Kan deze auto de trailer trekken?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Re: Kan deze auto de trailer trekken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 08:46

Het is hoe dan ook niet slim. Voor een caravan wordt al 80% aangehouden en dat is geen bewegende levende have, daarvoor is 70-75% slimmer.
Heb je verder al naar het maximum treingewicht gekeken? Dat is nog een vervelende, maar héél goede, 'adder' onder het gras.
Maar goed; niet slim deze combi want als het paard ook maar een scheet dwars zit ben je zelf de passagier; je hebt níets te vertellen.

'Over het algemeen wordt geadviseerd - vanwege het overwicht dat de trekauto dan heeft - het gewicht van de caravan te beperken tot 75 à 80% van het gewicht van de auto. De door u ingevoerde combinatie heeft een gewichtsverhouding van 81%.

Trekt u met de Citroen een beladen caravan van 1250 kg dan is dus de conclusie dat vanwege het bovengenoemd overwicht - nuttig onder kritische omstandigheden, de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading hoeft dit geen problemen op te leveren'

Tja, 'zorgvuldige belading'...... dus géén bewegend páárd

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:00

Huertecilla schreef:
Het is hoe dan ook niet slim. Voor een caravan wordt al 80% aangehouden en dat is geen bewegende levende have, daarvoor is 70-75% slimmer.
Heb je verder al naar het maximum treingewicht gekeken? Dat is nog een vervelende, maar héél goede, 'adder' onder het gras.
Maar goed; niet slim deze combi want als het paard ook maar een scheet dwars zit ben je zelf de passagier; je hebt níets te vertellen.

'Over het algemeen wordt geadviseerd - vanwege het overwicht dat de trekauto dan heeft - het gewicht van de caravan te beperken tot 75 à 80% van het gewicht van de auto. De door u ingevoerde combinatie heeft een gewichtsverhouding van 81%.

Trekt u met de Citroen een beladen caravan van 1250 kg dan is dus de conclusie dat vanwege het bovengenoemd overwicht - nuttig onder kritische omstandigheden, de caravan net iets zwaarder is dan het aanbevolen maximum gewicht. Bij zorgvuldige belading hoeft dit geen problemen op te leveren'

Tja, 'zorgvuldige belading'...... dus géén bewegend páárd

Wat is die adder van max. treingewicht?? TS heeft B-E en dan mag je tot bijna 10.000kg rijden met de juiste combinatie (speciale trekker-oplegger combinatie)
Die percentages zijn wel leuk verzonnen, maar het zegt mij meer dat de genoemde auto 150pk heeft. Daarmee heb je wat bij te zetten. Trap je 'm op z'n staart, dan gebeurt er ook wat.

radoszin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:45

Het mag dus niet ben zelf een keer aangehouden en de politie heeft me gelukkig alleen een waarschuwing gegeven, ze gaan altijd van het geladen gewicht uit of je er nou wel of niks in hebt staan.
Mijn mercedes weegt 1515 kg en mag tot 1900 kg trekken dus 100 kg te weinig voor een 2-paards trailer , totaal geladen gewicht 2000 kg.
Je bent dan officieel niet verzekerd mocht er iets gebeuren.
Het staat altijd op het kenteken wat je mag trekken en anders vraag het maar na bij de politie of een rijschoolhouder.

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:48

Ik zou er maar niet te hard van overtuigd zijn dat de politie de regels zelf goed kent...

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 10:54

Ik had in eerste instantie geen zin om mij met dit topic te bemoeien, aangezien Margreet al vele malen naar de FAQ heeft verwezen, maar er blijkbaar toch mensen zijn die het beter denken te weten dan dat er in de FAQ staat.

Een tijdje geleden speelde dezelfde vraag op het enduranceforum. Ik heb toen een mailtje gestuurd naar het KLPD met de onderstaande tekst. Let wel: ik heb hier buiten beschouwing gelaten of het veilig is om te rijden met een aanhanger die beladen zwaarder is dan de massa van het ledig voertuig. In mijn vraag gaat het er puur om of het wettelijk gezien mag.

