Discussie, hoeveelheid krachtvoer

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hoeveelheid krachtvoer per dag?

Tot 1 schep per dag,
1 (50%)
Tot 2 scheppen per dag,
Geen stemmen
Tot 3 scheppen per dag,
Geen stemmen
Tot 4 scheppen per dag,
1 (50%)
Meer dan 4 scheppen per dag,
Geen stemmen
Hoe vaak hooi 1 keer per dag,
Geen stemmen
2 keer per dag,
Geen stemmen
3 keer per dag,
Geen stemmen
meer dan 3 keer per dag,
Geen stemmen
hoeveel soorten krachtvoer 1 soort,
Geen stemmen
2 soorten,
Geen stemmen
3 soorten,
Geen stemmen
meer dan 3 soorten,
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 2

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-05 17:22

oke zo ongeveer iedereen hier is het wel met me eens. en de gene die wat grotere hoeveelheden voeren, hebben hier een goede verklaring voor vind ik.

ik voerde mijn paard eerst ook veel en veel meer, maar ik moet zeggen dat sinds hij minder krijgt eigenlijk lekkerder loopt, veel fanatieker.
ik vind toch dat je hier een beetje mee moe spelen. gewoon kijken hoe hij op minder reageert en eventueel op meer.

toch zijn er ook mensen die van mening zijn dat een manege pony meer dan 4 kilo voer nodig heeft. dit vind ik echt ontzettend onzin.

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 17:31

mijn paard (ong 1.67) van 9 jaar krijgt 2,5 kilo per dag ('s ochtends een kilo, 's middags een halve kilo en 's avond een kilo..)
daarnaast staat hij op de wei en krijgt hij 's middags en 's avonds nog wat hooi... druk is tie niet, gelukkig
eerst kreeg hij echt te veel eten (en dan alleen mais met hooi/ gras) en toen was ie echt druk.. gelukkig kan ik nu zelf de hoeveelheid bepalen..

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:12

wat krijgen jullie dieren allemaal veel !!

Ik ben een beetje aan het 'kloten' qua voer, mijne krijgt zoiezo heeel veeel hooi/voordroog, 2x per dag zo'n plak van zo'n hele grote baal, dat is een grote kuilwagen vol, en dat dus 2x.

Verder kreeg ze 1/4 kruidenmelange meusli bij per dag, maar dat is nu veranderd naar 1/4 sportmengeling meusli op een dag omdat ze voor de winter wel wat extras kan gebruiken. Bij 1/2 meusli per dag werd ze echt te heet, dat was niet leuk rijden meer :p

Ze loopt 6 dagen in de week, best wel zwaar en op zondag maken we een lange rit, die we steeds zwaarder maken om haar conditie op te werken. Dit gaat erg goed, ze loopt nu al zo'n 3 uur (met veel draf en galop) en ze is nooit echt moe als we terug komen.

lvanbattum

Re: Discussie, hoeveelheid krachtvoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 21:38

S`morgens:

3/4 biks
3/4 blanke haver met gebroken mais erdoor
Haar onbeperkte hooi rantsoen wordt aangevuld.

Na het molenwerk gaat ze van 11.00 tot 17.00 een vette weide op.

Om 17.00u

Een halve emmer appels en/of peen en hooi wordt aangevuld.

Na het werk 1/2 schep maismeel met 3/4 muesli van equiral

S`avonds:

2 scheppen biks (1 als ze weinig heeft gedaan)
1 blanke haver met gebroken mais erdoor.
Hooi aangevuld.

Ze krijgt door haar voer foene griek, zeewier en soulmate(voedingssuplement).
Na zware trainingen krijgt ze ook 2 dagen Neutradex(tegen tying-up)

Holy is een ster in het lospeuteren van pepermuntjes, boterhammetjes en snoepjes van de stalbaas (tevens haar fokker) Als ik erbij sta gaat het onder het mom van "brood trekt de kar"

Ze is nu nog een beetje schraal maar als ze wat dikker is wordt er gemindert in het krachtvoer.

We voeren basisbrok van treurniet, biologische geteelde haver met gebroken mais. En grofstengelig hooi.

