Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Citaat:RK: hoe strak mag die neusriem dan zitten? Ik (en vele met mij wrs) hebben geleerd dat een combi-neusriem strak moet zitten, incl het sperriempje.
runningkawa schreef:tjonge jonge wat een advies staat er weer tussen.
om misselijk van te worden, bah
Zijn jullie nu paardenliefhebbers?
idd, los durven laten
voor de rest toch eens een bak gaan huren en lessen
want dan leer je je paard te rijden op de zit, wat je ook buiten weer kunt gebruiken.

. Buiten rijd ik nu met een thiedeman. In principe rijd ik met een vrij losse teugel maar als het echt nodig is heb ik net een klein beetje meer controle. Let wel, als er iets mis is met de 'binnen' of 'buitenkant' (zadel, hoofdstel, ruiter) van je paard helpt het geen snars!
Ludora schreef:Wat ik hier nergens terugvindt is dat het bit vast pakken vaak weinig te maken heeft met de mond... Euh laat ik het anders zeggen, een paard maakt zich vaak niet eens sterk in zijn mond, maar blokkeerd zijn kaken. Je kan er dan dus wel al het ijzerwerk van de Gamma in gooien, andere of strakkere neusriemen aan doen ed maar dat heeft op de kaken eigenlijk weinig nut....
De beste tip is dus het loslaten. Qua kracht win je het niet van een paard, dus hangen trekken en proberen om te draaien en dat soort gekke dingen zal niet het probleem uiteindelijk oplossen.

runningkawa schreef:Citaat:RK: hoe strak mag die neusriem dan zitten? Ik (en vele met mij wrs) hebben geleerd dat een combi-neusriem strak moet zitten, incl het sperriempje.
2 vingers naast elkaar, recht opstaand uiteraard
En dat is mij bij de eerst keer opzadelen al geleerd.
Ik gruwel dan ook echt van dat aansingelen van een neusriem en al helemaal bij die aansnoerdingen.
Daar moet je gewoon een keer extra controleren of het wel los genoeg zit.

sherwood schreef:onzin als je een neusriem zo los doet kun je hem net zo goed achterwege laten. De reden dat je zo iets leert op een manege is omdat die pony's niet anders doen dan suffe rondje lopen met ruiters op hun rug die meetal geen kaas gegeten hebben van rijden. Als je dan ook nog eens een neusriem strak doet is het voor de pony wel heel vervelend. Netals die keelriem, laat jij daar een vuist tussen???? Ik niet hoor, heb 1 keer mogen mee maken dat het paard de handel zo van z'n hoofd af schudde, en dat overkomt me geen 2 keer. Hij zit zo strak als het kan ZONDER het paard te hinderen als hij wat dieper aan de teugel loopt. Dat wil zeggen dat er dus ruimte zat is, maar er niet met alle gemak een vuist tussen kan. Ben ik nou een dierenbeul ?![]()
kimmy1986x schreef:ik ga proberen in haar mond te kijken ze laat dat niet zomaar toe ben ik bang,
het is een best dik bit wat ik heb dus het kan zijn dat het te dik is
het1e stuk met rijden gaat ook goed vaak als ze lekker los gereden is en we zijn en half uurtje op pad dan begint het gezeik ze gaat dan iets zoeken waar ze van kan schrikken en gaat dan rennen ik heb dan echt niks meer te zeggen ze heeft dan wat griebels zegt echt een houten bek ik heb niks meer te vertellen, en voel me dan als ik klaar ben met rijden echt heel erg schuldig omdat ik dan bang ben dat ik te hard in der mond was.
maar ze is 2 jaar geleden door de vorige eigenaar met en heel dun bit gereden met van de groeven erin het was ook en zwart bit met zilveren groeven kan dat niet de reden zijn van haar gedrag
runningkawa schreef:wat dat betreft ben ik wel een penny en dat mochten er zo te horen wel meer zijn
en ja er zit een vuist tussen de keelriem, heel gewoon toch?
Wat vele eens moeten leren, is leren fouten van hun zelf te zien
daar gaat het om!
Maar dat is te veel voor sommige, denken anky te zijn.
Ze zijn zo geweldig..
lees het verhaal van Bowena maar eens
Super! Klasse!
Maar nee de meeste proberen dat 1x en roepen kei hard, hij doet dat niet
nee, wat denk je, dat eet een computer is waar je nu een ander programmatje in zet en dat het direct werkt?
Trainen, oefenen en trainen
Dat is paardrijden als het niet lukt
niet de neusriem strak trekken
Niet een rollenbit er in smijten
simpelweg omdat de ruiter de beroerd is fatsoenlijke les te gaan halen
te beroerd is naar het eigen rijden te kijken
Noem mij maar penny, maar wel een eerlijke
En met mijn enorme heet hoofd, kan ik zonder neusriem het bos in