Hoevenvet... goed of slecht?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Armaris

Re: Hoevenvet... goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 11:10

Hoefolie is kankerverwekkend las ik ergens

Ik las dat hoefvet alles afsloot,dat er geen vocht meer binnenkan,zou het in mijn geval wél goed zijn?:paard staat door peesblessure altijd op de box dus hij krijgt te kampen met de ammoniak van zijn urine dat in de hoef dringt.Zou hoefvet in zijn geval wel helpen?

StalGriendt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:19

Blue_Star schreef:

Ik las dat hoefvet alles afsloot,dat er geen vocht meer binnenkan,zou het in mijn geval wél goed zijn?:paard staat door peesblessure altijd op de box dus hij krijgt te kampen met de ammoniak van zijn urine dat in de hoef dringt.Zou hoefvet in zijn geval wel helpen?

Nee, ik zou gewoon goed mesten.

Yell

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:15

Weet je wat wel echt werkt voor goede hoeven.
Levertraan!

San

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:38

Ik mag niet smeren van mijn smid, vetten is helemaal niet goed. je kan het zoals al eerder gezegd een keer doen voor de sier of voor een wedstrijdje, maar voor de rest is het onzin.

Merletje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 14:42

Mij is ook verteld dat het slecht is.

Sophie2

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:14

iemand hier zei dat het niks uitmaat of je eerst de hoeven vochtig maakt, maar dat maakt wel degelijk uit.. Heb ik in mijn encyclopedie gelezen maar ik doe het niet vaak, maar de hoefsmid zei dat het af en toe de hoeven toch even net iets meer verzorgd uiteraard niet te vaak

marloezzke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:41

paarden die regelmatig buiten komen in de wei hebben inprinciepe geen vet nodig, de natuur doet dan zijn werk en vetten is niet nodig.
een paard dat veel binnen staat zou drogere hoeven kunnen krijgen, om dan toch aan de vocht behoefte te voldoen zou je kunnen vetten, maar regelmatig met water afspoelen is ook voldoende.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:43

StalGriendt schreef:
Blue_Star schreef:

Nee, ik zou gewoon goed mesten.

Mesten? Snap het niet helemaal

Oliver

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 18:46

Uitmesten? Stal schoonmaken? Poepruimen?

Vigour

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:01

Mijn pony staat in een natte stal dus wij doen iedere keer dat wij op stal komen de hoeven natmaken en vet erop, of gewoon hoevenbalsem erop smeren. Werkt prima.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:02

in een natte stal?

hoe moet ik me dat eigenlijk voortsellen?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:18

runningkawa schreef:
in een natte stal?

hoe moet ik me dat eigenlijk voortsellen?

Euhm,in een stal met water?

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:19

Oliver schreef:
Uitmesten? Stal schoonmaken? Poepruimen?

Ik dacht aan mesten meteen aan poepen

Netje

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 23:31

Oliver schreef:
Slecht.
Mijn pony heeft hele slechte en droge hoeven. Ik mag van de smid absoluut geen hoevenvet gebruiken!

Grappig toch die verschillen. Onze paarden staan in de winter in de bak (dus in het zand) en ons paard had last van brokkelige hoeven (ze heeft geen ijzers). Op aanraden van de hoefsmit zijn we toen gaan vetten (zo gebeurd, helemaal geen moeite). Hij vertelde er juist bij dat als je het niet dagelijks of uiterlijk om de dag doet, je het net zo goed kunt laten, omdat het dan niet werkt (vandaar dat de meeste er geen verschil van merken). Bij ons werkt het goed: keurige hoeven (hoeft nauwelijks iets aan gedaan te worden: de hoefsmit is heel tevreden) en nooit meer 'flapjes' aan de hoeven.

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-05 18:46

MIjn paardje staat altijd op het land. En in de zomer stappen we 4x per week een stukje door het water.

anydale

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 19:55

Ik vet ze alleen in als ik wedstrijd heb, Wij hebben rapide hoefolie en de hoeven zien er goed verzorgd uit. Dus als je het niet te vaak doet geeft het geen probleem denk ik. Volgens mij is het ook alleen voor de show zeg maar, een soort nagellak vind ik het

Yessy

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:13

Ik begreep ooit eens van iemand dat invetten alleen echt werkt als je eerst minimaal 30 min afspuit (of in een bak met water zet??). Zelf heb ik een paard met droge hoeven die gaan brokkelen als het buiten ook droog weer is (dus bijv hoogzomer). Iedere dag na het rijden afspuiten werkt super, geen enkel probleem meer

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-05 20:14

Of de waterbak overlaten stromen in de zomer, dan is het altijd vochtig rond om de bak en komen sowieso elke dag een paar keer in het vochtige

blacky1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 00:22

Ik ben het helemaal met Netje eens, doe het zelf ook iedere dag.

Verder vraag ik mij af of bijna iedereen roept dat het slecht is uit ervaringen of omdat ze dat van hun hoefsmid hebben daar de meningen onder de hoefsmeden ook erg verdeeld zijn betreft dit topic.

Ik heb het altijd bij al mijn paarden gedaan en nog, hebben nog steeds goeie hoeven.

Allejandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:52

Ik vet ze heeeel af e ntoe in echt nie telke maand ofzo en dan gewoon om ze op conditie te houden. Misschien kan het zonder, maar ach het baad niet en die pot moet toch wel op:P

Liezel1

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:55

volgens onze smid heeft het absoluut geen toegevoegde waarde!

Joonsel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:59

op zn tijd eens de hoeven invetten kan geen kwaad...
maar als ze droog zijn kan je beter de hoeven beetje nat houden
mijn paard had daar ook last van: ik hoevenvet opgedaan, werd alleen erger...
Love_Siempre zei toen tegen mij: je moet er gewoon water opspuiten... en sindsdien zijn ze niet droog meer

meggiemeg

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 09:59

Vet/olie sluit de hoeven af, denk maar eens aan het volgende:
je vet je zadel/leren laarzen in zodat ze geen vocht op nemem en dat gebeurt na het vetten en goed onderhouden dus ook niet.
je sluit de hoef dus af voor alle natuurlijke vocht, denk aan douw 's ochtends in de wei, regenwater, vocht uit de bodem van de rijbak e.d
het is daarom aan te raden om natuurlijke middelen te gebruiken voor de hoef om deze vochtig te houden en alleen als het echt nodig is. je kunt daarbij denken aan vloeibare schapenvet of levertraanolie, deze producten worden goed op genomen door de hoef. dit is het advies wat ik van mijn hoefsmid heb gekregen. als een hoef goed is moet je er niet aan gaan lopen smeren dat is dan nergens goed voor.
een laagje schapenvet geeft ook een mooie glans!

DiantaM

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-05 10:03

Lees maar in het boek van Rob van Nassau, daar staat ook duidelijk omschreven waarom vetten slecht is voor de hoeven. Het heeft ook inderdaad geen zin om eerst af te spuiten, en dan in te vetten, want dan wrijf je alsnog het water weg. Je moet die hoeven gewoon met rust laten, de meeste problemen ontstaan omdat wij er teveel aan doen. Kijk ook maar op www.hoofcare.nl

Francien_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-05 19:08

oke