Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StalGriendt

Re: Rijden op een welsh, gewicht ruiter ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:47

Ik heb ook een welsh a die volgend jaar 3 wordt. In de zomer wil ik haar beleren. Ik ga er eerst zelf een paar keer op (1.72 en 58 kilo) maar daarna zoek ik een kleiner ruitertje voor haar en ga ik haar voor mezelf voor de kar beleren. Ik vind het niet uitzien als zo'n groot iemand op zo'n klein ponytje zit en ik vind jullie ook wel erg zwaar. Vooral als de pony nog jong is en niet uitgegroeid kan hij daar rug- en beenklachten van krijgen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:49

Ik vind het persoonlijk te zwaar. Ik heb zelf een Welsh A gehad van 1.20 en ik ben 1.61 en woog toen 70 kilo (inmiddels 65 ) en ben er één keer maar zelf op gegaan toen ze echt niet wilde galopperen en eigenwijs was, en toen ook nog maar vijf minuutjes tot ze luisterde. Maar dat vond ik eigenlijk niet kunnen van mezelf.

Ik heb begrepen van een fokker dat a-welshjes tot 60 kilo goed kunnen dragen. Zwaarder vormt een te grote belasting voor de gewrichten. Lengte mag geen issue zijn.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:02

Ik heb zelf ook Welsh-A tjes staan maar rij er zelf uiteraard niet op (daar ben ik echt veel te zwaar voor)
Af en toe komen er wel eens meiden rijden maar die komen er niet op voor ik zeker ben van hun gewicht, ik trek de grens bij 50kg.
Ik weet dat ze maximaal 60kg zouden kunnen dragen (ligt ook maar net aan de bouw) en daar ga ik dus 10kg onderzitten om zeker te zijn dat het niet te zwaar is.
Welshjes zijn hartstikke sterk maar kijk eens naar die luciferbeentjes (dat hebben die van mij dus wel) dan durf ik er niet meer gewicht op te zetten hoor.
Ik vind het ook erg link om te zeggen, ach ik probeer het wel en ik zie wel of hij het kan houden of niet.
Een Welshje zal niet snel opgeven, dan rij je straks een jaar of zo en blijkt dat hij er toch allemaal kwalen aan heeft overgehouden, slijtage, rugproblemen, beenproblemen.......nee, ik zou het echt niet op mijn geweten willen hebben hoor!

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:42

Dit is echt het eerste moment in mijn leven dat ik wilde dat ik foto's had van 'n oude vriendin van mij op 'n superbraaf A-welshje van iets meer dan 1.20. 't Arme beest zakte 10cm door in haar rug, en kon echt niet meer pijnloos lopen. En toen ze dat duidelijk maakte (weigeren en bokkesprongetjes) was ze me d'r toch een godvergeten koppige mislukking van een pony! Niet normaal meer, wat schold dat kreng. En terwijl de pony alleen maar pijn had

Ik heb zelf een A-welshje van 1.20 gehad, toen hij 4 was. Ik heb hem verkocht omdat ik nooit op 'm zou kunnen rijden en hij onder het zadel veel potentie had. Ik woog 60 kilo (1.80 lang).

Ik zou het echt nooit over mijn hart kunnen verkrijgen om op hem te gaan zitten, zeker niet met het beeld van oude vriendin op braaf A-welshje op mijn netvlies gebrand.

Nou mag ik volgens sommige van jullie een zeikerd zijn, maar ik vind dus echt dat een welshje van 1.20 niets zwaarders hoeft te dragen dan 50 kilo ergens.

En wel of niet inzien dat je pony in staking gaat, is het verschil tussen mensen met paarden en paardenmensen. Aangezien niemand echt weet welke hij is, is het gevaarlijk te zeggen "als ie in staking gaat weet ik genoeg".

