bandages echt slecht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

grassie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-02 16:26

nogal verdeelde meningen dus .

Ik heb alles zo eens doorgelezen, maar loopt gigantisch uiteens.

ik mag er dus wel vanuit gaan dat een uurtje bandages bij dressuur/ springen/ longeren in de bak geen kwaad kan?

Ik wel er btw gewoon iets om, want als die lompe koe van mij zichzelf wel een keer aantikt ben ik niet blij zonder bescherming.

ik wil trouwens wel weer zo snel mogelijk over op peesbeschermers, omdat het oa een stuk sneller gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 17:59

carola schreef:
Een gezond mens loopt toch ook niet de hele dag met enkelbandages e.d.???

De vergelijking met een enkel-of kniegewericht, die ik hier op bokt wel vaker hoor, slaat natuurlijk helemaal nergens op. Een enkel of knie is een scharniergewricht, de kogel van een paard is (vandaar de naam...) een [b]kogel[b/]gewricht. De reden dat een knie zwakker zou worden, is omdat je het gewricht fixeert (waarbij het niet het gewricht zelf maar het bandapparaat eromheen is, en ik de hele redenatie uberhauptal dubieus vindt, maar dit terzijde). Bij een bandage is dat helemaal niet aan de orde. De buigpezen die aan de achterkant van het been liggen merken relatief weinig van de bandage, de enige structuren die er door ondersteund worden is het ophangapparaat van de kogel. Dit fixeer je er ehter niet mee, en ik zie dus niet in hoe je dat in godsnaam zou kunnen "verslappen".

Bij ondeugdelijk gebruik kan een bandage inderdaad schade toebrengen. Maar zoals Sjuimpje al zegt: als je het verkeerd gebruikt is bijna níets zonder risico.

Bandages worden niet voor niets het meest gebruikt in de dressuursport, omdat ze de beste bescherming geven voor die specifieke trainingsvorm. Om diezelfde reden pakken springruiters liever een peesbeschermer, die ontworpen is om klappen van achterop op te vangen, en rijden enduranceruiters hun lange afstanden zonder iets om de benen, vanwege het risico op broeien/schuren e.d. Zo zoekt iedere tak van sport zijn eigen middelen.

wennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:01

carola schreef:

Een uurtje dressuurtraining noem ik niet de hele dag. Als ik door het zand ga rennen doe ik ook enkelbandages om. (als ik ooit door het zand zou rennen...) Als mijn pony buiten staat heeft ze ook niets om.

De PC's die Margreet als noemde is inderdaad heel goed spul, maar helaas een beetje te duur voor mij Huilen . Ik bandageer dus. Vooral als ik ga springen, ik laat wel regelmatig iemand controleren of ik ze nog wel goed omleg. Ik heb er extra bandjes om die voorkomen dat de bandages los gaan.
Als de pezen als zwakker worden van bandageren (ALS), dan denk ik nog niet dat dat gebeurd na 1 uutje per dag. (je paard staat dan nog 23 uur zonder)

daniel79

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:04

Laura schreef:
Dat is het nou juist, iedereen 'hoort' dat bandages slecht zouden zijn. De werkelijke reden, argumentatie of ervaringen mis ik daarbij, het is gewoon zo 'want dat zegt iedereen'

Dan geloof ik het dus al niet meer. Bij ons op stal staat een ZZ spring paard. Dat beest heeft de hardste benen van stal. Hij loopt altijd met bandages, en het is echt niet zo dat die ruiter 'zó goed weet hoe te bandageren' want op dit moment rijdt een minder ervaren jongen hem en die bandageert ook. Beest heeft nog nooit wat aan zn pezen gehad. Zo zijn er meerdere, die altijd gebandageerd worden en nooit wat hebben.
Onze veearts zegt dat het onzin is dat bandages de pees verzwakken.

Dus tsja, keuze makkelijk gemaakt lijtk me, geloof ik de veearts, springruiter en eigen ervaringen of de bokkers die ervan hebben horen zeggen? Schijnheilig

En als diezelfde ZZ ruiter nou een ander paard bandageert en dat paard wordt wel kreupel? Ligt het dan aan het paard, de ruiter, manier van training, slechte bak of de bandages? Of is jou mening dan ook in 1 keer helemaal om? Beetje kortzichtig dat je de mening of visie van de bokkers die hier reageren bestempeld als "alleen maar ervan hebben horen zeggen"... en heeft die veearts van jou er statistisch onderzoek naar gedaan? Nee dus. Ik denk als je het aan alle veeartsen vraagt dat je een meer realistische opinie krijgt, en zelfs dan nog...