Karin schreef:
In de praktijk merk ik dat er nog altijd veel onduidelijkheid bestaat
over het gewicht dat je achter je auto mag hangen als je rijbewijs E
achter B hebt. De situatie in dit specifieke geval is als volgt:

Volgens kentekenbewijs Mazda 626:
massa ledig voertuig: 1340 kg
toegestane maximum massa te koppelen aanhangwagen: 1500 kg (geremd)

Een tweepaardstrailer mag doorgaans tot een totaalgewicht (trailer +
inhoud) van 2000 kg worden beladen. Mag een persoon die in het bezit is
van E achter B met de bovenstaande Mazda 626 een tweepaardstrailer
trekken die is beladen met één paard waarbij het daadwerkelijke gewicht
dat hij achter de auto heeft niet boven de 1500 kg uitkomt?

Het is mij duidelijk dat het met twee paarden niet mag: daarmee kom je
immers boven de 1500 kg uit die de auto volgens het kentekenbewijs mag
trekken (of je moet er twee kleine pony's in zetten). Maar mag het met
één paard in diezelfde tweepaardstrailer wel, en waarom wel of niet?

Graag zou ik ook willen weten in welke verkeerswet ik de regelgeving
hiervoor kan vinden. Op http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=130 en
http://rijbewijs.cbr.nl/index.asp?pageid=149 vind ik wel wat informatie
en voorbeelden, maar toch verschaft mij dit niet voldoende
duidelijkheid. Mij gaat het specifiek om die max. 1500 kg
(tweepaardstrailer met één paard) die ik met E achter B (al dan niet)
daadwerkelijk op de trekhaak mag hebben (puur omdat de auto niet meer
dan 1500 kg mag trekken) ook al staat er 2000 kg op de trailerpapieren.

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw reactie!

De reactie van de afdeling Communicatie luidt als volgt:

KLPD schreef:
Eingelijk is het heel simpel. Voor het rijbewijs gelden de gewichten op het kentekenbewijs.
Voor het voorbewegen van de aanhangwagen gelden de daadwerkelijke gewichten.

Het rijden met rijbewijs BE is in dit geval noodzakelijk. Komt het daadwerkelijk gewicht van de aanhangwagen niet boven het max. toegestane max voort te bewegen (geremde) max massa dan mag deze aanhangwagen worden voortbewogen.

U vraagt om de wettelijke tekst, maar in feite staat dit op het kentekenbewijs.

Tegen de tijd dat wij ooit met deze Mazda en een tweepaardstrailer de weg op gaan (vooralsnog hebben we een anderhalfpaards) print ik dit mailtje uit en bewaar ik het bij de auto- en trailerpapieren.

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:00

Het daadwerkelijke gewicht dus, en dus mag Radoszin gewoon met zijn/haar mercedes haar trailer trekken.
(omdat je moet kijken naar het kentekenbewijs van de auto en niet van de trailer)

Ik zie het nu toch goed he?

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:03

Precies. Als Radoszin een E-rijbewijs heeft, mag deze trailer gewoon achter die Mercedes, zolang het daadwerkelijke gewicht maar niet boven de 1900 kg uit komt. Als Radoszin geen E-rijbewijs heeft, mag hij/zij helemaal niet met deze combinatie op pad.

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:21

Mag ik het nog een keer kort samenvatten om te kijken of ik het zo goed zie?

B-rijbewijs: hiervoor moet je auto zwaarder zijn dan de MTM van de trailer, maar om het te mogen trekken moet het totaal van deze 2 wel lager zijn dan 3500 kg.
Daarnaast moet de auto het bovenstaande gewicht wel mogen trekken volgens het kentekenbewijs.
(Ik bedoel het MTM gewicht van de trailer mogen trekken volgens het kentekenbewijs.)

B+E-rijbewijs: hier mag je het gewicht trekken wat op het kenteken van de auto staat, mits het MTM gewicht van de trekhaak en/of trailer niet boven het trekgewicht van de auto komen.
Je moet hierbij het laagste gewicht aanhouden.
Stel de auto mag 1900 kg. trekken, maar de trailer mag maar 1700 kg. laden, dan mag je maar max. 1700 kg. trekken met die trailer.
(even ervan uitgaande dat de trekhaak ook die 1900 kg mag hebben)

Sorry dat ik het nog een keer vraag, maar ik ga het straks ook eerst uitprinten zodat ik een volgende keer weer niet in discussie hoef op stal of waar dan ook!
Laatst bijgewerkt door Valina op 13-11-05 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Margreet

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:22

*hele diepe zucht*

Hoe vaak moet ik nou nog verwijzen naar die FAQ????

