2x ontwormen=normaal?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Re: 2x ontwormen=normaal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:29

wat voor opleiding doe jij dan mistral???

Helen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:38

ellepel schreef:
oei en nu zit je dus fout!!!!

Bij poezen die ongeveer 6 weken drachtig zijn worden onder invloed van hormonale veranderingen de ingekapselde wormen larven geactiveerd.
Deze larven spoeden zich via de bloedbaan naar de melkklieren van de kat waar vervolgens via de melk de kittens kunnen besmetten.

Als eerste in deze groep de Str westri of veulenworm. Deze worm wordt in eivorm door de merrie met de melk uitgescheiden en op deze manier door het veulen opgenomen. De eieren worden ook met de mest van de merrie uitgescheiden en kunnen door de huid van het veulen binnendringen en zodoende ook op deze manier het veulen infecteren. In het lichaam van het veulen kruipen de wormen door hart en longen voordat ze in de darmen aankomen.

larven van wormen worden dus wel degelijk samen met de melk afgescheiden en kunnen zo dus door het veulen opgedronken worden.

veel mensen weten dit niet, maar zo werkt t dus wel!

Hmm oke, ik heb niks gezegd haha. Weer wat geleerd!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:41

Blue-Star, helaas weet ik er niet echt veel van. Vroeger werd het ook in Nederland gedaan maar dat mag niet meer. Het schijnt wel een heel stuk beter te werken, maar er zitten meer risico's aan. Laats hebben wij een soort van lezing gehad an een Nederlandse DA, toen ging het hier ook over (iemand die koeien had en de koeien injecteerde met ivermectine) en deze man stond er zeker niet negatief tegenover, alleen hun mogen het dus niet meer.

Iemand die hier iets van af weet? TS heeft het dus niet over ontwormingspastas, maar over injecties die gegeven worden door de DA.
Voor paarden, dus niet voor katten of honden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:51

Cydectine

zo heet het geloof ik, word ingespoten door de dierenarts...

even navragen in bijvoorbeeld utrecht hoe dat zit...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:55

Ik weet alleen dat in belgie, bij de dierenartsen die ik ken niet gespoten word .Wij ontwormen ook altijd met de normale ontwormingsmiddellen om de acht weken met een Ivermectine middel en twee maal per jaar met equimax. Wel word er inderdaad koeien ontwormd met ivermectine die ingespoten word.ik heb het daar met de boer wel eens over gehad omdat dat veel voordeliger is als de ontwormingen die wij gebruiken.Maar een verkeerde dosis kan gevaarlijk zijn voor het paard dus ik durf het niet.maar ik neem aan dat jou dierenarts wel weet wat hij doet.De koeien worden trouwens om de twee maanden ontwormd.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:00

Ivomec spuiten bij een paard kan idd. Alleen maakt een paard antistoffen aan tegen een bestanddeel van de ivomec. Een tweede keer kan het dus dodelijk zijn voor je paard. Alleen bij een hele ernstige wormbesmetting zal een DA ivomec spuiten.

Chantal

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 08:39

Ik doe het 6 keer per jaar!
Om de 8 weken

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 08:44

ik heb in het boek van henk lommers daar iets over gelezen, dat is een dierenarts. als je wilt kan ik wel even kijken wat daar staat. daar staan in wanneer je moet ontwormen als hij heel het jaar op stal staat, of alleen in de zomer buiten enz.

Armaris

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 11:37

Dat zou leuk zijn linda_davino als je dat voor me wilt doen
Ik heb het inderdaad over injecteren,de naam van de spuit weet ik niet
Heeft er misschien iemand hier ervaring mee?Want vind het nogal eng

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:14

er staat:
zomer in de wei, winter op stal: in de maanden april, mei, juni, juli, sept en okt.
als zomer en winter in de wei: maart, aprtil, mei, juni, jul en nov.
als zomer en winter op stal: febr, mei, aug, en nov.
dat was t...
groetjes,

Raiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:20

Een dierenarts op leeftijd, die al heel lang in het vak zit, heeft mij eens verteld, dat 2 keer per jaar ontwormen genoeg is.
Volgens hem is het 4-6 keer per jaar ontwormen verzonnen door de dierenartsen en fabrikanten om de omzet te verhogen en niet omdat het nodig is voor het paard

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:25

Ik ontworm wanneer ik denk dat het nodig is.
Er zit geen afgemeten tijd tussen iig.
Ontwormen kun je niet preventief, het heeft alleen daadwerkelijk nut als er dus ook echt wormen zitten.