Het is een draver merrie die intensief dressuurmatig getraind wordt, elke dag zowiezo een uur flink doorstapppen in de molen, en met regelmaat voor de sulky loopt en dan of tempo werkt of er gaat een jong paard achter de kar mee. Elke week gaan we 2 uur naar het strand of bos.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:02

Toydoll schreef:
wat krijgen jullie dieren allemaal veel !!

Grappig om te horen. Er zijn namelijk redelijk wat mensen (met name dressuurruiters) die niet begrijpen dat mijn paard 'dat soort afstanden' (80-100 km) kan lopen op 'zo weinig krachtvoer'.

gomir

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:14

Ot krijgt 2 keer per dag 3 scheppen Hartog Balance. (Is in totaal ongeveer 3 kilo)
Cheeka krijgt 2 keer per dag 2 scheppen Hartog Balance(Is in totaal ongeveer 2 kilo)

Beetje moeilijk te vergelijken met brok, omdat er minder eiwit inzit en meer vezels, maar ze doen het hier super op
Otje krijgt wat meer dan de merrie, omdat die door de dag heen meer verbrand en wat meer in het werk staat.

Udo2001

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:15

Mijn 4 jarige krijgt 3 kilo sportbrok per dag en drie maal voordroog per dag. En nog heeft hij af en toe dagen dat hij niet vooruit te branden is. Maar dat kan ook met zijn groei te maken hebben, ik vind dat hij het best mag hebben, omdat hij en moet werken en nog moet groeien.

maverick

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:42

maverick 1.58m ,loopt m2, wordt normaal getraind
krijgt: op en dag verdeeld over 3x
1 kg sport brok
1kg kentucky lite E
1/2kg equiral struc.

De meeste handels paarden krijgen per dag over 3x verdeeld
2 kg sport brok en 1/2 kg equiral struc.
Tuurlijk zijn er soms paarden die meer nodig hebben, bijv drachte merries of paarden die het niet zo heel goed hebben gehad ezv
dan vullen we het randsoen aan met bijv merrie brok of slobber.

Alle paarden krijgen bij ons 2x per dag een hele grote hoeveelheid hooi.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:44

Wij voeren op het oog, is altijd wisselend. Mijn merrie krijgt nu bij lichte arbeid 2 x 1 kilo brok, overdag staat ze de hele dag in de wei, als ze op stal komt om een uur of 18 's avonds haar brok, en om 22 uur zoveel kuilvoer dat ze het 's morgens net op heeft. Op het laatst van haar zoogtijd (toen ze dus een veulen aan de voet had) kreeg ze per voerbeurt 1 kilo brok, 1 kilo granenmix en 1 kilo haver, dit dus 2 keer op een dag. Ze was wel drukker, maar verrichte tevens arbeid en ze moest exploderen op de keuring.

Verder hebben we een wedstrijdhackney staan die in het seizoen maximaal 1 kilo brok krijgt op een dag, volle training en conditie, en we hebben er eentje die in lichte training staat maar 4 kilo op een dag krijgt. (Ze krijgen overigens allemaal onbeperkt ruwvoer) Het is heel moeilijk te vergelijken, het ene paard is het andere niet.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 12:33

dan ik ook maar even:
ik heb een welsh ruin van 1m40 en 15 jaar oud
hij word ene keer of vier ind e week gereden, licht werk, meestal een buitenritje of een half uurtje in d ebak.

hij krijgt 3x per dag een plak hooi 1e snee, maar wel lang en vrij grof van structuur, voedingswaarde ervan is dacht ik wel vrij goed, t ruikt ook fris en zoet.

1x per dag krijgt hij een mengeling van 1/2 schep muesli zonder haver van havens en een kwart schep basis sportbrok ook van havens.

daarnaast krijgt hij om de dag een schepje zeewier door het voer om eventuele vitamines en mineralen aan te vullen..
hij doet het er prima op!
heeft altijd lekker veel power, ziet er goed rond uit en voelt zich geloof ik wel toppie!

overdag staat hij nu in de bak( land is te nat) en snachts op stal op stro waar hij ook nog het nodige van op eet

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 12:45

Citaat:
Ze is nu nog een beetje schraal maar als ze wat dikker is wordt er gemindert in het krachtvoer.

ik vind wat jij voert echt heel erg veel als ik eerlijk ben. je geeft aan dat je paard wat schraal is, zou je dan niet eens iets anders voeren dan puur krachtvoer?
wat dacht je van mais of iets dergelijks.

en zoveel haver sorry hoor maar dat krijgen de meeste toppaarden nog niet op een dag.

