Boom van zadel gebroken, goedkope oplossing?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:58

smurf schreef:
Citaat:
Een zadel met gebroken boom hoort in mijn ogen maar op een plek, en dat is de kliko.

waar ie vervolgens door kinderen of buiknismeneren uitgehaald wordt en een dag later ligt ie weer op een paard, ik durf mijn zadel met gebroken boom niet eens op de stort zelf in zo'n containder te gooien, ik weet toch dat ie er achter m'n rug om direct weer wordt uitgehaald.
Helemaal uit elkaar slopen en dan in gedeeltes weggooien is volgens mij de enige optie

Zadel met wat andere bende in een plastic vuilniszak, en niemand die ziet wat er in zit. Maar je hebt wel een punt...nieteens aan gedacht. Rest de optie van ceremonieel verbranden

Morrie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 17:59

het zadel past niet eens in mijn kliko.......wij hebben zo'n miniding dat eens per 2 weken leeggemaakt wordt

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:24

inderdaad, het zadel met een gebroken boom hoort nooit meer op de paarden rug te liggen, maar waarom vinden heel erg veel mensen dit geen punt als de boom gebroken is. Ik wordt er altijd ontzettend nijdig om maar dat ik nou precies kan uitleggen wat de problemen zijn die hiervan kunnen komen nee. Ik weet alleen dat als de boom doorbreekt je echt de pineut bent en dit risico nooit moet nemen. ookal zijn er dan nog mensen die zeggen dat die kans klein is.

Ik ben het met jullie allemaal helemaal eens hoor. mijn oude zadel heeft ook een gebroken boom, en heb dit zadel inmiddels weer terug en ga het open snijden om te bekijken hoe het er uit ziet en dan verbranden

maar wat is jullie precieze reden waarom je absoluut nooit een zadel met een gebroken boom op een paarden rug mag leggen. (en dat je een fatsoenlijk passend zadel moet hebben weet ik) maar meer de gevolgen van een gebroken boom.

Duhelo

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 18:28

als het gebroken is, en er komt gewicht op, in plaats dat het mooi recht is vormt het een hoek => puntbelasting
en die punt kan naar mijn gedacht redelijk scherp zijn...
nu ben ik maar een leek, maar als ik wat logsisch denk is dit al reden genoeg om het weg te pleuren

ChristaMoor

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:15

Bij mij zakte het zadel gewoon over haar schoft heen en bleef er geen ruimte meer over. Maar ze heeft er zelf geen last van gehad, geen drukplekken ook. Ik weet niet hoe lang dit zo was, want het viel me in een keer op. Maar toen ik het wist heb ik de zadelmaker laten kijken, hij was inderdaad gebroken. Hierna nooit meer mee gereden en gelijk een ander zadel gekocht, tweede hands. De reden dat de boom was gebroken, was waarschijnlijk omdat het zadel te smal was voor het paard en er dus te veel druk op de boom kwam. Of gewoon slijtage.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:18

Als je de zweetbladen lossnijdt smurf en apart weggooid zal het zadel denk ik niet zo snel door iemand "her/misbuikt" worden..

mirgino

Re: Boom van zadel gebroken, goedkope oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-05 19:36

ik zat een jaar of 8 geleden op een pony met een wintec zadel toen ik een krak hoorde.

bleek dat de boom gebroken was,gewoon tijdens het rijden.

heb het naar Sta-rho gebracht[viel onder de garantie] en er is voor 100 gulden een andere boom in gezet.

harnessmaker

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:05

ben het eens over het vernietigen van zo'n zadel, ik zoek ze echter om op school leerlingen te laten zien en beoordelen. In mijn werkplaats dienen ze als trainings opject. Deze zadels koen niet meer in de verkoop! Het blijkt moeilijk te zijn een aantal zadels te vinden die gebroken bomen hebben en die ik gratis mag hebben voor deze doeleinden.

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 00:47

Hmm ik schaam me niet te zeggen, ik gebruik een zadel met gebroken boom }> . Waarvoor, nou om een jong paard aan het zadel te laten wennen. En nee ik ga er niet met mijn gat op zitten. hij is puur voor longeren en loslaten met zadel op. Vind het nl nogal zonde omdat met mijn goede zadel te doen. Ik heb nogal draakjes die wel eens willen uitproberen te gaan liggen met zadel .

Maare Harnessmaker, mag hij jou kant op hoor (kunnen jullie hem echt slopen ). Het was ooit een redelijk fatsoenlijk merkzadel (leeftijd, pak em beet een jaartje of 20) Zijn opvolger ligt nl al klaar, zon merkloos geval, waarvan raar maar waar de boom nog heel is. Eens kijken hoe lang dat duurt met mijn Clips

Gooi effe een PB erover met jullie adres, dan maak ik hem verzendklaar.

loutjuh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 15:31

maar volgens mij kan het dan geen kwaad (tenminste dat neem ik aan) als je er niet opzit komt er ook geen druk op het zadel. Of heb ik het nu verkeerd.

ik ben eigenlijk wel benieuwd hoe mijn zadel er van binnen uit ziet dus wil hem het liefst zelf open snijden wil je hem daarna nog steeds hebben harnessmaker??

rina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:52

Loutjuh, nee hoor zolang je er niet op gaat zitten is het niet slecht een zadel met gebroken boom te gebruiken (het was ook maar een grapje )

Pellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-05 22:57

bij van Triest is het ongeveer 140,- en dan heb je een op maat gemaakte boom voor je paard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-05 14:22

Pellie schreef:
bij van Triest is het ongeveer 140,- en dan heb je een op maat gemaakte boom voor je paard.

En dan? Het leerwerk van het oude zadel proberen om de boom heen te krijgen?

Op een boom alleen kun je lastig rijden...