Kosten aanschaf paard en onderhoud..?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:06

sjakie schreef:
De pensionstallen in Arnhem zelf wel. De meeste daarvan zijn echter wel behoorlijk aan de prijs en bieden lang niet altijd weidegang of maar beperkte mogelijkheden om gebruik te maken van de bak.

Is dat zo ja, op welke stallen doel je dan???
De stallen die ik heb gezien bieden vrijwil allemaal all-in service, met ook weidegang. Kost dan wel ruim 200 euro.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:09

Sommigen bieden ook wel weidegang. Maar lang niet altijd makkelijk bereikbaar (waterberg). Beperkt (kemperberg). Geen (mansour). In Arnhem-zuid wordt er volgens mij wel meer weidegang geboden, maar niet altijd het gehele jaar door.
Het is maar net wat je wilt en wat je wilt betalen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:10

Een stal ín Arnhem met weide. Er zijn uberhaupt maar weinig stallen ín een stad met weide!! Je zult dat bijna altijd buiten of aan de rand van de stad moeten zoeken.
En Arnhem is momenteel een ramp qua vervoer. Dan kan je beter met de fiets gaan (weet niet wat je van plan was).

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:18

manzano schreef:
Een stal ín Arnhem met weide. Er zijn uberhaupt maar weinig stallen ín een stad met weide!! Je zult dat bijna altijd buiten of aan de rand van de stad moeten zoeken.
En Arnhem is momenteel een ramp qua vervoer. Dan kan je beter met de fiets gaan (weet niet wat je van plan was).

Nou daar ben ik het niet helemaal mee eens hoor, natuurlijk zul je uberhaupt geen stal vinden midden in de stad, maar juist Arnhem is de ideale plek voor een mooie stal, bossen weide etc.
Natuurlijk wel aan de rand van Arnhem.
Vervoer valt best mee, toch? Ach ja, het is maar wat je gewend bent natuurlijk.
De stallen die worden genoemd; Waterberg, Kemperberg en Mansour staan alle drie niet in mijn rijtje, om de redenen die worden genoemd. Het ziet er mooi uit, maar zij bieden niet alles.
In Wolfheze is ook een mooie stal,de Henriettehoeve, ook een optie, ligt er mooi en is erg dichtbij.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:19

En heeft beperkt krachtvoer.
Is opzich niet erg, maar voor de prijs van de stal vind ik dat je ook tot op zekere hoogte de hoeveelheid krachtvoer wel moet kunnen bepalen.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:24

Uhm ik kom uit Den Haag, dus ben heel wat gewend . En wederom zal ik je verbazen......daar liggen wel stallen midden in de stad (1 vlakbij het binnenhof om ff wat concreter te zijn, achter het korte voorhout, dus meer midden in de stad kan je het niet hebben). Zo kan ik nog wel meer stallen midden in grote steden noemen.
Arnhem is totaal opgebroken. Heb er laatst 5 minuten over gedaan om uit de parkeergarage onder CS naar het airborneplein te komen! Lopend is bijna sneller.
Wolfheze ligt niet op 10 minuten rijden volgens mij.

Maarrr.....op welke termijn ben je van plan een paard te kopen? Over een paar maanden (1 januari) heb je kans dat prijzen weer (sterk) gaan wijzigen.

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:26

Vanaf de Amsterdamse weg kan het wel als gunstig in het centrum zit

Het is ook maar net wat je wil. Mijn eisen zijn uiteraard de jouwe (lekker nederlands ) niet

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:29

Klopt Sjakie, maar bijna alle routes richting de A'damse weg liggen vast vanuit het centrum.....vanaf Willemsplein kan je er niet meer heen namelijk. Dan moet je de bocht weer door naar de tunnel. Rechtdoor is busbaan geworden. Maar goed dat zijn offtopic details .

Maar ben wel benieuwd naar wat je bedoeld met dat krachtvoer...... snap dat nl. niet helemaal. Is er te weinig voer voor de paarden?

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:32

Er wordt vanuit de stal standaard 1 kg gevoerd. Meer is geen optie, tenzij je het voor eigen kosten bij wil voeren. Voor bijv. kalis en bres zouden wij dan 3 kg per paard bij moeten voeren. En dat in bulk, want vaak ben je er maar 1 keer per dag of je moet iemand anders charteren. Dat vind ik voor de prijs eigenlijk te gek. Er zijn genoeg stallen die meer bieden en waarbij je het voer prima zelf kunt bepalen.

