Hoe hou ik mijn haflingers manen schoon

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

__Suzanne__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:34

xxdorisxxe schreef:
ma hoe doe je da in de winter? denk dan nie da je ze kan wassen?
bij haar doe ik iets van 2/3x in de week antiklit in..
manen wassen in de winter (proefondervindelijk vastgesteld bij mijn vorige paard, ook een haffie): knip twee vuilniszakken in de lengte open en maak ze aan het halster vast. Trek ze onder de manen door en maak ze vast bij de schoft (aan een singeltje of zo). dan kan je de manen wassen zonder dat de rest van je paard nat wordt! Succes!

Corellaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:10

[/quote]manen wassen in de winter (proefondervindelijk vastgesteld bij mijn vorige paard, ook een haffie): knip twee vuilniszakken in de lengte open en maak ze aan het halster vast. Trek ze onder de manen door en maak ze vast bij de schoft (aan een singeltje of zo). dan kan je de manen wassen zonder dat de rest van je paard nat wordt! Succes![/quote]

Gohh.. Jij bent wel erg slim
die ga ik onthoude!!
ik doe eiik ook altijd vlechten en heb ook nerges last van.. achjah is voor elk paard verschillend denk ik

Marritt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:55

Ik zie in je profiel dat de manen van je haflinger niet eens zo lang zijn. Die van mij heeft veel langere manen, en die heb ik gewoon los. Voor een wedstrijd was ik ze even, en met rijden heb ik er toch altijd een vlecht in waardoor je de viezigheid niet heel erg ziet.

Het wassen doe ik binnen, met warm water, fleecedeken onder de manen houden, en dan blijft ze ook best wel droog .

ACSM

Re: Hoe hou ik mijn haflingers manen schoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:51

Ik heb vandaag Mazzels manen gewassen met een klein emmertje warm water. Doop daar steeds zijn manen in en heb de onderkant schoongemaakt en toen een hengstenvlecht gemaakt. Zo kon de jury niet zo goed zien dat ze niet helemaal wit waren.

Maar de echte goede oplossing heb ik niet, ben er nog wel naar opzoek, dus houd dit topic in de gaten...

Ik heb trouwens wel een hals besteld voor mijn bucs deken.

Mick_G

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 22:55

wat helpt is:
Manen goed wassen, helemaal schoon.
Dan insmeren met Baby olie, dan komt er geen vuil in, maar ligt er alleen op, vanwege het vet.
Ik weet niet of dit bij witte manen helpt maar wel bij een zwarte staart (die snel grijs wordt)!

Nano05

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 23:04

Ik gebruik voor mijn haf Magic (nog iets), een witte fles met rode dop, doe je een beetje in je hand en smeert het in de manen en staart, mijn haf heeft de witste manen en staart van alle haffies bij mij op stal. Werkt echt.

Over het invlechten als hij op stal staat, weet dat iemand dat ook een keer bij haar haf had gedaan, kwam volgende dag op stal was een heel stuk manen afgebroken, waarschijnlijk aan iets blijven hangen en als er dan een vlecht in zit..... dus ik doe dit ook niet zo snel, vergeet hem helaas er wel eens uit te halen, maar manen blijven er bij hem niet schoner op, ligt gewoon met de vlecht in zijn mest.

Jobbeltje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-05 11:18

Smurfie schreef:
Het is echt niet goed..Wij vlochten ook de manen in bij de friezen in usa.. 1 x in de week vlochten we het opnieuw in Ik heb het met eigen ogen gezien.. Paarden kregen verstikking.. schilfers in de manen top afgebroken manen enzo...allemaal haren om elastiekje heen... Als je elastiekjes gebruik gebruik dan GEEN PAARDENELASTIEKJES maar badstofelastiekjes

Hmm als het dan zo slecht is, waarom zijn dan bij een drie jarig paard (met ong 30 cm manen) en ALTIJD vanaf dat moment ingevlochten (en geknot!!).. de manen nu (op acht jarige leeftijd) al 1.80 meter land??? En ik lieg niet

Alles staat of valt met hoe strak je vlecht, en elke week loshalen doen wij nooit. Gewoon af en toe.. (in de drie weken oid?) en dan wassen en weer opnieuw vlechten. Overigens bij manen van die lengte is het aan te raden om af en toe de manen ook de andere kant op te vlechten ivm het gewicht wat er aan de manenkam komt te hangen.

amber_steph

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-05 10:35

iemand nog meer tips om ze schoon te houden

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-05 13:54

Niets, zo te zien heeft die van jou niet zulke lange manen dus gewoon anti-klit en lekker uit borstelen.

joellevink

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 20:06

hoi hoi, ik zit ook met het probleem dat ik niet weet hoe ik de manen van mijn paard schoon moet maken.
het is te koud om haar nat te maken maar ik heb zondag een wedstrijd dus het moet wel een beetje schoon zijn.
invlechten is geen optie haar manen zijn echt heel vies, als je ze invlecht zie je dat heel erg.
ik weet niet hoe ik dit moet oplossen vooral omdat ze hele langen manen heeft, het is een ramp om dat nat/schoon te krijgen.

lisannemagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-13 21:45

Heel strak invlechten

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-13 10:31

Manen wassen in de winter doe ik niet of alleen wanneer het echt heel erg lekker weer is. Ik weet niet of je de mogelijkheid hebt om binnen je paard te wassen, dan zou het nog kunnen met daarna gelijk in de dekens etc.