Zelfde oude vriendin heeft trouwens ook een B ponytje ingereden. Toen hij 2 was, en met d'r 70 kilo. Ik denk niet dat het beestje (nu een jaar of 6) nog normaal op zijn beentjes lopen kan. En ik snap ook eigelijk niet dat je het overweegt die pony zelf in te rijden. Nog helemaal geen bespiering, nog helemaal niet gewend aan een mens op z'n rug, en dan gewoon op 'm klimmen met jou gewicht? Er zijn zat mensen op de wereld die daar licht en goed genoeg voor zijn. Ik snap dat je het graag zelf zou doen, maar koop dan een grotere pony. Eentje waarvan je zeker weet dat je op hem kan als ie volwassen is. Want dat is bij deze pony zeker niet het geval.

dressagelady

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 09:56

Amen.

Anita_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:16

Ik ben het ook helemaal met Clitia eens!
Wij hebben zelf een Welshpony van 1,31m, maar wij zouden er al nooit meer op gaan zitten, laat staan rijden.
Mijn zusje en ik zijn 21 en 25 en beiden rond de 1,70m, en wij vinden het gewoon niet kunnen om nog op zo'n beestje te gaan zitten, het voelt niet goed qua verhoudingen en ze zijn helemaal niet gebouwd voor volwassen gewicht!
Wij verhuren de pony aan een amazone van 10 jaar, zo zijn kind EN pony tevreden

MYA

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:41

Ik neem aan dat ze zelf wel merkt wanneer een pony het niet aankan ..

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 10:47

Tja en als de pony het dan gaat aangeven (wat vaak erg lang kan duren) is het te laat he, dus lekker wachten tot de pony het zelf aangeeft lijkt mij niet echt een goede zet

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 12:59

MYA schreef:
Ik neem aan dat ze zelf wel merkt wanneer een pony het niet aankan ..

Ik denk niet dat je dat zomaar merkt... Zeker bij een jonge pony weet je niet of een keer zwabberen of bokken nou komt door zijn onervarenheid of door een te zware ruiter.

Clitia heeft een mooi verhaal en denk met de 50 kilo die zij noemt ook een erg net beeld van wat wel en niet kan.

Zelf weeg ik ook maar een goede 50 kg maar ik vind mezelf ook echt te zwaar om op Pinky ofzo te gaan rijden. Soms een keer (15 minuten per maand? ) op Fellow omdat hij zo lekker kan sjouwen maar dan heb ik het ook echt wel gehad en voel ik mezelf al echt zo'n slungel op een mini... Fleur is daarin tegen nog wat groter en nog een stuk forser maar nog zie ik mezelf die niet enkele keren per week gaan trainen...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 14:34

Clitia schreef:
't Arme beest zakte 10cm door in haar rug, en kon echt niet meer pijnloos lopen.

Dat zeg ik. Doorzakken van de rug is echt het enige teken dat iemand te zwaar is. Niet alle Welsh A zijn hetzelfde en in Engeland zul je zien dat ze in de meeste gevallen trouwens door volwassenen worden ingereden. Bovendien kan een zware ruiter best helemaal niet zwaar zitten en een lichte ruiter kan een pony geweldig in de weg zitten. Dus het gaat meer om de rijkunst, het type ruiter dan het werkelijke gewicht op de weegschaal. Ook dat heb ik al gezegd, is het belangrijk WAt je doet. Een licht ruitertje dat een uur in de rondte rijdt met kop in de krul getrokken, is schadelijker voor een jonge pony dan een zwaardere ruiter die twintig minuten correct rijdt(voorop gesteld dat er geen sprake is van doorzakkende rug).

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:32

Lusitana schreef:
Ook dat heb ik al gezegd, is het belangrijk WAt je doet. Een licht ruitertje dat een uur in de rondte rijdt met kop in de krul getrokken, is schadelijker voor een jonge pony dan een zwaardere ruiter die twintig minuten correct rijdt(voorop gesteld dat er geen sprake is van doorzakkende rug).

En daarom kies je voor de middenweg.
Een ruiter die al lekker kan rijden, maar ook niet te zwaar is.
En dat zijn meestal meisjes van een jaar of 15 en een kilo of 50.

Maar als je bijvoorbeeld kijkt naar de pony's van pinky-girl, die zijn ingereden (als ik het goed heb) door meiden van rond de 12/13 jaar en onder de 50 kilo. Die lopen harstikke netjes en braaf.