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:32

sjakie schreef:
En heeft beperkt krachtvoer.
Is opzich niet erg, maar voor de prijs van de stal vind ik dat je ook tot op zekere hoogte de hoeveelheid krachtvoer wel moet kunnen bepalen.

Dat is zo, voor zo'n bedrag mag je natuurlijk wel wat verwachten.. Van dat krachtvoer weet ik niets, maar dat zou goed kunnen ja.
Ik vind het er wel goed uit zien in elk geval. Ook stal de Maesberg wordt een optie denk ik, daar leas ik nu. Zij zitten nu in een complete verbouwing.

Citaat:
Uhm ik kom uit Den Haag, dus ben heel wat gewend . En wederom zal ik je verbazen......daar liggen wel stallen midden in de stad (1 vlakbij het binnenhof om ff wat concreter te zijn, achter het korte voorhout, dus meer midden in de stad kan je het niet hebben). Zo kan ik nog wel meer stallen midden in grote steden noemen.
Arnhem is totaal opgebroken. Heb er laatst 5 minuten over gedaan om uit de parkeergarage onder CS naar het airborneplein te komen! Lopend is bijna sneller.
Wolfheze ligt niet op 10 minuten rijden volgens mij.

Maarrr.....op welke termijn ben je van plan een paard te kopen? Over een paar maanden (1 januari) heb je kans dat prijzen weer (sterk) gaan wijzigen.

Op die manier een 'stal' oke, maar daar zitten geen lappen grind omheen lijkt me...
Ik ken Arnhem goed, woon er al jaren en heb al jaren te kampen met deze opbrekingen. Geen vertragingen oplopen is een kwestie van goede tijdsplanning , nee hoor, wij staan met de auto op een prima plek en kunnen makkelijk de stad uit komen.

Tevens ligt Wolfheze wel degelijk zo'n 10 min. van Arnhem centrum, ik rijd er dagelijks heen, dus écht waar!

Het zal nog een tijd duren voordat ik daadwerkelijk een paard aanschaf. Er zijn eerst nog wat andere plannen, en pas daarna zal er tijd en ruimte zijn. Ik heb geen haast.

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:35

Dan zou ik tegen die tijd nog eens opnieuw kijken.........als er iets kan wisselen zijn het wel pensionstallen, zowel qua prijs, als qua regels, sfeer etc etc.

Geen vertraging oplopen in Arnhem is een kwestie van het uitvinden van de groene golf door de gemeente . Man wat zijn de verkeerslichten hier belabbert op elkaar afgesteld!!

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:36

Maesberg kom ik vandaan . Mijn keuze is het niet, vandaar dat ik er ook niet meer sta .
Wolfheze heeft beperkt krachtvoer. Ik ben er ooit ook wezen kijken en het ziet er idd perfect uit en je kunt er het bos in. Alleen het voer stond mij heel erg tegen en nu met 2 giga-vreters helemaal

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 18:48

manzano schreef:
Dan zou ik tegen die tijd nog eens opnieuw kijken.........als er iets kan wisselen zijn het wel pensionstallen, zowel qua prijs, als qua regels, sfeer etc etc.

Geen vertraging oplopen in Arnhem is een kwestie van het uitvinden van de groene golf door de gemeente . Man wat zijn de verkeerslichten hier belabbert op elkaar afgesteld!!

Zeker,tegen die tijd wordt er nader gekeken naar de mogelijkheden, maar goed, wel leuk om me nu vast wat meer te orienteren vind ik.

(Waar ze precies mee bezig zijn hier Arnhem, weet ik ook niet, maar ik weet wel dat het allemaal nergens over gaat! Een bende is het.)

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 18:50

Er zijn zeker heel veel stallen. Soms is het goed zoeken, maar ze zijn er.
Iig belangrijk om je eisenpakket op een rijtje te zetten

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-05 21:49

sjakie schreef:
Er zijn zeker heel veel stallen. Soms is het goed zoeken, maar ze zijn er.
Iig belangrijk om je eisenpakket op een rijtje te zetten

Ja genoeg aanbod dat wel ja, en ik heb ruim de tijd om mijn eisenpakket rond te krijgen gelukkig
Wel leuk om van anderen te horen hoe hun paard erbij staat en wat er dan voor betaald dient te worden! Ik word hier in elk geval wel wijzer van!