Arabesk

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:09

Schrik niet....

Mijn paard krijgt.......... niets...

Alleen het gras waar hij nu op staat en als dat minder wordt hooi achtigkuil en verder geef ik hem alleen maar pavo summerfit koek voor de vitamines. Verder heeft hij een liksteen.

Dit paard wordt normaal gesproken elke dag gereden voor minstens een uur en drie keer per week voor twee uur. Vooral buitenritten gemiddelde snelheid 12 km/h

Hij ziet er goed uit, staat 24/7 buiten, zonder deken (dus wel megapluizig nu)

DeBje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:50

Ik rijd een paard (1.72) erg breed gebouwd.

Hij wordt 5x per week fanatiek gereden en 2x per week loopt hij in de voltigetraining (veel galop)

Hij staat helemaal op stal, zomers af en toe weidegang.

"s ochtends krijgt hij kuilgras, 's middags biks (1 kilo)

Na het rijden krijgt hij 1 kilo biks en 1 kilo muesli

aan het eind van de middag weer kuilgras

's avonds 2 kilo biks

Hier doet hij het super op. Ziet er echt geweldig uit!! Een poosje geleden was het kuil erg vet en was hij een beetje aan de diaree, toen hebben we hem na het rijden minder krachtvoer gevoerd, dit werkte. Na een poos werd hij wat slomer dus zijn we weer op de oude hoeveelheid krachtvoer gaan zitten dit gaat weer helemaal goed.

daffodil

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 13:59

Ach ik ben er dus één die wel veel voert:

Harm is 7 jaar, 1.73 en van nature "slank". Als ik het voer niet genoeg in de gaten hou, valt hij dus vreselijk af. Echt dik zal hij nooit worden, maar hij krijgt op dit moment:
3x daags kilo sportbrok
3 x daags plak kuil
En dan na het werk nog 1,5 kilo Kentucky met muesli, daaroverheen flinke schep zemelen en driekwart schep maismeel.

Na vorig jaar echt een drama te hebben gehad na de weiperiode, dit jaar dus consequent bijgevoerd op de wei, per dag kreeg hij twee kilo Kentucky/muesli mix. Dit jaar is het dus een stuk beter gegaan!

Alfons is ook 7, ruim 1.80 hoog en ook slank gebouwd.
Die krijgt 2x daags 2 kilo basisbrok en 2x daags flinke hoeveelheid hooi. Na het werk 2 kilo granenmix met schep zemelen en maismeel.

Ik denk dat ik vooral met Harm best veel voer, hij doet het er nu goed op, ziet er enorm goed uit en loopt als een trein!

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 14:41

merel traint ook regelmatig voor endurance(rijden regelmatig ritten van 3 uur) 2 keer in de week dressuurt ze en dan gaat ze 1 keer los en een keer longeren.

die krijgt 2 keer daags een kilo basisbrok. de staleigenaar voert naar eigen inzicht.. die gaf haar eerst ruim 2,5 kilo per keer! dus wij hebben maar even gezegd dat we dat absoluut niet willen hebben, ze at het ook gewoon niet. verder krijgt ze zeker 15 kilo kuil per dag over 2 beurten. en na het werk een halfje kruidenmuesli of slobber met peen.

doet ze het prima op. ze heeft pit zat(bloedpaardje van 1.61)

willem kreeg toen hijnog manegepaard was gerust 2 kilo brok per keer(basis en 3 voerbeurten) hij had regelmatig buikpijn en at gerust zijn voer niet op een paar dagen.

hij was echt vet toen ikhem ging leasen.