Ik denk dat je hier pas iets echt zinnigs over kunt roepen als hier echt onderzoek naar gedaan wordt, tot dan toe is gis- en gevoelswerk.

frappa

bandageren is niet slecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 19:58

het gebruik van bandages is niet slecht voor de benen , het geeft juist ondersteuning aan de pezen. Alleen als je een hele tijd op zachte bodem rijdt denk bijv aan een buitenrit is het niet goed, dan wordt namelijk de temperatuur in de pees word te hoog en dat is niet goed
dit heb ik geleerd op school

groetjes
fran Cool

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:25

Interessant topic! Het verhal van Zep vind ik toch wel erg logisch klinken.
Ik bandageer sinds kort weleens achter als ik op een zware bodem ga rijden of op wedstrijd ga (met het losrijden, gewoon voor de mooi). Voor heb ik 3-in-1 beschermers, niet van Prof. Choice (duuuuur) maar die van S&K. Die zijn wat goedkoper, maar de kwaliteit is prima. Ik heb ze nu sinds vorig jaar augustus en gebruik ze elke dag, ze zijn nog steeds 'als nieuw', zoals het hoort. Ze zijn er ook van Harry's Horse, maar dat zijn van die dunne dingetjes, dat kán geen nut hebben gewoon.

Rhys

Ik bandageer sinds kort weleens achter als ik op een zware bodem ga rijden of op wedstrijd ga (met het losrijden, gewoon voor de mooi). Voor heb ik 3-in-1 beschermers, niet van Prof. Choice (duuuuur) maar die van S&K. Die zijn wat goedkoper, maar de kwaliteit is prima. Ik heb ze nu sinds vorig jaar augustus en gebruik ze elke dag, ze zijn nog steeds 'als nieuw', zoals het hoort. Ze zijn er ook van Harry's Horse, maar dat zijn van die dunne dingetjes, dat kán geen nut hebben gewoon.

Rhys

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:27

ik was ook eerst best geschrokken toen ik die berichten las, maar ten keek ik in de paard&sport en zag ik al die "hoge paarden" met bandages lopen. ook bonfire, zal dus wel meevallen }>

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:35

Maar als ik nou met een dressuur wedstrijdje voor de sier bandages om wil doen. (Een gewone B proef ofzo) Kan dat dan ook kwaad Verward ?

paardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 21:36

Irisjuh schreef:
Maar als ik nou met een dressuur wedstrijdje voor de sier bandages om wil doen. (Een gewone B proef ofzo) Kan dat dan ook kwaad Verward ?

met dressuur mag dat niet eens! Knipoog

thehorsefan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 22:14

Bandages zijn niet slecht voor de pezen !!!
Dat is onzin...
Het is ook niet bewezen dat ze echt helpen hoor,maar slecht zijn ze toch niet.
Onze instructrise raad ons meestal polobandages aan omdat deze goed ondersteunen.
Pees-en kogelbeschermers hebben ook een ander doel dan bandages dus moeten ze ook niet vergeleken worden.
Ik gebruik bij mijn paard pees-en kogelbeschermers voor het springen+wandelingen en bandages voor gewone lessen(niet altijd,soms gewoon nix).
Ik gebruik ook liever bandages omdat ik ze mooier vind staan.
groetjes Joyce

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-02 23:08

carola schreef:
Het is niet zo simpel. Zoals ik al zei: ga Paardenbenen lezen. Zo goed als het daar staat beschreven kan ik het echt niet quoten.

Laat me de blz. nummers maar even weten, dan scan ik het wel in. (tekstherkenningsprogramma Lovers )

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 10:17

Margreet schreef:

Laat me de blz. nummers maar even weten, dan scan ik het wel in. (tekstherkenningsprogramma Lovers )

Uhm... Margreet, doe het hele boek dan maar! *LOL* Of tenminste alle delen die over de pezen gaan. Om te kunnen oordelen of bandages goed of slecht zijn, moet je namelijk wel precies werken hoe pezen werken, hoe ze zijn opgebouwd, enz...
Het is niet uit te leggen wanneer je geen voorkennis hebt over paardenbenen en paardenpezen. Maar goed, het blijft een topboek! (net zoals de andere boeken van Offereins trouwens).

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 13:00

Dus dan begrijp ik hieruit, Carola, dat dit je eigen interpretatie is, als je geen paginanrs. kunt noemen?

Mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-02 14:07

In de Bit van een aantal jaren geleden heeft eens een artikel gestaan over peesblessures ontstaan door oververhitting na bandageren. Dus er is blijkbaar wel onderzoek naar gedaan.

Feit is alleen, dat als ik mijn BR beenbeschermers afdoe, Toon's benen ook heel warm en bezweet zijn. Dus zou je dit soort blessures (oververhitting van de pees) ook makkelijk met andere beenbeschermers dan bandages op kunnen lopen.

Eigenlijk hoort een paard door training zo sterk gemaakt te worden dat hij niets om zijn benen nodig heeft, maar hoe doe je dat dan bij een jong, nog slungelig paard? Verward

Daar komt bij dat ik persoonlijk het nut van steun door bandages niet echt zie. Een paardenpijpbeen bestaat uit bot met wat pezen er langs. Zou dat bot echt niet voldoende stevig zijn om het werk aan te kunnen zonder een of ander wikkelding erom heen??? Zou een bandage niet eerder beperkend werken op bijv. beweging?

