Aanschaf endurance paard..

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 21:59

Ja maar dat proberen we wel te zeggen. Hier in Nederland vind je nog geen paarden die endurancegefokt zijn. Er zijn wel mensen die zich daarop proberen toe te leggen maar om te spreken van 'echte endurancegefokte paarden' dan ben je in mijn ogen hier nog niet op de juiste plek. Wat Karin zegt, een echt endurancepaard herken je tijdens het gebruik. Bloed helpt mee, tuurlijk maar uiteindelijk zal tijdens de sport moeten blijken of het dier geschikt is.

Dus als TS echt een endurancegefokt paard zoekt (wat in mijn ogen nogal prematuur is als je nog niet eens echt met endurance bezig bent) dan moet je of naar Frankrijk, of naar de Sjeiks etc.

En dan komt persoonlijk mijn advies naar de TS, (ook al is dat niet wat ze horen wil misschien) kijk naar een paard dat bij je past, ga daarmee aan de slag en zie hoever je komt. Het is een ander verhaal als je bv. een Jannet van Wijk bent met ik weet niet hoeveel jaar ervaring, WK gereden etc., die zoekt uiteraard op een andere manier. Maar die heeft haar ervaring en daarbij blijft zelfs voor haar het altijd een gok.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-05 23:34

Stel de kennis van TS heeft in het buitenland al endurance gereden en wil nu in Nederland of België een paard aanschaffen ipv in het thuisland, zeg, eh Amerika en weet de prijzen helemaal niet. Heeft een paard op het oog voor een x bedrag, vindt het eigenlijk te duur, maar weet niet of dat soort prijzen normaal zijn?
Het kan toch dat kennis van TS heel goed weet wat hij/zij zoekt/koop, maar niet zeker van de prijs is en buitenlander is en daarom TS de vraag laat posten...?

Ja, ik roep maar wat, hoor. Omdat de vraag specifiek is wat zo´n paard in Nederland en België kost, alsof hij/zij wel weet wat ze in het buitenland kosten.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:05

Lusitana, wat wil je nou? Prijzen horen? Er wordt toch duidelijk aangegeven dat 'wij hier in NL' daar weinig van af weten?

Ik denk dat die kennis van de TS dan beter kan informeren bij Nederlandse en/of Belgische enduranceruiters die meerijden aan de top, misschien zelfs bij Fransen. Die kunnen diegene op dit gebied beter van dienst zijn dan de amateurs (waaronder ikzelf) die op Bokt actief zijn.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:21

Tja, wat kost een gezond goed opgefokt en afgehard paard. Maat e-pony en koel in het hoofd. Groot gedeelte is wat de gek ervoor geeft. Maar ik denk dat je het beste contact kan zoeken met renpaard/draver trainers en een dier vinden wat niet snel genoeg is. Dan heb je voor een zeer schappelijke prijs (1500-2000?) kans op een leuk endurance paard. Wel goed laten keuren natuurlijk, maar dat moet anders ook.

tamary

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:23

Lusitana schreef:
Stel de kennis van TS heeft in het buitenland al endurance gereden en wil nu in Nederland of België een paard aanschaffen ipv in het thuisland, zeg, eh Amerika en weet de prijzen helemaal niet. Heeft een paard op het oog voor een x bedrag, vindt het eigenlijk te duur, maar weet niet of dat soort prijzen normaal zijn?
Het kan toch dat kennis van TS heel goed weet wat hij/zij zoekt/koop, maar niet zeker van de prijs is en buitenlander is en daarom TS de vraag laat posten...?

Ja, ik roep maar wat, hoor. Omdat de vraag specifiek is wat zo´n paard in Nederland en België kost, alsof hij/zij wel weet wat ze in het buitenland kosten.

Dan kan je beter een omschrijving van het paard op bokt zetten en vragen wat een redelijk prijs zou zijn. Er zitten hier genoeg mensen in de paardenhandel om daar een redelijke schatting van te kunnen maken.

