

K&K Conrad Ultra Aurigan 18mm

KK-Conrad-ULTRA bitten benutten de extreme gevoeligheid van de paardentong. Sprenger heeft de paardenmond opnieuw bestudeerd en heeft een opmerkelijke ontdekking gedaan dat er veel minder ruimte in de paardenmond is dan werd aangenomen.

- de extreme gevoeligheid van de paardentong wordt benut
- ligt perfect in de paardenmond omdat bij de vervaardiging hiervan rekening is gehouden met de anatomische vormen van de mond
- kort middenstuk, waardoor er geen druk op het gehemelte ontstaat
- middenstuk ligt 45 graden gedraaid in de mond, waardoor het extra mond- en tongvriendelijk is
- de teugelhulpen komen beter aan bij de zijkanten van de tong door de ligging van de buitenste bitdelen
- het meest zachte bit voor het paard
Afbeelding

Deze heb ik ook en mij paard reageert daar erg goed op

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:38

Over de myler durf ik persoonlijk weinig te zeggen
Ik heb er nooit mee gereden en wil je er echt wat van zeggen, dan zou ik er eerst verschillende mee gereden willen hebben

Dat die hele dikke bitten niks is, vind ik eigenlijk wel logisch, dat past namelijk helemaal niet.

Maar aan dat hele dunne heb ik dan persoonlijk ook weer het gevoel van, slaan we nu niet te ver door met idee er is minder ruimte in de mond dan gedacht.
Mijn gevoel zegt, iets tussen dat dikke en dunne in lijkt me mooi.
Maar of dat gevoel klopt?
geen idee, door geen ervaring ermee

Verder heb ik ook fijne ervaring met de KK-Conrad-ULTRA
Maar ik heb het later eens bij verschillende paard uitgeprobeerd om er een gewoon rvs dubbelgebroken bitje in te hangen
en dat is me ook erg goed bevallen en heel wat minder duur

KiWiKo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 13:45

Jij kwam laatst toch ook met een Myler.............. die er echt levensgevaarlijk uitzag???