24 per dag buiten, ook in de winter - wie heeft er nog tips?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eilatan

Re: 24 per dag buiten, ook in de winter - wie heeft er nog t

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 20:56

mariana schreef:
Hoe vaak rijden jullie met de buitenpaardjes en wat doen jullie dan?

Nou hier ook een hele hoop buiten paarden, zonder schuilstal in weer en wind, ze zijn niet van suiker.

De mijne wordt gewoon 6x perweek goed gereden, we trainen voor endurance en gaan gewoon door met manege-wedstrijden (hoger nivo zijn we nog niet, maar ik ben wel van plan ook als we offiecieel starten gewoon in de winter te komen met een teddy).

Ze krijgt 2x per dag kuil (voordroog) maar ik wil dat dit opgevoerd wordt tot onbeperkt, en een 1/4 meusli op de dagen dat ze heeft gewerkt.
Ze loopt gemiddeld een uur per dag, maar op zondag maken we een lange rit met interval training en zijn we vaak wel zo'n 3/4 uur weg.

Soms als het regent haal ik haar nat en zanderig uit de paddock, dat is wel vervelend, dan spuit ik haar af om het zand weg te krijgen onder het zadel en dan gooien we daar het zadel overheen. Ze wordt (als ze droog is teminste) wel gewoon gepoetst, weet wel dat het eigenlijk niet mag maar een schoon paard is wel zo lekker :p

We zitten wel te kloten met het bijvoer, want ze kreeg kruidenmelange meusli van pavo 1/4 per dag, maar ze was met rijden niet echt voorwaarts, dus toen ben ik overgestapt naar 1/2 sportmengeling meusli, maar vandaag zat ik op een tijdbom inplaats vanmijn rustige lieve paard, dus dat gaat nu weer naar 1/4 sport mengeling :p
Maar het is dus alleen maar meusli, en daar loopt ze gewoon op hoor, en ze heeft wel een aardig conditie, 12 km achterelkaar draven (2,5 uur) en ze was niet eens moe, want de laatste 2 km wou ze het liefst in een rengalop.

Overigens gaat ze na het rijden gewoon direct de wei in, ook al heeft ze gezweet. Als ze dood zouden gaan aan zweten hadden er nu geen paarden bestaan (dan heb ik het dus wel over een deken loos en niet geschoren paard .

superwoman

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:19

jacimatho schreef:
superwoman schreef:
Hoi,

Misschien een oplossing - als je wel graag een schuilstal zou willen hebben - zoek er dan 1 op wiellen...dat mag wel......
Op marktplaats heb ik er verschillende gezien....gewoon even goed (blijven) zoeken...

Ze moeten idd niet in de modder staan . Een droge plek op het land is wel een must.

Succes!

Op wielen?....weet je nog waar je die gezien hebt?

mobiele paardenstal Advertentienr.:1123404813
Terug | Dieren en Toebehoren > Stalling en Weidegang
Grotere afbeelding

Prijs:
N.o.t.k
Datum:
05-11-05, 15:22
Gezien:
919 keer
Adverteerder

Bekijk alle advertenties van adverteerder
Beschrijving:
te koop
mobiele paardenstallen
afmetingen

stal 1: breedte x lengte x hoogte = 2,5mx5mx2,5m

stal 2: breedte x lengte x hoogte = 3mx6mx2,5m

stal 3: breedte x lengte x hoogte = 2,5mx7,77mx2,5m

Stallen zijn geheel gegalvaniseerd, wanden zijn van 21 mm betonplex en de daken zijn van damwand gemaakt.

graag telefonisch reageren.

Dit is de advertentie - mooi spul!
Op marktplaats vind je de foto!
Laatst bijgewerkt door Apple op 19-11-05 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Persoonlijke gegevens verwijderd.

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 18:26

handig om te weten dat er speciale weide likstenen zijn. Ik heb een "gewone" maar die regent wel snel weg. Waar haal je zo'n blok?

Veel stapwerk is wel het verstandigste met zo'n wintervacht. Zijn er mensen die wel intensiever rijden en hoe doen jullie dat dan met eventueel zweten?

Saar01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 18:51

mariana schreef:
Veel stapwerk is wel het verstandigste met zo'n wintervacht. Zijn er mensen die wel intensiever rijden en hoe doen jullie dat dan met eventueel zweten?