Het zijn slechts dingen die ik me afvraag, ik ben verder niet tegen bandageren of zo, ik bekijk het alleen een beetje nuchter Haha! . Het staat absoluut heel mooi, dat wel.

Omdat ik zelf door een blessure aan mijn hand niet goed KAN bandageren, laat ik het wel uit mijn hoofd. Ooit heb ik zelf een rekverband om mijn enkel gehad die niet goed zat. Je wilt niet weten wat ik een pijn heb gehad.... Dat ga ik mijn paardebeesten niet aan doen! Haha!

Pleasure

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-02 22:28

Het probleem bij bandages is dat men ze vaak verkeerd aan doet, waardoor blessures ontstaan. Ikzelf gebruik alleen bandages bij het lichte werk. Bij het zwaardere werk ( springen, crosstraining en conditietraining) heb ik altijd peesbeschermers aan. Deze vangen de klappen super op en zorgt ervoor dat de paarden geen blessures krijgen.
Als ik bandageer dan zit het grootste gedeelte van de bandage om de kogel voor de steun.

Groetjes
Denise

Pril

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 08:54

Hmm interessant om dit zo allemaal te lezen!

Aan de andere kant, een paard in het wild gaat zichzelf natuurlijk niet gezellig een uurtje dressuurtrainen. Als je echt serieus sport met je paard kan ik me voorstellen dat ruiters bandageren. Je verlangt toch iets meer van je paard dan ie uit zichzelf zou doen.

oberon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 10:51

Ik heb vanochtend mijn dierenarts maar eens gebeld (Dierenkliniek Bodegraven). Ik rij met bandages en mijn paard staat 's nachts in de stalbandages (alleen achter). Heb ik goede redenen voor: mijn paard wordt gek van de meeste soorten peesbeschermers, pijpkousen etc. Hij bokt net zolang totdat ze af zijn. Bij bandages doet hij dit niet ! Op stal krijgt hij bandages om voor de doorbloeding in z'n benen. de warmte van de bandage (met onderlap natuurlijk) stimuleert de doorbloeding. Verder heeft hij ze om ter bescherming van z'n benen (hij is nogal onhandig). Mijn dierenarts zegt dus dat al die horrorverhalen over bandages "ONZIN" zijn. Je maakt er de pezen niet slap mee, ze oververhitten er ook niet door etc (zijn woorden) Hij vond het juist een goed idee om Oberon 's nachts in de stalbandages te zetten. Ik geloof dat ik dan toch maar even af ga op de mening van iemand die er tig jaar voor gestudeerd heeft en dagelijks (sport)paarden behandeld.

Astrid

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 11:41

oberon schreef:
(Op stal krijgt hij bandages om voor de doorbloeding in z'n benen. de warmte van de bandage (met onderlap natuurlijk) stimuleert de doorbloeding.
Astrid

Ik heb dezelfde dierenarts!
maar oke , als ik dit zo lees heb ik 1 vraag: waarom moet er alleen doorbloeding in de achterbenen en niet in de voorbenen?
Want als je het hier voor doet, lijkt me het niet raar de voorbenen ook te doen... Verward

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 12:20

De achterbenen zitten verder van het hart af en daar is de doorbloeding dus minder dan in de voorbenen dus hopen er meer afvalstoffen en lymfe op en dus krijg je sneller dikke achterbenen dan voorbenen.

Merel Blom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 14:11

oke, da's duidelijk, thnx

Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-02 15:09

carola schreef:

Hier sluit ik me volledig bij aan! Denk dat veel mensen (let op: ik zeg niet iedereen) die bandageren geen goed onderbouwde verklaring daarvoor hebben en wellicht nieteens weten waarom ze bandageren.

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 16:19

De fysio van mijn paard zei dat een keer bandages niet slecht zijn. Maar elke dag of drie keer in de week wel. Aderen gaan zwellen tijdens het rijden, als je een bandage om hebt dan komt die ader tegen de bandage aan. Die ader kan geen kant op. En dat is heel erg slecht. De doorbloeding stopt gewoon. En dat maakt de pezen zwak en week. Ik neem aan dat mijn fysio gelijk heeft want die heeft er voor gestudeerd. Anky van Grunsven en Tineke Bartels hebben ook niet elke dag bandages om bij hun paarden en die paarden doen pas echt zwaar werk.

Boogiegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-02 16:23

ik vind ze slecht, de pezen worden er alleen maar zwakker van.
ander is als je bijvoorbeels op Z niveau rijd, dan vind ik het geen onzin want dat zijn voor de paarden ook moeilijke oefeningen, die hij niet in de natuur doet, dus vind ik wat ondersteuning wel belangrijk. maar als je geen moeilijke oefeningen doet zal ik ze zeker niet gaan gebruiken, heeft een paard in de natuur toch ook niet?hij kan heus wel op zn eigen benen lopen.