Djilna

Re: Aanschaf endurance paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:37

Als je gaat kijken bij Yvonne vd Velde die in de Ardennen paarden voor de endurance fokt moet je rekenen op een bedrag tussen de 4000 en 8000 euro voor een arabier of halfarabier.
Dit is afhankelijk van het niveau en afstamming van het betreffende paard. Verder zul je in Frankrijk moeten gaan kijken, maar daar weet ik geen prijzen.

In NL moet je gewoon op zoek naar een paard wat geschikt zou kunnen zijn op basis van bouw, karakter en evt ouders/afstamming, die prijzen variëren van 1000 tot 5000 euro denk ik voor een arabier of Nrps. (ook weer afhankelijk van leeftijd, trainingsniveau en afstamming)
Dit alles even grofweg genomen.

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 00:39

Succes in de endurance is denk ik maar voor ongeveer 60% lichamelijk bij een paard. En dat is wel te fokken. Maar of 'ie het ook werkelijk in z'n hoofd heeft om de top te halen ligt aan een hele hoop factoren. En aan de ruiter. En de andere omstandigheden. En sommige paarden zouden het op papier niet moeten kunnen maar doen het desondanks goed. Het is geen kunstje dat erin zit en er altijd uit komt (zoals lichamelijk in staat zijn om hoog te springen). Alle factoren moeten precies goed zijn.

Van Djinti kunnen we ondertussen veilig zeggen dat 'ie geschikt is voor de endurance, maar die was eerst ook van iemand anders en misschien als 'ie niet van eigenaar verandert was was 'ie hier wel nooit gekomen.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:06

Lusitana schreef:

Citaat:
die wel intresse heeft voor de endurance

dit komt niet echt over alsof die kennis echt ervaring heeft met endurance. Dan zou ik het bericht toch iets anders plaatsen.

Verder vraag ik me ook een beetje af wat je precies wilt. Er is toch behoorlijk wat informatie gegeven dacht ik.

Jorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 08:26

En waar ga je voor binnen de endurance sport? Voor de prijzen? Want ook klasse 4 is prima haalbaar met (bijna) elk ras.

(uitzondering is bijvoorbeeld de Fries, on-economische gangen. Niks verder ten nadele van een Fries hoor!! Die zijn weer goed in andere dingen)

Ibbel

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 09:30

Lusitana schreef:
Je gaat naar een fokker die endurance paarden fokt. Die rijdt zelf succesvol endurance op zijn eigen produkten. Laat je wat jong spul zien. En hij vraagt daarvoor...wat? Is er nu niemand die endurance paarden fokt en enig inzicht kan geven, ik vind dat heel byzonder....

OK. Jij wilt praktijkverhalen, krijg je praktijkverhalen.

Ik rijd zelf Endurance klasse III, en heb een tijdje Arabieren met beproefd ren- en gebruiksbloed gebruikt om Endurance arabieren te fokken. Ik raakte ze aan de straatstenen niet kwijt. Een 4 jarige, goed ingereden merrie? Nog geen 3000 euro wil men ervoor geven. Met pijn en moeite ben ik mijn beste paard voor iets meer dan 5000 euro kwijtgeraakt (en voor dat bedrag moest ik banketstaaf als Brugman), een 5 jarige grote maat merrie, die toen al klasse II had gelopen, die 2 jaar later haar eerste klasse IV goed uitliep en volgend jaar naar het WK junioren gaat. Doet ze het daar goed, dan komt er waarschijnlijk een sjeik langs die er minstens 50.000 euro voor biedt (en da's een lage schatting).

