paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:27

Klopt, dat is het betrouwbaarste, maar dat vind niet iedereen even simpel

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:29

Het is inderdaad een enorme moeite om even die lippen opzij te duwen en van opzij te kijken...

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 11:32

ga ik gelijk doen ik hoop zo dat ik dit op kan lossen het is echt heel vervelend jullie horen het van mij of het bit wel goed zit

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:34

RK: hoe strak mag die neusriem dan zitten? Ik (en vele met mij wrs) hebben geleerd dat een combi-neusriem strak moet zitten, incl het sperriempje.

Dat loslaten geldt niet voor alle paarden... Die van mij gaat dan nog harder, miss het verschil dat het bij hem in het 'graag racen' zit, hij komt dan ook van de renbaan af. Dus als er nog andere tips zijn... Graag

Die van mij pakt dus in de galop het bit vast en heeft dan letterlijk een houten bek. Ook 'goede' ruiters hebben dit met hem...

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:35

Als je dan toch in z'n bekkie aan het gluren bent: Kijk ook eens naar de dikte van het bit, of dat er wel comfortabel uit ziet in verhouding met de rest.
Voor een paard met bijvoorbeeld een dikke tong en een laag verhemelte is een "vriendelijk bedoeld" dik bit bijzonder onprettig, daar is geen plek voor. Dat geeft ook onrust.

Ludora

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:37

Wat ik hier nergens terugvindt is dat het bit vast pakken vaak weinig te maken heeft met de mond... Euh laat ik het anders zeggen, een paard maakt zich vaak niet eens sterk in zijn mond, maar blokkeerd zijn kaken. Je kan er dan dus wel al het ijzerwerk van de Gamma in gooien, andere of strakkere neusriemen aan doen ed maar dat heeft op de kaken eigenlijk weinig nut....

De beste tip is dus het loslaten. Qua kracht win je het niet van een paard, dus hangen trekken en proberen om te draaien en dat soort gekke dingen zal niet het probleem uiteindelijk oplossen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:41

Citaat:
RK: hoe strak mag die neusriem dan zitten? Ik (en vele met mij wrs) hebben geleerd dat een combi-neusriem strak moet zitten, incl het sperriempje.

2 vingers naast elkaar, recht opstaand uiteraard
En dat is mij bij de eerst keer opzadelen al geleerd.

Ik gruwel dan ook echt van dat aansingelen van een neusriem en al helemaal bij die aansnoerdingen.
Daar moet je gewoon een keer extra controleren of het wel los genoeg zit.

Damber

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:45

runningkawa schreef:
tjonge jonge wat een advies staat er weer tussen.
om misselijk van te worden, bah
Zijn jullie nu paardenliefhebbers?

idd, los durven laten
voor de rest toch eens een bak gaan huren en lessen
want dan leer je je paard te rijden op de zit, wat je ook buiten weer kunt gebruiken.

Helemaal mee eens. Je kunt wel alles vastsnoeren, maar je lost op deze manier het probleem niet op. Het enige wat je hiermee bereikt is dat je paard waarschijnlijk andere protesten gaat verzinnen.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 11:48

Rytir

Re: paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:14

Mijn paard wordt nogal enthousiast als we naar buiten gaan. We kunnen rustig beginnen maar hoe verder we vorderen (in een hoog tempo) hoe enthousiaster ze wordt. We gaan dan steeds iets harder, haar hoofd gaat steeds ietsjes omhoog en gewone zithulpen of zelfs teugelhulpen; vergeet het maar. Dat hoeft niet zo heel erg te zijn maar zelf heb ik toch liever iets meer controle . Buiten rijd ik nu met een thiedeman. In principe rijd ik met een vrij losse teugel maar als het echt nodig is heb ik net een klein beetje meer controle. Let wel, als er iets mis is met de 'binnen' of 'buitenkant' (zadel, hoofdstel, ruiter) van je paard helpt het geen snars!

