exploderen/ervandoor gaan/spelen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 00:14

Onder het werk mag het niet. Maar dan moet hij wel op een ander moment de kans hebben om die huppels er even uit te lopen. Alleen maar op stal en rijden kan niet. Een paard moet je regelmatig de mogelijkheid geven om even een sprintje te trekken, etc. Pas dan kan je inderdaad eisen dat hij zich onder het zadel netjes gedraagd.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:07

Met je eens tamary
Maar ik ben ook echt tegenstander van een paard dat alleen maar uit de box komt voor rijden of stapmolen.

Maar verder ga ik me Corine mee.
Onder het zadel moeten ze maar weten dat het niet mag.
En dat is net zo goed aan te leren, als dat je ze leert aandraven.
Het toestaan, is gewoon te gevaarlijk, juist bij een temperamantvol paard.

balli

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 10:24

ok het toestaan is dus niet ok, maar zouden jullie hulpteugels ofzo er omheen hangen omdat ze een keertje exploderen?

als mijn paard explodeert ga ik 't echt niet aansporen met het idee van: yes, ze is lekker paard, ik laat weten dat ik het er niet mee eens ben, maar ik accepteer wel dat er af en toe een bokkensprong is... ik wil 't dus niet voorkomen, maar laat wel mijn mening er over horen (tenzij ze er misbruik van gaan maken, dan kan ik verschrikkelijk consequent zijn in dat opzicht....)

Emilia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 10:32

Wat voor hulpteugels zit je aan te denken?
Ik dnek niet dat ik zo snel gebruik maak van een hulpteugel. Rij sowieso nooit met een hulpteugel. Bij een explosiefpaard, lijkt het mij niet echt veilig om er bv een slof aan te hangen.

lindsey

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:14

Nee ik zou nooit hulpteugels gebruiken om een bok of wegrennen tegen te gaan.

Denk dat je heel veel kan voorkomen door het paard genoeg tijd in de wei of los in een paddock te laten. Dan heeft hij geen behoefte aan vreugdebokken onder het zadel.

Verder zou ik dan eerst kritisch naar mijn rijstijl kijken of ik niet onnodig sterke of verkeerde hulpen geef waardoorhet paard gaat bokken of wegrennen uit protest.

Denk als je aan bovenstaande voldoet dat 90% van de paarden niet bokt. Die overige paar procent paarden met een wat moeilijker karakter of simpelweg de nog jonge paarden die dit nog wel doen, daar rij ik gewoon niet goed genoeg voor. Dus dan vind ik het eerlijker om gewoon een niet te moeilijk of te jong paard aan te schaffen dan er alllerlei hulpteugels aan te hangen.

Bokken moet je rijtechnisch oplossen door goed voorwaarts en bezig te houden. Eventueel een keer afstraffen met zweep maar niet door hulpteugels.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:19

nee geen hulpteugels

maar idd genoeg kansen om te spelen, dus genoeg los naar buiten

Verder probeer ik het wel te voorkomen, door al tijdig aan het werk te zetten, dus geklier proberen voor te zijn.
Merk ik dat ze gaan spannen eens met mijn stem bij voorbaat al laten weten dat ik geen gedoe wil, vaak is dat al voldoende.

nee, genoeg ellende gezien van mensen die het wel toelaten.
En paarden die perongeluk dan de ruiter kwijt raken en zo een niet leuke link gaan leggen om onder het werk uit te gaan komen

monsera

Re: exploderen/ervandoor gaan/spelen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:11

Tsja een gevoelig onderwerp en ik zie ook dat je alleen reakties hebt gekregen van mensen waarvan ik zo denk dat zij wel een goed gevoel voor paarden hebben en hun paarden waarschijnlijk ook niet exploderen.Je moet namelijk wel heel goed je paard aanvoelen om te weten waarom hij een bok geeft.Ik denk ook dat een hele grote reden is dat paarden niet genoeg beweging krijgen of verkeerd beweging krijgen en dit willen veel mensen niet zien van hun zelf en daarom knopen we er maar wat aan vast maar je moet verder zoeken een paard explodeerd niet zomaar en ik denk ook niet van vreugde er is altijd wel een oorzaak en daar moet je naar zoeken en dat oplossen..Ik zorg er altijd elke dag weer voor dat ze 1 keer per dag los lopen en 1 keer per dag gereden worden of gelongeerd worden.Meestal staan ze overdag op het land maar zoals deze week regent het de hele week en dan lukt dit niet dan zorg ik er voor dat ze 's morgens los komen in de bak en dan niet 5 minuutjes maar 1/2 uren en dan 's avonds aan het werk met ze.Nou heb ik het geluk dat mijn vriend ze af en toe los laat maar anders kun je altijd met een stal genoot afspreken om om de beurt de paarden los te laten want het kost ontzettend veel tijd maar een paard vraagt er ook niet om om 23 uur per dag op stal te staan.En dan dat ene uurtje per dag ook nog eens braaf te zijn ik zou helemaal gek worden denk ik.

