Wat is beter?Gelpad of Bontonderlegger?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Pharlap

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:52

Plus dat mijn dekje het vocht opneemt, want het gelpad ligt niet op zijn huid.

Groetjes Pharlap.

ShirleyA

Re: Wat is beter?Gelpad of Bontonderlegger?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:54

MeggieMea schreef:
Het word er toch nooit slechter van..je gaat er toch niet meer mee kapot maken ofzo??Of ben ik nu zo dom?? .

Helaas wel (niet dat jij dom bent hoor) maar je kan beter geel gelpad nemen. Er heeft jaren terug n stuk over in t Bit gestaan over gelpads en bondjes. Een gelpad kan je induwen zodat de gel verplaatst, daardoor verdwijnt de gel op die plaatsen waar de druk van het zadel het groots is. En tot overmaat v ramp gaat die gel zitten waar je nog geen drukplekken had, daar moet t nu juist niet zitten. Het gevolg is dus dat daar waar je de druk wilt verminderen de gel weg is gedrukt naar daar waar je nog geen drukkingen had! Dus daardoor heeft je paard nog meer last. Zelf heb ik n goed passend zadel met daaronder n lamsvel, voor net dat laatste stukje comfort.

Bruintje_87

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 10:56

mickey heeft een botbreuk gehad en had daarom een tijdje stil gestaan,had daarbij nog een maagzweer van de stress van de oude stal en dat allemaal bij elkaar was ze best mager geworden en mocht ik weer gaan rijden en had ik een bonte onderlegger gekocht,gewoon omdat ze erg mager was,zodat het toch wat zacht lag voor haar.

ik zelf heb voorheen ook een gelpad gehad,maar was daar niet tevreden mee omdat die strak trok over de rug,en de bonte onderlegger kan ik mee de kamer intrekken en die blijft zo liggen

rij nu nog altijd met mijn bonte onderlegger en ben er erg tevreden over

milo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:41

wij gebruiken een goed gelpad en ik ben er heel tevreden over.
hij is ook stevig, dus de gel verplaatst niet naar mijn idee. hij zweet er wel erg onder, omdat het geen bont is, dat het zweet opneemt.

MeggieMea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 16:57

Owkay.. dat zijn vele reactie's waar ik veel aan heb.. ik ben het dan vooral met ShirleyA eens..
Omdat ik zelf nu ook een Christ lamswollen bont onderlegger gekocht..
Ik ga het binnenkort uitproberen.. het zadel heeft wel een aardige voorboom dus.. het moet wel gaan lukken..
Ik ben wel blij met de reacties..bedankt allemaal...

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 08:20

ik gebruik zelf een gelpad, en het werkt prima.
Ik geloof niet dat dat schadelijk is voor je paard hoor, is dat niet een beetje onzin
Wel vermeldt ik er wel bij dat ik geen paard met rugklachten heb.
Die van mij is ook gewoon stevig, dus geen kans dat de gel verplaatst hoor, dan is er in mijn ogen iets mis met de gelpad zelf.
en je zadel ligt ook gewoon goed zeg je...
Maar ieder zo zn eigen mening....
en je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, je hebt nu een bontonderlegger gekocht, dan moet je daar gewoon mee gaan rijden.

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:47

in principe heb je bij een goed passend zadel geen bontje of gel pad nodig , als het puur om de druk verdeling gaat is een zgn shokabsorber ook een idee (dekje ) als je paard door ziekte afgevallen is is een bontje of gelpad wel ideaaal tot dat de bespiering en vetjes weer "goed"zijn en je zadel weer goed past , ik zie het als een tijdelijke oplossing als je zadel even niet meer past , paarden met een super gevoelige rug kunnen er ook baat bij hebben , rekening houdend met de verkleinende factor heb je dan dus wel een eigenlijk iets te groot zadel nodig waar je deze onderlegd anders word het geheel te smal en krijg je juist problemen

ShirleyA

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 15:38

danifur schreef:
ik gebruik zelf een gelpad, en het werkt prima.
Ik geloof niet dat dat schadelijk is voor je paard hoor, is dat niet een beetje onzin
Wel vermeldt ik er wel bij dat ik geen paard met rugklachten heb.
Die van mij is ook gewoon stevig, dus geen kans dat de gel verplaatst hoor, dan is er in mijn ogen iets mis met de gelpad zelf.
en je zadel ligt ook gewoon goed zeg je...
Maar ieder zo zn eigen mening....
en je moet gewoon doen wat je gevoel je ingeeft, je hebt nu een bontonderlegger gekocht, dan moet je daar gewoon mee gaan rijden.

Volgens n test is bewezen dat de gel echt weggedrukt wordt, Daan, bij elke gelpad. Natuurlijk gaf de test ook verschillen aan van de pads, sommigen waren ronduit slecht voor je paard. Als je wil kan ik dat artikel wel voor je opzoeken.... Heb zelf ook wel gelpads gebruikt maar daar mee gestopt al voordat Ilion zijn rug niet zo best bleek. Bodegraven heeft ook n duidelijke voorkeur voor bond. Maar blijft voor elk paard: zadel moet goed liggen, maar daar zijn we t allemaal over eens.

danifur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 23:12

ja precies, en bodegraven heb ik verder ook niets mee te maken. dat is de mening van 1 kliniek.
en mijn gelpad is gewoon goed en stevig en ik ben er blij mee.
zolang iedereen blij is met zijn ding moet dat ook maar gewoon zo blijven.
Er zijn meerdere wegen die naar rome leiden, en dus vast ook meer dingen die goed zijn voor je paard ipv 1