Enne, ik zou eerst toch op zoek gaan naar een bak of anders, als het echt niet anders kan, een stuk weide waar je in kan oefenen. Het is een stuk verstandiger als je je paard eerst in een vertrouwde, controleerbare situatie onder controle kunt houden. Daarna pas kun je die controle uitbreiden...

sherwood

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:24

onzin als je een neusriem zo los doet kun je hem net zo goed achterwege laten. De reden dat je zo iets leert op een manege is omdat die pony's niet anders doen dan suffe rondje lopen met ruiters op hun rug die meetal geen kaas gegeten hebben van rijden. Als je dan ook nog eens een neusriem strak doet is het voor de pony wel heel vervelend. Netals die keelriem, laat jij daar een vuist tussen???? Ik niet hoor, heb 1 keer mogen mee maken dat het paard de handel zo van z'n hoofd af schudde, en dat overkomt me geen 2 keer. Hij zit zo strak als het kan ZONDER het paard te hinderen als hij wat dieper aan de teugel loopt. Dat wil zeggen dat er dus ruimte zat is, maar er niet met alle gemak een vuist tussen kan. Ben ik nou een dierenbeul ?
Thuis doe ik gewoon de neusriem zo strak dat hij nog een gaatje strakker zou kunnen, en met "aansingelen" nog wel 2 gaatjes strakker. Het is niet voor niets dat die neusriemen zo mooi dik en zacht onderlegt zijn, dat is niet voor de sier. Daarbij vind ik dat als je paard er buiten van door gaat veiligheid voor alles gaat, en dus dat er niet gemiept moet worden over een strakkere neusriem. Paard gaat er niet dood aan, stikt niet, kan nog normaal ademhalen. Een paard hijgt namelijk niet als hij het warm heeft, dat doen alleen honden... En op een bot kun je geen neusgaten dicht drukken, lijkt me ook erg duidelijk. Het enige wat je er mee voorkomt is dat je paard gemakkelijk het bit vast pakt, niks meer en niks minder.
Dan nog over het "bitten arsenaal" Zoals al velemalen is geprobeert uit te leggen hier op bokt, zijn stangen soms zachter in de mond dan trensjes. Dan heb je een correctie stang, en dat is noks meer dan een stang met een kronkel er in, zodat het niet op de tong drukt, en ook zodat het paard het minder makkelijk met z'n tong naar z'n kiezen kan brengen.
Kawa ik heb nooit geweten dat jij een penny was... maar je zult het neem ik aan wel anders opgevat hebben...

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 12:34

ik ga proberen in haar mond te kijken ze laat dat niet zomaar toe ben ik bang,
het is een best dik bit wat ik heb dus het kan zijn dat het te dik is
het1e stuk met rijden gaat ook goed vaak als ze lekker los gereden is en we zijn en half uurtje op pad dan begint het gezeik ze gaat dan iets zoeken waar ze van kan schrikken en gaat dan rennen ik heb dan echt niks meer te zeggen ze heeft dan wat griebels zegt echt een houten bek ik heb niks meer te vertellen, en voel me dan als ik klaar ben met rijden echt heel erg schuldig omdat ik dan bang ben dat ik te hard in der mond was.
maar ze is 2 jaar geleden door de vorige eigenaar met en heel dun bit gereden met van de groeven erin het was ook en zwart bit met zilveren groeven kan dat niet de reden zijn van haar gedrag

Sily

Re: paard pakt bit vast en bijt hem haast door 2en

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:37

Een hele tijd geleden ben ik ook overgestapt van een dikker naar een dunner bit, en bij mij heeft dat aanzienlijk gescheeld, ze ontspant hier beter mee dus denk dat dat dikke bit gewoon teveel troep in haar mond was.

En anders kan je toch wel een keer een dunner bit proberen?
Niet super dun maar gewoon iets dunner zodat ze iets meer ruimte in haar mond krijgt.

bowena_84

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 12:53

Ludora schreef:
Wat ik hier nergens terugvindt is dat het bit vast pakken vaak weinig te maken heeft met de mond... Euh laat ik het anders zeggen, een paard maakt zich vaak niet eens sterk in zijn mond, maar blokkeerd zijn kaken. Je kan er dan dus wel al het ijzerwerk van de Gamma in gooien, andere of strakkere neusriemen aan doen ed maar dat heeft op de kaken eigenlijk weinig nut....

De beste tip is dus het loslaten. Qua kracht win je het niet van een paard, dus hangen trekken en proberen om te draaien en dat soort gekke dingen zal niet het probleem uiteindelijk oplossen.