Zo werkt het in Nederland - voor een kwartje op de eerste rang willen zitten - en zo doet men het in het buitenland - fors betalen voor bewezen kwaliteit.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 10:08

WD -> VMR

796285

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:03

Tja, kwartje op de eerste rang willen zitten - ik zie het meer als dat 99% van de endurance ruiters in dit land gewoon hobbyisten zijn, die dus niet (zoals in de dressuursport) een sponsor achter zich hebben en tienduizenden euro's hebben om aan een paard te komen. Voorlopig zal het hier een kwestie blijven van mensen die een jong dier zoeken wat potentie heeft, en dan hopen dat dat uitkomt.

NienkeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:23

Maar waarom zou je in godsnaam een paard kopen voor meer dan 5000 euro als je een goed gefokte arabier kunt kopen voor 2500? Dat heeft niets te maken met voor een kwartje op de eerste rij, maar met een totaal ingestorte markt...

Er wordt geschreeuw om prijzen... De sheiks kopen endurance paarden (kampioenen) voor tienduizenden euro's. Probleem is alleen dat alleen de sheiks voldoende geld hebben om dat met enige regelmaat te doen.
Dan heb je in grote endurance landen als Frankrijk inmiddels een redelijk grote endurance fokkerij (er wordt door steeds meer mensen gericht endurance paarden gefokt). De prijzen daarvan liggen ook wel boven de 5000. Het gaat dan om paarden waarvan zowel de moeder als de vaderlijn in de endurance gepresteerd heeft. Een dergelijke fokkerij is er in nederland nog niet. Dat gaat wel komen... Er zijn in nederland nog te weinig paarden die op een hoog niveau gepresteerd hebben (in de endurance) en vervolgens 'de fokkerij ingaan'. Er wordt maw nog niet met bewezen endurance lijnen gefokt.
Dat maakt het dus lastig om de directe antwoorden te geven waar sommige mensen naar vragen.

TS zoekt een paard waarmee ze endurance kan rijden met deels of volledig arabisch bloed. Ik zou zeggen dat je voor 2500 euro zo'n paard makkelijk moet kunnen vinden.

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 12:24

Plus het feit meegerekend dat sponsoren hier nog steeds niet zo happig zijn om in de endurance te investeren. Ik bedoel, een Audi zul je niet zo snel op een endurancedekje tegenkomen. Het is denk ik niet eens het niet willen uitgeven van het geld. Anky was zover ook niet gekomen met paarden van die bedragen als Gestion niet zo 'gestieus' was geweest.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 15:51

het is hetzelfde als een dressuurpaard met super bloed kopen en er later achter komen dat het paard het niet in zoch heeft ver te komen. paarden moeten er idd metaal ook tegen kunnen en dat vergeten ze vaak.

wat als je een arabier endurance gefokt koopt.. je betaald voor al die papieren.. maar zou hetbeestje het aankunnen?? dat blijft altijd een gok.

dus ja.. een goedkopere arabier met toch de juiste bouw en wie weet wel de goede mentaliteit, daar kan je ver mee komen.

maar goed.. als je met endurance begint..w aarom niet eerst ervaring op doen en als je er een tijd in mee rijd verder kijken naar een paard met meer ervaring en mogelijkheden??

mijn vriend is helemaal gek van de endurance sport, maar op een arabier zou hij nooit kunnen rijden(qua gewicht en lengte) dus dan kom je al snel bij de kruisingen.

evita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:30

NienkeMulder schreef:
TS zoekt een paard waarmee ze endurance kan rijden met deels of volledig arabisch bloed. Ik zou zeggen dat je voor 2500 euro zo'n paard makkelijk moet kunnen vinden.

Dat zei ik dus ook al...

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:46

TS zoekt helemaal niks, ze heeft gepost voor een kennis, toch? Ze zelf een draver, kan ze zo mee starten.
Wellicht is de kennis een sjeik die het ook wel eens wil proberen
Er komt hier een hoop informatie uit, erg leuk. Wat duidelijk is, is dat endurance nog geen plek heeft in Nederland, dat Nederlanders geen geld uit willen geven aan (endurance)paarden en dat ze zo nuchter zijn om te zeggen begin maar ergens en zie maar waar je uitkomt.
Dat is niet echt de wedstrijdmentaliteit die ik tegenkom in andere takken van paardensport.