Pink_Horizon

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:37

Bedankt Lieke

Klopt. Op Pinky heb ik zelf de eerste keer gezeten en gestapt (toen was ik ook nog een stuk jonger, is 4 jaar geleden ) en verder hebben alle verzorgsters de ponys zelf ingereden en beleerd. Uiteraard met mijn helpende hand, instructie en toezicht maar ik had het zelf niet beter kunnen doen! .

Caitlin (toen 11 jr) heeft Pink ingereden. Later lekker nagefelijk doorgereden door Wieke (toen 12 jr oud).
Wieke (toen 11 jr) heeft Fellow ingereden. En ook die loopt heerlijk nagefelijk.
Wieke (nu 12 jr) is Fleur aan het inrijden. Pas 1 keer erop gezeten dus nog weinig van te zeggen verder .
Vanaf vandaag een meisje van 9 (wordt begin volgend jaar 10) en ook die kan al een heel aardig rondje rijden. Dus ze hoeven niet perse groot en zwaar te zijn, als ze maar wat durven en goede instructies krijgen (en uiteraard wat "Feeling", ik ken er ook genoeg waarvan ik nu al weet dat ze het nooooit gaan leren ).

Hoe zwaar ze precies zijn weet ik niet. Ik schat Wieke op zo'n 40 kg en Maureen (nieuwe meisje) op zo'n 30 kg..

Wieke krijgt soms al kritiek dat ze haar te groot vinden maar daar ga ik verder niet op in. De pony's kunnen met gemak 45kg hebben en dat weegt ze nog niet dus wat ze verder van het plaatje vinden moeten ze zelf weten. Ik heb er liever iemand op die niet 'het perfecte plaatje' is en die ze lekker ontspannen door de rug rijdt dan iemand die kleiner is en condstand zit te bonken en er om de haverklap naast ligt

Liberte

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 17:41

ik vind het eigenlijk ook te zwaar, maar je moet niet wachten totdat de rug echt inzakt, later pas krijg je daar problemen mee, ik zal wel een wat lichtere iemand zoeken voor je welshje om in te rijden, je hebt ook kinderen van 14 jaar ofzo die kunnen inrijden

Duke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-05 19:45

Ik ben het helemaal met Clitia eens. Als een pony aangeeft dat het te zwaar is, dan ben je al veel te laat. Het meisje wat mijn Daisy heeft ingereden was toen 11 jaar en denk, amper 40 kilo. En ik ben er gewoon altijd bij geweest in het begin. En dan heb ik Daisy de eerste maanden nog met fietstassen (!) gevuld met zand op haar rug gelongeerd toen ze drie was, om de spieropbouw wat te bevorderen. Vond haar nogal iel en smal en durfde niet eens dat meisje erop te zetten. Dus eerst met 20 kilo zand longeren Pas een paar maanden later meisje erop zetten.

Hester

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 09:14

Lusitana schreef:
Engeland zus, Engeland zo

Ik snap niet zo goed wat Engeland hiermee te maken heeft. Als ze daar in de sloot springen hoeven wij dat hier toch niet te doen? Gelukkig niet zeg, we zouden jaarlijks onze paarden de dood in de ogen moeten laten kijken met die hoe-heet-die-race-ook-al-weer.

Engeland is niet per definitie goed. Dus ik zie niet waarom we hun voorbeeld moeten volgen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:26

Ik bedoel niet dat daar alles per definitie goed is, maar het is het land van oorsprong. Nou ja, Wales om correcter te zijn. En dat is bergachtig en daar zijn de ponies gewoon vervoer en doen ze buiten de shows om niet aan plaatjes. Dat bedoelde ik. Als het om de Garrano ging had ik Portugal genoemd. Dat is ook een kleine pony die gewoon door volwassenen gereden wordt in de bergen.
Een pony kan bijna de helft van zijn eigen gewicht dragen.
Een lange rug kan minder aan dan een korte rug. De bouw van het dier is daarom ook belangrijk. Je kunt niet zeggen dat "een Welsh A" per definitie maar dit of dat gewicht kan dragen. De ene pony is de andere niet en je moet elk indiviueel geval apart bekijken.

Dat je de Grand National zielig vindt is jouw probleem en heeft niks te maken met de Welshpony en gewicht.