Hiermee ben ik het helemaal mee eens!! Mijn pinto merrie was buiten ook helemaal vastgereden (lees met der neus tussen de rvoorbenen gebonden, passoa bit in en lekker trekken) zij kon dus ook alleen maar vasthouden en trekken.
En tja wat deed ik, ik trok terug... totdat ik mireille kwam en die heeft me leren op zit terug rijden, loslaten en Ho is Ho. Dus zodar ik me zwaar maakte moest en Ho riep moest k de teugels iets losser laten en moest Bo langzamer gaan of halthouden... dit heeft natuurlijk heel lang geduurt, maar uiteindelijk reed ik der op een halsterje met 1 touwtje en stond ze op een pinkdrukje op de teugels stil.
Ook lekker voorwaart neerwaarts rijden hielp enorm later bij het loslaten... en lukt dit allemaal niet kun je ook proberen ophoudingen te maken.. loslaten-knijpen, loslaten-knijpen, dit werkte ookw el bij bowena. Hoop dat eht luktmet je paardje

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:06

dus als ze zo hard gaat en ik wil haar op me zit terug rijden hoe moet ik dat dan doen gewoon net zo lang blijven zitten tot ze stopt of veel overgangen rijden op me zit hoe kan ik dat het best aanpakken

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:33

wat dat betreft ben ik wel een penny en dat mochten er zo te horen wel meer zijn

en ja er zit een vuist tussen de keelriem, heel gewoon toch?

Wat vele eens moeten leren, is leren fouten van hun zelf te zien
daar gaat het om!
Maar dat is te veel voor sommige, denken anky te zijn.
Ze zijn zo geweldig..

lees het verhaal van Bowena maar eens
Super! Klasse!

Maar nee de meeste proberen dat 1x en roepen kei hard, hij doet dat niet

nee, wat denk je, dat eet een computer is waar je nu een ander programmatje in zet en dat het direct werkt?

Trainen, oefenen en trainen
Dat is paardrijden als het niet lukt

niet de neusriem strak trekken
Niet een rollenbit er in smijten
simpelweg omdat de ruiter de beroerd is fatsoenlijke les te gaan halen
te beroerd is naar het eigen rijden te kijken

Noem mij maar penny, maar wel een eerlijke

En met mijn enorme heet hoofd, kan ik zonder neusriem het bos in

angelaxx

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 13:41

bij mij op stal is er eentje die in mijn ogen heel goed kan rijden op dit moment is het land te nat maar zodra het wat droger is gaat zij me er bij helpen.
maar waarom doet mijn paard het alleen als ik alleen gaat rijden als er iemand met op een paard mee gaat is er niks aan de hand en is het een mak paard wat 100% verkeersmak is die ik met en los teugeltje kan rijden.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:44

Omdat een paard een kudde dier is en zich veilig voelt bij een ander.

trouwens mijn bovenstaande bericht was niet aan jou gericht
Want jij probeert een nette oplossing te zoeken.
Het is voor die eigenwijze mensen die denken dat aansnoeren heel normaal is, dat het prettig is, omdat het wel zacht aanvoelt...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:50

runningkawa schreef:
Citaat:

2 vingers naast elkaar, recht opstaand uiteraard
En dat is mij bij de eerst keer opzadelen al geleerd.

Ik gruwel dan ook echt van dat aansingelen van een neusriem en al helemaal bij die aansnoerdingen.
Daar moet je gewoon een keer extra controleren of het wel los genoeg zit.

Dat is mij geleerd bij een gewone africhtingsneusriem, maar de combi moest dus strakker... Wat nu? Ik leer het nu nog zelfs, van renpaardtrainers, "strak moet dat ding zitten!"

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:54

Het is bij mij ook bij de combi geleerd
Ik heb eigenlijk nooit met een lage gereden

van renpaarden weet ik echt helemaal niks en hoe niet hoe die getraind worden.
Ga ik me dus ook niet aan wagen wat ver te zeggen

Wel durf ik te zeggen dat als je logisch nadenkt, het niet fijn kan zitten.

Trek je horlogebandje eens stak
nee je gaat niet dood, maar het zit vervelend
Of die strakke kol trui, daar zit je steed aan te trekken

laat staan als dat om je neus of mond zou zijn.
Zodat je gewoon je mond niet meer open kan.
Dat moet toch anders op te lossen zijn?