Karin

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 16:56

Wat een stelletje amateurs hè, die Nederlanders.

Je kunt de endurancesport in NL niet vergelijken met de endurancesport in landen als bijvoorbeeld Frankrijk, waar al een jarenlange endurancetraditie heerst. Net zomin als je de dressuursport in een land als (ik noem maar wat) Noorwegen kunt vergelijk met die in (ik noem maar weer wat) Duitsland. Ieder land heeft zo zijn eigen hippische geschiedenis en zijn sterke en minder sterke punten.

Veel landen kunnen op endurancegebied (fokkerij, training) nog wat leren van Frankrijk. Maar die achterstand op Frankrijk halen we waarschijnlijk nooit meer in. Tot die tijd is het idd voornamelijk 'rijden met wat je kunt krijgen' (niet voor iedereen natuurlijk, dat is iets waar je voor kiest). De meeste Nederlandse ruiters die actief zijn in de endurance doen het nog altijd puur voor hun plezier en hebben niet de behoefte om 'de top' te bereiken. Waarom zou je dan bakken met geld uitgeven aan een puur endurancegefokt paard uit bijvoorbeeld Frankrijk terwijl je een leuk huis-tuin-en-keukenpaard hebt staan waar je ook lekker kilometers mee kunt maken? Dat kan altijd nog, als je toch ambities krijgt voor 'de top'. En op jaarbasis is dat maar een heel klein percentage.

evita_

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:11

Ik vind het juist leuk om te rijden met wat je kunt krijgen. Maar dat is puur mijn mening. Ik hou eerlijk gezegd ook niet van speciaal gefokte paarden, voor geen enkele tak van de sport. Als een Fjord bijvoorbeeld Z1 dressuur loopt vind ik dat veel knapper dan als er een bekende dressuurhengst afstammeling Z1 is.
Zo is het ook met endurance. Dit is persoonlijk hoor. Ik vind het veel knapper als het paardje van mijn zusje na vijf uur nog steeds wil galopperen op karakter dan dat mijn eigen getrainde paardje dan nog eens een spurtje inzet.

gekke_koei

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:16

ik wou net zeggen.. waarom moet meedoen toch altijd gebasseerd zijn op wedstrijdmentaliteit??

ooit wel eens gehoord van voor je plezier gaan en als leuke bijkomstigheid er nog een prestatie bij kunnen leveren??

ik ben zelf helemaal niet van de endurance sport, ik ga alleen maar mee om mijn vriend te groomen, maar ik zie dat veel deelnemers er met plezier aan gaan beginnen. daar kunnen de dressuurmiepjes(waar ik eroverigens 1 van ben ) nog een puntje aan zuigen...

ik vind trouwens ook dat je beter met een mentaliteit kunt starten van we zien wel waar het schip strand, dan dat je je paard moet pushen te doen wat jij wilt en daarbij je paard kapot rijd. dat zie je veel te vaak in de dressuur en juist de endurance is er voor de gezondheid van die beestjes tijdens de keuringen. niet in staat verder te lopen om welke reden dan ook?? gewoon gediskwalificeerd.. einde discussie...

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:24

Wedstrijdmentaliteit is in mijn beleving nog het meest te herkennen in juist dat te bereiken met 'datgene wat je ter beschikking hebt'. Dat is mentaliteit. Tuurlijk, het is makkelijk om een Bonfire te kopen en daarmee al ver voor te liggen op je rivalen. Maar gelukkig is dat in de endurancesport nog niet de gang van zaken, en ik hoop maar dat dat zo blijft .

