Mysterieuze aandoening regio Pijnacker

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes__

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:27

@ Breedveld: even Off-topic, zat even op je site te kijken. En daar zag ik 2 foto's van thijs en Furyo in de sneeuw! Echt heel gaaf. Heb je er misschien nog meer? Dan wil ik ze graag hebben! Laat het me maar even weten via een pb-tje oke?

Groetjes Marloes

Auky

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 22:30

*slikt
Klinkt niet best!
Laten we hopen dat het snel over is.. Hou iig dit topic in de gaten, die van mij staat in Rijswijk.. niet echt heel dichtbij Pijnacker, maar je weet maar nooit he..

BabbieB

Re: Mysterieuze aandoening regio Pijnacker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 07:21

Ik laat mijn paard nogeens testen door de dierenarts. Ik weet niet of dat atypische myopathie is het bloed terug te vinden is, maar ik wil sowieso weten of hij iets onder de leden zou kunnen hebben.

Ik hou jullie op de hoogte.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:02

Sterkte BBreedveld!

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:16

Nou, de dierenarts zei dat ik als leek toch vooral niet over paardenziekten zou moeten lezen toen ik over atypische myopathie begon. Het zal dus wel niet kunnen volgens hem.

Nouja, de bloeduitslag zal in ieder geval iets van een week op zich laten wachten. Ik denk niet dat er meer uitkomt dan we nu al weten, maar als dat toch zo mocht zijn, meld ik het meteen.

Mist

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:40

Ik heb een uitgebreid verslag, onderzoek (incl autopsie verslagen) van atypische myopathie. Lijkt me overigens niet van toepassing, omdat deze paarden meestal binnen 24 uur overlijden.

Hier een stukje over de symptomen:

Clinical Signs
Horses affected by atypical myopathy presented sudden muscle weakness and stiffness. They were reluctant or unable to move and most of them quickly adopted lateral recumbency. Sudation and muscle tremors were frequently observed, whereas muscle tenseness and hemorrhagic diathesis were inconsistently mentioned [7,9]. Dyspnea and tachypnea were often reported. Recumbency and respiratory distress are thought to be the result of postural and respiratory (e.g., intercostals and diaphragm) muscles degeneration, respectively; see "Postmortem Examination". Respiratory difficulty progressed with time and was frequently the main reason for euthanasia. Despite this dramatic picture, horses were rarely anorexic. The animals had a good appetite even if swallowing seemed difficult or, in a few cases, impossible due to esophageal obstruction [11,12]. Some authors were surprised by the apparent lack of pain despite the severity of the clinical signs and the extent of muscle damage as demonstrated by the activity of muscle enzymes in serum [7,15]. On the contrary, other authors reported that the affected horses seemed to be in severe pain [2,11]. When observed, the emission of dark colored urine (Fig. 3) was the most suggestive sign of myopathy. Exceptionally, clear urines may be observed (presumably because myoglobin has not yet been excreted in sufficient amount to color the urines or, if muscular destruction has ceased). In the final stage, a few horses also showed signs of icterus [1,17,18].

als iemand interesse heeft in het volledige verslag, pb met je prive emailadres, want het is nogal veel !

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 19:12

@ Mist: heel erg bedankt voor je hulp!

Voor al ik weet (als leek) zou t best atypische myopathie kunnen zijn. Het paard dat overleed, ging in een tijdsbestek van ongeveer 12 uur van kerngezond naar dood. En t zou wel verklaren waarom alle ziek paarden uit 1 wei komen en er ergens anders ook paarden aan lijden, hoewel de aandoening absoluut niet besmettelijk is.

Maargoed, de dierenarts weet het natuurlijk beter dan ik

Esmeralda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:25

was er niet een soort van paddestoel in het gras, dat dit soort symtone gaf. het was een zeer klein paddestoeltje wat niet door de paarden herkent werd als niet kunnen eten? Meen hier vorig jaar iets over gelezen te hebben.Is sinds vorige jaar eigelijk ontdekt, Groeit door vochtig weer (en dat hebben we wel gehad)

lisjuh_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:28

Brrr ik woon in pijnacker ...
Maar er is niet zo veel mis met onze paarden alleen mijn verzorgpony hoest wat...
Ik hoop niet dat het zich uitbreid.
Ik had wel wat gehoord dat daar in de buurt was overleden door van een giftige plant te eten maar dat was dan ook het enigste...

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:37

BBreedveld schreef:
@ Mist: heel erg bedankt voor je hulp!

Voor al ik weet (als leek) zou t best atypische myopathie kunnen zijn. Het paard dat overleed, ging in een tijdsbestek van ongeveer 12 uur van kerngezond naar dood. En t zou wel verklaren waarom alle ziek paarden uit 1 wei komen en er ergens anders ook paarden aan lijden, hoewel de aandoening absoluut niet besmettelijk is.