Hier ben ik ook erg benieuwd naar, die van mij staat ook dag en nacht buiten (met schuilstal)
En de afgelopen keren dat ik op haar gereden had merk ik toch wel dat ze steeds meer begint te zweten.
En dat duurt echt uren voordat het droog is, ik zet haar dus meestal maar gewoon in de wei als ik haar goed heb uitgestapt en niet meer warm is.
Ik heb ook wel eens van iemand gehoord dat je een bezweet paard gewoon de wei in kunt doen.
Hij zei dat ze daar wel aan gewent waren omdat ze 's nachts ook erg lage temperaturen te verduren krijgen.
Beetje rare logica geen idee of het klopt, maar ik vind het toch altijd wel een beetje een sneu gezicht om der bezweet in de kou te zetten
Zweetdekens zijn bij mij al helemaal geen oplossing omdat ze daar alleen maar meer van gaat zweten ( op stal soms zelfs ook)
Dus ik ga het binnenkort maar wat rustiger aan doen.

Die van ons (5 volwassen fjorden + 2 jarige en 1-jarige) krijgen trouwens 's morgens + 's avonds veel! hooi en daarbij ook nog een emmer met wortels.
Niks teveel dus, er lopen trouwens meestal ook nog 2 drachtige merries bij.
En ze lopen er altijd nog prima bij, maar dan praat ik natuurlijk wel over fjorden die zijn van nature ook wel wat gewend.
Daarbij gaan ze meestal ook met een flinke reserve vet laag de winter in dus ze kunnen opzich wel wat hebben.

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:23

mariana schreef:
bedankt voor jullie reacties!
Fijn om te horen dat er nog genoeg mensen zijn die hun paarden gewoon 24/7 buiten laten staan. Ik heb er niet zoveel van in mijn omgeving, mensen snappen niet dat ik ze graag buiten wil laten en vinden dat al snel zielig. Ik heb wel stallen maar vind het gezonder om ze buiten te laten en daarbij heeft mijn KWPNer er hobby aan om heel hard tegen de deur aan te meppen omdat ze naar buiten wil, in de wei is ze rustig

Ik heb zelf twee KWPN-ers en een Appaloosa 24x7 buiten staan. Wij hebben ook geen schuilstal maar wel boxen waar we ze in zouden kunnen zetten. Ik hou eigenlijk als critirium aan als het langer dan 12 uur AANEENGESLOTEN regent (en het er naar uitziet dat het ook de hele nacht blijft regenen) dan zet ik ze voor de nacht binnen om op te drogen en op te warmen. Volgende ochtend gaan ze weer gewoon naar buiten ook als het nog steeds regent. (Dit gebeurt misschien 3 keer in een winterseizoen)

mariana schreef:
Voor een schuilstal krijg ik geen vergunning maar ik zit erover te denken om het hek iets te verplaatsen zodat ze onder een groepje naaldbomen kunnen schuilen. Dat is niet waterdicht, maar houdt de harde buien misschien wel wat tegen. Denken jullie dat dat zin heeft of dat dat niet zoveel uitmaakt?

Ik denk dat het fijn is als ze onder bomen kunnen schuilen ik heb zelf nu twee bomen geplant in de wei en ik hoop dat ze daar veel plezier van gaan hebben als ze groot zijn

mariana schreef:
Ik lees niet dat jullie paarden te dik worden van onbeperkt kuil (droge paardenkuil dan). Ze krijgen nu 2 porties per dag en vreten zich dan vol, maar ik neem aan dat als ze gewend zijn dat het voer constant aanwezig is, ze zich minder volvreten maar eten wat ze nodig hebben. Is dat ook zo of krijg ik dan baggervette paarden?