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:24

Margreet, ik haal bovenstaande gegevens uit de FAQ.
Waar zie ik het nu verkeerd dan?

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:32

oke, het ging dus eigelijk om de combie van deze auto en trailer
auto:
bestuurder heeft een BE bewijs
150 pk
max laadvermogen 1300kg
gewicht auto 1400kg

trailer:
leedvermogen 650kg
maximaal 2000 kg
geremd!

pony's die erin gaan:
300 kg
350 kg

als ik het allemaal goed begrijp mogen wij nu wel wettelijk over de weg....

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:32

Valina schreef:
Mag ik het nog een keer kort samenvatten om te kijken of ik het zo goed zie?

B-rijbewijs

: hiervoor moet je auto zwaarder zijn dan de MTM van de trailer, maar om het te mogen trekken moet het totaal van deze 2 wel lager zijn dan 3500 kg.
Daarnaast moet de auto het bovenstaande gewicht wel mogen trekken volgens het kentekenbewijs.
(Ik bedoel het MTM gewicht van de trailer mogen trekken volgens het kentekenbewijs.)

B+E-rijbewijs: hier mag je het gewicht trekken wat op het kenteken van de auto staat, mits het MTM gewicht van de trekhaak en/of trailer niet boven het trekgewicht van de auto komen.
Je moet hierbij het laagste gewicht aanhouden.
Stel de auto mag 1900 kg. trekken, maar de trailer mag maar 1700 kg. laden, dan mag je maar max. 1700 kg. trekken met die trailer.
(even ervan uitgaande dat de trekhaak ook die 1900 kg mag hebben)

Sorry dat ik het nog een keer vraag, maar ik ga het straks ook eerst uitprinten zodat ik een volgende keer weer niet in discussie hoef op stal of waar dan ook!

Daar ga je de mist in. Bij B-E rijbewijs wordt gekeken naar het WERKELIJKE gewicht; dus wat weegt de aanhanger als hij op de weegbrug staat. Je mag met B-E dus met een Eend een tweepaards trailer trekken, mits de Eend het gewicht aan de haak mag hebben wat de trailer op dat moment FEITELIJK weegt (dus NIET wat hij MAG wegen)

@h0rsii_tanii: Het allerbelangrijkste mis je nu: de trekhaak EN de auto moeten minimaal 1300kg mogen trekken! Laadvermogens, eigen gewichten en heel de rest van de trekkende auto speelt geen enkele, wettelijke, rol.

Valina

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:56

aan Ikke: maar wat hou jij nu als meetpunt aan dan?
Zoals je in het voorbeeld van de eend noemt, hou je het gewicht van de trekhaak aan, toch? "het gewicht wat de eend aan de haak MAG hebben"
Dat is toch ook wat ik zeg? (MTM van de trekhaak. Stel dat mijn trekhaak 1700 kg. MAG trekken, dan mag ik er toch ook niet meer aanhangen?

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 11:59

dus dat betekend dat ik nu naar de trekhaak moet kijken hoeveel die mag hebben??

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 12:04

max. vermogen 110 kW (150 pk)
max. koppel: 5300tpm, 235 Nm , 2500tpm
massa leeg 1396 kg
aanhanger geremd 1300 kg
aanhanger ongeremd 748 kg
kogeldruk 75 kg

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:34

Ponies plus kar = 1300 kilo. Trekhaak zegt 1300 kilo = geen probleem.
Rijbewijs BE = geen probleem.
Max. aanhangergewicht auto = geen probleem.
Blijft:
1396 + 1300 = 2696 kilo.
Wat is het max. treingewicht? Stel 3015.
Dan mag je nog 319 kilo in de auto vervoeren. Dat zijn dan drie personen plus bagage. Moet lukken.
Ik weet niet hoe 'leeg gewicht' in NL gedefinieerd is en wellicht moet de brandstof in de tank ook als lading geteld worden, maar dat is fijnslijperij.

