Zadel voor jong paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 16:47

ik leen van mijn instructrice zadels voor mijn 3 jarige. Omdat ik anders telkens een nieuwe moet aanschaffen. Ze heeft toch wel een stuk of 20 zadels

Luuz

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:09

Marja1988 schreef:
ik leen van mijn instructrice zadels voor mijn 3 jarige. Omdat ik anders telkens een nieuwe moet aanschaffen. Ze heeft toch wel een stuk of 20 zadels

wow das echt handig!

Orchid

Re: Zadel voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 17:50

Misschien is een kunstof wintec zadeltje eerst beter omdat je daarvan de boom kun verstellen zodat hij later nog iets aan te passen is en je dus voor de inrij periode geen 3 zadels nodig hebt?
Kan zijn dat ik nu 100% bullshit uitkraam, ik banketstaaf ook maar wat

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 13:41

Orchid schreef:
Misschien is een kunstof wintec zadeltje eerst beter omdat je daarvan de boom kun verstellen zodat hij later nog iets aan te passen is en je dus voor de inrij periode geen 3 zadels nodig hebt?

blij dat je dat zelf al opmerkt grapje... je hebt toch helemaal geen drie zadels nodig voor een inrij periode? 1 goed zadel is al voldoende hoor

nickyu

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:11

kunststof wintec is overigens niet het enige zadel met een verwisselbare boom , je hebt ook lederen varianten (van een ander merk)

zelf ben ik erg voor een "oudje"lekker soepel en als ze der uit zijn hub naar de volgende , dat kan ook voor die prijs

idd heeft niet iedereen 1800 euro voor een zadeltje ergens in een oude sok liggen , daarbij is dat ook geen garantie dat die aangepast kan worden

soms blijkt dat ook die na een paar keer aanpassen niet aanpasbaar genoeg blijkt

zelf hebben we hier ook pas na het uitgroeien vh paard en de pony
pas een "duurder"zadel opmaat gekocht

ellenlouise

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 15:20

nickyu schreef:
idd heeft niet iedereen 1800 euro voor een zadeltje ergens in een oude sok liggen , daarbij is dat ook geen garantie dat die aangepast kan worden

soms blijkt dat ook die na een paar keer aanpassen niet aanpasbaar genoeg blijkt

zelf hebben we hier ook pas na het uitgroeien vh paard en de pony
pas een "duurder"zadel opmaat gekocht

Klopt. Omdat ik geen passend gebruikt zadel voor mijn paard kon vinden (weinig schoft) moest ik een zadel aan laten meten. Na 1 - 1,5 jaar paste het niet meer en kon ook niet aangepast worden. Gelukkig kon het wel passend gemaakt worden voor mijn andere paard.

Mijn paard is overigens ingereden met een zgn. 'close-contact' springzadel. Een heel plat zadel dat vrijwel altijd past.

Whisperke

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 19:03

Wij gaan Wisper volgend jaar ook inrijden en hebben dus ook pas een zadel voor der aangeschaft!! Het is een 2de hands JC rubin. Wordt volgend jaar voordat we gaan rijden nog eens opgevuld zodat ie zeker goed opligt!! Verder zou ik gewoon een vlz zadel (2de hands) aanschaffen. Is ie goed ingereden en heeft die wat meer bespriering kun je altijd nog voor een nieuw zadel gaan!!

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 17:01

casjuh schreef:
ik heb een barefoot gekocht (boomloos zadel)
Aangezien een jong paard nog flink groeit en veel bespiering op zal bouwen gaat dat je heel veel geld kosten met elke keer opnieuw aanmeten enzo. Met nog maar de vraag óf het wel goed is aangemeten. Een jong paard moet alles als "prettig" ervaren en als dat zadel niet goed zit kan je al een hoop verpesten...