Voorschriften zijn ook maar voorschriften van de fabrikant, diegeen die hun product graag willen verkopen en hoe meer, hoe beter.
Nog niet te spreken over hoe chemische troep het wel niet kan wezen.
Als het nodig is, geen probleem, maar als het niet nodig is, waarom je dier daar dan mee vol stoppen? Omdat dat beter is? Nee, dat is het niet, want het is geen onschadelijk middel bij teveel gebruik.
Maar te is nooit goed, te weinig of te veel, te is te te.

Dierenartsen weten trouwens ook niet alles, dat is gewoon niet mogelijk, hoe je het ook wendt of keert.
Daarbij, sommige dingen doen ze om de volksgezondheid en niet om de gezondheid van het dier.
Andere dingen doen ze omdat ze daar geld mee kunnen verdienen of omdat ze door een bepaald merk worden gesponserd.
En soms doen ze gewoon dingen omdat ze niet beter weten.
Oftewel, alles wat de dierenartsen zeggen is niet altijd in 1e instantie om het dier (of de waarheid), er spreken ook andere dingen mee.

Gelukkig worden bepaalde dingen wel gedaan voor de zorg van het dier in de 1e plaats, maar helaas is dat lang niet altijd zo en gaan andere belangen voor.

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 16:03

Geen enkel dier is wormvrij dus zul je regelmatig moeten ontwormen. Nee dierenartsen weten ook niet alles maar ze weten wel meer dan de meeste bokkers hier

Wormen komen niet alleen via eten binnen bij honden en katten.
Via de huid komen ze ook het lichaam in, dat schoot me nog te binnen ook dit werd maandag op school verteld.

Ellepel: Ik studeer voor doktersassitente we hadden het over ZoÖnosen (ziektes die dieren op mensen over kunnen brengen denk aan BSE en de vogelpest) De generieke vakken krijgen wij van een dierenarts daarnaast is ze verpleegkundige geweest. Doordat zij dierenarts op Vlieland is en daar dus niet fulltime een dierenarts is, geeft ze dus ook les! Voordat hier rare vragen van mensen over komen

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 17:34

ik heb er totaal geen verstand van haha

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-05 10:51

Waarom is het in NL eigenlijk verboden?Zitten er risico's aan vast?
Van Ivomec weet ik al,dat las ik net in mijn topic
Zouden jullie het laten doen bij jullie paard(en) als de DA het wilt doen?Waarom wel/niet?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 09:25

Ja, er zitten risico's aan vast, er zijn gevallen bekend dat het paard dood neer viel. Maar veel zijn het er niet geweest. Ik zou het wel doen, sterker nog, ik ga het ook doen, omdat wij van mening zijn dat deze spuit wel eens heel goed kan zijn. Niet voor altijd, maar gewoon voor een keertje. Ken ook verhalen van paarden die zichzelf helemaal open schuurden en daar na zo'n ontwormingspuit van af waren.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:15

@ Chrystal-gek
je zegt dat je alleen ontwormt als het nodig is, maar wanneer weet je dan DAT het nodig is?
je kunt de wormen toch niet van buiten af zien zitten?
of zie je dat als je paard dunner enzo wordt?

ik snap je niet helemaal

Chrystal-gek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 15:33

Mest controleren? Niet alle wormen kun je met het blote oog zien, maar daarvoor kun je een mestonderzoek laten doen bij de dierenarts.

linda_davino

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 17:23

okee
doe je dat elke maand dan, zo'n controle of dat niet?
groetjes

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 18:41

Neonlight schreef:
Ja, er zitten risico's aan vast, er zijn gevallen bekend dat het paard dood neer viel. Maar veel zijn het er niet geweest. Ik zou het wel doen, sterker nog, ik ga het ook doen, omdat wij van mening zijn dat deze spuit wel eens heel goed kan zijn. Niet voor altijd, maar gewoon voor een keertje. Ken ook verhalen van paarden die zichzelf helemaal open schuurden en daar na zo'n ontwormingspuit van af waren.

Deze DA is van plan om het voor altijd te doen.Zou je het dan nog laten doen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:40

Dat weet ik niet. Ligt eraan of het me heel goed bevalt of dat ik weinig verschil merk. Bij het laatste zou ik het niet altijd doen, omdat de kosten ook aanzienelijk hoger liggen omdat je dus de veearts moet laten komen. Voor die kosten kan ik heel vaak mijn pony ontwormen.

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-05 21:54

Neonlight schreef:
Dat weet ik niet. Ligt eraan of het me heel goed bevalt of dat ik weinig verschil merk. Bij het laatste zou ik het niet altijd doen, omdat de kosten ook aanzienelijk hoger liggen omdat je dus de veearts moet laten komen. Voor die kosten kan ik heel vaak mijn pony ontwormen.

Juist ja,ik ben er zelf tegen.Kosten zijn hoger enz