Nat hooi voeren; hoe maken we het hooi nat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Machie

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 21:44

idd, ik moet ook eigenlijk 24 uur het hooi laten weken Mijn paard wil het dan ook niet eten Alleen als ik het dan eerst weer helemaal uitspoel met water. Dat is me toch iets te veel werk

Anoniem

Re: Nat hooi voeren; hoe maken we het hooi nat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:32

Als je hooi koopt dat goed droog was toen het werk geperst bevat het ook minder stof, dan is grof hooi ook weer minder stoffig dan fijn hooi. Ik let daar ook altijd op. Hooi dat veel onkruid bevat, bevat ook meer schimmelssporen en dat stoft ook. Heb geluk dat ik hooi heb zonder onkruid.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 14:38

xxappiexx schreef:
Gewoon een keer uitspoelen met een tuinslang heeft weinig nut.

Vreemd toch dat mijn paard het er anders prima op doet
Natter dan nat kan iets niet worden. Het heeft absoluut geen zin iets te laten weken, er blijven alleen steeds minder voedingsstoffen in het hooi achter op die manier.

Je hoeft het stof er helemaal niet uit te spoelen, je moet het binden zodat het niet in de neus kan dwarrelen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:26

Sugarmiss schreef:
Natter dan nat kan iets niet worden. Het heeft absoluut geen zin iets te laten weken

Dat is niet helemaal waar! Sommige sporen spoel je er af, maar sommige kun je niet uitspoelen, maar door het te laten weken zwellen deze op en kleven aan het hooi. Zo kan het paard die stofdeeltjes niet inademen. Dat het paard het opeet is niet zo erg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 07:29

Het wordt er alleen maar vies van, niet echt lekker voor een paard om dit te eten, kauwen wordt ook al minder. Mijn paard eet het dan niet meer. Nu in de winter zal het meevallen, maar zo een natte kledder kan in de zomer als het heet is ook nog makkelijk weer gaan schimmelen als het te lang blijft liggen in de stal. Heb je welleens geroken hoe het stinkt?

Je merkt zelf wel of je paard gaat proesten of hoesten, doet het dit niet, heb je je doel bereikt.

Blackje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:22

Een (grote) emmer met water dicht bij de box zetten en het hooi er heel eventjes in laten weken, dan weet je ook zeker dat het nat genoeg is en met nat spuiten wordt vaak alleen de buitenkant nat en is de binnenkant nog gortdroog..
Laatst bijgewerkt door Blackje op 15-11-05 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

spettic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 09:27

Citaat:
Vreemd toch dat mijn paard het er anders prima op doet
Natter dan nat kan iets niet worden. Het heeft absoluut geen zin iets te laten weken, er blijven alleen steeds minder voedingsstoffen in het hooi achter op die manier.

Je hoeft het stof er helemaal niet uit te spoelen, je moet het binden zodat het niet in de neus kan dwarrelen.

Idd, hoe langer je het weekt hoe minder voedingstoffen erin zitten.
Wij voeren ook voordroog hooi,super spul en de paarden zijn er gek op.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:00

[quote="Blackje"]Een (grote) emmer met water dicht bij de box zetten en het hooi er heel eventjes in laten weken, dan weet je ook zeker dat het nat genoeg is en met nat spuiten wordt vaak alleen de buitenkant nat en is de binnenkant nog gortdroog..[/quote]Dat is waar als je een dikke strakgeperste plak zo in het water dompelt. Maar op mijn manier; in een kruiwagen de plak goed losmaken en dan begieten geeft gegarandeert een komplete natte hooigift.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 10:33

Ik had, twee speciekuipen staan in de buurt van een afvoer en waterleiding.
In de ene speciekuip, een plak hooi in een hooinet, water erbij. Laten weken, soms een nacht, soms een uur (lag aan de tijd die ik had).

Dan had ik een stuk bouwstaalmat afgeknipt (ongeveer 40X50 cm) die legde ik op de andere speciekuip. Dan het ingeweekte hooi oppakken en op het rooster (bouwstaalmat) leggen, en uitlekken maar.

En ga zo maar door....wel een heel werk.

In de winter, bij vorst, bestelde ik een pallet, kleine pakjes kuilvoer (voordroogkuil).