Mijn paarden krijgen ook onbeperkt kuilgras in een grote ruif. Die ruif is echt nodig omdat ze anders echt de helft in de modder trappen...
Er wordt gewoon zo'n grote baal van een kilo of 400 ingezet. Toen ze voor het eerst onbeperkt konden eten hebben ze zich idd volgevreten. Ik denk dat het komt doordat ze eraan gewend zijn dat er nooit genoeg is. Na een aantal dagen waren ze de voernijd helemaal kwijt en gingen ze vanzelf minder eten. De appaloosa is niet te dik, de KWPN-ers zijn meestal eind vd zomer vrij dik, maar eind van de winter zijn ze weer afgevallen omdat ze in de winter meer energie verbruiken om zich warm te houden. Volgens mijn DA is dit een gezonde situatie in de natuur worden ze ook in de zomer dikker, om in de winter weer af te vallen. Als je maar zorgt dat hij nooit schraal de winter in gaat of al dik is als hij de zomer in gaat.

mariana schreef:
Voeren jullie allemaal brokken bij? Is een halve kilo per dag genoeg? Zoals ik al zei hebben mijn dames snel last van zeer ronde buiken....

Ik voer helemaal geen krachtvoer, wel een hele goede liksteen die speciaal is als aanvulling op ruwvoer bij buitenpaarden.

monteaura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:28

Een schuilstalletje misschien een idee"? Mijn pony's hebben er ook 1, maar eerlijk gezegd staan ze daar alleen als het heel warm is, of om te poepen

KelEnLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:34

mariana schreef:
handig om te weten dat er speciale weide likstenen zijn. Ik heb een "gewone" maar die regent wel snel weg. Waar haal je zo'n blok?

ik heb een Horslyx die is erg goed voor in de wei, regent niet weg en zit alles in wat ze naast ruwvoer nodig hebben. Je kunt hem gewoon bij de ruitershop of fouragehandel kopen. Ook op sommige websites kun je ze bestellen. Let wel ff op de prijs want dat verschilt nogal!

mariana schreef:

Ik rij wel intensiever, zorg ervoor dat ze voor het slechte weer al goed in conditie zijn dan staan ze iig niet helemaal doorweekt als je hebt gereden. Lang uitstappen is wel belangrijk. Ik stap ze uit totdat de HUID droog is. Uitstappen totdat die lange haren droog zijn gaat niet dan ben je drie dagen aan het stappen. Ik heb me laten vertellen dat als de huid maar weer droog is, en de haren alleen aan de buitenkant nog nat, dat je het dan kunt vergelijken met dat ze natgeregend zijn dan worden ze er niet ziek van.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:41

mijn tinker staat 24 uur buiten en komt nooit binnen
hij is buiten geboren en nooit meer binnen geweest
hij is nu ruim 3,5
hij is nooit ziek geworden
we hebben geen schuilstal maar wel wat bomen waar ze onder kunnen maar daar staan ze nooit
hij krijgt in de winter onbeperkt kuil (nou ja kuil het is meer hooi)
en gewoon basisbrok 1 schep
hier doet hij het super op en heb nooit problemen
ik zie om me heen de paarden met dekens en die naar binnen gaan als het regent
ze zijn sneller ziek
nee lekker buiten zonder dek kan best

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 19:48

mariana schreef:

Nou ik rijd dus gewoon intensief door in de winter, 4 dagen in de week intesieve dressuur/spring training en 2 dagen zware snelle bosrit, waarvan 1x een hele lange, omdat ik endurance wil starten en ze moet wennen aan van alles en haar conditie op pijl moet krijgen (die dag daarna heeft ze dus vrij, om weer te 'recoveren')

Ze zweet meestal ook wel, soms is ze echt zeiknat, meestal alleen wat klam (en dat met een dikke wintervacht! Ze kunnen hun eigen temperatuur best goed regelen)

Ik stap haar gewoon 2 rondjes uit en gooi haar gewoon het paddock in. Zolang ze maar met andere paarden staan, hun eigen vacht hebben (dus geen dekens/geschoren) en veeel, heel veel hooi krijgen kan dat geen kwaad.
Hun eigen vacht werkt al als zweet deken, waardoor als de buitenkant van de vacht nat is de huid al droog is. De afkoeling vindt dus plaats aan de búitenkant van de vacht en dus ook van de beschermlaag, waardoor het paard dus niet zomaar in eens flink afkoelt, maar het gaat heeel geleidelijk. Daarom blijft het paard ook zo lang nat. Je kan bijna stellen, hoe langer het paard nat blijft hoe beter. (uitzonderingen daargelaten, bijv bij spierbevangenheid waarbij het paard blijft zweten, maar dan ademt die ook zwaar) De ademhaling moet toch wel vrij snel weer normaal zijn.