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:15

Mijn paard krijgt ook best veel voer geloof ik..
3 x per dag kilo sportbrok
2x per dag berg kuilgras
1x per dag na trainen kilo muesli en veel peen
En dan train ik zo'n 4x per week dressuur en de rest vd week longeren.

Eilatan

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 17:19

Arabesk schreef:
Schrik niet....

Mijn paard krijgt.......... niets...

Alleen het gras waar hij nu op staat en als dat minder wordt hooi achtigkuil en verder geef ik hem alleen maar pavo summerfit koek voor de vitamines. Verder heeft hij een liksteen.

Dit paard wordt normaal gesproken elke dag gereden voor minstens een uur en drie keer per week voor twee uur. Vooral buitenritten gemiddelde snelheid 12 km/h

Hij ziet er goed uit, staat 24/7 buiten, zonder deken (dus wel megapluizig nu)

De mijne kreeg heellang ook niets hoor, maar omdat ze zo ontzettend traag was met rijden, en op een gegeven moment zelfs geen energie meer had op te springen ben ik gaan bijvoeren.
Nou blijkt dus dat ze eigenlijk teweinig hooi krijgt, ik ga nu regelen dat ze onbeperkt kan krijgen dan kunnen we weer minderen met krachtvoer.

Zoals ik al zei, meer dan 1/4 kilo bijna elke dag moet je haar niet geven, dan wordt het een bommetje hahaha! En de mijne doet ongeveer dezelfde arbeid als de jouwe

wyko

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:05

Mijn paard krijgt ook niets.
Hij staat 24 uur per dag in het weiland. En hij doet het met het gras wat erin staat.
Voor het idee krijgt hij wat wortels/appels en brood en daar blijft het mee.
Als het zo natter en kouder wordt, dan ga ik hem meer ruwvoer bijvoeren. Daar moet hij het dan gewoon mee kunnen redden.
Ruwvoer blijft altijd belangrijker dan brok. Beter voor darmwerking. Een paard kan wel zonder brok, maar niet zonder ruwvoer!

dry

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:22

Mijn fjordenmerrie krijgt 2x per dag zemelen, alleen maar omdat ze vitamine E supplement en Laminix (een kruidenmengsel ter bevordering van het afvoeren van de gifstoffen ivm risico op hoefbevangenheid) nodig heeft.
Alle paarden krijgen voldoende hooi wanneer er weinig gras staat of het gras niet genoeg voeding meer bevat. Dat verschilt per paard. Straks komen ze de voederbieten brengen, die krijgen ze dan ook elke dag.
De jaarlingen krijgen wel basisbrok bij, ruim een kilo per dag per paard. Dit omdat ze in de groei zijn, er op het weiland niet zulk voedingsrijk gras staat en de fjordenhengst aan de dunne kant is.

Kan je eigenlijk ook gewoon hennengraan voeren aan een paard?
Das dus een mix van alle granen en de mais is gebroken.

__Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:17

Sommige paarden hier krijgen best veel.

Bij ons op stal wordt dagelijks vier keer hooi gevoerd en twee keer brok, waardoor de hoeveelheid ruwvoer in verhouding ook een stuk meer is dan krachtvoer.
Mijn pony (Haflinger) rijdt drie tot vier keer per week en wordt verder gelongeerd of buiten rijden of springen ofzo. Dus er wordt bijna dagelijks wat met hara gedaan. Zij krijgt twee keer 1/4 brok, en vier keer hooi. En dat is echt genoeg voor haar.

haf_jessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:43

Mijn draver krijgt 3 keer per dag 1 kilo sportbrok
Dit is een wel een brok met een laag eiwitgehalte.
Verder krijgt hij 4 keer perdag hooi,dus heeft de hele dag ruwvoer tot zijn beschikking.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:16

Het rantsoen van mijn 13-jarige dravermerrie (1.56 m hoog)is als volgt:
- overdag staat ze op het weiland waar nog volop gras staat (op dit moment van 8.00 tot 17.00). Dagelijks wordt het draadje verzet en krijgt ze nieuw gras er bij
- 's avonds twee dikke plakken goed, lan stengelig, hooi. Als het bijna op is als ik om 21.30 uur naar huis ga krijgt ze nog een plak extra)
- 1 kg Subli basisbrok (als ze "s avonds op stal komt)
- 0,5 kg Hartog Balance structuurmuesli na het rijden (dit wissel ik 1 keer per week (op de rustdag) af met Havens slobber)