Groetjes Sanne

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 22:33

Bevindingen van een stal zijn sowieso altijd persoonlijk. Wat de een geweldig vind is voor de ander niks. Zoals je misschien wel gelezen hebt in mijn pb

Charret

Re: Kosten aanschaf paard en onderhoud..?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:37

Manzona, je had het over prijzen wijzigen per 1 januari. Wat bedoel je hier precies mee?

Ikzelf ben net als Sanne, rustig in het rond aan het kijken voor een eigen paard. Ik wil eerst alles op een rijtje hebben qua o.a. kosten e.d. Ik wil een paard dus zal ik hem zelf moeten betalen.. Hahaha, helaas maar zo denken ze er hier thuis over Oh..ik ben 20..dus misschien is het ook wel zo :p

Even goed. Ik hoorde al van een meisje op fokt.nl dat paarden een paar jaar terug onbetaalbaar waren.. Was dit inderdaad het geval en zit dit er weer aan te komen?!

Groetjes!

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:38

Manzano, sorry

SkyMarian

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-05 23:42

Meestal wijzigen stallen per 1 januari hun stalhuur.

Of een paard onbetaalbaar is hangt af van je inkomen, uitgaven en je overige wensen. Het handigste is om je inkomsten en alle uitgaven eens op een rijtje te zetten en dan eens te gaan kijken wat je eventueel kwijt zou zijn aan een paard. Dat verschilt per regio qua stalling en uiteraard ook van je eigen wensen/ eisen.

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 14:14

sjakie schreef:
Meestal wijzigen stallen per 1 januari hun stalhuur.

Of een paard onbetaalbaar is hangt af van je inkomen, uitgaven en je overige wensen. Het handigste is om je inkomsten en alle uitgaven eens op een rijtje te zetten en dan eens te gaan kijken wat je eventueel kwijt zou zijn aan een paard. Dat verschilt per regio qua stalling en uiteraard ook van je eigen wensen/ eisen.

Precies, als je zelf een duidelijk kostenplaatje maakt van jouw inkomen/uitgaven, zul je erachter moeten komen wat je dan overhoudt.
Dat is een verschil is in de prijzen per regio valt mij ook erg op. Maar goed, dat zie je natuurlijk niet alleen binnen de paardenbranche, maar ook in de huizenmarkt .

manzano

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-05 14:31

Inderdaad, ik doelde op stalhuur! Heb ooit op een paar stallen gereden waar dat per 1 januari soms echt een paar tientjes kon verschillen. Ik vind dat nogal bedragen......zeker als je het maar nèt kan betalen allemaal.

Sanne1983

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-05 14:34

manzano schreef:
Inderdaad, ik doelde op stalhuur! Heb ooit op een paar stallen gereden waar dat per 1 januari soms echt een paar tientjes kon verschillen. Ik vind dat nogal bedragen......zeker als je het maar nèt kan betalen allemaal.

Ja een paar tientjes omhoog,en dat jaarlijks, vind ik ook behoorlijk hoor. Maar er zalweleen regeling voor bestaan die een max. aantal % aangeeft waarmee zij stalhuur omhoog mogen doen, net als woninghuur.

Tja en als je het maar nèt kan betalen allemaal, dan zit je zeker niet te wachten op zulke bedragen lijkt me.
Maar nogmaals; mij lijkt dat geen fijn idee, als je het allemaal maar net kan betalen..

Charret

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 11:51

Dat demotiveerd inderdaad enorm. Maar ik heb het me al eerder afgevraagd. Waarom betaald je met een paard bij sommige stallen meer dan met een pony. De stallen zijn in dat geval niet eens heel veel groter maar we praten wel over [met gemak] 120~150euro meer in het jaar.

Waarom is dat er? En het verhogen van de huur vind ik echt te gek. Natuurlijk kost het allemaal genoeg, een manege of iets. Maar ons kent ons dat scheelt volgens mij ook ontzettend veel, niet waar?

_Anke_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-05 12:56

Op marktplaats staan idd genoeg friezen, kijk in bladen, paardenkrant. Er zijn zovele fokkers, misschien contact opnemen met het stamboek.
Nog een tip kijk eens op friezen.messageboard.nl