Alle info over boomloze zadels vind je hier:
http://www.boomloosrijden.nl

Hallo,

Ik heb ook voor mijn paardje die ik pas zadelmak gemaakt heb, ook een barefoot gekocht. Heeft echt zijn voordeel want als hij breder wordt dan past die barefoot zich aan het paard. Mijn paard loopt er veel ruimer en soepeler mee. Heel tevreden van.

casjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-05 23:08

Katelijne schreef:
casjuh schreef:
ik heb een barefoot gekocht (boomloos zadel)
Aangezien een jong paard nog flink groeit en veel bespiering op zal bouwen gaat dat je heel veel geld kosten met elke keer opnieuw aanmeten enzo. Met nog maar de vraag óf het wel goed is aangemeten. Een jong paard moet alles als "prettig" ervaren en als dat zadel niet goed zit kan je al een hoop verpesten...

Alle info over boomloze zadels vind je hier:
http://www.boomloosrijden.nl

Hallo,

Ik heb ook voor mijn paardje die ik pas zadelmak gemaakt heb, ook een barefoot gekocht. Heeft echt zijn voordeel want als hij breder wordt dan past die barefoot zich aan het paard. Mijn paard loopt er veel ruimer en soepeler mee. Heel tevreden van.

jeujj hahaha vroeg me al af wanneer íemand mijn berichtje opmerkte
een barefoot is gewoon een uitkomst voor jonge paarden, omdat het zich aanpast aan het lichaam. Een op maat gemaakt zadel wordt gemeten op een paard dat stil staat. Zodra het paard beweegt past het zadel allang niet meer... Een barefoot is zo flexibel dat het het paard in zijn bewegingen helemaal vrij laat wat juist zo belangrijk is voor jonge paarden (en natuurlijk ook oudere)
Ik heb nog een ander paard dat goed z'n achterhand eronder moet werken. Met elk ander zadel loopt ie bekrompen en niet 100 % en met dat zadel loopt hij super!

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 08:23

een wintec is een prima begin zadel voor een jong paard
zelf heb ik de laatste jaren gereden met een isabell werth cair
vooral de isabell werth zit heerlijk en je zit lekker vast in het zadel
en handig is het verstellen van de boom
soms verandere jonge paarden wel eens 2 boommaten per jaar
dat los je niet op met hier en daar wat vulling meer of minder zoals met een standaard lederen zadel
sinds kort heb ik een KN voor mijn 4 jarige
hoewel dat zadel heerlijk zit mis ik nog steeds mijn Wintec
maar ik heb het zadel verkocht omdat de zweetbladen te kort waren voor mijn benen
bij de KN kan ik benen veel beter aanleggen
350 is trouwens niet duur (als het zadel er nog goed uitziet )
laat wel eerst de vulling nakijken (of overnieuw vullen indien nodig)voordat je het op je paard legt

Katelijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 16:21

Hallo barefootgenootje,

Hier heb ik een foto van mijn pas zadelmak ruin met een barefoot.
Afbeelding
Wat kijken jullie zo?

Groetjes,
Kat

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 19:13

RUBYWHITE schreef:
Orchid schreef:

blij dat je dat zelf al opmerkt grapje... je hebt toch helemaal geen drie zadels nodig voor een inrij periode? 1 goed zadel is al voldoende hoor

Was bij wijze van
Zodat als je paard gaat veranderen in bespiering enzo dat je wintecje nog verstelbaar is en een ander niet verstelbaar zadel niet zodat je weer een nieuwe nodig hebt
Naja boeie, je begreep me ook wel

MISTRAL94

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 13:00

Een goede zadelmaker houdt rekening met een paard wat nog zal uitgroeien en kan deze zadels zonder problemen aanpassen.
Maar dan moet je natuurlijk wel een goeie hebben

Marja1988

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-05 14:59

Whisperke schreef:
Wij gaan Wisper volgend jaar ook inrijden en hebben dus ook pas een zadel voor der aangeschaft!! Het is een 2de hands JC rubin. Wordt volgend jaar voordat we gaan rijden nog eens opgevuld zodat ie zeker goed opligt!! Verder zou ik gewoon een vlz zadel (2de hands) aanschaffen. Is ie goed ingereden en heeft die wat meer bespriering kun je altijd nog voor een nieuw zadel gaan!!

Heb je nu al een zadel voor volgend jaar? Ik hoop voor je dat ie dan nog goed past! aangezien je paard ook zonder werken alle kanten op groeit...