Ik zie het vaak genoeg om me heen pas geleden een nieuw stalgenootje gekregen meisje van 12 jaar is afhankelijk van haar ouders dat die haar brengen.Ze heeft een arabier gekregen een paar maanden terug ze komt niet elke dag rijden wel vaak maar verder komt die pony er helemaal niet uit laatst met die hele harde wind was de pony erg druk en niet te houden wilde elke keer in galop er vandoor dus na 5 minuten stapt het meisje af en zet hem weer op stal dit is dus vragen om problemen vind ik.Ik zag dat ze de pony nu niet meer 1 kilo brok geven per dag maar 1/2 kilo brok waarschijnlijk denken ze dat het daar aan ligt.Als zo'n meisje hier een topic opend kunnen wij dat niet zien maar het is logisch dat de pony zo gek doet maar dit is alleen op te lossen door de pony meer beweging te geven en dan het liefst ook los bewegen.Verder adviezen zouden niet aan de orde zijn.

Urielle

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 17:16

Nee, ik ben niet zo van de hulpteugels tijdens het rijden. Een paard wat iets te heet is, longeer ik voor ik erop stap. Paarden die gewoon te moeilijk voor me zijn laat ik staan. Van hulpteugels ga ikzelf niet beter rijden

Bij paarden die buiten heel erg heet worden maar in de bak superbraaf zijn, kan ik me voorstellen dat je daar wel een hulpteugeltje aanhangt, omdat ze moeten leren buiten te komen en dat liefst ook nog op een veilige manier moeten leren. Ik heb voor die gevallen een pessoabitje in de kast liggen, zodat ik in geval van nood dat tweede teugeltje erbij kan pakken. Liever even fors op de rem dan met zijn tweeen tussen de auto's springen denk ik dan Het is geen ideale oplossing maar een paard buiten aan de kletter vind ik echt te gevaarlijk.

pilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:12

mijne explodeert soms tijdens het opstappen, ik vind dat dat niet kan, ik ben nl. al 2x heel verkeerd gevallen. De 1e keer stond hij niet helemaal stil, en gebeurde het heel onverwachts. Dus hierna moest hij met opstappen gewoon 100% stilstaan. De laatste keer deed hij het toen ik bijna ging zitten en dus nog niet beide beugels in had met alle gevolgen van dien. Je gaat er gewoon knetterhard af........... en daarnaast wordt je er heel onzeker van.

Ook al longeer ik hem vooraf, en stond hij dus met opstappen gewoon netjes stil, hij doet het toch. Hij is 4. En waarom.........?? Maar eng en gevaarlijk is het wel. Uit voorzorg heb ik alles (zadel/rug) na laten kijken, maar er was niets te vinden, dat maakt het helemaal eng voor mij want waarom doet hij het vraag ik me af. Volgens ''de kenners'' doen paarden dit zeker niet om je te pesten maar is het echt uiting van iets (pijn) wat wij niet in de gaten hebben. Moeilijk allemaal maar hoor.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:50

Ik ben het met Runningkawa en zo te lezen enkele anderen eens:
bokken, springen, exploderen mag, maar niet onder het zadel.

Mijn verzorgpaard staat altijd buiten, in weer en wind, alleen s'winters gaat hij 's nachts op stal. Hij heeft dus alle tijd van de wereld om gek te doen en lekker paard te zijn.

Tuurlijk kan het gebeuren dat hij wat frisser is, dat merk ik vaak al bij het uit de wei halen. Dan 'spelen' we wat in de bak, ik laat hem even uitdollen, en dan moet het ook klaar zijn. Dat ene uurtje van die 24 uur dat hij even aan het werk moet, dan moet hij zich gewoon gedragen.

Het komt heus wel eens voor dat hij buiten, als we een groot grasveld voor ons hebben en een rengalopje gaan maken, hij van blijdschap een megabok geeft. Hij is nog jong, en blijft een paard. Dan roep ik bestraffend "heu!" en corrigeer hem, maar ga er echt niet direct hulpteugels aanhangen oid Als het vaker voor zou komen zou ik gaan kijken naar de oorzaak van zijn bokken/explosies; te weinig beweging/te veel voer/pijn etc

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:55

Ik vind het juist oneerlijk om van een paard te verwachten dat hij maar netjes gehoorzaamd, als hij 23 uur op stal heeft gestaan. Natuurlijk moet het speels blijven, maar van mij mag het hoor, ik kan er sowieso niks tegen doen!
Die van mij schiet af en toe ook vrolijk weg, maar alleen speels, en dat vind ik zijn goed recht. Ik zet hem zo vaak los als ik kan, maar met dit bagger weer is het af en toe onmogelijk.
Maar voor paarden die er vaker uitkomen, en los staan, is het natuurlijk iets heel anders.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 18:57

als hij 23 uur op stal heeft gestaan is dat idd oneerlijk

maar ik vind het nog veel oneerlijker om hem zo lang op die stal te zetten...

snoeppapier

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 20:41

runningkawa schreef:
als hij 23 uur op stal heeft gestaan is dat idd oneerlijk

maar ik vind het nog veel oneerlijker om hem zo lang op die stal te zetten...

Precies! Als mijn verzorgpaard 23 uur per dag op stal staat zou het gewoon niet fair hem kwalijk te nemen dat hij even zn energie kwijt moet! Gelukkig in mijn geval loopt hij de hele dag buiten en kan hij zo paards wezen als hij zelf wil, fijn met soortgenoten

Ik ben sowieso tegenstander van je paard de hele dag + nacht op stal zetten, maar dat is weer een heel ander verhaal...