Laat je eigen niet kisten door Da's ! volg je eigen gevoel, als je het verslag wil hebben geef maar een seintje, het legt ook uit in wat voor soort weides etc. dit verschijnsel zich voordoet.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:40

Mist.. heb je dat verslag misschien ook in het Nederlands? Mijn Engels is dusdanig slecht dat ik die medische termen niet kan vertalen

Milou1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:44

Is het niet gewoon een nieuwe influenza variant. Uiteraard kun je ze laten inenten tegen influenza, maar net als bij griep bij mensen kan er voor paarden ook wel eens een andere variant komen waar een vaccinatie niet voor werkt.

TheSam

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:46

Daar had de VA denk ik ook wel op kunnen komen...

Milou1984

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 20:50

Oja af en toe ben ik een beetje blond Sam. Maar goed om on topic te blijven weet ik het anders ook niet wat het is, maar misschien kun je een second opinion aanvragen bij een andere veearts. Wellicht dat hij je wat opheldering kan geven.

Cars

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:04

BBreedveld schreef:
Nou, de dierenarts zei dat ik als leek toch vooral niet over paardenziekten zou moeten lezen toen ik over atypische myopathie begon. Het zal dus wel niet kunnen volgens hem..

Klinkt wel een beetje minachtend van je VA(maar is hopelijk niet zo bedoeld)

Bij mij in de omtrek zijn vorig jaar paarden overleden aan atypische myopathie en toen besloot mijn tinkje ook ziek te worden(gelukkig "maar" gaskoliek)...
Ik heb mijn VA toen ook direct gevraagd of hij gehoord had van deze ziekte(was hem bekend en hij heeft nog met collega gebeld)...
Kreeg gelukkig niet het gevoel als weggezet te worden heb juist een interresant gesprek met hem erover gehad.

Is er sectie verricht op het overleden paard?

Olympia

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 21:21

Mag ik trouwens vragen wie je DA is, van wie je dit allemaal hebt?

ALs je het wilt mag het ook via PB

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:27

@CarS: tja, zulke uitspraken doet hij wel vaker. Maar ik ken hem wel als een capabel arts. En misschien heeft hij ook wel gelijk, je zou je de ergste dingen in je hoofd halen. Maar dit vind ik toch wel erg interessant.

Er is geen sectie verricht op het dode paard. Alle hoop was gericht op de bloeduitslag.

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:10

Mijn bijrijdpaard staat op de BGV. Er zijn wat paarden ziekerig geweest, maar geen echt ernstige gevallen bij mijn weten. Zal het nog eens navragen, maar volgens mij is er op de BGV niets aan de hand.

joline1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:16

Ik heb hier ook nog niks van gehoord of vernomen, maar het klinkt wel ernstig. Is het besmettelijk??

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 11:44

BBreedveld schreef:
@Banjer: Is het geval dat jij hebt meegemaakt lang geleden? En waar was het precies (dorp, stad) als ik vragen mag?

Nee, is niet lang geleden... paar weekjes ofzo... en het is in Schiedam, tegen Delft aan...

Het was iig niet besmettelijk, want paarden die bij de zieke paarden in de buurt stonden werden niet ziek...

JoT

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:42

Ik heb de eigenaresse van mijn bijrijdpaard even gevraagd of er nou wat aan de hand is op de BGV of niet, en ik heb haar de link van dit topic ook even doorgestuurd. Omdat zij zelf geen Bokker is, zet ik op haar verzoek even een korte reactie neer:

"Mensen, wat een spookverhalen, zeg, over Blauw Gele Vendel. Er is namelijk niets aan de hand. Er zijn 2 paarden geweest, die een paar dagen geen eetlust hadden en wat verhoging (38,5), na een dag of 3 à 4 was dit alles weer over. Ik heb 2 paarden op de BVG staan en die zijn beide prima in orde! Geen paniek en kom gewoon lekker je wedstrijd rijden !!! "

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:56

[/quote]

mag ik weten wie jou da is want als ik denk wie het is zou ik voortaan toch naar een andere gaan geloof mij want ik heb ook bij jan gestaan.

Renske_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:34

verhoogde leverwaarden, duidt dat niet op een vergiftiging?
iig de geiten van de buren hebben ze taxus gevoerd, die waren ook na 1,5 dag overleden en hadden verhoogde leverwaarden, na sectie bleek dat ze taxus gegeten hadden, wat hier in de verste verte niet groeit
dat van die paddestoel die groeit die deze symptomen veroorzaakt heb ik ook al eens gehoord ja

houttuin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:36

Is het geen vorm van Rhino dan, dit kun je zien daar kleine blaasjes op de tong

lightmorebh

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:39

[dat van die paddestoel die groeit die deze symptomen veroorzaakt heb ik ook al eens gehoord ja[/quote]

iemand enig idee hoe die paddestoel eruit ziet, de naam ervan, heb namelijk ook paddestoelen en de kleur is rood/oranje