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:29

Oh, maar ik zeg niet dat het een beter is dan het ander, hoor, ik zeg alleen maar wat me in dit topc is opgevallen.
Ik heb onwijs veel geleerd, want nogmals ik heb me daar nooit in verdiept, dus erg leuk om allemaal te lezen.

Hier in Portugal rijdt men op Luistanos of Lusitanokruisingen, meestal met Arabier of met Arabier en Engels Volbloed. Dat is het enige wat ik er van weet. Hier zijn de sporten een beetje evenredig verdeeld, ik kan niet zeggen dat er een paardensport is die veel meer wordt gedaan dan andere. Misschien springen.
In tijdschriften word veel aandacht besteed aan stierenvechten en springen, en fokkerij. Aan dressuur, horseball, aangespannen rijden, raid (endurance), rennen wordt ongeveer evenveel aandacht besteed.

Wat die wedstrijdmentaliteit betreft, ik zeg alleen dat ik in andere takken van paardensport een andere wedstrijdmentalieteit tegenkom.
Mensen die de top willen bereiken in de springsport, kopen wel een springpaard. Mensen die de top willen bereiken in de dresuur willen wel een dressuurpaard, mensen gaan ook geen KWPN voor de sulky zetten voor een course zoeken voor wedstrijden in tölt neem ik aan toch ook een gangenpaard en ga zo maar door.
Als je geld genoeg hebt, dan zoek je toch eerder een paard wat voor dat doel gefokt is?
Dat je het zult moeten doen met wat je hebt als je arm bent, is weer een ander verhaal.
En ik waardeer het ook als een paard presteert in iets waarvan men dacht dat het niet voor dat paard weggelegd was.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 09-11-05 17:34, in het totaal 2 keer bewerkt

Faas

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:32

Is stierenvechten nog steeds zo hot in Portugal? . Bah, wou dat ze dat eens verboden.

Ach ieder land heeft zijn sterke en minder sterke disciplines. En dat houdt het spannend zeg ik altijd maar. Ik ben al blij dat de endurance tenminste een groeispurt doormaakt want dat verdient het gewoon in mijn ogen. Het is een prachtige sport waar een zijn met je paard nog steeds nodig is om welke grens dan ook te verleggen. En het mooie vind ik dat dat zoveel verschillende grenzen kunnen zijn. Het kan het uitrijden van een rit zijn, snel zijn, het kan kilometervergrotend zijn maar ook persoonlijke overwinningen.

Lusitana

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-05 17:39

Faas schreef:
Is stierenvechten nog steeds zo hot in Portugal? . Bah, wou dat ze dat eens verboden.

Ach ieder land heeft zijn sterke en minder sterke disciplines. En dat houdt het spannend zeg ik altijd maar. Ik ben al blij dat de endurance tenminste een groeispurt doormaakt want dat verdient het gewoon in mijn ogen. Het is een prachtige sport waar een zijn met je paard nog steeds nodig is om welke grens dan ook te verleggen. En het mooie vind ik dat dat zoveel verschillende grenzen kunnen zijn. Het kan het uitrijden van een rit zijn, snel zijn, het kan kilometervergrotend zijn maar ook persoonlijke overwinningen.

Van mij mogen ze stierenvechten stiervriendelijker maken, maar ik zou het jammer vinden als het helemaal zou verdwijnen. Bovendien betekent dat waarschijnlijk ook de ondergang van de Lusitano.
Maar da´s totaal off topic

Dabo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-05 17:40

Sjeeej wat een reacties allemaal, leuk hoor!
Ik zelf heb inderdaad een draver, zoals Lusitana al zei, die vast en zeker goed zal zijn met endurance... Zelf heb ik niet zo'n uithoudings vermogen hoor, word ook al een dagje ouder.

Mijn kennis had inderdaad een bepaald paard op het oog, waarvan ze de prijs wat aan de hoge kant vond.
Ze heeft er inmiddels nog wel een paar op het oog, dus dat komt wel goed denk ik

Bedankt iedereen voor jullie reacties!