Je kunt ook niet zeggen dat ze in Nederland per definitie zo goed zijn paarden en ponies. Je moet dingen niet uit het verband halen.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-05 12:31, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:30

Zo, nu is het me echt helemaal duidelijk dat wat jij zegt onzin is!
De helft van zijn gewicht???
Dus ik kan op mijn New Forest van 400 kg een ruiter van 200 kg zetten?
Nou ik kan je vertellen dat voor hem een ruiter van 80 kg zeker te zwaar is. Hij heeft overigens een korte/normale rug.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:33

Weet je wat ik nou zo byzonder vindt? Ik zie genoeg meiden met z´n tweetjes op een pony. Dat kan wel, maar 1 ruiter met dat gewicht dus niet?
Bovendien zei ik BIJNA de helf van zijn gewicht.
Let wel, daar gaat het om een volwassen pony met goed skelet.

Hoe wil je verklaren dat een schaap een volwassen mens kan dragen, maar een pony niet?

En bij ezeltjes geldt het gewicht verhaal ineens niet?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 21-11-05 12:36, in het totaal 1 keer bewerkt

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:36

Bijna de helft van zijn gewicht, okee 150 kilo is nog altijd te zwaar hoor.
En met zijn 2tjes op een pony is ook niet goed, moge dat duidelijk zijn.
Maar als iemand voor de foto even met zijn tweeen erop zit is het geen probleem.
Zo heeft er ook wel eens iemand die eigenlijk te zwaar was op mijn pony gezeten. Maar zodra je gaat rijden (en daar valt bij mij 2x 20 minuten per week ook onder) is dat wel degelijk te zwaar.

Edit: ik weet niks over schapen en ezels, dus daar kan ik vrij weinig over zeggen.
Maar ik ken eerlijk gezegt geen mensen die op schapen rijden..

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:38

Vind jij, maar is dat wetenschappelijk bewezen?

Luister, ik zeg ook ergens in dit topic dat je met een jonge pony wel degelijk alles heel goed moet opbouwen, maar het gewicht van wat hij dragen moet op zich speelt daar weinig rol in. Een zak zand is ook zwaar op een pony rug als de bespiering er nog niet op ingesteld is. Ik hoop dat je mijn punt snapt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:44

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En op die site staan nog wel meer leuke voorbeelden.
Persoonlijk heb ik ook nog onvrijwillig op een kleine ram gereden en die ging er als een speer vandoor, kon nou niet zeggen dat hij moeite had met mijn gewicht en ik woog toen 80 kilo. En daar zitten dus wel dunnere pootjes onder.

MilesNF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:49

Maar of het goed is, is een tweede.
Maar andere dieren erbij betrekken vind ik eerlijk gezegd weinig relevant. Ik heb geen idee hoe een schaap/geit/varken/struisvogel in elkaar zit, dus kan moeilijk zeggen of dit kwaad kan of niet.

Maar goed ik denk dat deze disccussie vrij weinig zin heeft want ik geloof niet dat wij van plan zijn van mening te veranderen.

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hoop dat de TS de juiste beslissing neemt voor haar pony.
Nog een advies naar de TS: mail het stamboek en verschillende welshfokkers eens, vraag aan hun wat wel kan en wat niet. Zij hebben er al jarenlang ervaring mee.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 12:53

Ik wil mensen alleen helpen van het idee af te komen dat een mens te zwaar zou zijn voor een lastdier als een pony. In Nederland vooral lijkt men nogal bang.
Verder kan ik niks over het individuele geval van TS zeggen, daar er geen foto van de pony is.
Ik ga mee in je advies, want ze kunnen misschien ook nog komen met een adres waar de pony vakkundig kan worden ingereden. En dan? Heeft ze een pony om naar te kijken...want volgens jullie kan ze er zelf niet op.

(Wat versta jij onder goed, het is voor geen enkel dier "goed" om er op te zitten hoor)

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:30

Ik heb ook een tijdje op een weshje gereden, die was ongeveer 1.20. Ik ben ongeveer 1.70 en woog 40-45 kilo .

Lisanne1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-05 13:33

Niet echt een duidelijk foto..

Afbeelding