@Ikke: met vermogen en trekkracht gaat de combinatie wel rapper van zijn plek maar sneller is juist NIET inherent veiliger......, daarvoor zijn steuren en remmen belangrijker. Dáár gaat die 70-80% over

Anke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 15:58

h0rsii_tanii schreef:
laadvermogen 570 kg
aanhanger geremd 1500 kg
aanhanger ongeremd 750 kg

dit zijn nog wat gegevens van de auto.
Mag je wel volgens de wet rijden met deze combie?

trailer weegt 600 kg, dus je kunt 900 kg erin laden, samen 1500 kg. hetgeen de auto mag trekken.
Dit mag met je B-rijbewijs alleen als je het maximummassa van je trailer op papier terug laat voeren van 2000 kg naar 1500 kg.
Met je E rijbewijs mag je tot 1500 kg met die auto trekken (wel effe checken of de trekhaak dit ook aankan)

(heb niet alle reactie gelezen.... 0, geef gewoon meteen de mijne )

ikke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 16:58

Valina schreef:
aan Ikke: maar wat hou jij nu als meetpunt aan dan?
Zoals je in het voorbeeld van de eend noemt, hou je het gewicht van de trekhaak aan, toch? "het gewicht wat de eend aan de haak MAG hebben"
Dat is toch ook wat ik zeg? (MTM van de trekhaak. Stel dat mijn trekhaak 1700 kg. MAG trekken, dan mag ik er toch ook niet meer aanhangen?

Hhhmmm, MTM van een trekhaak is geen alledaagse uitdrukking Maar zoals je het hier beschrijft, klopt het.

@Huertecilla: Remmen zijn wel belangrijk, maar gezien de forse overbemeting die daar inzit, loopt dat meestal wel los. Je gaat ook niet vol in de ho-ijzers met paarden aan de haak.
Ik hecht waarde aan het motorvermogen omdat je daarmee in staat bent een slingerende trailer door snelhiedsvermeerdering weer koest te krijgen. Het gros van wat ik hier in NL met een twee-paards zie rijden, heeft dat vermogen niet, zelfs een Dieselende Disco komt tekort.
Dat jij daar vanuit iberië anders over denkt, kan ik me wel iets bij voorstellen, er zitten wat verschillen tussen onze beide landen waardoor sommige prioriteiten wat anders gelegd moeten worden.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 17:57

oke!!

jullie maken me blij met te zeggen dat het mag
heel erg blij

nu alleen nog voor de trailer zorgen.
van de trailer waar we vandaag waren kijken waren we niet weg van de bodem, zag er niet lkkr uit....

duikpaardje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 19:10

op pagina 1 schrijf je :
h0rsii_tanii schreef:
laadvermogen 570 kg
aanhanger geremd 1500 kg
aanhanger ongeremd 750 kg

dit zijn nog wat gegevens van de auto.
Mag je wel volgens de wet rijden met deze combie?

en op pagina 2 :

h0rsii_tanii schreef:
max. vermogen 110 kW (150 pk)
max. koppel: 5300tpm, 235 Nm , 2500tpm
massa leeg 1396 kg
aanhanger geremd 1300 kg
aanhanger ongeremd 748 kg
kogeldruk 75 kg

Wat is nu het juiste gewicht ?
Als het de 1300 kg is en je hangt er dus die 2-paards trailer van 600 kg erachter met die 2 ponies van 300/400 kg zit je dus aan het maximum gewicht wat de auto mag trekken.
Reken ook nog eens de spullen en de inzittenden mee.

Theoretisch mag dit dus met je e-rijbewijs maar of ik graag met deze kombi bijvoorbeeld over de Van Brienenoordbrug zou willen gaan ?
Ik denk het niet...
Met die 1500 kg heb je iets meer marge.

Denk nog eens goed na hoe vaak en waarheen jullie met deze kombi willen gaan rijden.

Tatjanaa

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 22:23

neej we hoevenniet met deze combie over bruggetjes heen, alleen viaduckten maar dat kan wel