(dom voorbeeld, maar toch geeft het wel wat aan)

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:55

sherwood schreef:
onzin als je een neusriem zo los doet kun je hem net zo goed achterwege laten. De reden dat je zo iets leert op een manege is omdat die pony's niet anders doen dan suffe rondje lopen met ruiters op hun rug die meetal geen kaas gegeten hebben van rijden. Als je dan ook nog eens een neusriem strak doet is het voor de pony wel heel vervelend. Netals die keelriem, laat jij daar een vuist tussen???? Ik niet hoor, heb 1 keer mogen mee maken dat het paard de handel zo van z'n hoofd af schudde, en dat overkomt me geen 2 keer. Hij zit zo strak als het kan ZONDER het paard te hinderen als hij wat dieper aan de teugel loopt. Dat wil zeggen dat er dus ruimte zat is, maar er niet met alle gemak een vuist tussen kan. Ben ik nou een dierenbeul ?

Zo doe ik het dus ook, incl de keelriem etc...

griebels

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:56

kimmy1986x schreef:
ik ga proberen in haar mond te kijken ze laat dat niet zomaar toe ben ik bang,
het is een best dik bit wat ik heb dus het kan zijn dat het te dik is
het1e stuk met rijden gaat ook goed vaak als ze lekker los gereden is en we zijn en half uurtje op pad dan begint het gezeik ze gaat dan iets zoeken waar ze van kan schrikken en gaat dan rennen ik heb dan echt niks meer te zeggen ze heeft dan wat griebels zegt echt een houten bek ik heb niks meer te vertellen, en voel me dan als ik klaar ben met rijden echt heel erg schuldig omdat ik dan bang ben dat ik te hard in der mond was.
maar ze is 2 jaar geleden door de vorige eigenaar met en heel dun bit gereden met van de groeven erin het was ook en zwart bit met zilveren groeven kan dat niet de reden zijn van haar gedrag

Schuldig??? Hij doet het toch zelf!? Dan moet hij maar luisteren

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:56

ow, btw, ik heb nooit op een manege gereden, waarom dan toch zo geleerd?

Erretje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:57

runningkawa schreef:
wat dat betreft ben ik wel een penny en dat mochten er zo te horen wel meer zijn

en ja er zit een vuist tussen de keelriem, heel gewoon toch?

Wat vele eens moeten leren, is leren fouten van hun zelf te zien
daar gaat het om!
Maar dat is te veel voor sommige, denken anky te zijn.
Ze zijn zo geweldig..

lees het verhaal van Bowena maar eens
Super! Klasse!

Maar nee de meeste proberen dat 1x en roepen kei hard, hij doet dat niet

nee, wat denk je, dat eet een computer is waar je nu een ander programmatje in zet en dat het direct werkt?

Trainen, oefenen en trainen
Dat is paardrijden als het niet lukt

niet de neusriem strak trekken
Niet een rollenbit er in smijten
simpelweg omdat de ruiter de beroerd is fatsoenlijke les te gaan halen
te beroerd is naar het eigen rijden te kijken

Noem mij maar penny, maar wel een eerlijke

En met mijn enorme heet hoofd, kan ik zonder neusriem het bos in

Een bit met rolletjes is niet scherper, edoch kunnen ze minder goed grip op het bit krijgen en dus niet goed vastpakken. Het is een watertrens met rolletjes.

Maar uit de reacties van de topic-schrijfster merk ik dat, zoals al vaker geopperd, ze beter goed les kan gaan nemen om haar paardje beter onder controle te krijgen. Maar veiligheid gaat voor alles..ik hoef niet meer te zien hoe dit soort (paarden)acties eindigen in ernstige ongelukken. Wat dat lesnemen betreft ben ik het volkomen met je eens.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 13:59

Over het rollen bit zijn genoeg discussies geweest

conclusie
de 2 metalen geven wel degelijk onderling stroom af
Er is alleen nog enige discussie over hoe erg een paard dat voelt.
Maar het is op wedstrijd verboden en ik zou ook thuis het zekere voor het onzekere nemen en mijn paard daar nooit mee rijden.