Vlas, hoe werkt het?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Charaz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:12

Ik mest nooit helemaal uit, vlas verteerd beter dan stro en mag bij ons gewoon op de mesthoop. Met vlas heb je minder kans op koliek omdat ze het minder eten en het licht verteerbaar is.

PhiaBink

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-05 23:38

Het scheelt mij vergeleken met stro 700 euries per jaar. Is de moeite dus om over te gaan op vlas. Met stro moest ik elke maand de bak (16 m3) laten legen, nu is het ongeveer 4 x per jaar. Vlas zakt beter in dan stro en je kan het flink aanstampen.

Ik haal elke keer als ik mest zie liggen de mest eruit. Bijna alle paarden zijn zeg maar zindelijk, dus heel makkelijk mesten. Overdag lopen ze buiten en als ze op stal komen ligt er kuil. 1 paard krijgt een plak stro. 1 x per week of als ik het hoor soppen haal ik de natte plekken er uit. Het bevalt ons prima.

BrankaZ

Re: Vlas, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:47

ArabStables schreef:
Of het giftig is weet ik niet, wat ik wel weet is dat het verstoppingen dus koliek kan veroorzaken waaraan een paard kan overlijden.

Sily schreef:
Arabstables, bij mij op stal werd verteld dat het minder kans op koliek had dan stro, sowieso al omdat er minder van gegeten wordt.

Nou heb ik er verder wat dat betreft weinig verstand van, dus nam aan dat toen ze dat vertelde het waar was, mijn paardjes eten er sowieso niet van.
Maar hoor wel veel tegenstrijdigheden wat dat betreft en dat vind ik altijd ietswat creapy.

Misschien dat het dan gewoon een verkooppraatje was?

Beslist geen verkooppraatje! Een kennis van mij heeft dit onlangs meegemaakt bij haar paard. Echt kantje boord, haar paard is dan ook met spoed naar een kliniek overgebracht en staat nu weer op stro.

Sily

Re: Vlas, hoe werkt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:48

Branka ik bedoelde juist verkooppraatje in de zin dat het niet koliekgevoelig zou zijn of juist minder.
Ze gaan als verkooppraatje natuurlijk niet zeggen dat het meer kans geeft op koliek.

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 08:56

_Dorien_ schreef:
ik heb eens gehoord dat het giftig is als je paard ervan eet...is dat zo?

Tuurlijk is dat niet giftig, als het giftig zou zijn dan mag dat zeker hier in Nederland niet op de markt gebracht worden hoor!
Als je paard er veel van eet kan hij inderdaad koliek krijgen, maar hetzelfde geld voor stro en daar zie je ze eerder van eten dan van vlas hoor, want zo lekker is dat vlas volgens mij niet voor hen.
Wij hebben eerst een stal met vlas gevuld om te vergelijken wat het minste werk was met uitmesten en welke het schoonst bleef. Vlas won overduidelijk van het zaagsel en stro. Nu staan alle paarden dus op vlas en ook bij de dressuurstal waar nog 3 andere paarden van ons staan zijn ze op vlas over gegaan. Als je iedere dag de natte plekken en de mest eruit haalt dan hoef je hem ook eigenlijk nooit helemaal leeg te scheppen hoor, en wat ook een groot voordeel is, is dat stro vrij snel gaat stinken naar ammoniak en vlas helemaal niet, omdat de urine echt goed naar de onderlaag zakt.
Voor mijn paard komt er nog het voordeel bij dat ik bij vlas de zijkanten goed op kan hogen zodat hij minder snel vast kan komen te liggen, want hij rolt altijd in zijn stal, met stro gaat dat een stuk moeilijker want dat zakt toch in door het gewicht van het paard.
Ik ben er heel erg blij mee oin ieder geval!

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:08

veel positieve reacties zo te lezen!

kannie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 09:17

op onze pensionstal ook 20 paarden op vlas
bevalt erg goed, maar moet wel van een goed merk zijn is mijn bevinding, heb ook wel eens vlas gehad van lavor, absorbeerde minder en stofte ontzettend, nu hebben we reposlin en hier ben ik absoluut tevreden over.
we beginnen met 5 balen in een stal van 3 bij 3, alleen mestballen eruit halen dagelijks en 1 x per week een nieuwe zak erbij.
na 2 maanden halen we de hele stal leeg en beginnen we weer overnieuw.

Karin_deB

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-05 09:30

Hoe groot is een baal/zak/pak (weet niet precies wat het is ) vlas eigenlijk?
Dus lengte en breedte?

Demini

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 10:04

RaQuKA schreef:
Hoe groot is een baal/zak/pak (weet niet precies wat het is ) vlas eigenlijk?
Dus lengte en breedte?

Even groot als een pak zaagsel meestal, maar hoe groot dat in cm is weet ik echt niet. Die van ons zijn net iets smaller ik denk 100x50x40 ofzo, maar mijn inzicht is niet zo super haha

AnneloesF

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-05 11:31

Ja, ongeveer even groot als een pak zaagsel idd... Dus makkelijk op te stapelen tegen een muur oid.

bruine

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-05 09:40

wij hebben balen van 21kilo en die worden op een pallet aan geleverd het neemt niet meer ruimte in beslag als de breedte van een pallet .