Haar arbeid, afhankelijk van het weer, ongeveer als volgt:

- 1 rustdag
- 3 dagen minimaal 1 uur dressuurgericht rijden in de bak
( ong. 35 minuten stap ( incl 10 min losstappen en 10 min uitstappen)/ 20 minuten draf/ 5 min galop)
- 1 dag 45 minuten longeerwerk
- 1 dag "kleine" buitenritje met veel stapwerk, ongeveer 1,5 uur
- 1 dag buitenrit door de duinen en strand met heel veel draf/ galop en in mul zand (2 a 3 uur)

Als ik een lange rit gepland heb krijgt ze trouwens ongeveer 0,5 kg Havens kentucky lite op de dag voor de rit en op de dag van de rit extra erbij.

Cookie krijgt momenteel nog 1 schepje Opkikker (vitamine, mineralen, gist en probiotica) door haar muesli. Met die Opkikker ben in van de zomer na een koliek en omdat haar mest zo dun bleef. Nu is de pot Opkikker bijna leeg en vraag ik mij af of ik nog een vitaminesupplement moet blijven bijvoeren.

Momenteel ziet ze er goed uit. Je kan haar ribben net voelen.
Vorige winter voerde ik trouwens 1 kg Pavo condition extra, 1,5 kg Havens draversbrok en 1 kg Havens Kentucky en toe was ze te dun. Toen kreeg ze, voor mijn gevoel, ook wel minder ruwvoer (dit was op een andere pensionstal)

Ing__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:33

Loesjuh schreef:
Sommige paarden hier krijgen best veel.

Bij ons op stal wordt dagelijks vier keer hooi gevoerd en twee keer brok, waardoor de hoeveelheid ruwvoer in verhouding ook een stuk meer is dan krachtvoer.
Mijn pony (Haflinger) rijdt drie tot vier keer per week en wordt verder gelongeerd of buiten rijden of springen ofzo. Dus er wordt bijna dagelijks wat met hara gedaan. Zij krijgt twee keer 1/4 brok, en vier keer hooi. En dat is echt genoeg voor haar.

ik sta hier ook met Buddy,
hij krijgt iets alleen iets meer hooi en 2 kilo sportbrok.
het is denk ik ook paard afhankelijk hoeveel eten ze nodig hebben ik rij ongeveer 5 keer soms 6 keer in de week

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:43

renatevb schreef:
Het is een KWPN er
Mijn paard krijgt:
's morgends en 's avonds het zelfde:
- 1 pavo kruidenmelange
- 1 kilo energy control
- 0,5 kilo stimix
- 0,5 kilo zemelen en haver te samen.

in totaal dus 6 kilo per dag.
bovendien krijgt hij van ruw voer zoeen 8 kilo per dag.

Is dit goed of niet?

Ik weet niet of dit al genoemd is door iemand, maar de maag van een paard kan per voerbeurt niet meer dan 2kg krachtvoer verwerken. Je zou deze 6kg dus zowiezo dan al beter over 3 voerbeurten kunnen verdelen.

Daarnaast is het zo dat een paard naar verhouding uit 1kg voer meer voedingsstoffen haalt dan uit 2kg ineens. Het lichaam krijgt nl 'toch wel genoeg' binnen en hoeft daardoor niet zoveel moeite te doen dan als er maar 1kg binnen zou komen. Theoretisch gezien kan het dus zo zijn dat jouw paard uit die 2kg krachtvoer dezelfde hoeveelheid voedingsstoffen opneemt als dat je hem maar 1,5kg zou hebben gegeven.

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 15:56

Mijn merrie krijgt sochtends 1/4 brok dan gaat ze naar buiten en om 12 uur als ze binnen komt krijg ze nog een keer 1/4 brok en hooi.En om vier uur krijgt ze nog een keer 1/4 brok en om half 10 nog is hooi.