En met de spierafkoeling, zo lang ze (hooi) eten produceert dat warmte en koelen de spieren niet zomaar af na inspanning, en ook als ze met andere paarden staan staan ze geen 3 seconden stil, constant elkaar wegjagen e.d.

In frankrijk was het zelfs zo erg, we kwamen in rengalop het weiland in en stapte af, haalde het zadel eraf en gingen weg. We hebben daar nog nooit uitgestapt, natuurlijk is dat ook niet goed, maar wisten wij toen veel. Paarden hadden overigens nooit wat en de gemiddelde leeftijd was 36 (waarvan de meeste op 34 leeftijd nog gewoon gereden werden), dus zo erg is het schijnbaar niet. Overigens ook paarden en ponys die ALTIJD buiten stonden, zonder schuilstal, in een grote kudde.

shadowflower

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 21:42

ik zou zeggen .. zet een schuilstal neer .... zorg dat ze ten alle tijden hooi hebben en geef ze biks met bietenpulp ofzo en ook nog mangels er bij en dat moet wel lukken hoor ..... ze zijn niet van suiker

Alytje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 22:36

alle paarden bij mij op stal staan ook 24/7 buiten zonder deken. We hebben wel een schuilstal, maar hoe hard het ook regent, ze blijven bijna altijd buiten staan. Dus zonder schuilstal overleven jou paarden het vast wel
bij ons krijgen ze gewoon 1 keer per dag hooi, en de hoeveelheid krachtvoer verschilt per paard.
En wij rijden gewoon door zoals altijd. We stappen ze ook niet helemaal droog. zolang het zweet maar koud is gaan ze gewoon nat de wei op, niks mis mee, ze leven allemaal nog gewoon

Jacimatho

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 08:23

tja, ik voer ze dus echt niet onbeperkt hooi, we hebben ijslanders en shetten....die groeien dan de pan uit.
Ze eten met z'n viertjes een baal hooi per dag, en dat gaat prima.
Als extraatje voer ik dikke winterpenen, maar alleen als de koude echt inzet.
Verder een goede liksteen en vers water, en een mooi droog land.

mariana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-05 16:17

Dan ga ik ze vanaf vandaag onbeperkt paardenkuil voeren en dan hoop ik dat ze snel doorhebben dat ze niet hoeven door te blijven eten alsof hun leven ervan af hangt

Goede tips en ideeen en ik ga al met een veel geruster gevoel de winter in. Ook fijn om te horen dat jullie gewoon doorrijden, ik mag zelf graag lange ritten maken met redelijk veel draf. Als ze dan nog een wat natte vacht is dat dus blijkbaar niet zo erg. En inderdaad ze zijn niet van suiker en in de natuur gaan ze ook niet dood als ze bezweet zijn na een galopje.

Heeft iemand van jullie trouwens ook ervaring met natuurlijk bekappen?

Riene

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:22

Paarden kunne gerust buiten blijven staan in de winter, maar ik vind een stalletje of schuilplaats wel een must.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:23

Moet je even naar het subforum Naturals gaan, daar is wel het een en ander over te vinden geloof ik.

Dennis

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:31

Ik heb niet alles gelezen maar reageer toch ff.

Mijn pony's(shetlanders) staan dag en nacht, zomer en winter buiten. De merries in de padock met een klein beetje beschutting(maar geen stalletje oid) en m'n hengst en drachtige merrie op het land zonder beschutting.
Kwestie van flink hooi er in en gaan met die banaan. Niet te veel poetsen. Bij die van mij word binnenkort hun borst weer geschoren zodat ik nog wel door kan blijven rijden zonder dat ik ze uit kan wringen. Dan hou ik ze nog steeds zonder deken buiten.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 16:33

ik heb momenteel 4 paarden 24/7 buiten staan. op 2 word nog gereden (ong 3 maal per week). ik heb een schuilstal waar er evt 2 in kunnen. maar ze gebruiken die niet!!
ze hebben alle 4 geen dekens op en op de wei staat nu nog meer dan genoeg gras. bijvoeren is nog niet nodig. word het nodig dan krijgen ze alleen kuil en bieten.

als jij een paard hebt zie zand eet dan zou ik idd zo´n hooiruif/kar kopen die zijn er wel goedkope 2e handse en makkelijk zelf te bouwen.